Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei oo iho rikki.. mut ei näyttäny kyllä sinkki voide eikä ilmakylvyt auttavan.. huomenna kokeilen tota bepanthenia!

Jemina jos meillä on pimpsat punottanut niin joka vaipan vaihdolla pessyt ja talkinnut, aamuin illoin sinkinny ja paljon ilmakylpyä:)

Aivan ihana ilma ollut tänään, mä niin tykkään kun lämpöä & aurinkoa riittää. :happy:

Mikähän siinä on, että jos pojalla on huono päivä niin äidin seurassa se näytetään (ja kovaäänisesti), mutta jos joku tuttava tai kaveri on käymässä, niin hänen seurassaan käyttäydytään kuin enkeli :angel2 (kaipa se äiti on vain niin tuttu & turvallinen).

Mies vieläkin töissä, kaverini tuli pitämään pojalle ja mulle seuraa, päätinpä sitten kokata meille maustettua kanaa, bataattiranskalaisia ja fetasalaattia, jälkkäriksi banaanilättyjä kermavaahdon ja mansikoiden kera, nam. :p

Äidit on monesti niitä "sylkykuppeja". Heille näytetään kaikki tunteet, koska tietävät keneltä sitä turvaa tulee. :)

Niinhän sitä päiväkodissakin sanotaan, että sitten on voitettu lapsen luottamus kun alkaa vetää niitä mahdollisia itkupotkuraivareita :) Helppohan sitä on mammalle kiukuta, kun tietää hänen siinä pysyvän... Meillä oikeen korostuu isompien muksujen kohdalla, kun mä oon käytännössä ainut tunnevanhempi ja aina kun isältään tulevat niin muistetaan kertoa, että kyllä he täällä käyttäytyvät hyvin ja ei mtn ongelmaa. Jepjep... Helppo se on sanoa ku kahden viikon välein tapaavat viikonlopun verran ja ei enempiä suostu heidän kans olemaan ku kaikkea tärkeämpää tuntuis olevan.

Tänään ois neuvolakäynti jälleen, saas nähdä miten on tyttö kasvanut :) Samalla isoveljensä 5v. neuvola.

Sinkkivoide on kyllä ihan ykkönen jos kakkavaippojen jälkeen pylly kovin punottaa, melkein jo rauhoittunut kun seuraavan kerran vaipan vaihtaa. Itse en ole talkkia laittanut ollenkaan kun siitäkin on ollut niin ristiriitaista puhetta.

Meillä nää isommat kiukuttelee mulle kun viimeistä päivää mutta isälleen ovat kuin enkeleitä... Turhauttavaa mutta niinhän se menee:D

Neuvokaas nyt, mitä mieltä ootte. Poika herää aika lailla joka aamu kuuden aikoihin. Joskus syömään, joskus on herännyt tuntia aiemmin syömään ja herää kuudelta vaan jumppaamaan, syömään unilelua ja jokeltamaan. Petiin sitä ei saa enää nukahtamaan, mutta viereen jos ottaa, niin nukkuu vielä 2-3h. Pitääkö nyt siis vaan hyväksyä, että meidän aamut alkaa kuudelta vai pitäisikö tuon vielä nukkua sen jälkeen, kun noin hyvin sitten vielä nukkuu, kun nukahtaa?

Mun on pakko tulla hehkuttaa tänne, että kun käytiin eilen ravitsemusterapeutilla tuon maitoallergian takia, niin hän antoi todella hyviä vinkkejä. Esim ilta ja aamupuuroon laittaa puol teelusikallista rypsiöljyä niin se pitää pidempään nälkää. Eilen sitten kokeiltiin iltapuuroon laittaa tuota ja meillä nukuttiin koko yö heräämättä kertaakaan. Nukkumaan lähti ennen kymppiä ja heräs vasta kaheksalta. Ja tosiaan tuota öljyä/voita ei tartte laittaa kun sen puol teelusikallista. Siitä tulee kaloriapitosempaa. Meillä kun tuntu, ettei toi pelkkä puuro enää riitä koko yöks.

Niin ja meillä tietysti vaihtoehtona on vain maidottomia rasvoja. Mut toi rypsiöljy toimi tosi hyvin.

Meilläki aika nopeesti haluu ekan heräämisen jälkeen nukkumaan uudestaan, mut omaan sänkyyn ei nukaha. Me ollaan tehty niin, että on tehty aamutoimet. Puuroo ja vaippa jne ja sit ulos nukkuu.

Mun on pakko tulla hehkuttaa tänne, että kun käytiin eilen ravitsemusterapeutilla tuon maitoallergian takia, niin hän antoi todella hyviä vinkkejä. Esim ilta ja aamupuuroon laittaa puol teelusikallista rypsiöljyä niin se pitää pidempään nälkää. Eilen sitten kokeiltiin iltapuuroon laittaa tuota ja meillä nukuttiin koko yö heräämättä kertaakaan. Nukkumaan lähti ennen kymppiä ja heräs vasta kaheksalta. Ja tosiaan tuota öljyä/voita ei tartte laittaa kun sen puol teelusikallista. Siitä tulee kaloriapitosempaa. Meillä kun tuntu, ettei toi pelkkä puuro enää riitä koko yöks.

Pitääpä itsekin testata tota rypsiölyä :) Meilläkin tuntuu et se iltapuuro ei pidä nälkää kovin hyvin. Tai en tiiä.. Poika syö iltapuuron joka ilta 19.30, josta sit suoraan viedään nukkumaan. Ekan kerran siitä herää jo 23-24 välillä hirveeseen kiljuvaan (kirjaimellisesti kiljuvaan :D) nälkään, ja vetäsee täyden satsin maitoa (joka meidän tapauksessa on 150ml). Sen jälkeen kyllä nukkuu yleensä 6-7 välille aamulla. Mut ihmettyttää vaan toi et puuron syönnin jälkeen ei mee ku se 3,5 - 4,5 tuntia ni on jo ihan järkky nälkä. Puuroa syö iltasin about 1,5dl. Kaurapuurolla ollaan menty.

Air me herätään kans 6-7 joka aamu, siis kaikki isommasta pienempään:/ mut jos viereen nukahtaa uudelleen niin nukuttasin vaavin siihen et sais nukahtaa itsekin nukkua pidempään.... Mut jos tyyppi on aamulla herätessään iloinen niin en usko et välttämättä tarvetta jatkaa unia:) meillä mennään kans nukkumaan 19-20 ja herätään 6-7:)

Kimallus kokeilehhan. Meilläki se pelkkä puuro ei pitäny ku sen neljä tuntia nälkää ja joskus herää yöllä syömään.

Tänäänkin esim: Nukkumaan illalla kasilta, heräs syömään klo 3. Sitten heräs klo 6. Syötin toisen rinnan ja vaihdoin vaipan, sitten syötin toisen rinnan sängyssä ja poika nukahti kainaloon. Herättiin ysiltä. Sitten päikyille poika meni 10:35. Tänään en siis jaksanut edes yrittää nukuttaa poikaa omaan petiin silloin kuudelta, kun olin ite niin poikki. Pitää alkaa menemään aikaisemmin nukkumaan, niin jaksaisi paremmin herätä sillon kuudelta...

Maitoallergiselle sopii myös kirkastettu voi, siitä on proteiini poistettu. Sitä voi ihan kotona valmistaa suolattomasta voista. Kannattaa googlailla jos kiinnostaa :) Tosiaan, rasva se nälkää pitää, ei hiilarit, että rasvalisä puurossa/soseessa on ihan perusteltua.

Meillä kans muksut aina heräillyt kuuden pintoja.. Jos vauva vielä viereen nukahtaa, niin eihän siitä haittaa ole :)

Takaisin