Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Intiimiosastolta löytyy nuo emättimen bakteerikantoja tasapainottavat maitohappobakteerit. Mulla on ollu niistä syötävistä nyt LactoLady, joka on verrattain edullinen :)

Jos teille tulee hiivan oireita (kutinaa/kirvelyä),niin onko siihen kotikonstia? Vai soitto neuvolaan ja sieltä ohjeet?

Mitenhän kauan tälläsen flunssan kans voi olla ilman et lääkäriin menee? Lämmöt alkanu kohoilla 36.9-37.2 ja olo on ihan surkee. Jos ei ois mahassa asukkia niin tuskin menisin kun lomaa vielä on, mut voiko olla jotain haittaa jos onkin äityny poskiontelontulehdukseks tai keuhkoputkiin tms? :( Ninnu ja maha-asukki 18+1 kuittaa ja toivoo et sais ees hetken yskimiseltä unta...

Ninnu,kannattaa käydä lääkärissä. Eihän sitä lomalla kannata kipeänä olla,meillä ainakin jos lomalla sairastaa ja saa siihen sairasloman,niin oikea loma siirtyy. Ja siellä saisi tiedon myös,että masuasukilla kaikki hyvin :)
Tsemppiä!

Heipparallaa! Oon vietelly aika hiljaiseloa, mutta seurannut taka-alalla jo alusta saakka :) En jaksanu selata keskusteluja läpi, että onkoo asiasta ollu jo aiemmin puhetta täällä palstalla, mutta onko muilla ollut vielä harjoitussupistuksia? Ja jos on millä viikolla on alkaneet, onko ollut paljon ja onko neuvola todennut niihin jotain?
Mulla tuli ensimmäiset harjoitussupparit viikonloppuna ja niitä oli varsinkin sunnuntaina lähes koko päivän silloin tällöin. Maanantaina neuvolassa eivät mun mielestä ottaneet mua ihan tosissaan, että supistuksista voi olla kyse kun terkka puhui vaan pelkistä kohdun kasvukivuista... Selvästi tunsin kuitenkin mahan päällekkin kädellä kohdun kovettumisen, että eiköhän ne ihan suppareita olleet. Kivuttomia onneksi, mutta ikävän tuntuisia. Viikkoja mulla nyt 18+0. Kiva jos joku ennättää kommentoida :)

Mä tänään kyselin. Mulle ei oo tullu, mutta tiedustelin juuri noita asioita. Sanoi, että ihan normaalia jos tulee ja ihan normaalia jos ei tule ollenkaan. Kaikki ei varsinkaan ekan lapsen kohdalla tunne niitä. Kertoi, että juurikin tuolta tuntuu, kovalta ja epämukavalta, ei kuuluisi sattua, mutta pieni kipukaan ei haittaa, kunhan eivät ala säännöllistymään ja muuttumaan kivuliaammiksi. En siis usko, että huolta on.

Hiivan oireisiin voi juoda karpalomehua tai syödä karpaloita. Mulla todettiin hiiva jokunen viikko sitten (kärsin siitä kroonisesti melkein koko ajan ennen raskautta, nyt raskauden aikana vähentynyt) mulle määrättiin hiivalääke, mutta mun ei tarvinnu sitä ottaa kun sain karpalomehulla sen pois. Hiivalääke edelleen odottaa kaapissa. En nähnyt aiheelliseksi sitä ottaa kerran oireet helpotti ja valkovuodon koostumus tasaantui. :) Suosittelen siis lämpimästi karpalomehua :)

Neppppsu, ihanan näkönen mustikkapiirakka, apuwaaaaaa!!! Voitko laittaa YV ohjeen??? PLiis :D

Kandee ottaa niitä maitohappobakteereja, itte oon syöny koko raskausajan, ei niist ainakaa mitää haittaa oo.

Mitä tehdä kuiville limakalvoille, mikä auttas? alkanu kuivumaa ja kipiää jo tulee..

Neppsulainen taitaa olla melkonen kondiittori, kun sieltä aina putkahtaa mitä herkullisemman näkösiä leivonnaisia. Ja kyllä Tinapillin mansikkakakkukin olisi kelvann. :) Oon sekä mustikkapiiraasta että mansikkakermakaakusta haaveillu koko heinäkuun! Jospa siskontytön rippijuhlilla tarjottas mansikkakakua... Heh.

Mulla aika ajoin elon aikana kans menny emättimes ph:t väärille urille ja lactal balanssilla se karmia haju on talttunu. Iltasin pitäny laittaa kuvuotaa muuten heti pihalle. Haju on tyssänny melkeen heti ensmäiseen annokseen mutta kandeehan niitä kuuri kerrallaan ottaa. Ainut miinus että törkiän kallis on tuo lactal balans.

Harjotussuppareista. Mulla on noin vkon ajan sillon tällön, ei joka pv, tullu ilmeisesti niitä. Ne on tullu ihan levossa, sohvalla röhnöttäissä ja kerran keskellä yötä heräsin. Eli mulla vaan kiristyy sillai jännästi tuo kohtu ihan kovaks. Saattaa olla että toinen puoli menee vähän enempi ku toinen. Ne ei satu eikä siis vielä ainakaan oo.liittyneet rasitukseen. Siihen yölliseen autto kun vähän hueroin sitä kohtua. Kauanhan se jännitystila ei kestä. Ehkä jotain 10-20sek. Kerroin näistäki eilen neuvolassa ja th suhtautu niihin ihan huolettomana. Ehkä just se jos niitä alkaa tulla hirveen tiuhaan, rasituksen yhteyessä, ne pitkittyy ja sattuu ni sit niihin pitää suhtautua vakavammin? Muuten kai kuuluu asiaan? Ja niinku Air4M sano normaalia myös ettei niitä tulis ollenkaan.

Mulla on jtn epäonnistunut olo. Tiedän et syyttä. Mies on varma et tää tulokas on poika. Ja mä alan olee varma et tyttö. Toki poika olisi kiva. Mut se et jos tää todella on tyttö et sitte mies pettyy tosi pahasti kun en voinu hälle toista poikaa ..

Ja mulle neuvolassa sanoi, että yleisimmin harjoitussuppareita tulee juuri rasituksen jälkeen, mikä on normaalia. Voi tulla siis esim. illalla, jos päivällä on vetänyt pitkän lenkin tms. Ei siis välttämättä mikään huolenaihe, jos rasituksesta tulee. Mutta aina kannattaa olla neuvolaan yhteydessä, jos arveluttaa.

Anskumama, eihän tuohon sukupuoleen voi oikeen vaikuttaa! Tunnet olosi tosiaan ihan syyttä epäonnistuneeksi! Muru, mutta tiedän näät tunteet (hormonit) tekee välillä hassuja temppuja nyt meille. Eiköhän miehellesi kelpaa kumpi vain. :)

Air4M voihan se mullakin olla, että oon aiemin päivällä tehnyt jotain ja se suppari sitten tulee kun istun/makaan rauhassa ja kerkiän kuulosteleen? Ei mulla vissiin oo kuin pari kertaa niitä vain tullu sillain, että olen rekisteröinyt.

Anskumama, ei tommosesta pitäis kenenkään pettyä! Älä liikaa stressaa! On väärin liikaakaan asettaa toiveita asialle, jolle ei mitään voi (ja eikös se miehen siittiö sen sukupuolen määrää, joten miehen syy jos kehtaa asiasta olla pahoillaan ;) ). Tottakai jokaisella on ehkä tietynlainen haave siitä, kumpi sieltä tulee, mutta olisi aika erikoista olla asiasta pettynyt, kun mahikset on 50/50.

anskumama: meillä toivotaan poikaa, koska tyttö on jo.. Jotenkin mulla on tyttöolo kuitenkin, ja sanoinkin miehelle että varaudu kunnon akkavaltaan:wink
Esikoista odottaessa mulla oli vahva poikaolo ja olikin aika ylläri sitten kun tyttö heilutteli ultrassa menemään.
Nyt meillä ois pojalle jo nimi ja kaikki miltei valmiina, tytölle ei vielä mitään..
Mä luulen että jos nyt tuleekin toinen tyttö niin tunnen kans jonkinlaista epäonnistumista ehkä, varsinkin kun täällä maalla vanhanaikaisesti toivottais just sitä poikaa jatkamaan viljelyksiä jne. Mutta järkevästi aatellen niin eihän näille elämän suurille ihmeille voi itse mitään, ja onnellinen saa olla kaikista ihmeistä :Heartred

Noi supparit mietityttää muakin, kun töissä ois kuitenkin pakko jaksaa tehdä nosteluja ja kiipeilyjä ja seistä se 8h, mutta jos siitä tulee jo kesken päivän karmeet kivut ja supistelut niin ei oo yhtään hyvä juttu. Huomenna neuvolassa täytyy jutella asiasta, vaikka oliskin harmitonta niin silti.
Mulla esikoinen syntyä putkahti rv 32, eli siinä mielessä otan kehon joka risahduksen ja rasahduksen varmaan jotenkin erityisen tarkasti kuulosteluun ja tunnusteluun.

Takaisin