Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äippä, vauva laittaa vähän odotuttamaan :) Sehän tässä se jännintä ja ärsyttävintä onkin kun ei tiedä että milloin :D

Tietysti menee yliaikaseksi... Varsinkin nyt kun paikat räjähdys pisteessä:D odottavan aika on pitkä!

Täällä isäntä on laihtunut 6kg :)

Miulta kiellettiin liikunta :( oisin niin halunnu käydä uimassa ainakin. Mutta tosiaan vajaa kuukauden oon nyt ollu saikulla,niin kiellettiin liikunta,kun verenpaineet koholla..

Muistan ku tuo yks kaveri oli "hiukan" kypsä ja valmis synnyttämään ku aina käännyttivät synnäriltä takas ja eivät suostuneet jatkaa supistuksia vaikka kaveri oli melkein kuukauden päivät 5-6cm auki ja pikkuinen syntyi sit vajaa kaks viikkoa ennen LA:ta.

Vilijonkk4 tuu kertomaa sitten mitä tapahtuu!

Täällä juu kans seläs tatuointia, mutta sanottu että ei haittaa.

Mies odottaa innolla että vauva tulee ja päästään alottaan yhdessä kuntokuuri, välillä vähän vinoillu mulle mun turvonneesta olomuodosta, mutta hiljaseks vetää ku napautan takasin että mulla on yli puolet pelkkää nestettä ja turvotusta, että voi olla että saan sen pelkällä normi lenkkeilyllä ja imettämisellä pois, että se taas joutuu tekee töitä oman vauvamahansa pois saamiseen :D

Mä kävin kävelemässä alku- ja keskiraskaudessa, mutta en lainkaan niin paljon ku olis ollu tarpeen. Mammajoogassa kävin muutaman viikon ajan. Uimaan en missään vaiheessa saanut aikaiseksi mennä. Ja nyt on hyötyliikuntakin kielletty, kun joutuu lepäilemään. Juuri kun olin ajatellut, että pitää liitoskivuista huolimatta keksiä liikuntakeinoja sokereiden vuoksi, niin sitten joudunkin sohvan omaksi :( Kyllä on tänään kyrpinyt koko lepäily. Mikään tekeminen ei kiinnosta: telkusta ei tuu mitään, netflixissä ei oo mitään kiinnostavaa, pelailu ja käsityöt tökkii... Äääh... Ja kaiken huipuks en voi ees syödä mitään hyvää mieltäni kohottaakseni, kun sokerit nousee... Aika lähellä on, että lähen lähikauppaan kävellen hakemaan karkkia tai pipareita tai jotain... Anteeksi valitus, pitäis vaan olla iloinen ja onnellinen, että sokerit pysyy nyt taas kuosissa ja vauva on pysynyt kyydissä...

Ei ollu paikat ku hieman pehmenny. Höh! Kanava vähän lyhentynyt, tiedä sitten mitä tarkottaa. Strepto oli positiivinen eli tarkottaako se sitten sitä, että pitäis olla väh 4h antibioottitipassa ennen synnytystä. Ei maininnut lääkäri siitä mitään enkä sitten hoksannut edes kysyä. Vauva oli kasvanut normaalisti, painoarvio 2900g (rv 37+1). Kaikki muutenkin oli normaalisti.

Rv38 pamahti käyntiin tänään ja edelleen kävelen koirien kanssa päivittäin. Lenkkien pituus ja määrä päivässä vaihtelee olotilan mukaan. Mut kyllä päivittäin vähintään se 1,5km tulee lyllerrettyä :) Ja heppaakin jaksan edelleen hoitaa ja liikuttaa 3-4x/vko. Ratsastus jäi heinäkuun alusta, mut taluttaen ja maasta käsin työskentely onnistuu edelleen. Kavioiden putsauksessa alkaa maha jo vähän haitata :rolleyes: Oon kyllä onnellinen että oon pystynyt liikkumaan näin pitkälle. Tänään lääkärissä kaikki hyvin ja vauvakin myllännyt itsensä vihdoin takaisin raivotarjontaan. Eli nyt vaan odotellaan koska pieni päättää haluta ulos.

Ari4M ymmärrän kyl ihan täysin ton turhautuneisuuden tunteen. Jos mulla iskee oikein kuoleman tylsyys eikä mikään kiinnosta, niin raahaan saunan pienimmän tason penkiks suihkun seinää vasten ja siinä sitten istuskellen ja nojaillen seinään kuumassa suihkussa niin kauan että on iha rentona ja valmista puuroa päikkäreille, sänkyy vielä puhtaat viileät lakanat ja ZZzzZZzz..

Täällä laitettiin ukon kans eilen jo jouluvalot ja muutenki joulua. Muutamat jouluvalot näköjään pitää viel hankkia, ku täs talos näyttää noit ikkunoita olevan muutama enempi ja joku koristekki ois ihan jees... verhot on viel vaihtamatta, mut en taida ku keittiöön ja lastenhuoneisiin vaihtaa, ku vasta uudet verhot sain olkkariin ku oltiin ilman...
Vauvan vaatteita nyt vähän jo aloin silittelee, ku kaikki on nyt pesty ja samalla aattelin pakata vauvan kotiutumiskamppeet jo kassiin 56cm mulla vaan pääsääntöisesti noi pienimmät, eli aavistuksen reiluja on... taidan laittaa toppahaalarinki varulta, vaik kaukalopussin ja fleecehaalarilla suunnittelin kaverin tuovan kotiin... mutta eihän sitä tiiä kuinka kovan pakkasen viel iskee... 6 vuotta oli joulun aikaan n.30-35 astetta pakkasta ku mentiin joulun viettoon mun vanhemmille ku neiti oli vauva ja sai pelätä et jäätyykö auto matkalla
Saumuriki ois tullu postille, mut en tiiä lähteekö toi isäntä sitä hakee viel tänään... tai haenko ite 8kg se noin painais et painon puolest joo, mut laatikko voi olla haasteellisen muotoinen

Tsemppiä kipujen kans kamppaileville ❤ ei nää loppuajat niinkään mukavia aina oo... aika kuultaa muistot ja muutaman vuoden päästä niitä raskauskipuja ei edes muista ennen ku seuraavassa raskaudessa näin ainaki mulla käyny...

Mukava ku kelan sivuilta kävin lukee noit äprahan paljonko saan ni siel oli uudelleen laskettu mun tulot ja 100e lisää pitäs tulla maksuun siihen alkuperäiseen päätökseen.. eli olin tosi tyytyväinen siihen... nyt vaan ootellaan niitä rahoja jotka tulee 3.12 ja samalla bonuksena veronpalautukset ☺

Täällä käydään miehen ja lasten kanssa frisbeegolffaamassa päivittäin, jos vaan oma vointi, kelit ja aikataulut sallii. Kyllähän siellä saa välillä selkänsä ja häpyluun kipeäksi, mutta pahalla sisullakin käyn radalla heittelemässä, ellei mitään synnytykseen viittaavaa ilmaannu. En laita pahakseni, vaikka syntyisi jo, on kuitenkin jo ihan turvalliset viikot menossa.
Mihinkään ns. "kikkakolmosiin" en usko, millä saisi synnytyksen käynnistymään. Kyllä se synnytys sitten käynnistyy, kun sen aika on. Siihen asti kärvistellään erinäisten vaivojen ja ison massun kanssa.
Rv 36+5

Miten ton streptokokin kanssa oli, multa ei oo otettu, eikä neuvolassa siitä mitään puhuttu?! Just kävin veriryhmäkontrollissakin, eikä siinäkään samalla mitään muuta otettu.

Täällä kävely hankalaa ja todella hidasta.

Olen käynyt viime viikot kolme kertaa viikossa uimassa. Tuntuu niin ihanalta, kun vedessä ei olekaan köntys. Uimassa aion käydä ihan loppuun asti. En tiedä mitä rajoituksia ton uimisen kanssa on? Itse olen ajatellut, että uiminen ok, niin kauan kun lapsivedet ei ole mennyt ja ei tunnu epämukavalle.

Kyllä tuo streptokokki kannattaa selvittää hyvissä ajoin ennen synnytystä että ehtii antibiootin saada kun synnytys käynnistyy. Vaikka se neuvolakorttiin merkataankin niin mainitsisin siitä vielä ku synnärille saapuu. Lähtökohtasesti voi olla vaarallinenkin vauvalle ja aiheuttaa infektion. Ihme ettei joiltain ole sitä otettu ollenkaan. Multa se otetaan ens viikolla rv 36.

Täällä kävely hankalaa ja todella hidasta.

Olen käynyt viime viikot kolme kertaa viikossa uimassa. Tuntuu niin ihanalta, kun vedessä ei olekaan köntys. Uimassa aion käydä ihan loppuun asti. En tiedä mitä rajoituksia ton uimisen kanssa on? Itse olen ajatellut, että uiminen ok, niin kauan kun lapsivedet ei ole mennyt ja ei tunnu epämukavalle.

Jos paikat yhtään auki niin ei saisi uida koska tulehdusriski on suurentunut. Jos paikat kiinni niin uinti ok ja vissiin ihan suositeltavaakin koska on keholle hyvää liikuntaa.

Kaikkialla tota streptokokkia ei taideta ottaa. Multa ei ole ikinä otettu, eikä mitään puhuttu sen ottamisesta. Seuraava tilaisuus sen ottamiseen taitaa olla vasta synnyttämässä, koska mulla vain noita perus neuvolakäyntejä jäljellä. Tämä siis Espoossa.

Totta Eikiko niinhän se meni, että paikat ei ole saaneet aueta.

Pitää kai toivoa, että paikat edelleen kiinni, kun näillä viikoilla ei oikein saa enää tilannepäivityksiä alakerran tilanteesta.

Meillä neuvolatäti antoi jokunen viikko sitten sen streptokokki näytteenottopuikon ja sanoi, että viikoilla 35-36 pitäisi itse ottaa ja toimittaa näyte labraan. Tällä viikolla pitäisi saada tuokin aikaiseksi, millähän ilveellä sitä onnistuu sohimaan yhtään oikeaan suuntaan tuolla alakerrassa :D esikoisesta neljä vuotta sitten moista ei testattu ollenkaan..

Takaisin