Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on ylättävän tilava 57 neliöinen kaksio kerrostalossa. Mahtuu vielä vuoden puoli toista asua tässä, mutta sitten ajatuksissa oma rivitalo kämppä. Ja siis minä, mies ja neiti sekä kaksi kissaa, jotka on ollut toistaiseksi hoidossa mun vanhemmilla.

Meillä 3 kerroksinen -45 rakennettu pintaremontoitu 250 lämmintä neliötä oleva talo...Minä ja mies, lapset 16v,13v,11v,8v ja nyt nuorin 5kk...no kaks kissaa myös.
Ollaan asuttu tässä pari vuotta, sitä ennen asuttiin vuokralla 75 neliötä 6 henkilöä xD että hyvin tunnen noi ahtaudet...Ite nukuttiin olohuoneessa johon just mahtu sängyn lisäks sohva ja telkku. Tytöt nukku toisessa 8 neliön makkarissa, pojat 9 neliön makkarissa... :D

Tytsy me ollaan edelleen täysimetyksellä. Ei ole suunnitelmissa alottaa kiinteitä kun vasta tuolla juhannuksen paikkeilla jos ei nyt mitään radikaalia muutosta tapahdu. Siihen on vielä vähän aikaa kun poika on vasta 4,5kk. Me asutaan kerrostalossa, 60 neliöö käytössä minulle ja pojalle. On meillä oikeastaan koirakin, mutta se on nyt ollut hetken aikaa mun vanhempien luona pohjoisessa kun ei ollut yh plus vauva ja koira yhdistelmä oikein toimiva tuossa talvella. Nyt kesän aikana viimeistään ajattelin hakea koiran takaisin kotiin kun on helpompi lähteä koko konkkaronkan kanssa ulos kun poika on vähän isompi. Katsoo nyt miten käytäntö sitten onnistuu. Koiriin poika on kyllä tottunut ystävien luona.

Hansu on meillä vakuutus, mut toi refluksi ei oikein sovi oireisiin. Meillä ei enää pulautella ku vaihdettiin toi maito ja toi pulloruokintaki on siis jo paaljon parempana ku se annetaan sillon ku ite haluaa. Ja siis meillä toi pulloruokinta on enemmån sitä että hänellä on vaikeaa alottaa sitä ruokailua. Joskus pullon nähdessään, alkaa jo huutaa naama punasena. Mut sitten kun ottaa sen pullon niin ei kyllä vääntelehi eikä kääntelehi vaan syö nätisti.

Lievää refluksia tosiaan on tosi monella vauvalla, kun maha ei ole vielä kehittynyt. Kun se on normaalia pahempi, sitä sanotaan refluksitaudiksi ja sitä vasta hoidetaan. Meillä auttoi cuplaton & sakeuttajayhdistelmä & jatkuva pystyasennossa pitäminen silent refluksi -oireisiin ja nyt on päästy niistä jo eroon. Lievää en itse halunnut lähteä muuten lääkitseen, vaikka reseptinkin sain, kun ne lääkkeet sisältää kuitenkin kaikkea ikävää ja vauva on niin herkkä. Tämä toimi meidän tapauksessa :)

Refluksitautia tarkoitinkin, vaikka en sillä nimellä kirjoittanutkaan. Meillä ei noi auttanut. Refluksi aiheuttanut välillä jopa hengitysvaikeuksia ja syömisongelmia niin parempi lääkitä kuin antaa toisen kärsiä tai aiheuttaa jotain pahempaa.
Muoks. Pitkään mekin yritettiin ilman lääkkeitä ja maidottomalla saatiin tilanne jo vähän paremmaksi.

Muokattu viimeksi:
Wildside, se Muksun persikkainen puuro ei ainakaan sisällä maitoa, eikä se tavallinen kaurapuurojauheesta tehtävä, sen voi tehdä myös veteen :) Toi Valion Onni mustikka-vadelmapuuro on myös ainesosaluettelon mukaan maidoton, et ihan on maidottomia olleet noi mitä ollaan annettu nyt. Tossa Valion Vadelma-kaurapuurossa näyttääkin näköjään olevan maitoa..hmm..pitääkin ehkä sitä sit välttää.
Toisaalta, meillä kun ei ollut kyse maitoallergiasta vaan ainoastaan maidolle herkistymisestä niin lääkäri kyllä suositteli et annettais jatkossa kotona vaikka 2dl normaalia korviketta päivittäin, eli siedätettäis sille maidolle. Että siinä mielessä se ei haittais vaikka puurossa maitoa oliskin, kun kerta siedättää piti, mut tiiä sitte miten maha reagoi taas..
Niin tuohon kun sanoit että meijän pitäis jättää tavan maito kokonaan pois, ja kokeilla myöhemmin uudelleen, niin siihen oikeastaan tulikin tuossa jo vastattua, eli meille nimenomaan ohjeistettiin että pitää siedättää antamalla tavallista korviketta mielellään päivittäin pieniä määriä. Kun allergiasta ei ollut meidän kohdalla kyse. Ja mä oon kans kuullut ton saman että jos on maitoallergia niin yleensä sit myös vilja-allergia..No kysyin siitäkin asiasta sillon altistuksessa siltä lastenlääkäriltä niin se sano et ne ei liity toisiinsa mitenkään, siis maitoallergia ja vilja-allergia, et ne on ihan erilliset allergiat ei riipu toisistaan ollenkaan, eikä toinen johdu toisesta. Että näin meitä on taas ohjeistettu Wildis ihan eri tavoilla :hilarious: Mut tosiaan kun meillä ei maitoallergiasta ollut kyse, niin uskallettiin nuo viljat ottaa nyt tähän kokeiluun.

Meillä on varmaan se mitä Äippäx4 tuolla aiemmin mulle vastasi, että se mahakipu menee ajan kanssa ohi kun vaan jatkaa kiinteitä, että masu ja suolisto tottuu. Ehkä meillä on just toi että vetää mahan ummelle ja sen takia on kipee..ei oo nyt tänäänkään taas kakka tullu ollenkaan.. yleensä normaalisti kakannu kerran päivässä, yleensä yön jälkeen aamulla on ollu kakat. Ehkä tää tästä - ajan kanssa. Hope so!

Warheart kyseli asumismuotoja. Me asutaan omakotitalossa todella rauhallisella alueella maalla. Tämmösessä pienessä tuppukylässä. 126 neliötä asuinpinta-alaa. Minä, mies ja nyt tää 5kk poika :)

Kyllä ne monen mielestä maito- ja vilja-allergiat kulkee käsi kädessä ja siihen päälle monesti soija ja kananmuna. Myös astma ja refluksi kulkee niiden allergioiden kans, jos sattuvat suolisto-oireisia olemaan. Vähän taitaa lääkäristä riippua mitä mieltä on. Itellä lähipiirin allergiset aikuiset ja lapset kyl tukee tuota väittämää vahvasti, kuten useampi allergia- ja astmalääkärikin. Monesti kun viljat jättää pois niin saattaa muna ja maito käydä tai päinvastoin. Esikoisella isompana löytyi verikokein maito- ja muna-allergiat, mutta vain viljaton ruokavalio oli se, millä saatiin oireettomaksi. Silloinen lääkäri tokas vaan, että sillä verikokeella ei oikeastaan ole väliä, kunhan oireet saadaan pois jollain ruokavaliolla. Että melkoinen suo tämä allergisen lapsen kans eläminen, kun kaikki on eri mieltä ja saa melkonen salapoliisi olla välillä :D

Niin no, näin meille sanottiin et ei noi allergiat riipu ja johdu toisistaan. Ei se ollut mikään mun henkilökohtanen mielipide asiasta vaan se oli se mitä lääkäri meille sanoi kun asiasta kysyin. Lääkärit näköjään sanoo ja ohjeistaa samoissa asioissa niin eri tavalla paikkakunnasta riippuen..yks sanoo täällä yhtä ja toinen toisaalla taas ihan päinvastasta, ota siitä sitten selvää mikä on oikein ja mikä väärin :D luoja näitä lääkäreitä... :D Luulis et olis yhtenäinen linja asioissa mut ei..

Täällä vaihteeks rintatulehdus :( Oli pakko hakee antibiootit ku kotikonstit ei tepsiny ja olo oli mitä kurjin. Muutenkin oikean rinnan kanssa ongelmia kun tuppaa tulemaan tukoksia vähän väliä.

Me asutaan Helsingissä kerrostalossa 3h+keittiö ja lasitettu parveke 63 neliöö, ja meitä on täällä mies ja minä sekä pojat 6v,4v ja4kk. Mahdutaan ihan hyvin vielä, ehkä sitten kun pojat on isompia alkaa käymään tilat ahtaiksi. Vielä mahtuu hyvin yövieraitakin :)

Ccix kestää varmasti jonkin aikaa toipua säikähdyksestä, onneksi oli enkeleitä työn touhussa <3

Ja anteeksi, jos tylyltä kuulostin niin itelle asia välillä nostaa karvat pystyyn.. Äskön tultiin taas kotio kesken lenkin kipuhuutoa itkien sylissä, kun niin sattui. Meillä refluksi hallitsee välillä liikaakin elämää. Vaunulenkeistä meillä onnistuu ehkä 2-3 kymmenestä, joten ei oo varmaa, että pääsen joka päivä ulos tai kauppaan neidin kanssa eli ollaan välillä aika naulittuna kotio. Se on henkisesti aika raskasta. Rintarepussa ei tykkää olla oikeastaan ollenkaan, ku kait painaa masuun liikaa.. Odotan vaan sitä aikaa, että tyttö alkaa istua, jos se helpottaisi asiaa. Eikä mun mielestä sekään oo hyvä, jos ei pysty normielämään. Tulee aika rajoittunut elämisympäristö, ku oon vaan kotona. Eikä kehityskään ole normaalia, jos ei pysty oleen esim. leikkimatolla yhtään. Hyvä, jos tytsy teille on auttanut lääkkeettömät keinot. Ei meilläkään tää refluksi oo pahimmasta päästä onneksi! Lääkkeet nään tarpeelliseksi, kun muu ei ole auttanut. Ja joo, ei ne lääkkeetkään ole hyvästä aina. Viimeiset aiheutti ripulin. Anteeksi avautuminen. Meinasi olla vaan itelläkin itku kurkussa äsköisen lenkin jälkeen..

Me ollaan nimimerkkini mukaisesti metsäläisiä. Lähinpään taajamaan 6km. Lääniä on talossa ja pihamaalla.

Meillä kaveri päätti sitten viime lauantaina tuutata paskat vauvauintialtaaseen.. olin niin häpeissäni kun kannoin kullannuppuamme jonka lahkeesta kuraveet valu munkin päälle ja pitkin uimahallin kaakeleita.. siellä oli toisella puolella vielä jokku uimakisat joten porukkaa piisas.. saa nähä menikö sisu kaulan ja kehtaanko enää uintiin mennä

Hansulle voimia raskaaseen tilanteeseen. Jospa helpottas ennen pitkää.

Itelläkin edelleen mennään tunnin välein herätyksillä yöt. Jei.

Hansu, me jouduttiin käymään pitkään fysioterapeutilla ja jopa neurologilla, koska esikoinen ei normaalisti kehittynyt. Heti kun refluksi pitkän taistelun jälkeen selvisi, alkoi kehityskin normalisoitua. Ei sitä arkea refluksilapsen kans voi käsittää, ellei itse ole kokenut tai lähipiirissä nähnyt. Kliseiset "kyllä kaikki lapset herää öisin", "vauvat nukkuu päiväunia pätkissä", "koliikkia tuo vaan on" jne aiheutti älytöntä vitutusta ja pahaa mieltä sit jälkeen päin kun asiat selvisi. Ois pitänyt olla kovempi ja pitää oma päänsä, et ei tuo normaalia ollut! Sillon vielä sokeasti uskoi kaikkeen mitä neuvolasta ja lääkärikäynneillä sanottiin/ohjeistettiin. Oli pikkusen paska äiti -fiilis, kun antoi vauvan turhaan kärsiä ja vielä tänäkin päivänä miettii, että olisiko puolikkaan nykyisistä ongelmista tytöllä jos alusta asti oltais hoidettu allergiat kunnolla.

Mulla myös siks hyvin kärkkäältä kuulostava tyyli puhua vauvan refluksiongelmista, koska se on helvettiä ja aiheuttaa todella kovia tuskia, pahimmissa tapauksissa keuhkoihin voi tulla paha tulehdus jos mahahapot sinne pääsee :( Omasta kokemuksesta voin kertoa, että jotain väärää kun syön, niin kurkku voi olla palanut useamman päivän ja olo on aivan karmea! Vauva kun ei olostaan voi kertoa kun huutamalla :/ Tää nyt on vaan tämmöistä avautumista ja ehkä tukemista heille, jotka samaa helvettiä käyvät läpi, että ei kohdistettuna erityisesti kenellekään moitteena. Nuo allergiat on yks perse, itse sikäli kiitollinen, ettei mtn anafylaksiaa aiheuttavaa ole ollut. Kaverin muksu sai jo pienestä hipaisusta kananmunaan kovat oireet ja monesti sairaalassa sit osastolla oli hoidossa. Ihan kamala huoli olisi jatkuvasti lapsesta esim hoitopaikassa, ettei vaan vahingossakaan suuhun eksyksi mtn väärää :( Kala-allergisia on myös tuttavissa, eivät voi olla samoissa tiloissa, joissa kalaa juuri käsitelty, kun hengitystiet alkavat tunkeutua. Kyllä sitä kannattaa olla aivan helvetin kiitollinen, jos välttyy pahimmilta allergioilta, ei ole aina helppoa se tie. Oiskohan tossa nyt tästä aiheesta tyhjennetty sana-arkku :D

Kiitos Warheart tuesta! Joskus se auttaa, että joku ymmärtää. Siksi oon kokenut esim. sen facebook sivun hyväksi. Mun puolesta voidaan vaihtaa taas aihetta. Wildikselle halusin sanoa asiasta, jos heillekin löytyisi apu lääkäristä, joka tietää asiasta. Joskus tulee puhuttua asiasta liikaa, kun se on meille tällä hetkellä iso osa arkea. Vaikka edelleenkin monella on vieläkin pahempi tilanne tänkin asian suhteen. Meillä on usein ihana ja iloinen tyttö, kun pahimmat oireet on jo helpottanut.

Takaisin