Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
WopWop, ihme että sanoivat ettei aikoja oo :O En sitte tiedä, täällä paikkakunnalla saa aina parin tunnin päähän ajan :O Ja kun ja jos sinne päivystykseen meet, niin tapauskohtasestihan ne sisään ottaa, kellä on kiirein päästä lekurin pöydälle tutkimuksiin :/

Jokainen kokee asoita eritavalla.
Minä olisin ton soiton ottanut hyvällä, kun on osannut puhelimen välityksellä tietää ettei synnytys ole käynnissä.
Minusta olisi ikävä ajaa 300km turhaan.
Synnytyssaleja joensuussa on vain 6kpl eli ruuhkaa niihin on.

Wopwop, ei raskaus mikään sairaus ole, joten ei siinä mitään etuoikeuksia ole. Voihan siellä olla esim. diabeetikkoja tai muita sairaita ihmisiä, tai 90-vuotias sota-invalidi. Meillä annetaan aika päivystykseen, ja ei siellä ainakaan tarvii koko päivää sen takia odottaa :o
Wildis, aika karua jos on sanottu että kestää noin kauan ensisynnyttäjällä, eihän sitä voi tietää. Mutta tosiaan, ei sit varmaan ollu synnytyksestä kyse koska meno panadolilla ohi? Ja toisaalta uskon siihen että kyllä sen sit tietää koska ne on niitä oikeita synnytyskipuja, meillä ohjeistuksena se että sit kun ei enää kärsi olla oikeasti kotona kotona, niin sairaalaan. Ja veikkaan että 1grammanen panadol ei paljoa vaikuta sitten kun on tosi kyseessä :) Onhan se niinkin, että jos menee sinne turhaan, niin se kätilö on pois jonkun sellaisen synnytyksestä missä sitä tarvittais todenteolla.

Hui ku rupes nyt mietityttään taas. Seinäjoella synnytyssaleja on kans 6kpl ja erillinen synnytyskylpylä, se ammehuone, johka haluisin niin kovasti päästä, Nyt viimeeks ku ne kierrätti ja näytti paikat, nii sanoivat että tosi paha ruuhka ollu ny kahtena viime jouluna aikana, nii mitä IHMETTÄ jos synnytys käynnistyy ja KAIKKI synnytyssalit on oikeesti käytössä???!! Ku mutkin luetaan riskisynnyttäjäks, nii miten ne voi seurata vauvan tilaa ja mun tilaa, jos ei oo tilaa noissa huoneissa? Joutuuko sitä sitten synnyttää oikeesti käytävällä tai jossain osastohuoneessa, apua! Ja jos kaikki synnytyssalit ja kaikki käytössä, nii sillonha kaikki lääkärit ja kätilötki on käytössä, jääkö sitä sitten oikeesti ihan oman onnensa nojaan????? :OOOOOO

Hammmaslääkäri voi ihan hyvin puuduttaa raskaudesta huolimatta. Puudutushan on paikallinen. Myös röntgenkuvan voi ottaa hampaista tarvittaessa vaikka olisi raskaana. Alkuraskaudessa kävin hammaslääkärissä ja otin kyllä puudutteen ja lääkärikin sanoi sen olevan ihan turvallista.

mä kävin raskauden toisella kolmanneksella kans hampilekurissa, ja otettiin koko purukaluston röntgenkuvat ja annettii puudutus ja revittii viisaudenhammas pois. Ja nyt ku kävin joku aika sitten porauttaas yhden reiän hampaasta, nii olisivat sillonki antaneet puudutuksen, mutta annoin porata ilman.

Joensuussa saliin pääsee vasta, kun synnyyys on käynnissä.
Ruuhka-aikaan ovat siirtäneet heti synnyttyä vuodeosastolle jotta saavat saleja siivuttua.
Eli välttämättä siinä ei pitkiä hetkiä kerkeä nauttia vauvan kanssa syntymän jälkeen.
Ite olen joitunut odottomaan niin anestisia-, synnytyslääkäri ja kätilöä kun ovat muita hoitamasssa.
Kivunlievitys siksi esom myöhästynyt.
Eihän se tietysti ole heidän vika, kun tilanne voi muuttua äkistikki.
Hyvin ne synnytykset menee, luottakaa siihen ☺

Toi hammassärky raskauden aikana on ihan kauheeta, ku ei voi ottaa ees kunnon troppeja! WopWop toivottavasti pääset nopeesti lääkärille.

Voimia kaikille synnytyspelosta kärsiville. Mä oon jotenkin niin pessimisti, että oon varautunu, että kaikki menee niin päin p*rsettä, etten jaksa hirveesti pelätä. oon jotenkin varautunu, että hoidan tän sit vaikka yksin kotona. Ihan hullua kyllä, mut luotto hoitohenkilökuntaan on aikalailla nolla. Eli voin vain yllättyä positiivisesti.

Lilith, luulis, että ne lähettää vähemmän kiireelliset tapaukset ambulanssilla johonkin toiseen sairaalaan, jos on kova ruuhka. Ainakin tietääkseni Tampereelta lähetetty Hämeenlinnaan. Tai toki voi olla, että joutuu pidempään odottaan synnytyssaliin pääsyä ja nopeesti osastolle jälkeen päin, jos on ruuhkaa.

ällövaroitus:
Täällä irtos limatulppa tänä aamuna. Ei kyllä epäilystäkään asiasta, ihan kun ois ollu kokonainen munanvalkuainen pikkareissa.

Kukaan ei mun mielestä tässä oo väittäny että raskaus ois joku sairaus... Huoh!... mutta joo tässä ny sitä lähinnä meinasin ku tyyliin puolnaamaa turvonnu ja päätä särkee nii helvetisti ton hampaan takia ja särkylääke ei auta ni luulis ettei koko päivää tarvi istua.
Ite en ainakaa ilman puudutusta anna poraa.. se on niin kamalaa ! :D

Kyllä sen puudutuksen halutessaan saa, mutta saattaa aiheuttaa supistuksia näin loppuvaiheessa. Siksi multa ainakin kysyttiin, että haluanko puudutuksen.

Kävin viime raskaudesta yksityisellä hammaslääkärillä niin sanoi että raskaana oleville ainakin he käyttävät eri puudutusainetta (jolloin ei tule sitä adrenaliinia). Hyvin meni poraus eikä tosiaan tullu mitään tuntemuksia niin kuin aiemmalla kerralla kun oli eri puuduteaine..

Meillä on ristiäiset vaikka mies ei kirkkoon kuulukaan, eikä tässä hirveän uskonnollisia olla... Jouluisin käydään kirkossa ja lapset käy seurakunnan kerhoissa... Kyllä papin kanssa voi jutella minkälaisen seremonian tahtoo, eikä se muutenkaan pitkä homma ole:)

Ainut mikä täällä stressaan on et pääseekö mies mukaan...

Wild mun esikon synnytys kesti vesien menosta-> tyttö sylissä niin 14 h joten älä kuuntele niitä kätilöitä yhtään vaan menet synnärille kun siltä tuntuu! Toimit niiden ohjeiden mukaan mitkä olet saanut... Ihme käytössä ( taas kerran) kätilöltä!

Lilith isyyttä ei tarvii tunnustaa jos on naimisissa, ja nykyään sen voi tehdä jo neuvolassa kun vauva syntynyt... Vähän kätevämpää kuin esikon kanssa:)

Wop tšemppiä sinne hammaslekuriin!

Täällä sit poks poks 39... Missä vauva luuraa? Taidan verrata liikaa aikaisempiin synnytyksiin... Malttamaton! Taas menkka kivut ja ällötys seurana, alkaa jo kypsyttää tää raskaus homma!

Mäki kehottaisin luottamaan sairaaloihin. Solavin kanssa samoilla linjoilla. Ne on ammattilaisia ja ennenkin sairaaloissa ollu ruuhkia ym. Eipä se synnytyshuone sen kummempi ole ku mikä tahansa muu yksityishuone... Ja kätilöitä ja lekureita saa hälytettyä lisää töihin. Toki, jos anestesialekuri on kiinni esim. hätäsektiossa, ni sille ei mitään mahda...

Wopwop, kyllähän ne hoitaa varmaan ihan kiireellisyyden perusteella siitä jonosta ne ihmiset? Ja siksi kirjoitin tuon aikaisemmin tekstini, koska korvaan särähti siitä se että "ei kai siellä raskaana olevia koko päivää istuteta", ja mun mielestä raskaana olevilla ei oo mitään erityis kohtelua hammaslääkäripäivystykseen mentäessä.

Taysin tutustumiskäynnillä sanottiin, että tilan puutteen vuoksi isät joutuu odottaan odotushuoneessa sen aikaa, kun äiti on siellä tarkastushuoneessa vai mikä onkaan. Siinä huoneessa on siis useampia äitejä samaan aikaan ja sängyt on erotettu vaan verhoilla. Siitä sitten siirrytään synnytyssaleihin. Ottais kyllä aika kovaa päähän, jos joutuu siinä yksin kovin kauaa venaileen. Täytyy toivoa, ettei satu kova ruuhka just sillon ku sinne joutuu.

No siis tottakai parempi, ettei tarvinnu lähtee. Enkä mä ottanu suppareihin panadolia ollenkaan..
Lähinnä vaan vituttaa tuo tyyli miten siihen puhelimeen vastataan "hittooko tänne soittelet" tuo täys tyrmäys eniten vituttaa. Sit aina toitotetaan että "aina saa ja pitää soittaa jos tulee jotain kysyttäävää ja plää plää" no eipä tee paljoo mieli soitella kun vastaanotto on aina tylyä..

Takaisin