Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyfi eihän toi viikottainen nousu ainakaan musta pahalta kuulosta :wideyed: Mulla on tullut painoa noin 11 kiloa ja normaalipainoinen ennen raskautta. Neuvolalääkäri totesi vaan, että en ainakaan ylipainoinen ole, vaikka viikoittainen nousu oli aika paljon. Täytyy kyllä yrittää hillitä tota herkuttelua vähän taas.. Ukko tuntuu välillä ottavan kaiken ilon irti siitä, että itsekuri herkkujen suhteen ei oo yhtä vahva kuin ennen :hilarious:

Tänään oli sokerirasitus vol. 2 ja selvisin puhtain paperein, arvot oli jopa paremmat kuin ekalla kerralla. Silti pitäis tuota herkuttelua (suklaa varsinkin) rajoittaa, kun painoa on tullut jo melkein 20 kg. Toki tuosta on aika paljon tätä hiton turvotusta.

Mä oon jo valmiiksi kattellu, että tässä ihan meidän lähellä on seurakunnan perhekerho ja sitten tuolla keskustassa muutaman kilometrin päässä MLL:n perhekahvila. Vaikka en kauheesti srk:n jutuista perusta, niin kuulutaan kuitenkin kirkkoon ja jos ei se tosiaan mitään kovin julistuksellista oo, niin varmasti siellä tutustuu lähialueella asuviin muihin äiteihin.

Mulla oli tänään lääkäri, laittoi lähetteen painoarvioon nyt varmuuden vuoksi radin takia ja sen, että oon kuitenkin tässä mennyt koko ajan yläkäyrällä. On aika jees koska kiva,että tarkistetaan vielä ennen synnytystä kaiken olevan hyvin (uskaltaako toivoa, näkeekö vihdoinkin senkin kumpi sieltä varmasti on tulossa?), koska viimeksi neuvolassa just kysyin, että eikö tule mitään etukäteistarkistuksia/synnytystapa-arviota. Lääkäriä myös kovasti mietitytti mun verenpaineet, jotka alkaa olemaan riskirajoilla, tänään oli aamusella 141/93, on ollu vähän ylempääkin ja pitää vaan tässä koko ajan seurata,ettei nouse sinne yli 150/100.

Lähete painoarvioon lähti sähköisesti ja varattu aika tulee sitten kirjeenä kotiin, mitenköhän kauan siinä menee ja onko jotain tiettyä aikaa, missä vaiheessa raskautta nuo painoarviot viimeistään tehdään?

Muuten kaikki oli ihan hyvin. Pikkuinen pötkötti pää alaspäin ja vielä oli paikat kiinni, mutta jonkin verran ovat alkaneet pehmentymään. Lääkäri sanoi, että hänkin huomaa pään painavan jo kovin alhaalla... Että juu, kyllä tässä kävellessä on semmoinen olo, kuin olis kivi haaroissa :grin

Mulla oli tänään neuvola kanssa ja sf 31,5 cm, viikkoja 32+0. Yläkäyrälle asettui, mutta onko tuo nyt oikeasti iso? Koitin myös kysyä, että kertooko tuo nyt enemmän kohdun vai vauvan koosta tai siitä että onko vauva esimerkiksi pitkä vai painava? Meillä mies melkein 190 cm ja minä 168 cm, joten jospa neidille tulis isältään pitkät sääret:D

Kolmen viikon päästä olis neuvolalääkäri ja synnytystapa-arvio, missä kuulemma ultralla vielä katotaan tuo koko ja muutenkin, et kaikki kunnossa. Pää alaspäin neiti ainakin nyt köllötteli kuten edellisessäkin neuvolassa. Sydänäänet kuuluu oikealta alhaalta.

Herkkusieni, mulla oli neuvola viikko sitten maanantaina jossa laitto lähetteen äippäpolille painoarvioon ja tänään tuli kirje. Aika on 13.11 ja sillon on tasan 36rv.

Mulla oli tänään äitiyspolille aika kun piti tsekkaa että kasvaako vauva vai ei ja onko noi päivittäiset supistelut vaikuttaneet mihinkään.

Tänään 31+2 ja poika kasvaa omalla keskikäyrällä, arvio noin 1690g. Hyvin samoissa mennään siis kuin mitä tyttö oli syntyessään rv 32+0, 1730g.

Muuten kaikki kunnossa, pientä pehmentymää oli jo havaittavissa mutta kohdunkaulaa edelleen reilu 4cm jäljellä.

Lääkäri oli sitä mieltä että töihin vaan ja työmatkalle mars, eli huomenna meen kokeilemaan taasen. Asiakkaat toivottavasti ymmärtää jos tulee supistuksia, eihän siinä muukaan auta.

Hiivatulehdus taitaa olla taaaas riesana, mulla on ollu vagisan voide käytössä ja emättimen kautta laitettavia maitohappobakteeteita, mutta ei meinaa millään pysyä oireet kurissa. Oliko jollain tietoa voiko niitä suun kautta otettavia vahvempia hiivalääkkeitä käyttää? Eipä se lääkärikään sanonut juuta tai jaata.

Herpeksen estolääkityksen sain jo reseptille, rv 36 tai tuntemusten mukaan aiemmin - sitä voi ruveta ottamaan.

Muuten ihan hyvä fiilis käynnistä mutta jotenkin kauhea kiire oli, ja nythän ei enempää käyntejä sitten olekaan, suoraan synnyttämään vaan kun aika tulee. Mielenkiintoista mutta pelottavaa - kysyin että mikä on vauvan painoarvio jos päästään sinne 37++ viikoille, niin lääkäri laski että noin 3200g. . Mutta mistä sen pitäisi sitten mahtua syntymään? !! Ehkä mä pyydän lähetteen vielä kuitenkin pelkopolille, tälleen pienikokoisena ihmisenä alkoi ihan hirvittää koko synnytys.... Ja varmaan se että nyt tiedosti kuinka lähellä se jo on.
Kätilö meinaan tsekkasi mut ennen lääkäriä ja pisti mut käyrille, niin tokaisi että kyllä tää jo kohta on tulossa. Hui!!!! Ja se oli vanhempi kätilö, näppituntumaa varmaan aika hyvin? Jännittää!

Olipa omanapailua taas.

Mitäs Metsäläiselle kuuluu? Entä Nepsulle?

Josa, löysävatsaisuus oli mullakin oireena ennen kuin lapsivedet meni esikoisen kohdalla. Suoli tyhjeni tolleen. Voihan se olla toki jotain muutakin. Toisaalta jos synnytys käynnistyy niin ihan kiva että suoli ois tyhjä ni ei tartte kakkaa pusata synnytyssalissa ;))

Hyvää yötä mammat! :goodnight

Mullakin se radi todettiin sillon mutta viime neuvolassa sanottiin että ei tarvi enään juurikaan mitata.. Uuteen sokerirasitukseen en saanut lupaa mutta ei nähneet syytä jatkaa mittailua sitä hurjaa kahta kertaa viikossa niin vaihtoivat sen sitten kerran kahdessa viikossa mittailuksi.. Siinä vasta vaikeutta koittaa muistaa mitata. painoa ei ole tullut paljoa ollenkaan ja vauvan painoarvio meni keskikäyrällä nätisti. Ei ole kuulema syytä olettaa tulevan liian isokokoista vauvaa tms.

Seuraava neuvola onkin sitten ensviikolla.. Onko kellään mitään tietoa mitä näillä viimesillä neuvolakäynneillä tehdään? Vai onko ihan perus verenpaineet, paino ja sydänäänet

Nannuska11: mä oon kans pienikokoinen ja muutenki siro, nyt ennen tätä raskautta mun painoindeksi oli 17 ja painoin sen 43kg ja kaiken lisäks oon kumminki hukkapätkä 159cm... ni mulle sano lääkäri edellisestä lapsesta paino arvioo 4kg ja mä kysyin et mistä mä sen pusken ulos... ni tuumas vaan et sieltä mistä muutki lapset ovat tulleet... Kaikki siis oon alakautta synnyttäny ja tämänki synnytän jos ei ihan väärässä asennossa oo...

En kyl oo viel hirveesti miettiny tuota synnytystä, ku välis tuntuu et mihinhän sitä on taas ryhtymässä :) Vaikka isäntä sanoi jo lauantaina saunassa et eiköhän se oo viimenen laps meille, ni tuumasin vaan et katotaan :D mulla on kyl tavoite saada 5 muksuu ja toivon et parin vuoden päästä ois sen viimeisen vuoro...Mut ku ei ainakaan töihin huvittas mennä yhtään enää... Jos sanois jossain vaiheessa ittesä irti vaan ja lähtis opiskelee jotain mikä ehkä kiinnostaa....

Mulla himottas alkaa hirveesti joulujuttuja jo leipoo tonne pakkaseen ja varasinki jo tänään kaupassa käydessä porkkanalaatikoihin ainekset ja huomenna toteutan jo sen ;)

Gradu palautettu!!!! :D Ihan mieletön fiilis! Se olis opinnot sitten siinä ja luokanopen paperit kourassa joulun tienoilla (ellei nyt jotain tosi kummaa tarkistusprosessissa ilmene). Jihuu!!!

nMM.jpg Tein illalla miehelle kolmen ruokalajin illallisen. Kevätkääryleitä, possua herkkusienillä ja bambunversoilla ja jälkkärix friteerattuja banaaneja jäätelön kans :) Täällä ei uni tuu, ei tee mieli vissiin nukahtaa painajaisten pelossa..
Sitä luulee että on saanu hommattua kaikki vauvatarvikkeet, mutta aina sitä huomaa, että joku uupuu! Osaako joku suositella hyvää kantoliinaa? ^_^

Lilith, oi miten herkulliselta näyttää ja kuulostaa... [kuolaa]. Mutta aivan karsee painajainen sulla. :(

Madonna, kiitos ehkäpä koitan välillä säätää taas tätä sairaalasänkyäni jyrkempään kulmaan jos vaikka sais vauvan kääntyyn.

Eilen oli ultra ja kyllähän se reppana semmosessa poikkitilasolmussa siellä masussa on, että huhhuh. Painoarviotakaan ei saatu isommaks ku viikko sitten, kun vedettömyyden ja vauvan asennon takia ei mahan ympäryksestä saatu tarkkaa mittaa. Toissa yönä oli ilmeisesti niitä ennakoivia ei-varsinaisen-kipeitä supistuksia n. 5-7min välein. Sain niihin estolääkettä ja se autto. Nyt ei supistele, mutta oon taas alkanu herään tässä aamuyöstä eikä uni ota tullakseen. Pari tuntia taas pyöritty hereillä.

Tänään 32+0 eli jos vauva syntyy ennenaikadena se syntyy nyt "normi"keskosena ei enää pienenä keskosena!

Nannuska jo on ihme lääkäri kun tietää sun synnytyshistorian että esikko synty rv 32 ja sua supistaa päivittäin niin töihin vaan... Jo on kumma homma!!! Jospa kätilön arvio olis vähän väärä ja saisit muutaman lisä viikon:)

Lilith namsk! Kelpaisi mullekin:P

Metsäläinen onnea poks 32:) jospa pikkuinen muutaman päivän tai viikon vielä jakaisi olla masussa<3

Madonna itsekin tekis mieli vielä kerran raskautua, mies nyt vuorostaan sitä mieltä että tää tässä... Katsotaan nyt, saattaa kyllä kroppa sanoa poks jos vielä kerran tähän tilaan itsensä saa;)
Jännällä odotan minkälainen vaavi kuume iskee kun tän saa masusta syliin<3

Missäs Tata menee?

Täällä supisteltiin oikeasti eilinen ilta vajaa 3 h:/ onneksi oli epäsäännöllisiä niin toivon että mitään aikaan saanut... Lääkäri olis tasan viikon päästä, jänskää!
Mietin itsekin jos nyt kuitenkin ne laatikot sais pakkaseen tehtyä, pitäis vaan vähän raivata tilaa tohon täyteen pakkaseen:)
Tänään ainakin teen lihapullia parista kilosta jlihaa, jospa samalla katsois onko mitään mahdollisuutta saada joulujuttuja tonne mahtumaan...

Jalat ristissä olen yhä. Vielä kun tämän viikon pääsisi etiäpäin =)

...yritähän metsäläinen vielä sinäkin kestää pari viikkoa. Voiton puolella ollaan ^^

Ja äipänkin pitää olla kyllä synnyttämättä vielä. Olet tosin siinä vaiheessa mihin meidän pitäisi päästä (ainakin minun) x)

Äippä x3: meilläki tuo mies on sitä mieltä et nää raskaudet ois tässä, mut mut... ;) mullahan nää on ollu silleen helppoja ku aina ootellu lähes sinne käynnistykseen asti, eikä nytkään muuta kipuja oo ku toi selkä/issias, vaikka kylläki loppuivat ku sain jäädä kotia saikulle... Ja ainahan se siintää mielessä et jos sen toisen tytön sais, mut jos neljäs poika tulee ni sit on tullakseen mut siihen taitaa mun lapsiluku jäähä :) Itekki aikanaan olin ainut tyttö lähes 11 veeksi, ennen ku sain siskon... mut se on vaikee sopeutuu muiden tyttöjen kans esim. asumaan samaan kämppään, vaikka paras kaveri ois kyseessä... ainaki mulla opiskelu aikana oli.... Ja ainut tyttöhän saa lähes aina periks kaikessa... Sen ainaki meidän neitistä jo huomaa, vaikka ite asetan sille aika paljon rajoja, ku en halua samaa mitä ite sain... Ja sekin et olin jo 22 ku iskä soitteli perään et missä meet, kenen kans, muistanhan olla nätisti... jne.... Ja olin jo useemman vuoden asunu pois kotoa ja tehny töitä...

Mulla on viikkoja nyt kasassa vasta jotain 30+ en edes tarkalleen tiiä. Torstaina alkas eka äp lomapäivä.... Tänään just aattelin kyl tehä ne porkkanalaatikot tonne pakkaseen, mulla kyllä sinne niitä sopii ku on toi 500L pakastin ja paljon muutaki vois tehä... Mitä Äippä x3 oot muita ruokia sinne tehny, ku tuntuu et pää lyö tyhjää, mitä sinne vois tehä... ainaki makaroonilaatikkoo vois tehä et sieltä vaan ottaa sit sulaa...

Madonna ehkä tää synnytyksen konkretisoituminen tekee vaan olosta jotenkin epävarman, mä olisin huippu tyytyväinen jos pääsis sinne viikolle 36 niin saisi synnyttää omassa sairaalassa ja poika olis todennäköisesti hippasen päälle sen 2kg. Luonto hoitaa varmaan ja luotan kätilöihin, eiköhän ne sitten näe jos vauva ei mahdu tulla. Esikoisen kanssa oli vaan niin että mulle varattiin aika siihen arvioon kun lääkäri silloin mainitsi että parempi mitata mahtuuko kun lantio on sen verran kapea... Nythän se lysti on vain ensisynnyttäjille.

Pakko hehkuttaa: tyttö nukkui koko yön omassa huoneessa eikä ees temppuillut illalla, minäkin sain nukuttua paremmin sängyssä kun tässä on nyt muutama yö pyöritty sohvalla! Jes! Nää on näitä hetkiä kun pelastaa univelat ja uhmat ja kaikki tilanteet :-D Jaksaa lähteä siis töihin.

Ilo irti viimesistä päivistä ;-)

Ei vaan enää mahdu tällä pötsillä mihinkään työkolttuun. .

Nannuska mullehhan ei tule tuota lantion mittaus hommaa ollenkaan vaikka oon tooosi kapee ja ensisynnyttäjä. Itteeni myös huolettaa tuo ku mitään kontrolleja ei ultralla enää ole, että ei mahdukkaan tulemaan ja sitte joudun jonnekki hätäsektioon..

Takaisin