Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voimia cicado! :Heartpink
Tsemppiä Nilimaa :Heartpink

Joko Wildis soitit synnärille?

Täällä kipuiluilta, onneksi tyttö meni sujuvasti nukkumaan, nyt yritän rentoutua takan ja telkusta äärellä. Kohta on yritettävä käydä nukkumaan, ettei tulis toista yötä valvottua. Mies polkee kotio joskus aamulla.

Öklöällö varoitus!

Miten voi olla hirveesti ilmavaivoja ja siis pierut haisee tosi pahalta, siis häh? Ikinä en yleensä piereskele mutta nyt kyllä roikaa tuhnuja jotka ihan kirvelee. Outoa?!! Perus probiootteja menee normaalisti, mutta tää on outoa.

Jopa koiruus lähtee haneen ku mammalta pääsee äänetön tuhnupieru :excited001

Voimia cicado! :Heartpink
Tsemppiä Nilimaa :Heartpink

Joko Wildis soitit synnärille?

Täällä kipuiluilta, onneksi tyttö meni sujuvasti nukkumaan, nyt yritän rentoutua takan ja telkusta äärellä. Kohta on yritettävä käydä nukkumaan, ettei tulis toista yötä valvottua. Mies polkee kotio joskus aamulla.

Öklöällö varoitus!

Miten voi olla hirveesti ilmavaivoja ja siis pierut haisee tosi pahalta, siis häh? Ikinä en yleensä piereskele mutta nyt kyllä roikaa tuhnuja jotka ihan kirvelee. Outoa?!! Perus probiootteja menee normaalisti, mutta tää on outoa.

Jopa koiruus lähtee haneen ku mammalta pääsee äänetön tuhnupieru :excited001
Mulla tuli tollasii järkkyi tuhnui ku söin rautaa :D meinas iteltki mennä taju ku pääs paukku xD

Silmätulehdus tästä vielä puuttukin! Soittelen heti aamulla terveyskeskukseen, mutta osaako kukaan sanoa, että saako siihen tarkotettuja tippoja käyttää raskaana?

Voi vitsi, mä oon vahingossa puhelimella painellu joihinkin kommentteihin "vanha" ja "tyhmä" ja tosiaan ei ole ollut tarkotus, pahoittelen.

Marjasose, ihan uskomatonta toimintaa, ihan kiehuttaa sun puolesta.

Wildside, tsemppiä sinne.

Air, äläpä ota ressiä, kyllä ne siitä kerkeää :)

Piti taas kommentoida lukuisia asioita mut en muista taas mitään.

Tänään synnytystapa-arvio ja voi hitsi ne on taas möhliny. Monta viikkoa ne on toitottanu et vauva on muka isokokonen ja kasvaa keski- ja yläkäyrän välissä ja tietty oon ollu ihan paniikissa ku oon 150cm tappi enkä jättivauvaa haluais synnyttää. Ultrannu ovat parin viikon välein ja tässä ultrassa selvis että niillä on ollu siellä koneella joku ihan muu laskettu aika ku mulla, kaks viikkoa myöhempi :shifty:

No vauva on nyt keski-ja alakäyrän välissä :happy:
Huhhuh. Ihan turhaan oon stressannu ja vähän toivonu että tulee nyt tässä viikoilla 36-37, mut nyt voikin huoletta odotella ihan rauhassa. Onneks ne tajus sen kun muuten olis ollut puhe siitä käynnistyksestä viikolla 38 mut ei nyt onneks tarviikkaan.

Mä toivon etten joudu käynnistykseen kun en halua tietää etukäteen koska vauva syntyy, mun mielestä on kiva jos se saa tulla kun on siihen valmis.

Tänään kuitenkin oli puhetta siitä että kun on toi edellinen sektioarpi ettei supsitukset sais kestää kovin pitkään, että vauvan pitäis sitten syntyä melko pian. Mä en tajunnu tosta yhtään mitään, mikä on sitten pitkä aika?? Menin ihan sekasin :oops:
No sanoivat että voivat koittaa kesken synnytyksen jotenkin lääkkeellisesti avittaa ja nopeuttaa mutta saattaa olla myös että kesken joutuu sektioon. Äh, en ees halua aatella.

Vauvan pää oli aika alhaalla ja sitä kaulaa (vai mikä nyt oli) oli 1.5cm jäljellä. Aikasemmin 3cm mut en taas siitäkään mitään tajua. Täällä kyllä yks pönttöpää :hilarious:

No kuitenkin, alhaalla vihloo aina kun vauva liikkuu. Supistuksia ei juuri ole ja olo muutenkin ihan hyvä :happy:

Tulipas taas piiitkä teksti.

Tosta käynnistämisestä viä, luulen että se on aika tapauskohtasta. Ja tosiaan vaikuttaa aikapaljon se millanen tilanne alakerrassa on. Toi marjasoseen homma on ihan kumma! Ja se on niin outoa, että toisen mielestä paikat on vaikka 3cm auki ja sit seuraava sanoo että just sentin auki. Kun ei ne paikat varmasti kiinni uudelleen mene ...
Tsemppiä nepppsu ja wildis!
Ja Lilith, mulla tosiaan sisäreisikipu oli esikoisesta ainoa ennakkomerkki ennen synnytystä...

Mä muuten sorruin kanssa (kiitos teidän :) ) ja ostin sitä vadelmateetä... Hyvää ainaki oli!

Voimia kaikille tasapuolisesti ja pelkojen kanssa taisteleville tsemppiä, kyllä se mulla on menny kans niin että mitä enemmän ikää tullu, sitä enemmän on alkanu pelottamaan...

Oliko jollain muuten hyviä kokemuksia tosta spinaalista?

Niin ja tervetuloa marraskuisille tänne joulumuorien joukkoon :)

Cicado mulla ei raudasta tehny mitään ja nyt oon ihan vallan unohtanut syödä sitä. Kummallista. Eikä ruokavaliokaan ole muuttunut.

T_87 Mullakin vihloo nyt alavatsaa ja kohtu tuntuu kipeältä kun vauva liikkuu, onko se ihan normaalia? Inhottavaa kun ei löydy hyvää asentoa oikein millään.

T87 aikas ihme hommaa toikin, että väärä laskettuaika ollut ja käynnistystäkin sen perusteella mietitty. Hyvä, että paljastui nyt eikä myöhemmin ja sun ei tartte enää miettiä koko asiaa.

Mua synnytyksessä jännittää oikeastaan tuo koko eniten, kun yläkäyrän lähettyvillä mennään. Noin nelikiloista arveli laskettuna aikana, joten toivottavasti tulis ennen sitä tai koko ei ois 4kg enempää.

Mä käytän foorumia pelkästään iPhonella ja nyt ei sit toimi. Kaataa ohjelman ihan suoriltaan :( piti sitten tätä selainversiotaki opetella käyttää näin loppumetreillä ku ei malttanu pysyä poissakaan :D poistin jo koko appin ja latasin uudestaan mut ei auttanu. Et jotain vikaa on jossain..

Nannuska, mä sanoin tänään tosta vihlonnasta niin kuulemma ihan johtuu siitä että vauvan pää on sen verran alhaalla että siksi tuntuu ikävältä, tosiaan ilkeältä tuntuu ja välillä pitää ihan naamaa vääntää ku sattuu.

Mä oon kans nyt lähiaikoina käyttäny vaan iphonella eikä vielä oo muuta vikaa ollu kun ihan omat kirjotusvirheet :happy:

Yks vaan mitä mietin tossa mun koko painokäyräsotkussa on se että kun oon käyny aina eri ultraajalla niin kumma ettei kukaan oo vaivautunu kattomaan olisko se laskettu aika oikea, tänäänkin sen huomasi nuori harjoittelija. Kuitenki kaks viikkoa väärällä lasketulla ajalla näillä viikoilla tekee jo sen noin puol kiloa lisää. Mä en oikein tiedä pitäskö itkeä vai nauraa.
Päätän ehkä mielummin huokasta helpotuksesta ja nauraa päälle :)

"ihanaa" kuulla Solavi ja Angelique etten oo ainut <3 ja angelique kirjotit niin hienosti ja noinhan se menee, on vaan annettava virran viedä kun ei tässä tilanteessa muutakaan voi <3 mua niin ärsyttää olla näin "heikko" kun normaalisti en tällanen ole, on varmaan mieski ihan hukassa kun ei hänellä ole ketään kuka tukis kun minä vaan pillitän koko ajan..

Opettele ottamaan hiukan rennommin ja ehkä lohduttamaan sitä miestäkin, luulen että sun oma olo paranee siitä kanssa...
Mun mies on kans tulossa ekaa kertaa isäksi ja oon koittanu olla säikyttämättä sitä ihan kokonaan kun sille on kaikki ihan uutta ja ihmeellistä... Pelottavaakin ja kummaa... Silti onnistun hämmentämään päivittäin kaikilla ihmeellisillä selostuksilla limatulpista, synnytyksen kulusta, kakasta synnärin pöydällä jne jne... Ja vasta sen hämmentyneen ja hiljentyneen ilmeen näkeminen herättää aina siihen että eihän toinen tiedä....
Ihmisiä me silti kaikki ollaan, aina ei tuu vaan ajatelleeksi kuin oman navan kautta :)

Asioista kukkaruukkuun, onko teillä jo mielessä ristiäisjärjestelyt tms kastejuhla?
Me haluttaisiin pitää juhlat mahdollisimman pian, ja nyt suunnitteilla olis pitää kastejuhla jo tammikuun lopussa. Asiaan vaikuttaa tietysti isyyden tunnustaminen ja muut viralliset kuviot, meinasin soitella kaupungille ja kysellä kuinka kauan pitää varata aikaa virallisten papereiden käsittelyyn.
Mistäköhän löytäisi sopivan juhlapuvun itselle, jossa imetysvalmius? Viimeksi ihan yhtä hankalaa.. Siksi ajattelin olla nyt hyvissä ajoin liikkeellä.

Huoh täällä taas hereillä, nukkumisesta ei tule yhtään mitään, h****tin närästys! :mad:

Nannuska11, ei ristiäiset pahemmin ole olleet mielessä, lähinnä mietityttää missä järjestäisi ja ketä kutsuu :) kummit alkaa onneksi olemaan aikalailla selvillä.. Toisaalta, hirveesti en juurikaan viiti miettiä, alkaisin hirveästi niistäkin stressaamaan..

Onko muita ketkä raskaana ollessaan stressaavat hirveästi? Tietty eiköhän jokainen stressaa jonkin verran, mutta itse olen niiiiin kova stressaamaan, ihan pienistäkin asioista. Esikoinen kyseessä, tiedä sitten vaikuttaako se tähän stressin määrään kun kaikki on niin uutta ja jännittävää. Välillä tulee syyllinen olo tästä stressin määrästä ja mietin väkisinkin "kärsiikö" poitsu nyt siellä masussa tämän stressi määrän takia... :sad001

Talvitintti en tiedä miten stressi vaikuttaa vauvaan mutta mullakin on ollut poikkeuksellisen stressaava raskausaika. Periaatteessa kaikki on hyvin, mutta sitten on noussut muutamia asioita mitkä saa stressikäyrät ihan huippuunsa. Voi kun sitä osaisi olla levollisempi asioiden suhteen.
Mua on auttanut ihan se että laitan paperille stressaavia/ hoidettavia/ muistettavia asioita ylös. Kurjaa vaan kun yleensä stressi lisää supistuksia eikä siihen tepsi lepo eikä mikään.
Ehkä sen takia olen nyt hyvissä ajoin liikkeellä kastejuhlan kanssa, aina vähemmän muistettavaa kun vauva on syntynyt.

Mullakaan ei toimi iPhonella tuo sovellus :/ Piti normaalisti internetin kautta tulla.. Hassua :D

Ähh kun ei saa unta! Tuntuu ettei henki kulje missään asennossa, oli pakko nousta sängystä ja tulla sohvalle istumaan hetkeksi jos alkaisi väsyttää..

Täällä yksi stressierkki! Saan kyllä asiasta ku asiasta stressiä aikaan ja muutenkin vetää pinnan kireälle kaikki näin loppu ajasta.. Oon ku tikittävä aikapommi.. Kaikki tuleva stressaa ja onko kaikki nyt valmiina vai oonko unohtanut jotain.. Miten pärjään vauvan kanssa, osaanko hoitaa sitä ja tuleeko musta hyvä äiti.. Argh

Nuo Pauliinan ajatukset kuulostaa hyvinkin tutulta. Niitä on tullut pyöriteltyä mielessä useaan otteeseen. Etenki just näin öisin.. Olis kivempi nukkua.
Hetkittäin (eli niinä pahimpina öinä) mietin että mihin mä oon oikeen ruvennut ja voiko tätä vielä perua (mistä tuleekin sitten todella huono omatunto et tollasta ees miettii. Vaikka en hetkeäkään usko et mietin tota enää kun lapsi on syntynyt).

Mäkin oon jonkun verran pohtinut jo ristiäisiä, tai just enemmänkin stressannut. En ees haluais niitä pitää, en kuulu itse kirkkoon, mutta mies kuuluu ja haluaa ne pitää. Ei sekään oo mitenkään uskonnollinen vaan luulen et suurin syy on se että ei uskalla sanoa äidilleen että ei pidetä... Onkos jollain tietoa kuinka paljon itse saa vaikuttaa siihen mitä se pappi puhuu? Mä haluaisin sattuneesta syystä mahd lyhyet höpötykset.. Mutta onkohan siinä hirveesti kaikkia pakollisia juttuja?

Huh, nyt appi toimii taas :) kylläpäs jo ärsytti ku selaimella joutu käyttää! Täällä uni loppu nyt sitten tässä vaiheessa yötä.. Oishan tuo vielä saanu vähän jatkua.

En ole miettinyt ristiäisiä kun ei nimestäkään ole oikein ajatustakaan. Se on meikäläisellä se stressin syy jos jokin ollu tässäraskausaikana. Miks muka mikään nimi ei tunnu edes vaihtoehdolta?

Huomenta! Pakko jakaa teille mun uni: näin unta, että neljä ihmistä täältä foorumilta (Oulun seudulla asuvaa) oli ottanu muhun yhteyttä, että josvoisin suositella heitä opettajan töihin omien kontaktieni kautta. Kun kysyin näiltä ihmisiltä, että ovatko luokan- vai aineenopettajia ja opiskelevia vai valmistuneita, niin kaikki sanoivat, ettei mitään näistä, he vaan ajatteli, että open sijaiseksi pääsee kuka vaan ja siitä tienaa hyvin :D Kerroin, että Oulun seudulla päteviä ja puolipäteviä on riittämiin ja ettei tällä työllä rikastumaan pääse. Heillä oli käsitys, että epäpätevälle opelle jäis kuussa käteen viis tonnia. Oikeasti täyttä työviikkoa tekevälle pätevällekään ei jää kuin kaksi :)

Tämä oliki ainut huvittava asia viime yössä, muuten oon itkua tihrustanu mahakivun kanssa. En tiedä onko ollu suppareita vai jotain mitä oon syöny. Onneksi nyt on aamu ja saa nousta ylös!

Mulla verenpaineet ollu nyt ok, eilen vain kerran alapaine yli sadan. Eikä protskua pissassa. Oon tyytyväinen. Vielä kun malttais levätä riittävästi.

Ristiäisistä/nimiäisistä on joskus aiemmin tehty erillinen ketju. Meillä on jo päivä päätetty, kummit pyydetty, vieraat kutsuttu suullisesti, alustavasti mietitty tarjoiluja, pappi sovittu (lähisuvusta). Pakko ollut olla ajoissa asialla, kun kaikki vieraat tulee 300-800 km päästä, niitten pitänyt varata hotellia ja lentoja.

Mulla ei ole kummemmin stressiä ollut, hieman hankinnoista, kun ei meinannut hoitopöytää ja sänkyä löytyä. Muuten ei kummemmin stressaa, synnytyksestä pientä jännitystä, lähinnä siitä ettei vauva liian isoksi pääse. No onnex keskikäyrällä mennään.

Takaisin