Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi että, toivottavasti teijän pieni nyt vielä pysyis siellä masussa Ninnu :Heartred Varmasti kamala tilanne, eikä voi edes kuvitella, miltä teistä tuntuu...

Meillä pidetään tavarat omilla paikoillaan, muksut siivoaa omat rojunsa ja jokainen kiikuttaa omat pyykkinsä pyykkikaappiin. Kerran viikkoon siivoan (imurointi, pölyt, lattiat, pyyhkeiden vaihto), lakanat vaihtuu 1-2 viikon välein ja lakasen sit tarvittaessa isommat roskat/pölyt. Tiskaan 1-2 pv välein ja samalla tulee pyyhittyä keittiön tasot kunnolla. Ruuan jälkeen tietty pöytä tulee pyyhityks ja aina tarpeen mukaan lattia. Mulla itellä huonepöly aiheuttaa oireita, mut onneks nykyään pysyy kurissa vaikka harvemmin siivoilee :)

Meillä kerran viikkoon semmonen koko känpän siivous imurointi+pölyjenpyyhintä+luuttuuminen, muuten päivittäin rikkaimurointia yms :) tiskaan joka päivä

Voimia edelleen ninnulle <3

Joulusta.. Me ollaan yleensä aatto oltu minun siskon perheen luona, jonne tulee toinen sisko perheineen ja meidän isä. Nyt kun la on 26.12 niin katsotaan tilanne, jos vauva ei ole vielä syntynyt niin mennään varmaan sinne. Onpahan esikoiselle hoitajat valmiina jos lähtö tulee :D mutta jos vauva on syntynyt niin ollaan ihan kotona ja muut käy sitten kyläilemässä meillä joulun aikaan. Voihan se olla että aatto menee synnärilläkin.. Ei voi tietää :)

Muuten tuosta vauvan kanssa liikkumisesta ja vierailuista, että esikoisen aikaan tuli heti lähipäivinä sukulaiset ja lähimmät ystävät katsomaan vauvaa kun kotiin päästiin. Kaupassa taidettiin koko porukalla käydä parin viikon ikäisenä, mutta miehen veljen pojan ristiäisissä esikoinen oli 6päivää, nukkui koko reissun :) Nytkin saa kyllä kaikki tulla vauvaa katsomaan kun kotiin päästään. Itse en jaksaisi olla 1kk vain kotona omalla porukalla, kun vauva kumminkin vain nukkuu ja syö alkuajan niin itsestä oli kiva kun kävi vieraita. Nyt tosin varmaan itse tulee vähemmän liikuttua alkuun kun on talvi, esikoisen aikaan kun oli kesä niin alusta asti oli helppo liikkua vauvan kanssa ja imetys yms helpompaa missä vain :)

Mun mielestä on aivan ihanaa olla alkuun ilman sukulaisia kyläilemässä ja höösäämässä. Meille riittää kun lasten kaverit ovat täällä kuitenkin alkuaikoina eli yleensä talossa on 2-8 kaveria eli rauhallista ja pöpötöntä ei ole. Muuten vieraillaan 3-4 kertaa viikossa tai meillä on vieraita, joten paussi tuohon alkuun on aivan mahtavaa. Ja ymmärrän kyllä että kaikille tämä ei sovi, mutta meillä ei ole normaalisti kovin usein sellaista hetkeä, että olisimme keskenämme. Ellei sitten lähdetä reissuun johinkin, muuten meillä on aina jonkun kavereita ja usein jollain on kaveri yökylässä.

Ihanaa, tänään tuli mun tilaamat carwellin tukivyö ja overbelly. Tilasin kokoa M, ja tukivyö on hivenen liian suuri, mutta nyt laitoin overbellyn ja se kyllä auttaa pitämään ryhtiä suorana. ja ihanaa kun laitoin tyköistuvan hamosen niin nyt näkyy kunnon rakkauspallomaha<3 Iih, on tää ihana pömppis. Tänään en tuntenut liikkeitä nini oli pakko mennä makaamaa selälleen ja puristella vähän alavatsaa.. niin johan alkoi tulla iskua takasin :D vissii hermostu pikku prinsessa kun herätin.. itellä kans alku paino oli sen 53kg ja nyt vaaka näyttää 63kg! mutta en mielestäni ole muuten lihonnut kuin tissit kasvanu ja maha.. mutta ens vkon neuvolaa ootellessa..

Voimia Ninnulle! Toivotaan että kaikki kääntyisi vielä hyväksi.. <3

Me hankittiin kuivausrumpu kun poika oli kaksi viikkoa vanha, sitä pyykin määrää ei vaan pysty käsittämään mitä sellainen pieni käärö saa aikaan! Oon kanssa ite tykännyt kun pölyä on paaljon vähemmän, sekä se on kiva, että peitoista ja tyynyistä saa kuivausrummulla pölyt pois ilman ravistelua/tamppausta.

Meillä kävi poitsun syntymän jälkeen vieraita, itse lähdettiin kyläilemään kun lapsi oli n. kuukauden. Mulle ei ollut aluksi kyläily erityisen miellyttävää järkyttävän imetyshikoilun ja maidonvalumisen takia, oli mukavampi olla kotona jossa sai vaihtaa vaatetta kun siltä tuntui. Pikkuhiljaa kun alun hormonimyrsky hellitti, alettiin sit liikkumaan enemmän kodin ulkopuolella. :)

Meillä imuroidaan muutamaan otteeseen viikossa, rapa-aikaan sit tietty enemmän. Keittiötä lakaisen joka päivä harjalla, ja tasoja puunaan, taitaa olla monien kotiäitien "ilo" tuo keittiön siivous. :) Isompi siivous kahden viikon välein, jolloin pestään lattiat ja laitetaan koko kämppä kondikseen. Pakko kyllä sanoa että musta on kuoriutunut paljon siistimpi ihminen lapsen saannin jälkeen. :grin

Mitenkäs teillä nuo liikkeet on tuntuneet, kun mulla nyt viikon ajan tuntunut todella vähän liikkeitä, eikä tunnu niin voimakkaina kuin ennen, eikä auta syöminen tai mikään..? Voi tietty olla että vauva potkii mun selän suuntaan ja sen takia en tunne niitä niin paljoa kuin ennen..

Meillä on kerran viikossa siivouspäivä mutta päivittäin käy tiskikone ja robotti-imuri käy kodin läpi joka päivä, se on ihan pakollinen kun meidän koirasta lähtee sellasia piikkikarvoja jotka uppoo jalkapohjaan ja pitää sitten kaivaa pinseteillä :inpain:, myöskin rikkaimurilla käyn usein huushollia läpi mutta vaikka tuntuu että aika paljon tulee päivittäinkin siivoiltua niin sitä pölyä ja roskaa löytyy. Tietty näin kesäaikaan koira ja lapsi käy viiden minuutin välein pihalla niin sieltähan sitä sotkua tulee.

Jos tämä vauva syntyy täysaikasena niin vierailijat on tervetulleita aika pian. Esikoisen kohdalla vieraita sai päästää kotiin vasta kun poika oli 3kg (oli sen 3kg noin 3kk iässä) eikä muuallekkaan oikein saanu lähteä niin oli aika tympeetä.

Nyt himottaa hommata se kuivausrumpu kun tosiaan niistä vaatteista irtoaa höttöä niin paljon että pölyäkin tulee tuplasti enemmän, täytyy siis tosi vakavasti harkita :rolleyes:

Mies rupesi laulelemaan joululauluja :grin
Saahan sitä kesälomalla jo aloittaa jouluintoilun :wink

Välillä ihan mietityttää onko vauvalla kaikki hyvin, toisina päivinä tosi hentoja liikkeitä harvoin ja sitten välillä sellasta jumputusta että tuntuu tulevan mahan läpi.
Luulen että niinä päivinä kun liikkeitä tuntuu vähän ja vaimeena niin tosiaan vauva potkii jonnekkin selkään päin. On myös meittinyt että lapsiveden määrä kait voi vaikuttaa noiden liikkeiden tuntumiseen. Jos lapsivettä on paljon niin ei niin kovasti tunnu ja jos vähän niin tuntuu enemmän. Mutta en taaskaan mikään asiantuntija oo mut eiks lapsiveden määräkin voi heitellä? ainakin se jatkuvasti vaihtuu niin kai se määräkin vaihtelee??

Itse yleensä siivoilen sillävälin kun mies on töissä, välillä siivoon ihan tylsyyteenki :D se on jännä juttu että kun alottaa siivoaan jotain niin yhtäkkiä tuleekin puunattua koko kämppä!
Joku kyseli ummetuksesta, ite kärsin siitä siihen 23rv asti mutta kun vauvan potkut ja möllerrykset ihan kunnolla alkoi tuntumaan niin on ollut kuralla siitä lähtien, eikä auta sitten mikään, voikohan johtua että vauvan möllerrys pistäis masun sekasin. Oisko mahdollista vai liian kaukaa haettua ?:D
Tänään mennää rannalle ja sieltä sitten salille. Oon positiivisesti yllättynyt että mun kunto on noussut raskausaikana ja salillakin jaksan paremmin, tosin juoksumatolla en kykene juoksemaan kun alkaa vihlonta mutta kuntopyörä on ollut se ykkönen! Siinä kun saa istua niin helpottaa todella paljon:)
Joku puheli että vatsalihaksia ei saisi tehdä? En ole kuullutkaan :o kauheeta kun oon itse tehnyt niitä ihan joka toinen päivä. Tulipa paljon tekstiä :D

Se on totta että kun yhden paikan on siivonnu niin johan löytää heti uuden siivottavan kohteen :grin
Mulla ummetusta myös, ihan kauheesti. Mut se auttaa kun nyt jouluhössötyksissäni keittelen pikkusen liian usei riisipuuron ja siihen luumukiisseliä niin se luumukiisseli pehmentää mahaa mutta ainakin mulla parin päivän viiveellä.

JoSa: Saattaahan vauva potkia sun mahan pehmeeks, ei musta ollenkaan mahdoton ajatus :happy:

Neuvolas käyty. Hemoglobiini oli vaa laskenu, vaikka oon kuukauden syöny rautalääkkeitä :O nyt oli enää hg 98.. määrättiin 2x annos viikon ajan ja sitten labrat antamaan, katotaan että onko jotain häikkää enempiki jossain jutuissa, jotka imee sitä rautaa? Muilla ongelmia ton hemoglobiini kanssa? Syön kuitenki paljon lihaa ja ruisleipää etc, ja viä rautalääkkeitäki, nii en tajua :(

Lilith Syötkö maitoa tuotteita kun otat raudan? Maito haittaa raudan imeytymistä ja C vitamiini parantaa sitä?

Hemoglobiinihan voi olla alhainen muustakin syystä kuin raudan puutteesta, foolihappo oli vissiin toinen jonka vaje tiputtaa. Mulle sanoivat että jos rauta ei kohenna oloa niin sitten vaan verikokeisiin että näkevät mikä aiheuttaa sen alhaisen arvon.

En ota maitotuotteita ottaessani vitamiineja, ja foolihappoakin otan kerran päivässä.. No, verikokeet kertoo viikon päästä

Takaisin