Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joku kyseli synnytysvalmennuksesta. Mä oon menos semmoselle mammajoogakurssille, miss käydään läpi myös synnytys ja miten hengityksellä, rentoutumisella ja eri asennoilla voi helpottaa ollaan. + sit ne neuvolan perusjutut. Tk:n/Hus:n sivuilla on ilm kans jotain videoita, pitää niihinkin perehtyä sit jossain vaiheessa. Mut pääasiassa luotan siihen, että kyllä luonto ja kätilöt/lääkärit hoitaa :) Ei vielä pelkoja kuin just se, et entäs sit sen jääneen, et jääkö paikat kipeiks/löysiks/vaivaisiks...?

Pauliina, aika outo juttu tuo selkälihasten tekeminen, luulis että olis hyvä pitää just selkälihakset kunnossa kun vatsalihaksia ei saa nyt treenata :o
Saitteko muuten miehesi kanssa jo sovittua? (Voi olla että oot kirjoittanutkin siitä, mutta täällä oli niin paljon tekstiä etten kaikkea lukenut ajatuksella)
Itse en ottanut äitiyspakkausta, kun oon kirpparilta löytäny niin paljon kaikkea, ja ollaan saatu ystävä pariskunnilta tavaroita :) nukun kyljellään, pitkulainen tyyny jalkojen välissä. Kädet puutuu öisin ja selkä on kipuillut jo pidemmän aikaa, joten yöunet on vähän mitä on..

Oli näköjään autom. korjaus tuota korjannut ja vaihtanut tuon selällään~selällä niin merkitys muuttui heti, eli siis tarkoitus oli sanoa ettei suositellut selällään tehtäviä liikkeitä, muokkasin tuon tohon tekstiinkin :) Selkäähän tosiaan suositellaan kyllä treenattavan ahkeraankin :)
Pitikin käydä kirjoittelemassa tuosta mutta ei vielä ehtinyt, että saatiin kyllä miehen kanssa eilen onneksi sovittua :) ❤️ Kiitos kaikille vinkeille mitä täältäkin sain, kirjoittelin omia ajatuksia paperille ja asiat selkiytyi kyllä huomattavasti. Puhuttiin illalla asiat halki ja käytiin läpi mitä kumpikin toivoo suhteelta ja toiselta, ja oli kyllä todella puhdistavaa keskustella oikein kunnolla. :) Mieskin oli niin surullinen ollut meidän riidasta ja kun oltiin vielä yökin erossa, niin oli ilmeisesti hyvin saanut mietittyä asioita ja sanomisia. On kyllä ihana kun on lopulta tuollainen herkkä ja tunteellinen mies, joka osaa keskustella kun tarve vaatii. Kummatkin ollaan vaan sen verran itsepäisiä et mieluummin aluksi vaan tulee sitten mökötettyä ja osoitettua mieltä. Nyt kuitenkin sovittiin että jatkossa yritetään hoitaa asia paremmin ja sopia mahdollisimman pian. Eiköhän se tästä! :)
Mäkin kyllä tykkään kovasti tästä foorumista ja tuesta mitä täällä saa! ❤️ Olishan se mukava myös jos tulis uusia ystäviäkin täältä! Just jotkut miitit jos niitä saisi järjestettyä niin olisi aivan mahtavaa! :)

Timbe, mullakin puutu kahdessa edellisessä raskaudessa tosi pahasti öisin kädet piti ihan nousta ylös ja liikutella ku niitä pakotti niin kovasti. Nyt tässä raskaudessa ei ole samanlailla puutunut ja uskoisin että se on sen ansiota kun olen hommannut tuollaisen muotoillun tyynyn. Suosittelen kokeilemaan sellaista, se käsien puutuminen on tosi ikävää!

Mie nukun vasemmalla kyljellä tai selällää, en oo enää moneen viikkoon nukkunu mahallaan.. Aika ikävän tuntuista. :/ mie ostin kans eilen kaikkia ihania mama housuja :) miustakin on ollut mahtavaa lukea ja olla mukana tässä yhteisössä ja just äitin kaa puhuin että kun se ootti minuu niin se luki vaan jonkun vauvakirjan ja kävi neuvolassa.. Ei sillo kuulemma ollu niin laajasti kirjojakaan ja se olis kyl halunnu olla yhteyksissä muihinkin äiteihin.. :) se sano että raskausaika on aina niin hämmentävää että ei ne ketkä ei oo ikinä raskaana ollu osaa sitä oikein käsittää :) onko muut lähentyneet oman äidin kanssa näin raskausaikaan? Myö ollaan alettu pitää enemmän yhteyttä ja käydään yhessä useemmi kaupungilla :) meillä kyllä olikin aika tulehtuneet välit kun äiti ja iskä on eronnu niin mie lähin 16v äitin luota ja muutin iskälle ja en kertonu ees äitille ... Nyt ollaan kaikki nääkin asiat saatu selvitettyy :)

Äitisuhde juu lähentynyt, mutta ei ehkä niin positiivisella tavalla täälä! Liian yli innokasta ja meinaa ostellakki kaikkia asioita kysymättä meidän mielipidettä yms. Arght :(

Ja painostaa että mennään jouluksi heidän luokseen nokialle täältä porista.. Meidän rakas on sillon n. 3vk vanha niin mehän emme lähde autolla tunniksi matkaamaan nokialle viettämään joulua. Ja ensimmäinen kuukausi tai kaks omastamielestäni täytyy olla sitä omaa aikaa ja opettelua vauvan kanssa, kun meillekin ihan uus juttu.

Mä kysyin viimeksi neuvolassa tuosta selällään ja vatsallaan nukkumisesta, eikä siinä ole mitään ongelmia niin kauan kuin se itsestä tuntuu hyvältä. Vatsan kasvaessa voi käydä selällä nukkuminen ikäväksi sen takia, koska kohtu ja vauva painaa niin, että veri pääsee kunnolla kiertämään, mutta kroppa kyllä sen ilmoittaa huonovointisuudella tai huimauksella. Eli itse oon ihan levollisin mielin nukkunut niinkin kun ei ole olossa ollut mitään valittamista :) Mieluisin asento taitaa mullakin olla tällä hetkellä kuitenkin puoliksi kyljellään, puoliksi vatsallaan -asento, missä alempi jalka on suorana ja päällimmäinen kurottaa rullalla olevan peiton ylitse.

Kääntyminen on alkanut vaan tulla vähän hankalaksi ja parina yönä oonkin herännyt siihen kun oon ollu könyämässä toiselle kyljelle ja alavatsaan on tullut viiltävä kipu. Noh, varovaisuutta vaan...

Kun tuolla vilahdi pari marsua kuvissa, niin pakko avautua siitä, että mun ominaistuoksuni on tässä raskauden aikana muuttunut, enkä tykkää ollenkaan. Nimittäin hikoillessa musta tuntuu, että alan haista ihan marsunhäkille! :grin ...Kaikella kunnioituksella kaikki maailman söpöjä marsuja kohtaan, mutta tekisi mieli käydä vähän väliä suihkussa :wtf: Mieskin on sanonut, että ominaishaju on kyllä muuttunut, ei se kyllä ihan samalla sanalla sitä kuvannu :p Mites teillä? Oletteko vastaavia muutoksia huomannut?

Me kanssa puhuttiin joulusta, mutta sitä on vaikea suunnittella. Laskettu aika on 10.12., niin voihan olla, että koko joulu menee synnytyssairaalasta, eipä sitä oikein mistään voi tietää :wideyed: Että lienee parasta (käydään aina aattona syömässä molempien porukoilla), ettei kenellekkään luvata mitään ja katsotaan sitten päivä kerrallaan mikä on tilanne. Että todennäköisesti voi mennä joulu niin, ettei me mihinkään liikuta, mutta meille on kaikki tervetulleita käymään (tietysti mielellään mukana dogi-bägit ylijääneistä jouluruuista :hilarious:).

Joululahjat vaan pitänee tässä hyvissä ajoin ostella kun on vielä jaksamista kierrellä kaupoilla :)

Harvoin sitä on jo elokuussa suunnitellut joulua... :laughing002

Meillä kanssa jää joulu ihan avoimeksi, kun la 29.12. Toki porukoille ei ole kuin tunnin matka, että kaipa sieltä sitten ajelisi synnärille, jos vedet menee tms... Olen vaan NIIN jouluihminen, että harmittaa jo etukäteen, ettei saa rauhassa viettää joulua... Onneksi tulee sitten se paras joululahja myös jossain vaiheessa :)

Ja hauska juttu, Josa! Mepä matkataankin Nokialta Poriin viettämään joulua, jos matkataan :D

Mä veikkaan ettei mulla mene la yli jos menee kuten aiemmin. Se ollaanko joulu missä on mysteeri. voi olla et kotona vaan. Vaikka porukat asuu 30min ajon päässä. Mutta kuulostaa et oma äiti on töissä joulun joten.

Mä itse nukun puolimasu asennos samalla tavalla jalka koukussa jne. Ja mulla ainakin jalat turpoaa, aina iltasin ne on ihan pallot :D Mieski nauraa väliin että miten ne voiki turvota sen näköseks, ku tiätte muovihanskoja, ku niihin puhaltaa ilmaa, minkä näköset niistä tulee, nii mun jalat näyttää samalta :D

Mun ja mun äitini välit eivät tod. ole lähentyneet eivätkä lähene. Se 1 ainoa soitto oli silloin, kun sain tietää plussanneeni, ja se puhelu kertoi äitini mielipiteestä kaiken. Sen jälkeen on 2 kertaa tykännyt fb päivityksestäni, eli ensimmäisestä ultrakuvasta ja nyt viimisimmästä ultrakuvasta. Ja meillä on myös äitini kanssa oikeudenkäynti asiat kesken. Käräjillä jo käyty, mutta vedin hoviin. Hovin jälkeen poistan tämän ihmisen myös fb:stäni. Hän ei ole ollut elämässäni millään tavalla täytettyäni 12, muutakuin negatiivisella tavalla, narsismi ja mielenterveysongelmat seuranaan. Sisarukseni ovat antaneet hänelle jo 2 lastenlasta, poikia molemmat, ja nyt kun on tulossa tyttö minun puoleltani, niin hän on hiljaa yrittänyt antaa vihjettä pienestä lhestymisestä, mutta minä en sulata menneisyyttämme enkä häntä. Hovioikeuden jälkeen hän ei kuulu elämääni, eikä lapseni elämään, eikä tule koskaan kumpaakaan enää näkemään, lastani koskaan. Tässä asiassa minä olen ehdoton.

Ihanaa kun saadaan kaikki joulukaislapsia <3 Oon ollu ihan täpinöissään että ihanaa, sitte on pienen pieni meritähti vauveli, ja saa koko kämpän sisustaa nii jouluhenkiseks ja lapsenomaseks <3 Ja jos joutuu siä sairaalas olemaan pitempään esim. vuodelevossa, nii kyllä mies saa sinnekki tuoda kaikenmaailman joulukoristehelyä, että siitäki huoneesta saa joulusan <3

Itellä on äitisuhde kyllä huonontunu raskauden aikana. Oman äitino ajatusmaailma on todella raskas ja ahdistava, enkä ole siksi jaksanut nyt raskauden aikana pitää yhteyttä niin kuin ennen. Olen myös päättänyt, etten halua hänen ajatusmaailmansa vaikuttavan lapseemme, sitten kun muksu on syntynyt. Eli todennäköisesti välit viilenevät edelleen, ellei hän vihdoin suostu hakemaan apua oman mielensä ongelmiin.

Minusta selälleen saa nukkua niin kauan, kun se tuntuu hyvälle.
Vauvan ollessa iso se painaa isoja suonia ja valtimoita jollon paikat alkaa puutumaan, kun veri ei kierrä kunnolla.
Itse nukun vielä mahallaan ja kyljellään, toinen jalka miehen yli.
Meillä on vauvalle kaikki valmiina, 1v isosiskon peruja.
Ainut mitä pohditaan, on sänky isommalle. Lastensänky meillä on valmiina, mutta meidän 1v ei osaa vielä varoa putoamista niinpä harkinnassa on toinen pinnis.
Noita lastenvaatteita meillä on kamalat määrät johon tein ison inventaarion ja nyt olen kaksi viikkoa niitä kaupannut kirppiksellä. Aika sievosen summan niillä sain vaikka hinnat pidin aivan minimissä.
Mulla oma äiti ja suku asuu toisella puolella Suomea ja niin ollen ei voi juuri olla apuna lastenhoidossa.
Onneksi anoppini on korvaamaton ja auttaa aina, kun on vapaalla.
Ottakaa kaikki apu vastaan, sitä ei voi olla ikinä liikaa.

Luin lehdestä, että oulun alueella on jänisruttoa, joka nyt hyttysten kautta tarttuu myös ihmisiin. Nostaa yli 28 asteen kuumeen. Tarkkailkaa vointejanne !

Mä oon luullu, et nukun nykyään jotenki vammasesti, ku kädet puutuu öisin ihan tunnottomiksi. Oon tää niin outoa... :D

Tännehän tulee tekstiä niin paljon et ei meinaa tää mamma edes keritä lukea saati kirjoittaa kuulumisiaan :) Nyt siis meillä iltaan mennään töihin ni rytmiki on vähän eri ja aamulla pitää yrittää asiat hoitaa. Maanantaina kävin rakenneultrassa ja vaikka ekassa vähän tyttöä veikkaili, ni poika kaarti meillä kasvaa yhellä <3 mikäs siinä ihania ne kumminki on. Menee jo kolmannessa sukupolvessa samanlailla jonka jo tietoisesti vähän ite aavistelin. Vastasi viikkoja ja oli siro 345g ja kaikki hyvin. Istualleen siel oli eli tällä hetkell peppu edellä ois tulossa.... Istukka takaseinässä mikä selitti sen et liikkeet tuntunu rv 12 alkaen... Tänään sit käyty uudella paikkakunnalla neuvolassa kylläki vanhalla ja tutulla neuvolatätillä joka on ollut 1 ja 2 aikoihin.... Painoa tullut viikossa 435g... ei vielä puututtu, ku toi lähtöpainoki on ollut niin alhainen et just nyt rikottiin 50kg raja :)

Mä nukun tälllä hetkellä kyljelleen, mutta nuorin muksuista nukkuu meidän välissä ni vähän jäykkää meinaa olla ku ei saa silleen rennosti nukkua... yöllä en kyl nyt oo käyny edes vessassa et vähän on vissiin väsyny et nukkuu ku tukki niin pitkään et kello soi tai joku lapsista herättää... Remonttiki ois loppuvaiheessa et tapetit ku saadaan lasten huoneisiin ni päästään muuttaa kaikki omiin makkareihin :) Ens viikolla saan hakee kelan etuuksia ja pähkäilin tuota äp pakkausta ja taidan ottaa rahana, ku jotain on säästelly edelllisestä jemmaan ja rakastan kirppareilla kiertelyä ni sieltä ostetaaan sit vaatteita... Turvakaukalo pitäs hankkia ku myön viimekesänä oman pois ku aattelin etten tarvi enää :D Vaunut löytyy mut vähän haluttas ostaa uudet, ku noi on ollu jo kolmella muksulla meillä, mut edelleen ovat hyvät... Nyt mä lähen viemään lapset päiväkotiin ja itse töihin, Hyvää aurinkoisen päivän jatkoja mammat!

Täällä nukutaan millon missäkin asennossa mutta aina selkä aamusin kipeenä :/

Me lähennyttiin äitin kanssa entisestään kun ekaa odoteltiin ja sama koskee siskoakin mutta meillä kyllä aina olit läheiset suhteet:)
Veljien kanssa ei niin usein kyllä tuu yhteyttä pidettyä, niiden avovaimoihin kyllä!

Tämä päivä taas ihanaa pahoinvoinia synttäreiden kunniaksi... En enää pysty ymmärtämään tätä oloa :(

Takaisin