Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aika samalta kuulostaa tuo neuvolalääkäri: ensin neuvolan täti mittasi painon ja verenpaineen sekä tarkasti pissanäytteen, hemoglobiinia ei mitattu, kun ei näin nopeasti voi laskea (viimeksi kyllä mitattu monta viikkoa sitten, mutta ehkä se ei voi laskea niin paljon, kun heppa oli sillon kuitenkin 147). Sitten neuvolalääkäri kyseli peruskysymykset terveydestä, jotka luulin jo vastanneeni esitietolomakkeeseen, katsoi verensokerin seurantalomakkeet ja teki sitten sisätutkimuksen. Olinkin jo odotellut, koska se tehdään, kun en tiennyt oliko siellä kaikki tasapainossa ja se hiiva poissa. Noh sitten tosiaan yritettiin niitä sydänääniä kuunnella, mutta ei kuulunut kuin hetki. Huomenna uudestaan kokeilemaan kuuluisko.

Abortti voi olla myös paras ratkaisu. Jos odottaja on raiskattu 15v lapsi, niin ymmärrän kyllä, ettei lapsen pitäminen ole välttämättä se ensimmäinen ratkaisu. Jos taas lasta odotetaan innolla jo viikolla 20 ja poikaystävä pettää, niin siinä tilanteessa eb aborttia ymmärrä. Vaikkakin pakko myöntää, että kyseinen tyttö ei ehkä olisi ihan kypsä äidiksi, jos tuollaista miettii. Suhde myös tosi vahvoilla kantimilla... Mutta emme siis tiedä tarinaa ja sekin voi olla keksitty. Pointti, että toisinaan abortti on todellakin oikea ratkaisu ja toisinaan taas en sitä ymmärrä ja hyväksy. Tulipa pitkä...

Joo eli ton virtsiksen kanssa on sitten sama kun "vilustumisen", että kylmällä ei siis oikeasti ole mtn merkitystä asiaan :D Jotenkin vaan eläny siinä uskossa, että sama homma kun rintatulehduksessa, jonka voi kylmyys laukaista :) Itellä ei kyllä oo ikinä ollu kumpaistakaan, ei edes hiivaa, niin ei mitään tietoa miten noi menee, kuulopuheilla ja yleisillä neuvoilla kommentoin.

Joo niin mäkin oon ymmärtänyt. Virtsatietulehdukseen tarvitaan bakteeri, jota ei lumessa istumisesta tai kylmässä vedessä uimista saa. Sitä en tiedä, voiko järvestä saada jonku pöpön, mutta kuvittelisin että kyllä saa uida. Ihan hassua olisi, jos ei saisi käydä uimassa...

Itse muistelisin lukeneeni jostain, että uiminen voisi edesauttaa tuota rintatulehdusta.

Sorry kun ei oikein pysy perässä tässä keskustelussa ja ehdi kommentoimaan, lukea kyllä yritän kaikki... Yritän ees tykkäämällä ja sympatiseeraamalka välillä osallistua :)

Mulla kans ens vkolla neuvolalääkäri, kiva kuulla mitä siellä tapahtuu. Täällä päin pitää itse mitata paino ja paineet yms. ennen käyntiä, saa nähdä miten onnistuu.

Mimmosta liikuntaa te harrastatte nyt? Alkuraskaudessa väsytti niin, että normi tanssitunneilla käyminen jäi tosi vähälle ja nyt kun taas jaksais, niin vähän mietityttää miten raskasta, vauhdikasta tai voimakasta sitä uskaltaa? Eilen kävin pitkästä aikaa tunneilla ja väsähdin ennen tunnin loppua ja maha oli ihan piukeena koko loppuillan. Onko toi semmonen merkki, että pitäis ottaa rauhallisemmin vaiko vaan nostaa uudelleen kuntoa?

17+4

Tosta uimisesta. Vikalla kolmanneksella sen kanssa pitäis olla tarkempi. Jos on jo auennu, ni uimista ei bakteerien takia suositella. Tai jotain. Mut rinnoissa mulla uiminen tuntunut vaan imetysaikana ja sillo pitäny vaihtaa kuivaa yläosaa, ku noussu altaasta.

Ite suhtaudun aborttiin, että on naisen/pariskunnan oma asia, helposti sitä ei myöhäisillä viikoilla enää myönnetä. Kuka sitten tekonsa kanssa pystyy elämään, jos syyt aborttiin täysin itsekeskeiset. Ehkä joku pystyy...

14+4

Minäkin ymmärrän abortin terveydellisistä syistä noilla viikoilla, mutta en sosiaalisista niinkuin hän itse foorumilla kertoi. Kirjoitin eilen vain tuon, koska herätti itsessäni niin paljon tunteita ja heti perään löytyi se artikkeli.

Wildis, mulla tuli itku kun luin ton sun kirjoituksen vauvan potkusta artikkelin jälkeen/aikana. :D täällä ollaan vähän herkällä.

Juu itellä ainaki yhdynnät laukasee joskus virtsiksen. Toisaalta paikkojen lämpimänä pitäminen kyllä auttaa kyseisen vaivan estossa jos merkkejä alkaa lievinä jo olla ilmassa... Ei ehkä perustu faktoihin mutta tällaisen olen itse huomannut. Nyt mulla ei normivirtsisoireita mutta hämää tuo etenkin nukkumaanlaittaissa ilmenevä jatkuva kusetus..

Jännä että mulla eivät oo puuttuneet siihen että on se polttosilmukkahomma ollu. Se on yosin hoidettu jo v 2003 eikä sen jlkn papoissa oo muutoksia ollu niin neuvolassakin ovat tyytyneet tähän. Mulla olis ollu tänä vuonna ilmanen papakutsunta ja menin jo kokeeseen mutta ottaja sano että voi hän kokeen ottaa mutta se ei välttämättä kannata kun olen raskaana koska tulos voi olla raskaudesta johtuen eri kuin normaalisti. Ei sitten otettu papaa

Tytsy pitäisin tuota merkkinä siitä että ehkä rauhallisempi lähestymistahti liikuntaan olisi paikallaan. Itse olen juhannuksen jlkn alkanut taas jumppailla kahvakuulien kanssa. Semmosia lyhyitä sessioita ja omaa kroppaa hellästi kuunnellen! Kävellyt oon koko raskausajan. Myös silloin kun oli huonoa oloa. Hyppiä ja juosta en oikeen koe miellyttäväksi.

Joo kuulopuheilla meikäki menny ton pissitulehuksen kanssa, ennenku itelleni tuli ensimmäinen pissitulehus ja sit sanoin miehelle et lukee sieltä heidän tietokannasta vähän. :)

Ihanaa ku mulle tullu täällä oma lempinimi :3 Aina tulee hymy huulille ku luen wildis :D
Joo Nepsukka meikä kirjotti sen kyynel silmässä ku oli vauvalta jotenki niin liikuttavaa. Liekkö sattumaa, mut mä haluun uskoo et halus potkullansa kertoo olevansa kunnossa <3 Täälläki viime päivät ollu herkässä.

Muuten kun oli puhetta siitä mun fretin sairastumisesta niin.. Saatiin tietää mikä häntä vaivaa. Hänellä on ECE eli coronaviruksen aiheuttama mahatauti. Se tulee olemaan sillä aina vaikka oireet helpottaskin. Aina on taudin kantaja ja tartuttaja... Tuohon ei oke edes mitään parannuskeinoa vaan käytetään tukilääkityksenä maitohappobakteeria ja huolehditaan riittävästä nesteytyksestä. Tarpeeks pahana oksentelu ja ripulointi voi tappaa jos se pääsee kuivumaan. Eläin on kuitenkin niin pieni et kuivuu nopeesti tollasen kohtauksen jälkeen. Nyt se virus on todennäkösesti jo tarttunu toiseenkin. Meillä kuitenki sen verran onnea, ettei toisella ole onneksi mitään oireita ja tämä toinenkin onneks syö ja juo ite ja on oma itsensä. Jaksaa riehua ja leikkiä. Kohtauksia saa enää harvemmin, mutta saa nähdä kuinka käy kun ollaan syöty antibiootti kuuri loppuun. Maitohappobakteeria joutuu nyt sitten koko loppuelämän syömään, mutta se onneksi kuuluu heillä ruokavalioon muutenkin. Ei auta kun toivoa, että oireet alkaa helpottaa ja tauti muuttuu ei niin agressiiviseksi. :(

Metsäläinen mulla operaatio ollut 2010 ja joka vuos oon käyny kontrollissa ja ei oo ollu mitään muutoksia, mut kait ne silti haluaa tarkistaa ettei vaan kohdunkaula petä. Ja ei mulla oo mitään sitä vastaankaan että ne tarkkailee mun kohdunkaulaa enemmä :)
Kannattahan sun ottaa asia puheeksi ni ne osaa tarkistaa miltä näyttää :)

Pissitulehdustahan kutsutaan jopa lemmentaudiksi, kun usein nainen sen saa suhteen alkuaikoina peittoja heiluessa usein ;) Siinä hommassa omat bakteerit kulkeutuu niin helposti virtsakanavaan miehen avustamana.

Hyvä, ettei tarvitse isoja operaatioita teidän fretille tehdä, mutta ikävää, että vaiva jää elinikäiseksi :(

Oletteko te naiset yö ihmisiä, hirveästi tullut tekstiä kun olen koisannut :)

Wild hienoa että olette saaneet fretin sairaudelle syyn! Toivottavasti toinen ei ala oireilemaan ja kipeäkin tulis oireettomaksi<3

Sitten uimisesta olitte jutellut niin tosiaan viimeisillä viikoilla jos avautumaan on lähtenyt niin ei kannata ettei tule tulehdusta, olen itse kyllä uinut meressä, järvessä ja kloorissa eikä ole mitään ongelmia ollut. Edes kylmässä vedessä, avantoon en kyllä hyppäisi, en kyllä sitä harrasta muutenkaan:)

Abortista itse en sosiaalisista syistä aborttia lähtisi näillä viikoilla tekemään, mutta tämäkin on jokaisen omapäätös, terveydellisistä syistä voisin ehkä tehdäkin, mutta olisin kyllä kovin hajalla sen jälkeen!
Ketään en tuomitse, jokaisen oma päätös! Nepsun linkkiä en uskalla edes avata, saattaa tapahtua hajoaminen:(

Hieronnasta, olen viimeisen viikon aikaan saanut ns äiti viikonlopun ja käynyt ihanissa hoidoissa, hieronnassa, myös jalka hoito/hieronta ja eikä ole mitään tullut!
Mun miehellä aika ihana tapa kiittää mua kun sille lapsen luon:) hölmö ei tajua että enpä tähän olis pystynyt ilman sitä :D
Luulisi että olisivat hierojat kieltäytynyt mua hieroa kun maha tulee ovesta ennen mua!

Täällä pyörähti viikko 18 käyntiin hyvin nukutun yön jälkeen. Aivan ihana ulkoilu sää:)

Mullahan on kokemusta liikaakin virtsatietulehduksista. Niitä oli pari vuotta sitten puolessa vuodessa joku yli kymmenen kertaa ja yleensä silloin alotetaan estolääkitys jonka sain siihe. Sillon mulla oli selkeet ohjeet että saatais vältettyä ettei virtsis tuu uudestaan kun estolääkityksen lopetin : vähintään kolmen tunnin välein pitäs käydä pissalla, ennen ja jälkeen seksin pitää suihkussa käydä sekä kylmää piti välttää.
Näitä oon noudattanu niin virtsistä ei oo näkyny..
Jotain sillon se lääkäri selitti miten se kylmyys vaikuttaa mut emmä ny enää sitä muista :D

Aattelin kysyä teiltä joilla on jo lapsia ennestään että onko teistä kukaan käyttänyt rintapumppua? Onko miten käytännöllinen ja onko jotain suosituksia? Sähkö vai käsikäyttönen? Itse mietin sellaisen hankitaa, toki ei vielä ole ajankohtainen mutta hyvähän näitä on miettiä etukäteen. Entäs ostaisitteko uutena vai käytettynä? :)

Mulla oli käsipumppu ja kyl siin käsi väsähti ;) seuraavaksi ajattelen hankia sähköinen, eli kyl sit apu oli kun tissit välillä oli kun kivi :) helpotti kummasti

Suosittelen rintapumppua. Mulle on riittänyt käsikäyttöinen, ja ollut suureksi avuksi kun alussa maito voi "paakkuuntua" rintaan, menee ns kivikoviksi ja vauva ei jaksa imeä ja itse lypsämällä en ole saanut irtoamaan. Ja jos maitoa tulee enemmän kuin lapsi heti jaksaa syödä...tuo äidille pumppu helpotuksen :) mutta nämäkin siis niin yksilöllisiä juttuja. Itse ostan pumpun varuiksi.

Mulla on aventin manuaalinen rintapumppu, olen tykännyt tosi paljon kun voi pumpata suoraa pulloon. Hinta oli muistaakseni uutena 60€ ja uutena ostin :)
Ihan käytännöllinen peli on ollut ja tykätty kovasti!

Joo juuri tuon takia ajattelinkin hankkia kun olen lukenut että maidon tuotanto voi olla kovempaa mitä vauvva jaksaa syödä ja sit äidille tulee tukala olo.
Oletteko kokeilleet pakastaa maitoa? Ihan ajattelin sellasta tilannetta, jos joskus tarvutsee itse käydä jossain (esim asioita hoitelemassa jne) ja isä jos jää kaksistaan vauvan kans kotiin niin olisi pakkasessa antaa sitä äidin omaa maitoa ettei tarvitsis ostella äidinmaidon korvikkeita. :)
Pitänee siis laittaa hankinta listalle toi pumppu sitten :)

Takaisin