Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse ollut 2v 2kk esikoisen kanssa kotona ja ensi kuussa olisi ollut töihin lähtö/hoitoon laitto, jos toinen ei olisi nyt tulossa. Tämän toisenkin kohdalla yritän varmaan sen pari vuotta kotona olla :) Aloitan varmaan aluksi tekemään 2-3 vuoroa/vko niin näkee miten kumpikin lapsi sopeutuu hoitoon sitten ja kun sellainen mahdollisuus työn puolesta on.

Me varmaan yritetään miehen kanssa vuorotella hoitovapaalla jonkin aikaa, ehkä 2-3 v. ikään. Sillä tavalla mullakin olisi realistisempi mahdollisuus jatkaa oman alan töitä äitiysloman jälkeen. Varsinkin, jos saadaan useampi kuin yksi lapsi. Oon nähnyt ikäviä esimerkkejä siitä, ettei toisen lapsen jälkeen yhtäkkiä enää jatketakaan sopimuksia, epäilemättä siksi että prioriteetit on muualla. Noh, toisaalta joillain aloilla tätä tietty tapahtuu heti, kun ensimmäinen raskaus selviää työnantajalle. :/

Positiivista on, että mies on ihan täysillä mukana, ja haluaa myös jäädä kotiin välillä! :)

Olen samaa mieltä että lapsiperheellä ei voi olla liian hyvä sosiaaliturva. Varsinkin ns. normiperheellä, joka Suomessa on vähäosainen ei todellakaan ole tällaista 'vaaraa'. Uskomatonta miten tärkeistä asioista leikataan yhteiskunnassa ja sitten nuo kermaperseet eduskunnassa nostaa ihan sairasta palkkaa.. Ei mee tasan nallekarkit :(

Mä oon sitä mieltä että jos lapsilisään laitettas joku sellanen pykälä et kun perheen tulot kuukaudessa ylittää tietyn rajan sitä ei sais lainkaan niin sit pienitulosemmat vois saada mahdollisesti suurempaa lapsilisää. Mun mielestä on aika naurettavaa et joku 5000e kuukausituloilla (vaikka siitä kuinka menis verot yms) edes kehtaa naputtaa siitä jos lapsilisä laskee. Eri asia sit jos ne kuukausitulot vaikkapa miehellä on se opintotuki...

Aina vituttanu muutenkin sellaset tapaukset jotka luuhaa sossun luukulla kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Mun mielestä jos ei oo mitään yritystä edes työllistyä tai kouluttautua vaan hengaillaan vaan niin sais rahahanat napsasta kokonaan kiinni. Julmaa, mut ehkä pistäis liikettä niveliin. Ja näillä mielipiteillä oon kaveripiirissä suututtanu niin monta :D Toivottavasti ei täällä mene kenenkään tunteisiin :)

Mua häiritsee myös tosi paljon näissä hallituksen suunnitelmissa varhaiskasvatukseen kohdistuvat leikkaukset. Suurempien ryhmäkokojen haitoista on näyttöä mutta sille vaan viitataan kintaalla. Lisäksi, ei varhaiskasvatuksen idea oo antaa vanhemmille lomaa, vaan tarjota kaikille lapsille tasa-arvoisesti laadukasta varhaiskasvatusta. Jos näiden leikkausten jälkeen kaikilla lapsilla ei ole mahdollisuutta päästä varhaiskasvatuksen piiriin (vaikkapa sellainen tilanne jossa vanhempi pienemmän kanssa kotona eikä varaa laittaa isompaa hoitoon), lisääntyy eriarvoisuus. Puhumattakaan siitä miten varhaiskasvatuksen laadun heikkeneminen vaikuttaa työssäkäyviin vanhempiin. Menipäs nyt vakavaksi... :D

Lilith_Mist, anteeksi kun oon ihan pihalla, en oo ehtinyt lukea kaikki viestejä, mutta siis mikä estää zumbaamisen? :) Vedän ite zumbatunteja ja ainakin mun mielestä se on ihan parasta liikuntaa kun voi tehdä aina itselle sopivalla teholla ja tavalla :)

Meillä esikoinen täytti 3 maaliskuussa ja menee tässä kuussa tarhaan 15pv/kk. Vuoden verran on käynyt kerhossa 2-3krt/vk. Myös kakkosen kanssa aion olla kotona ainakin sen pari kolme vuotta, mutta kyllä nyt alkaa esikoisen kanssa oleen sellainen olo etten pysty mitenkään tarjoamaan samoja virikkeitä kun tarha. Kuitenkin kun opiskelen ja teen töitä tässä sivussa. Ikätovereiden seura tekee vaan hyvää, saa enemmän kavereita ja oppii ryhmässä toimimista :)

Tällä masuasukilla ei kyllä tunnu olevan mitään rauhallisia jaksoja... Ihan sama mikä vuorokaudenaika, koko ajan myllertää. Taitaa tulla samanlainen hyppypapu kun isosiskonsa :P

Ninnu sinäpä sen sanoit! Aikalailla samoilla linjoilla ollaan! Kaikki kalja-,rööki-,karkki-ja saasteverotuksen ymmärrän ja hyväksyn, mutta sitten kun nostetaan ruokaveroa ja muita veroja mitkä vaikeuttaa normielämä nostetaan taivaisiin ja samalla leikataan tuloista (varsinkin heikkojen tuloista esim eläkeläiset ja lapset) niin pistää keittää!
Samalla sitten heitetään lisää rahaa kankkulan kaivoon( kreikka, pomojen järjettömät palkat jne) ja kukaan ei tajua puuttua myös siihen että esim 1 hlö esim Virosta töissä Suomessa loppu perhe asuu Virossa ja siitä huolimatta täydet lapsi lisät, miksi?
Miksi ei pidetä huolta eka siitä että kaikilla suomalaisilla on asiat ja taloushyvin ennenkuin syydetään rahaa muualle? Sosiaali pummit vituttaa muakin suunnattomasti! Ja sitten vituttaa tää toimen ääripää eli suomen "kerma" tulot aivan järkyttävät mutta näiden verotukseen ei juurikaan kosketa vaikka jos mistä niin sieltä sitä kiristystä löytyisi! Maahanmuuttoon jonka tarkoitus on vaan tulla Suomeen elätettäväksi en edes nyt lähde mutta sanotaanko että en sitäkään jaksa ymmärtää että miksi tulla maaahan ilman että viitsii edes yrittää yhdistyä yhteiskuntaan, työllistymis maahanmuuton ymärrän ja ihan ok, mutta sitten kun eletään vaan sossun elatuksesta vuodestatoiseen ilman että edes kieltä viitsi opetella niin voi palata mun puolesta sinne mistä tulikin ( ja nyt varmaan joku ajattelee että oon rasisti mutta en sitä ole vaan kylmä realisti)

Sori jos pahoitan jonkun mielen mutta tää mun mielipide! Olen puhunut, ugg:)

a378028f0bb23e9983e1c9f38253de05
Olin aamukävelyllä ja eksyin kaupasta ostamaan tuoreita suomalaisia vadelmia. Omnom :) Kuorma tuli hetkeä ennenkun astuin kauppaan.

Olen jo aikaisemmin esitellyt itseni, mutta kirjoittelu jäänyt kiireisessä elämässä vähällä. Jonkun verran iltaisin lueskellut toisten kuulumisia.
Meillä pitää elämän vauhdikkaana 4 lapsen, työn ja täydellisen rintamiestalon remontoinnin yhteen sovittaminen
Noh nyt on pikkasen lisäaikaa, kun jäin töistäni pois, loppu raskauden ajaksi.
Mulla neljä tyttöä ja utrassa paljastui uusimman tulokkaan sukupuoli myös tytöksi
Kivaa päästä taas shoppailee lastenvaatteita. Olen nimittäin lastenvaatehullu
Vuoden toinen paras aika menossa, kun kaikki firmat julkaisee uudet mallistonsa
Onko täällä muita samallaisia höperöitä?

Täällä ollaan ajateltu, että minä olisin lapsen kanssa kotona puolitoista vuotiaaksi, jonka jälkeen iskä jäis kotiin vielä puoleksi vuodeksi. Lapsi menis hoitoon siis kaksi vuotiaana. Näin vastavalmistuneena sitä ajattelee, ettei haluais hirveen pitkään olla työelämän ulkopuolella, kun ikääkin jo alkaa olemaan. Mutta saattaahan hyvin olla, että mieli muuttuu paljonkin lapsen synnyttyä.

Kummeista. Me ollaan yhtä kummia jo pyydetty ja kahta muuta pyydetään varmaankin ihan lähiaikoina, kerran valinnat on niin selviä. Stressiä prosessiin aiheuttaa oma sisko, joka on heti plussan jälkeen alkanut suunilleen kinuamaan kummeutta. Hän ei kuitenkaan meille ole mitenkään päin vaihtoehto.

Tuosta tulikin mieleen itselleni, että mulla on yks kaveri joka olettaa pääsevänsä kummiksi. Heti plussattuahan alko "minä tulen muuten sitten kummiks ja jos en pääse niin suutun" -tyyliin ilmotti.. Joo o, eiköhän me itse valita ne kummit enkä tykkää siitä että siihen paikalle on joku tyrkyllä. Sitä paitsi tämä kyseinen kaveri ei ole kyllä maailman paras esikuva lapselle ja sellasta en halua kummiks.
Ärsyttää niin tollanen tunkeminen. En meinannu häntä pyytää tehtävään ja jos siitä suuttuu niin olkoot keskenään sitten.

Solavi teillähän on kanssa mukavan kokoinen prinsessa katras:) meillä on siis kolme tyttöä ja neljäs tyttö tulossa<3

Kummeista Emmalle tulee kummeiksi mun toinen veli ja sen avovaimo, thats it:) kysytty on jo rakenneultran jälkeen... Wild itse samoilla linjoilla sun kanssa että eiköhän tämäkin asia ole ihan sun ja sun miehen asia eikä kenenkään muun! Muutenkin tuollainen joko otatte mut kummiksi tai suutun asenne niin ei oikein ole aikuismaista/kummimaista käytöstä!

Neuvola oli äsken ja tunnin päästä lääkärille aika. Kipeitä supistuksia ja viikko sitten ulkoa sormelle auki ja kohdunsuu pehmeä. Sen jälkeen paineentunnetta alakerrassa ja tänään tarkastetaan tilanne joudunko sairaalaan makoilemaan vai kotilepo.. :/ 8kg tullut nyt raskauden aikana, kauhistuttaa paljon sitä oikein vielä tulee :D

Nepsu toivotaan että sun supistukset ole tehnyt mitään ja vältyt ainakin sairaala levolta! Tsemppiä :)

Kuinka moni on perehtynyt noihin vauvavakuutuksiin? Ja kuinka moni meinaa otattaa?

Hyvä niin että ei ole edennyt mihinkään, sais se teidän prinsessa pysyä masussa mahdollisimman pitkään!!!

Jemina, me otettiin jo syntymättömälle lapselle vakuutus. Joistain vakuutusyhtiöistä saa jo rv12 jälkeen vakuutuksen, joistain myöhemmin. Jos meinaa vakuutuksen ottaa, niin se kannattaa ottaa jo ennen syntymää ja mahdollisimman aikasin raskaudessa. Sillain tulee vähiten rajotuksia siihen, mitä se kattaa.

Tuosta kummiudesta.. Miä en kyllä tykkäis,että joku ilmoittaisi,että haluaisi tulla kummiksi.. Miusta kummius on tärkeä asia ja ei sitä ihan noin vaan ketä tahansa pyydetä ;)
Meillä ollaan kummeja sintille mietitty,mutta vielä ei olla pyydetty. Katsotaan sitten vähän lähempänä :) miun pitää varmaan arpoa siskon ja veljen osalta,kumpi tulee. Haluisin molemmat,mutta oon päättänyt että ei niille samaa kummilasta.. Vaikeaa ;)

Jemina, me otettiin jo syntymättömälle lapselle vakuutus. Joistain vakuutusyhtiöistä saa jo rv12 jälkeen vakuutuksen, joistain myöhemmin. Jos meinaa vakuutuksen ottaa, niin se kannattaa ottaa jo ennen syntymää ja mahdollisimman aikasin raskaudessa. Sillain tulee vähiten rajotuksia siihen, mitä se kattaa.
mihin vakuutus yhtiöön te päädyitte? just laittelin tänäään tarjouspyyntöjä vakuutusyhtiöihin menemään.. ja jos ymmärsin oikein, niin pohjolassa olis kattavin? mutta myös kallein???

Takaisin