Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ku must se on vähän niinku loukkaus niitä uskovia kohtaan että ateistit liittyy kirkkoon jostain muusta syystä kun uskosta. En väheksy kenenkään uskontoa vaan kunnioitan parhaani mukaan vaikka en itse mihinkään uskontoon kuulu tai usko.

Samaa mieltä Wildis! Mun mielestä ihan järjetöntä, että joku jättää tulematta sen takia, että lasta ei kasteta tai toisaalta myös jos lapsi kastetaan, muttei itse kuulu kirkkoon. Aika jyrkkää ja naurettavaa, ettei voi juhlaan osallistua, jos nyt ei itse usko. Eihän heidän tarvitse siellä mitään palvoa tai laulaa mukana tms. Senkun ovat hiljaa ja kuuntelevat. Hohhoijaa... Se että on ateisiti, ei tarkoita mielestäni ettei voi hyväksyä, että joku muu voi ja saa uskoa mihin haluaa.

Ja CiCaDo, ei se nyt ihan tekopyhää ollut, että mieheni niin häiden vuoksi teki. On kuitenkin kuulunut kirkkoon lähes koko ikänsä, ollut jopa isosena rippikoulussa. Aikuisena vain sitten päätti, ettei halua pienistä tuloistaan koko ajan maksaa kirkolle, jotta he voivat viedä ilosanomaa eteenpäin. Mieluummin antaa rahansa vaikka hyvänteleväisyyteen. Itse en halua erota, enkä tosiaan olisi suostunut häissäni pelkkään kirkkosiunaamiseen vaan halusin mennä nimenomaan siellä naimisiin. Oli mielestäni suloista, että mieheni sen vuoksi halusi liittyä siksi aikaa kirkkoon. Varmasti monella syynä on juuri muiden odotukset tai pelkät perinteet. Itseäni en kutsu uskovaiseksi, mutta hengelliseksi kyllä. Ei siinä mielestäni ole väärää, että silloin kuuluu kirkkoon...

Joo tuon ymmärrän että toinen liittyy toisen takia jotta voidaan toteuttaa toisen uskonolle tyypilliset häät. Sen luen siihen toisen uskonnon kunnioittamiseen eikä mielestäni ole tekopyhää silloin, kirkolta mielestäni väärin ettei saa mennä naimisiin jos vaan toinen kuuluu kirkkoon.

Minä taas olen ollut siinä uskossa että saa mennä naimisiin jos toinen vaan kuuluu kirkkoon. :O

Wildis, silloin häät on maistraatissa ja vain avioliiton siunaus kirkossa.

Ja uskonto ja kirkko on aikojen saatossa tehnyt myös niin paljon pahaa, etten senkään vuoksi ihmettele, jos joku haluaa erota kirkosta vaikka uskoisin. Suurin osa (ellei kaikki) sodistakin on taistelu joko uskonnon tai vaurauden vuoksi.

Niin, olen samaa mieltä Airam. Meillä tuleva lapsi kastetaan luterilaiseksi ja nyt joudutaan jännäämään, että osallistuuko veljeni tilaisuuteen. Hänestä tulee kuitenkin "epävirallinen" kummi vaikka ei kirkkoon kuulukkaan. Hän tulee kuitenkin olemaan paljon lapsen elämässä ja siihen ei tule hänen kohdallaan kuulumaan tämä "uskonnollinen kasvatus" mutta siitä huolimatta toivoisin, että hän olisi läsnä, kun lapsi saa nimen. Hän on todella vahvasti vastaan kaikkea kirkollista joten voi olla että hän jättäytyy tilaisuudesta. En voi asialle mitään, että se tulee loukkaamaan kipeästi. Kunnioitan kyllä hänen valintojaan mutta siitä huolimatta en voi ymmärtää, ettei hän edes läsnä voisi olla.

Mielestäni voit suoraan AryA sanoa, että on suorastaan lapsellista jääräpäisyyttä olla osallistumatta läheisen juhlaan, koska ei ole uskonnosta samaa mieltä.

No kiva tietää tuokin :)
Joo samaa mieltä Air4M kanssa, se on mun mielestä myös loukkaus jos on niin jääräpää. Ei se häneltä ole pois jos osallistuu. Kyllähän itsekkin osallistuin moneen lähimmäisen tapahtumaan vaikka en uskonutkaan. Sanotaan esim isomummoni hautajaiset. En usko kirkkoon tai jumalaan, mutta halusin mennä mummoni hautajaisiin sillä tiesin että hän oli uskovainen ja kunnioitin häntä. Mielestäni jos veljesi ei viitsi saapua paikalle vain sen takia ettei itse usko, niin ei kunnioita teitä eikä ehkä ansaitsisi kummin paikkaa.

Voipi olla, että joudun sanomaan. Toivon tietenkin hänen ymmärtävän asian lopulta itsekkin. Meidät häät oli helppo sinänsä, kun ne oli maistraatissa. Ristiäisethän ei tule olemaan kirkkossa vaan kotona, niin jospa se auttaisi.

Olen iloinen että omat läheiset ystävät tulivat esikoiseni kasteeseen uskonnosta huolimatta- paikalletulleissa oli esim. ateisteja ja muslimi jonka olisin pyytänyt kummiksi ellen olisi kuullut että kastekummin oltava kristitty (sillä ei kuulema väliä onko esim.katolilainen, ortodoksi tms.) :)

Cicado mies vaan totes että pippeli osoittaa "kameraan";)
Se ultraaja sanoi että ne kaksi viivaa olisi häpyluut mutta mikä se piste on? Yritin katsella world wide wepistä muitten ultra kuvia ja niissä oli ne viivat paljon lähempänä ja ei niissä ollut pistettäkään, onhan niitä eri kuva kulmia jne! Äh, ihan sama on kumpi on olen vaan niin onnellinen että meille tulee vauva ylipäätään:)

Mielenkiintoinen tää teidän uskontokeskustelu, meillä vaan mä kuulun kirkkoon perinteen ja muidollisuuden vuoksi, naimisiin mentiin maistraatissa ja siunaus saatiin kolmannen ristiäisissä... En vaan halua erotakaan vaikka en varsinaisesti uskokaan ja kirkossa käydään vaan jouluna!

Kylläpä tää meidän pikkunen on liikuvaisella tuulella, lähes koko aamun myllännyt vaikka minä touhuillut aikas paljon:) ihana olo kun tuntee koko ajan että pienellä kaikki hyvin:) <3

Hyvin sanottu, Wildis. Nimenomaan tuo kunnioitus muita kohtaan on se, mikä pitäisi muistaa jokaisen, uskoi tai ei. Jos toivon veljeni olevan juhlissa enkä välitä hänen valinnoistaan, niin uskoisin sen menevän myös toistepäin?

Muistanko muuten Wildis oikein, että olet ammatiltasi puuseppä? Kyselisin ihan mielenkiinnosta, että kuinka työläs/kallis olisi teettää pinnasänkyyn puinen kissasuoja? Näin netissä aika upeita tapauksia. Noi nettiliikkeissä myytävät kissaverkot vaikuttavat tosi hankalilta käyttää.

Maalla kirkko on paljon lähempänä ihmisten arkea ja sitä kautta jotenkin luonnollista edelleen kuulua kirkkoon, vaikka pks nyt asunkin. Isän kuoleman yhteydessä huomasi, miten paljon kirkosta on tukea ja lohtua ihmisten elämässä erityisesti vaikeina aikoina. Ja siksi mielelläni maksan kirkollisveronkin, kun seurakunnat tekee musta paljon hyvää "ruohonjuuritason" hyvää ilman, että siihen kuuluu mitään hirveetä julistusta. Eikös täälläkin joku käyny velkaneuvonnassa. Ja lapsena toi turvallisuudentunnetta ja kai tavallaan vieläkin... Hengellisyys on mullekin oikeampi sana kuin uskovaisuus. Mies eri uskontoa ja silti pystytään jakaan samat perusarvot, enkä usko että lapsen kasvatuksessakaan tulee ongelmaa.

Ja jotenki useammin ateisteilla on vaikee sulattaa uskontoon kuuluvia kuin toisin päin. Musta tärkeitä, että antaa kunkin uskoa mihin haluaa niin kauan kuin eivät tee harmia kenellekään toiselle. Sama pätee mihin tahansa uskontoon. Muslimeilla ja kristityilläkin on sama perusta. Se on vallanhimoiset miehet (yleensä), mitkä käyttää uskontoa väärin omiin tarkoituksiinsa (isis, kunniamurhat, kaavut, kastijalo...)

Kastehan on nimenomaan lasta varten, tosi kurjaa jos sukulaiset eivät halua osallistua juhlaan omien vakaumustensa takia. :( Mun mielestä vanhempien päätöstä liittää lapsi kirkkoon tulee kunnioittaa, vaikka oma uskomus ei vastaisikaan näitä käsityksiä.

Onko muuten muita joilla on jatkuvasti nälkä? Rupesin miettimään että mähän syön kun mikä, kokoajan on sekä nälkä että rasvasen himo. Esimerkkinä tein pottumuusia punaseen maitoon ja voihin ja pistelin menemään pari isoa lautasellista jauhelihan ja raejuuston kanssa. Painokin on noussut viikossa 1,5kg.. :sorry:

Salli 19+2

Takaisin