Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja muuten tuosta ambulanssihommasta sen verran, että ite en ainakaan tiedä onko vauva mulla liian ylhäällä tai vinossa tai jotain muuta, että jos vedet menis niin ottaisin kyllä lanssin. Mulle kyllä on jo sanottu, että jos synnytys alkaa kotona niin ehdottomasti ambulanssilla. Mutta jokaisen täytyy itse se ratkaista....

Tinapilli, googlettelin noita ja ne on joo jotain muotoja, toinen johtaa ykköstyypin diabetekseen ja toinen kakkoseen. Mulla siis ollut sokerilääkitys ennen raskautta, joka alunperin määrätty kohonneiden sokereiden vuoksi ja tilanteen parannuttua jatkunut pcos:n vuoksi. Eivät alkuraskaudessa ruvenneet lääkitystä poistamaan ja sokerirasitusta tekemään vaan ovat hoitaneet mua kuin kakkostyypin diabeetikkoa. Raskauden jälkeen on tarkoitus sitten tsekata, onko diabetestä oikeasti vai ei. Onko sitten tilanne niin eri, ettei ne pysty multa sitä nyt tarkistamaan vai mikä on... Kummallista :confused: Noh, kohtapa tämä loppuu ja pääsee lääkkeistä, sittenhän se nähdään keväällä mikä tilanne on oikeasti.

Voiko Mukkis pidempi sairaalamatka olla syy tuohon ambulanssi ohjeistukseen?Täällä kuitenkin ollaan 10 minuutin automatkan päässä sairaalasta, jos jotain menisi pieleen.

En edelleenkään tajua tuota 10 tuntia supistuksia ohjetta, että mistä helvetistä ne sen repii. Esikoisen aikaan mulla oli 4 h supistuksia ja sit olin jo sairaalassa, kun koski niin pirusti. Silloin oli matkaa 45 min sairaalaan. Nyt vaan 10-15 min. Yleensähän ohje on, että kun supistelee säännöllisesti ja ei enää koe pärjäävänsä kivun kanssa kotona niin sitten sairaalaan.

Neuvolassa mua ohjeistettiin tilaamaan ambulanssi jos vedet sattuu menemään. Nyt 36+1. Pää on alhaalla, muttei kiinnittynyt ja tää tyyppihän vatkautuu reunasta toiseen ja on tosi vilkas liikkumaan eli sen takia varmaan ohjeisti ottamaan varman päälle ettei se napanuora pääse luiskahtamaan.

Mulla kerrottu neuvolassa ja ultrassa, missä asennossa vauva on ja kuinka toimia missäkin tilanteessa synnytyksen käynnistyessä.
Löytyy myös äippäkortissa tarjonta.
Mulla oli tämä vauva 34 viikolle pt ja viisto 36 viikolle jollon ohje oli ambulanssi.
Nyt on rt ja voi mennä omia aikoja.

T_87, mä muistelen lukeneeni, että noin neljäsosa synnytyksistä alkaa vesien menolla ja loput supistuksilla. Voin kyllä muistaa väärinkin, mutta tuollainen luku on jäänyt jostakin päähän. :)

Yritä wildis olla stressaamatta, jos vaan mahdollista. Harva kuitenkaan syöksynä synnyttää. Tietenkään sitä ei halua ottaa pienintäkään riskiä. Tiiätkö, miten sun äidin synnytykset on menny? Usein menee vähän samalla tavalla. Ja täällä voi vapaasti kertoa, mikä pelottaa. Voidaan parhaamme mukaan koittaa tsempata.

Meiltä kun on reilu tunti sairaalaan matkaa niin missähän vaiheessa sinne kannattaa lähtee? Mulle ei oo missään neuvolassa tai äitipolilla puhuttu tälläsestä enkä oo itekkään hoksannu kysyä. Jos nyt oletetaan, että synnytys alkaa supistuksilla niin kuinka tiuhaan niitä pitää tulla ennen kun kannattaa lähtee? Entäs soitanko heti sairaalaan, kun niitä alkaa tulla säännöllisesti vai miten te ootte toiminu?

Ei sitä tosiaan täällä Turussakaan pelkopolia ihan kunnialla osata hoidella. Ite kävin ekan kerran rv 28 erikoislääkärillä puhumassa sairaalapelosta ja luottamuspulasta henkilökuntaa kohtaan. Lääkäri voivoteli kovin ja totesi vaan, että samalla viivalla kaikki ollaan, enkä siis voi saada mitään erikoiskohtelua. Lopulta sain itkettyä itselleni tutustumiskierroksen synnytyssaliin. Siellä sain jutella mukavan kätilön kanssa tunnin ja olo helpottikin muutamaksi viikoksi. Nopeasti kuitenkin pelot alko taas kasvamaan, varsinkin sen jälkeem kun alettiin puhua sektioon päätymisestä. Yritin saada itselleni apua, mutta en saanut aikaa minnekään, koska mulle oli jo varattuna synnytystapaultraan aika. Että siellä sitten ois asiaa katottu. Noh, se ultra oli ja meni viime perjantaina, jonka lopputuloksena oli, että sektioon joudun. Yritin jo ennen tuota "tuomiota" jutella lääkärille, että ahdistaa ihan vietävästi ja tuntuu, että järki lähtee. Lääkäri vain hoki "noh, toivottavasti sulle osuu mukava henkilökunta synnytykseen", "noh toivottavasti kaikki menee hyvin" jne. Sitten kun selvisi, että sektioon joudun, niin lääkäri oikein iloisesti hihkaisi, että nyt sitte synnytystapa muuttuu, mitäs siitä ajattelet. Siinä vaiheessa olin jo itkenyt pitkän tovin ja hanat senkun vaan aukes lisää. Sanoin lääkärille, että tuun varmaan jonkun psykiatrisen osaston kautta synnyttämään kun pelko vie järjen. Lääkäri totes "No toivotaan ettet nyt sentään". Mitään ei enää ehditä mulle pelkoihin järjestämään kun sektio on kahden viikon päästä.

Nyt sitte paniikkikohtausten lomassa yritän saada kirjotettua tästä kyseisestä lääkäristä huomautusta...

Vilijonk4 uudelleen synnyttäjät oli että 10min välein/vähintään 1h ja ensi synnyttäjät 5min välien/ vähintään 1h ajan... Korjatkaa jos nyt muistan esikko homman väärin :)

Täällä odotellaan pikku neidin labroja sokereita ja bilirubiineja... Kohta herättää tyttö syömään nii pääsee itsekin nukkumaan! Raskas ihana päivä takana...
Huomenna pitäis päästä kotiin jos labrat puhtaat ja aamun sokerit ok:) koputan puutu että huomenna koittaa kotiutus, tää sairaala elämä ei ole mua varten!

Barbatipu kyllä se mun kohdalla syy ambulanssin käyttöön tuo pitkä matka ja nopeat synnytykset... Mutta tosiaan jos matkaa on talvella yli 100km niinkuin tai wildikselläkin olla niin kyllä ite harkitsisin vakavasti ambulanssia.
Siitä tarjonnasta tiedän ite sen, että pää alas on mutta niinkun täälläkin nyt kun vauvaa on koiteltu kätilöiden toimesta, niin kyllä se siä pyörii kyljeltä toiselle kun pää ei oo kiinnittynyt ja ihan mahdollista (tosin harvinaista) on että kääntyisi viä ympäri, näin kätilö mulle tänään sano. Mää kyllä älähdin heti, että älä ny mulle tollasia kerro enää tässä vaiheessa... :) Mutta tosiaan turhaan ihmiset "pelkää" tilata ambulanssia ja suuri osa kuljetuksista on niitä ihan kiireettömiä sairaalasiirtoja. Tietty jos on lyhyt matka sairaalaan niin voi olla nopeempikin mennä omalla kyydillä :)

Rahi äidillä kun on vedet menny niin ollaan kaikki kolme sisarusta synnytty viidessä minuutissa... Silläpä tässä vähän hirvittää jos alkaa synnytys vesien menolla!
Itsekkin ihmettelen edelleen tuota 10h supistelu ohjetta.. Ja tosiaan sano, että aiemmin ei tarvii tulla kun sitten kun vasta oikeesti sattuu.. Sano, että voi tulla aiemminki toki, mut voi joutua takas kotiin.. Ja joihinkin tutkimuksiin se tuudittautu paljon jne..
En tiiä ennää mitä ajatella koko sairaalasta. Taidan vaan lähtee sinne kun itestäni siltä tuntuu.

Tuostakin sanoin kätilölle, niin hän vaan ignorasi sen. Sanoi vaan, että "on toooosi harvinaista tollanen synnytys" "olen ollut 20 vuotta kätilönä eikä kertaakaan ole sattunut tuollaista kohalle"

Wildside_ mä oon ekassa ja tokassa raskaudessa lähteny ihan melkeen heti ku supistukset alkoi tai ekassa oli silleen et isäntä lämmitti pihasaunaa 19 aikoihin ja lähti koiran kans mettään... tuli sieltä n. 20 aikoihin ja 20.30 jo lähettiin sairaalaan.. eli mä ootin supistustenn kans parituntii ja lähin vaan soittamatta edes synnärille. Tokassa oli muistaakseni sama homma et alkoi n.2 aikaan yöllä supistaa ja sit 5 aikoihin lähettiin... no eipä sillonkaan soitellu vaan menin suoraan laitokselle. Osastolle silloinki siirryin ja vasta seuraavana aamuna käynnisty synnytys just n. 5aikoihin... et mä lähtisin ihan omien tuntemusten mukaan sinne vaikka nyt ne aina jotain suositteleeki.... nytkin lähen jos siltä tuntuu et eivät mee supistuksen ohi ja en ilmota tulosta sinne mitään...

Tuosta streptokokista. Kyselin tänään neuvolassa että miten sen testaamisen kanssa on. Ja täällä (Espoossa) kuulemma ei testata ellei ole oireita eli runsasta valkovuotoa tai kutinaa. Vissiin tuossakin ohjeistukset ja käytännöt aikalailla vaihtelee, kuten täällä on monenlaisia tarinoita ollutkin.

Sinänsä hassua, kun ei streptokokin pitäisi mitenkään oireilla... Eikös se kuulu ihan normaali bakteerikantaan osalla naisista!? Kutina ja muut liittyy sitten jos jotain tulehdusta olis. Aika kumma juttu :confused: Mulla oli aiemmin negatiivinen, mut nyt myöhemmin positiivinen ja hiivoja ym. oli nimenomaan sillon alkuraskaudessa... Nyt ei ole mitään oireita vaikka positiivinen onkin.

Streptokokki voi aiheuttaa esim pissatulehduksen. Ja juu kuuluu normibakteerikantaan mutta juurikin raskausaikana voi aktivoitua siten että aiheuttaa oireita. Ja voi juurikin välillä vaan aiheuttaa oireita ja sit taas mennä ns "uinumaan".

Takaisin