Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meille kätilö höpötti, ettei ole mahdollista kiertyä napanuora vauvan kaulan ympärille ja vesien menon jälkeen saa normaalisti liikkua ja tulla ihan omalla autolla. Sanoipa samaan lauseeseen, että ei tarvitse ambulanssia asian takia vaivata!!

Anteeks valitus.. Siirryn nyt syrjään märehtimään, etten teiltä muilta vie odottamisen iloa.

Ohjeet makuuasentoambulansseilusta kenties siksi että tosiaan tässä raskaudessa perätilassa vauva viihtynyt, syytä ohjeille eivät kertoneet ja aluksi oletin että ohjeet lapsivesienlähdön suhteen muuttunut sitten esikoisen odotuksen :)

Ja wildis on ymmärrettävää että saamasi kohtelu tuohduttaa, purkaisin varmasti kanssa tuntoja vastaavasta kohtelusta mikä tuskin vie toisilta odotusiloa kun täällä kunnon tukipoppoo! :)

• Tykkään
Reaktiot: J-R
Kuulostaapa Wildsiden kokemus ikävältä! :( Onko täällä paljonkin pelkosynnyttäjiä? Mä päätin jo raskauden alussa, että otan itse vastuun synnytysasioiden selvittämisestä, kun valitettavasti koskaan ei tiedä millaisen henkilökunnan kanssa joutuu tekemisiin. Itse en vaan ole pelkopotilas, että siltä osin mulla on ollut paljon helpompi lähtökohta, mutta kaikkea en aio enkä voi henkilökunnan varaan laskea. Toki suurin osa on varmasti ammattilaisia, mutta tuo Wildiksen kohtelu on kyllä jo törkeää. Onko sulla vertaistukea tuohon asiaan?

Lapsivesien meno ei vaadi ambulanssia paitsi jos vauva on vielä kovin korkealla, perätilassa tai viistottsin jollon vaarana voi olla napanuoran pullahtaminen.
Napanuorahan voi olla vaikka koko raskauden kierittyneenä vauvan ympärille eikä sitä tiedä ennen, kun vauva syntyy.
Meillä on jokainen tytöistä ollut solmussa sen kanssa.
Ennenhän piti lähteä välittömästi saikulle, kun vedet meni ja vieläpä vaakatasossa, mutta ei enää.
Hyvin voi kotona odottaa supistuksia jos veden väri on ollut hyvä eli ei vihreä.

Ja onhan siinä napanuorassa koko ajan painetta eli ei mene tiukkaan solmuun kaulan ympärille. Lisäks, eihän se lapsi kohdussa vielä hengitä, joten luultavasti ei napanuora niin tiukalle edes mene, että olisi ongelma ennen synnytystä...

Wildikselle tsempit!

Kiva kuulla tinapillistä ja äyriäisestä pitkästä aikaa! Miten ne on pystynyt sulta tinapilli tarkistamaan, ettei ole "oikeaa" diabetestä? Kun ei ne multa pystynyt sitä edes alkuraskaudessa testaamaan... Kumma juttu.

Mulle annettiin neuvolassa ohjeeksi, että jos vedet menee on soitettava heti synnytysosastolle, niin osaavat sieltä neuvoa.

Noi ambulanssikyydit liittyy just siihen, että jos vauva ei ole pääalaspäin ja kiinnittynyt, voi olla vaara että napanuora luiskahtaa ulos. Itsellä meni esikoisen kohdalla lapsivedet, vauva oli pääalaspäin, mutta ei kiinnittynyt. Silloin ohjeistettiin odottamaan kunnon kivuliaita supistuksia ja jos niitä ei tulisi tulemaan sairaalaan 12 tunnin kuluessa normaali kyydillä. Liikuskelin kotona ihan normaalisti ja lähdettiin sairaalaan kuuden tunnin päästä vesien menosta omalla autolla.

Meilläkin tutulla epäiltiin ns. oikeaa diabetestä, mut synnytyksen jälkeen selvis, et liittykin vaan raskauteen. Kai se menee oireiden mukaan, mut vahvistus tulee vasta synnytyksen jälkeen. Veikkaisin..

Kyllä ei voi muuta kun ihmetellä, miten hirveetä kohtelua Wildis oot saanu osaksesi joka kerta siellä Joensuussa käydessäs. Mihinkään ei anneta mitään vastauksia, mihinkään sun sanomisiin ei ottauduta, käyttäydytään ylimielisesti ja todella epäammattimaisesti.. Pistää vihaksi.. :( Kyllä taas pistäisin asiasta viestiä jonnekin päin. Eihän näin voi vaan olla!!!

Wildside_, pistää kyllä vihaksi sun puolesta ja ite oon sitä mieltä, että kiva kun rehellisesti avaudut tuosta kohtelusta täällä. Eikai tarkoitus olekaan, että täällä vain vaaleanpunaista hattaraa jaetaan raskauteen ja synnytykseen liittyen..

Mulla itsellä ainakin suurin pelko synnytyksen suhteen liittyy nimenomaan henkilökuntaan, että jos paikalle osuukin vaikka kätilö joka kohtelee kuin poikivaa lehmää eikä kuuntele puolella sanallakaan toiveita. Itselläni on sellainen traumatausta, että empatiakyvyllä ja ihmistuntemuksella varustettu kätilö olis lottovoitto. Muuten voi muilta osin hyvin sujuva synnytys mennä huolella päin helvettiä, vaikka näin ensisynnyttäjänä en osaakaan muuta kuin maalailla piruja seinille kokemuksen puuttuessa.

Ihmeen erilaista ohjeistusta vähän aiheessa kuin aiheessa porukka täällä saanut. Mulla strepto oli positiivinen ja neuvolassa painotettiin, että polille (tays) yhteys jos on edes epäilys että lapsivettä tihkuu. Sama juttu jos uudenlaisia raskausmyrkytysoireita ilmenee, koska proteiinit oli yhdellä plussalla. En ole vielä kertaakaan kokeillu soitella ja kysellä synnytyspolilta mitään, kun omasta mielestä ei ole ollut tarpeeksi painavaa asiaa/kysyttävää, joten en sitten tiedä onko millainen suhtautuminen siellä päässä neuvolan sijaan.

Joo en tajua, että miks mun kohdalle aina sattuu sellanen kätilö ja joka helkatin kerran olen ollut ystävällinen. Ja mulle on todella tärkeää myös, että kätilölläkin löytyy edes jonkun sortin huumorintajua. Aika monesti "pahassa" pinteessä vitsailen ja käsittelen huumorin kautta asiat.

Se on niin vaivaannuttavaa kun vitsailet ja sitten kätilö sanoo "heheh" silleen että no olipa hauskaa

Itsellä lohduttaa tieto siitä, että kätilöä voi aina vaihtaa. On oikeus pyytää toista kätilöä, jos kemiat ei kohtaa. Tämän tehtävän voi vaikka ulkoistaa miehelle/tukihenkilöille.
Itsellä tähän ei ole ollut todellakaan mitään tarvetta edellisissä synnytyksissä, on sattunut todella loistavia kätilöitä.

Joo kyllähän toi itteeniki sentään vähän helpottaa ja aion kyllä pyytää vaihtamaan jos ei kaikki mene putkeen. :) Ja pistin nimiäkin päähän ketkä olivat kivoja, niin jos sattuuvat olemaan vuorossa niin jos pääsisivät paikalle.

Anteeksi ruma kielenkäyttö, mutta voi helvetti wildis mitä paskaa joudut kuuntelemaan!!!! Ton kätilön neuvoja jos ite olisin kuunnellut, mun esikoinen olis kerinny jo ainakin pariin kertaan syntyä kotiin!
Ja tosta ambulanssista olen sitä mieltä, että se ei kuulu kätilölle, millä kyydillä tulee! Jos tuntuu siltä, niin sitte ambulanssilla! Kyllä ne kuskaa kaikenmaailman narkkeja ja laitapuolenkulkijoita, joten varmaan synnyttäjäkin voi sitä käyttää!

Älä ihmeessä Wildis lähe mihkään täältä, voit purkaa tänne kaiken ton paskan ja tuskin kukaan siitä pahastuu ja jos niin tekee niin voi voi.... Onneksi saat miehesi turvaksesi, ja ite voin ainakin sanoa, että mieheni on ollut se tärkein ja paras kivunlievittäjä ja tsemppaaja synnytyksissä!

Niin ja Elinatuuli tsemppiä sinne ettei kotia tarvis enää lähtee ilman vauvaa :)

Air multa otettiin verikokeita joissa olis kuulemma näkynyt??? Tiedä sitten, puhuivat modysta ja ladasta, joitain diabeteksen muotoja??

Wildside, tosi kurjaa että se käynti meni mönkään. Toivotaan että sitten kun synnytyksen aika koittaa niin saat loistavan kätilön. Ja tämä jos joku on oikea paikka purkaa juuri tämänlaiset tuntemukset, siitä ei tarvii olla pahoillaan.

Mä en oo edes ymmärtäny kysyä neuvolasta ohjeita siihen jos lapsivedet menee, no ylihuomenna kysäsen minkäslaisia ohjeita sieltä tulee.

Onko kellään tietoa onko jotakin tilastoja tehty siitä että kuinka suuri prosenttimäärä synnytyksistä alkaa vesien menolla ja kuinka suuri taas supistuksilla?

Takaisin