Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ekaa odotellessa kuvittelin synnytys kivut ihan maailmanlopun kärsimykseksi mutta ei se ollutkaan niin paha kuin kuvittelin:D
Kipee joo mutta ei paha... Mutta sitten toka, huh huh! Se olikin sitten toinen juttu, kaikki tapahtu tuplat nopeampaa ja kyllä teki kipeetä!
Jännällä odotan millaista kamalan ihanaa kipua tän kanssa on:) <3

Tänään oli koulukuvaus ja kun pyörällä sotkin tuon 4 km matkan vastatuuleen, niin tajusin, että ihan oikea vaihtoehto on ollut saikulle jäädä. Kyllä oli niin väsy, kun pääsi takas kotiin ja nivusissa / lonkissa tuntuu. Huomenna on sitten onneksi auto käytössä :)

Huomenna aamulla tosiaan verenpainekontrolli äitipolilla, toivottavasti tällä kertaa toimii se "kattonäyttö", viimeksi en ultrakuvaa nähnyt, kun oli ruutu pimeänä. Mutta ainakin saa tietää, miten päin siellä möllötetään (tuntuis, että pää alaspäin) ja onko kasvettu normikäyrän mukaan :)

Miulla on myös huomenna äitipoli. Saa nähdä mitä tällä kertaa sanovat,viimeksi tosiaan sintti yllätti ja olikin kääntynyt pää ylöspäin,ollut melkein koko ajan alas päin,niin onhan sitä pitänyt kokeilla millasta olla toisin päin ;)
Verenpaineet on nyt onneks ollut hyvät,ei oo enää ollu kauhean korkeita. Mutta silti jännittää huominen,että mitä nyt sanotaan..

Hui Hilla, mä en voisi kuvitellakaan enää polkevani tollasta matkaa. Hyvä, että saat sairaslomaa ja pääset lepäilemään enemmän.:) Kävin kans tänään tyhjentämässä kaapin töissä ja palauttamassa avaimen. Ihme kyllä ei tuntunut yhtään oudolta, vaikkei hetkeen tartte takaisin palata.

Käytiin äidin kans Ikeassa ja muutamassa muussa kaupassa hakemassa vauvatarvikkeita niin nyt alkaa oleen melkeinpä kaikki hommattuna tai ainakin ne tärkeimmät :happy:

Tuli muuten äippä ne Aventin pumput tänään kotiovelle, ja kyllä tyytyväinen oon edulliseen ostokseeni ja nopeasti tulivat perille! Että kiitos linkistä! :)

Tosta musiikista sen verran, että meillä on Jippu sitä "vauvamusiikkia" niinkuin lapset sanoo :) joka synnytyksessä sitä oon kuunnellut ja aina loppuraskaudesta automatkoilla lasten kanssa. Ja se on kyllä ihan ehdoton apu tossa synnytyspuuhassa!

Mä kuvailisin synnytyssupistuksia polttoina, todella kivuliaita ja kovia polttoja joiden aikana ei juuri pysty puhumaan. Loppuvaiheessa olin jo tajunnan rajamailla, niin hurjaa se kipu oli. Sikäli outoa ettei silloin perhevalmennuksessa käyty läpi mitään hengitystekniikkaa, ja synnytyksessä kätilö sai neuvoa miten kannattaa puuskuttaa. Itse oisin mahdollisimman luomu synnytystä halunnut mutta ekojen supistusten jälkeen kun vedet oli jo menny niin toivoin vaan että kipu loppuu.

Eilinen työpäivä oli ihan helvettiä, kahdestaan supisti ja kotimatkalla supisti tosi kipeästi. Kotiin kun pääsin niin olin ihan jyrän alle jäänyt, selkä ja joka paikka ihan jumissa ja kaameita kolotuksia. Seisomatyö ei oikeesti vaan toimi enää mulla täs vaihees! Mutta, tänään taas. Eikun menoksi. Uhh.

Nannuska, eikö noilla oireilla jo pääsis sairaslomalle? Itse päässyt helpommilla oireilla ja silti oon jo kolme viikkoa ollu sairaslomalla.

Nannuska täällä hillan kanssa samoilla linjoilla, eihän tommoinen homma toimi alkuunkaan että hajotat itsees töissä! Tsemppi sulle kipujen kanssa!

Taas takana huonosti nukuttu yö, pienin likoista oli sitä mieltä että 3.30 ois hyvä aika herätä, varmaan arvaatte että olin erimieltä... Tunti meni että sain tytön takasin nukkumaan ja sitten masussa alkoi sellainen muljuaminen että eipä siitä nukkumisesta tullut mitään:/ 6.30 sit herätys tänään. Saa kyllä 2 pienintä lähtee tänään päikkäreille ja isoin saa askarrella muutamat kortit ja katsella piirrettyjä, jos vaikka itsekin sais hetken unta, edes 15 min...zzzzzz

Nukuttiin synnytysvalmennuksen ohi..joten sen käyneet kertokaa mitä siellä puhutaan?onko jotain hengitysharjoituksia yms? Hyviä vinkkejä...?

Mut yllätti se että ne kovat supparit eivät oikeestaan sattuneet vaan olo meni vaan ihan pyörtymisen rajamailla pyörimiseksi (näkyi tähtiä ja oksensin koko ajan) sanoisin että mulla supistus tuntui samalta kun oksutaudissa kun voimat on ihan poissa.. Sain kyllä sitten puudutukset kun totesivat että olin vasta 4 cm auki. Mulla synnytys käynnisty vesien menolla ja kätilöt sanoivat että tällöin supistukset tuntuvat nopeammin rajummilta.

Toi kivun tunteminen on kyllä niin yksilöllistä.. Mä en näytä helposti kipua ja muutenkin korkea kipukynnys jos ei lasketa jossain vaiheessa alkavaa pahoinvointia.. Kokoajan kysyttiin 1-10 paljonko sattuu. Koskaan ei mennyt sinne kymppiin koska pahin kipu mitä olen kokenut oli kovempaa. Kätilön mielestä olisi pitänyt sattua enemmän :D Oikeesti mun mielestä ne supistukset ei ollu niin pahoja, helvetillisintä oli se jatkuva kipu lonkassa kun vauva jotenkin painoi sinne.. Hrrr...

Äippä,ihania kortteja ootte tehnyt :)

Miä jo odotan äitipolilla,aika kyllä vasta tasalta,mutta en jaksanu kotonakaan möllöttää..

Tämän jälkeen lähden kokeilemaan yhtä äitiystoppatakkia,löytyi paikalliselta kirpparilta. Toivottavasti ois sopiva :)

Rv 31+1 <3

Mä kävin äsken neuvolassa. Hemppa ja kaikki kunnossa. Vauva oli jo laskeutunu alas, mut ei vielä kiinnittyny. Raivotarjonnassa edelleen oltiin. Pikkunen sydän jumputti hienosti <3 Sf mitanki otti, mut unohti merkitä korttiin eikä muistanu sanoo ääneen paljon se oli.

Pääsin käymään pikku2 kanssa tänään terveysasemalla, kun kaatu päiväkodissa ja löi pään. Eipä sillä muuta kun kuhmu ottassa. No pojat sai kotipäivän ja äiti jää vähemmälle levolle tänään :) Kohta laitetaan poikien kanssa pullataikina kohoamaan ja sitten tehdään pikku pizzoja ruoaksi :P

Takaisin