Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin mietin tota kuukautisten alkua tänään kun ollut ihan sellasia tuntemuksia et olis alkamassa! Mutta voiko alkaa reilun 5 viikon kuluttua synnytyksestä jos imettää? Oon ymmärtänyt sen imetyksen pitävän kuukautiset yleensä poissa pidempään.

Toinen mitä mietin että olenko ihan epänormaalin kun voisin lähteä synnyttämään vaikka nyt heti uudestaan jos tarvis? Ja tavallaan jopa haluaisinkin kokea sen synnytyksen uudestaan. Tiedän että mulla oli varsin helppo synnytys vaikka olikin pitkä, vaan ei niinkään kivulias, ponnistusvaihe. (Ja siis kyllähän niitä kipujakin oli ihan kiitettävästi ennen epiduraalia) Onko muilla samoja fiiliksiä synnytyksen suhteen? Tuntuu, että lähipiirissä synnytystä lähinnä kauhistellaan ja on epänormaalia näin pian ajatella olevansa valmis siihen hommaan uudestaan...
Niinkuin tos ylempänä kirjoitin ni mul oli jo 2 vkoa synnytyksestä et haluisin kokea uudestaan vaikka onki tuusula viel hellänä :D ja mä kans luulin et mul alkaa menkat ku on sellainen olo vaikka imetäb ja ma tulee kk synnytyksestä
. Sen takii kyselinki et kui nopee uudestaan synnyttäjil on alkanu menkat :) ?

Menkkojen alkamis ajankohta on yksilöllistä.
Esikoisen aikaa jölkivuoto keski 4vkoa, sit oli noin 2kk väliä ja menkat alko. Ja jatku suht normaalina ennen kuin tasaantuivat.

Toisen kohdalla jälkivuoto kesti noin 2-3vkoa. Menkat ei tullut vasta kuin tyttö oli 10kk. Eli oli lähes vuoden pois.

Sit raskauduin uudestaan toisella kierrolla. Nyt kolmannessa jälkivuoto loppui noin 2vko paikkeilla. Ja menkat ei oo vielä tullu.

Ystäväni kun sai keväällä vauvan. Hänellä oli vaan pari vkoa välissä jälkivuodon ja menkkojen.

Unohdin laittaa et imetys saattaa siirtää menkkojen alkua mutta ei taattua..

Ja et imetys ei oo luotettava ehkäisy keino vaikka jotkut vanhan kansan.viisauksien perusteella sanoo

Mulla menkat lopumassa synnytyksestä 7vko:) en imetä!

Mäkin olisin ihan valmis synnyttämään uudestaan olin siihen valmis heti kun sain tytön syliin...
Minäkin siis "vähän" outo:P

Vietettiin miehen kans eilen leffa iltaa ja nyt väsyttää, kahvikin loppu! Laatu ajan hinta:D mut on se vaan mukavaa köllöttää kainalossa syödä suklaata ja katsoa Matthew McConaugheytä:P

Millon voi alkaa tekee vattalihaksia? Ku jossain oli että pitää oottaa että vattalihakset jotenki palautunu, että ku ne on nyt iha erkaantunu, että sitten saa alkaa reenaamaan kun jännittäessä ei tunne selvää koloa vattalihasten välissä, mutta ku en minä erota tuosta omasta löllö mahasta, onko koloa jossain vai ei :D

Millon voi alkaa tekee vattalihaksia? Ku jossain oli että pitää oottaa että vattalihakset jotenki palautunu, että ku ne on nyt iha erkaantunu, että sitten saa alkaa reenaamaan kun jännittäessä ei tunne selvää koloa vattalihasten välissä, mutta ku en minä erota tuosta omasta löllö mahasta, onko koloa jossain vai ei :D

Joo missään nimessä ei saa tehdä suoria vatsalihaksia ennen kun palautuneet. Muuten ne ei välttämättä palaudukaan enää niin hyvin.
Tää voi kuulostaa hankalalta mutta kun kokeilet niin huomaat kyllä selvästi onko siellä vatsalihasten välissä vielä rakoa vai ei: käyt selinmakuulle, laitat etu- ja keskisormen navan yläpuolelle, nosta päätä ja hartioita ylöspäin, sitten kun painelet sormille siitä navan yläpuolelta niin huomaat kyllä ihan selvästi siellä olevan raon!

Mulla loppui jälkivuoto 2vko synnytyksestä ja menkat alko tasan kuukausi synnytyksestä. Tai ainakin kuvittelin et ne oli menkat vaikka hirveen niukat ne olikin :D mutta niin oli jälkivuotokin. En siis imetä.

Eikös niitte vattalihasten välissä kuitenkin kuulu olla rako? :o oon ite käsittäny että jos sinne rakoon mahtuu enemmän kuin kaksi sormea niin ei ole vielä palautunut kunnolla?

Ne relat on ihan samoja, mulle ainakin apteekkari sanoi. Niiden colic juttujen piti tulla tavallisten tilalle mut jostain syystä kummatkin jäi markkinoille...

Ennika ittekki voisin vaikka heti alkaa uudelleen samaan odotukseen ja synnytykseen :) ja jos saahaan miehen kans tää suhe kuntoon ni sit varmaan toisen lapsen aika onki mahdollisimman pian :)

Pitääpä vinkata tuohon palautumisasiaan: Mä oon käyttänyt parin viikon ajan tukikorsettia 8-10 h päivässä, ja tänä aamuna mieskin jo ihmetteli vatsan nopeaa pienenemistä. Mullahan oli loppuraskaudesta ihan valtava kumpu (sf-mitta huiteli käyrien yläpuolella), ja synnytyksen jälkeenkin vatsa oli melko iso. Uskon, että tuosta korsetista on oikeasti ollut apua! Kohtukin oli jo tosi hyvin palautunut, kun terkkari sitä torstaina tunnusteli.

Vihdoin pitkä odotus palkittiin ja rakas poikamme syntyi 9.1. klo 13.13. Painoa 4070 g, pituutta ei vielä tiedossa, kun herra pisti hanttiin mittausta. Synnytys käynnistettiin. Torstaina laitettiin ballonki ja pe aamuna todettiin ettei se ole avannut sisäsuuta tarpeeksi. Sitten aloitettiin cytotec ja jäin osastolle. Pe-la yönä meni vedet ja sen jälkeen supistukset. Supistukset hiipuivat välillä ja vauhditettiin oksitosiinilla.

Synnytys oli rankka väärän tarjonnan vuoksi, tuli avosuisessa tarjonnassa ja jouduin kaavintaan sen jälkeen, kun istukka ei tullut kokonaan. Menetin verta puolitoista litraa ja hb nyt vain 79, joten nyt levätään vuodelevossa ja kerätään voimia. Muuten alapää säilyi vaurioitta eikä tullut repeämiä. En voi kuin kehua tätä joensuun henkilökuntaa! Kaikki todella ystävällisiä ja lämpimiä ihmisiä ja meistä on todella pidetty hyvää huolta. Sain yhden hengen huoneen, kun olen niin heikossa kunnossa.

Mulla kesti ekassa jälkivuoto n.4vko, menkat ei edes kerinny alkaa ku olin jo uudelleen raskaana eli 3kk synnytyksestä. Sen jälkivuoto kesti n.5vko ja menkat alkoi n.2kk synnytyksestä ja imetin. Kolmosesta jälkivuoto n.5vko ja menkat n. 3-4kk synnytyksestä.. et voi paljonki vaihdella...
Täälläki arki siis palasi, ukko ku oli talvilomalla täs joulun aikaan ni otti huomioon paljonki tätä tilannetta et heräs jokatoinen aamu lasten kans... vaan työt alkoi ni mun täytyy vaikka nyt viikonloppuna lupasi herätä toisena aamuna niiden kans,... no mähän se jouduin heräää vaik se tuliki lazten kans talon toiseen päähän vaan nukkui sohvalla ja lapset halusi aamupalaa ni muthan ne kävis sit herättää... kumminki vauva valvotti taas n.2-4 tai 5, mulla katoaa ajantaju aina yöllä ja ku en oo puhelimen orja ni en tiiä sitä sit... Ja ukko kyl ärsyttää täällä nyt vkl:na ku ei mitään tee... puhhuu et pitäs tehä sitä ja tätä jne... vaan oikeestaan mitään ei saa aikaseks, sain eilen useesti sanoa et hakee mulle ompelukoneille pöydän tuolta vintistä ja kokoaa sen... vaan siitäki kokoomisestaki meinas tappelu tulla ku kuulema tämmöisiä romuja pitää koota... olin et miten nii ku kumminki ikean vähällä käytöllä ollu pöytä ja saatu mun porukoilta, ku niille ei enää sopinu ja ihan ilman... niiden porukoilta ku ei olla huonekaluja kyl saatu, paitsi keittiönpöytä, jota kyselin jo aikaisemmin, ni niiden pitimelkeen se homehuttaa mökillä ulkona ennen ku sen meille luovuttivat, eli sekin piti hioo ja uusia maali pinta.... no tää on taas tätä oma napailua ja pahanolon purkamista... eiköhän tää tässä taas tasaannu ku kevättä kohti mennään ☺ ainaki tänään pääsee vauvan kans käymään ulkona ku on vain 10 astetta pakkasta

Näpyt näyttää hormooninäpyiltä mutta nuo posket ei varmaankaan ole enään hormoonien aiheuttamaa. Äkkisältään tulee mieleen että posket olis saanu vähän kylmää, olis jotain allergiaa tai parvorokko tai sitten on vaan kuivahtanu näiden kovien pakkasien aiheuttaman kuivan sisäilman takia. Meillä kuiviin poskiin tehoo parhaiten miniderm :)
Kylmässä ei olla oltu, eli kylmää ei ainakaan oo saanut. Mulla itellä atooppinen iho, joten en yhtään ihmettele, jos typylläkin vähän sitä olisi. Myös takkatuli saattaa olla syy poskien punoitukseen. Nyt ei kyllä punota juuri yhtään. :)

Takaisin