Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lisäämpä vielä, että monestikin rannalla kesäisin olen nähnyt raskaana olevia uimassa :) olisiko Pauliina miehesi lukenut viimeiseen kolmannekseen liittyvää tietoa? :)

Hui kamalaa tämä netin ihmeellinen maailma. Googlailin tuossa omia raskausviikkoja ja mitä ihmiset ovat silloin mm blogeihinsa kirjoittaneet sekö millaisia masuja on ollut. Pongahti yhdeltä sivustolta tosi surullinen uutinen kun äiti oli joutunut synnyttämään 19viikkoisen lapsen, hän ei tietenkään tästä selvinnyt vaikka sydän pamppasi edelleen kun oli ensimmäistä ja viimeistä kertaa äidin kämmenellä.

Äiti oli melkoisen rohkea jakaessaan hänen tarinansa ja samalla sain kuvista "otetta" millainen vintiö siellä omassa mahassa on, jotain hyvääkin artikkelissa vaikka kyyneleet vieri pitkin poskea. http://www.dailymail.co.uk/news/art...breaking-photos-baby-miscarried-19-weeks.html

Samalla googlailu reissulla törmäsin keskusteluun jossa nuori tyttö oli raskaana 19+3 viikoilla ja halusi tehdä abortin, koska poikaystävä petti..... Pisti edellisen artikkelin kuva miettimään, että herranjumala tyttöhän abortoisi vauvan.. Kyse ei ole enään mistään solukasasasta joka ei näytä juuri miltään vaan oikeasta ihmislapsesta.. Vääryyttä minun mielestä..

Joo, mutta tässä tämmönen illan ihmetykset.. Mistäs tämäkin kumpusi.. Mitäs mieltä itse ootte tuolla viikolla abortista?!?!

Uu kaksi yötä rakenneultraan <3

Juu mäki oon lueskellu kaikkee tossa alku vuodesta ku jouduin itse synnyttämään viikolla 24. Jouduttiin keskeyttään edellinen raskaus ku rakenneultrassa löyty vaavin keuhkoista kudosta joka oli estäny keuhkojen kehityksen.. :/

Siitä on kuitenkin henkisesti selvitty hyvin vaikka ihan kamalaa se oli. :/ ja nyt sitte vaan toivotaan toivotaan että tää raskaus sujuu loppuun asti.

Wopwop otan osaa tapahtuneeseen, ihan kamalaa. Ja epäreilua!! Toiset tekevät mitä tahansa, että saavat lapsen syliin saakka.... Ja sitten löytyy näitä jotka haluavat sosiaalisista syistä nuilla viikoilla abortin..

Näimpä! Itsestäkin tuntui sillo nii väärältä. Tein kaikkeni että vauvalla on hyvä olla. Lopetin tupakan polton heti ku tiesin olevani raskaana ja muutenkin aloin elää terveellisemmin. Mutta ei.. noh lääkärit sillo sano että on erittäin paska tuuri. Tää CPAM on vielä todella harvinainen. Noh jotain positiivista se ei ole periytyvää. Onneksi!

Abortista olen sitä mieltä ett jos tilanne vaati nii sit täytyy tehdä niin! Maailmassa on jo tarpeeksi lapsia ketkä kärsi ilman vanhempia.. Mutta se on vain minun mielenpideni ja toki jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee ❤️ jokaisen päätöksen kanssa täytyy elää on se abortti, adoptio tai kasvattaminen.

Itse en kyllä aborttia ymmärrä. Ainakaan viikolla 20 ?? Huhhuh.. ja jos syy on vaan kumppanin pettäminen. :o noh jokaisen oma asia. Ei voi kiistellä. :) kyllä nyt ymmärrän jos on jokin erittäin hyvä syy siihen.

Ihan kauhee toi artikkeli. Mullekki tuli kyynel silmään ja samaan aikaan kun katoin kuvia niin vauvva alko tökkii mua tuolla alhaalla. Aika uskomaton olo tuli! Laitoin käden massulle ja sanoin vauvvalle samalla ku potki, että "äiti on niin onnellinen, että oot olemassa" <3

Itse sallin abortin jos siihen on oikeasti painava syy. Esim just terveydellinen.

Me ei voidaan tuomita ketään ei edes sitä tyttöä koska hänen tarina me ei tiedetään.. Itselläni ei koska ollut edes mahdollisuutta pähkäilä näin raskasta tekoa, ja en osa sanos miten itse käyttäytyisin tälläisessä tilanteessa. Mutta myös olen ajatellut ett en haluaisin tietoisesti synnyttää sairasta lasta, koska mulla ei ole henkisesti eikä fyysesti voimia..

Olen Marabellan kans samoilla linjoilla.

Oli pakko miehelle soittaa tuosta vauvan potkusta. Ihan ku pikkunen olis antanu mulle merkin ettei hänellä ole hätää. Meneekö oikeesti mielialat vauvan kans näin. Kyllähän se tietysti välittyy vauvalle mitä äiti tuntee.

Tänään käytiin kuuntelemassa vauvan sydänäänet♡ terkkari oikein yllätty ja sano että raskausviikkoihin nähden todella hyvin kuulu äänet. Ja tosi vilkas tapaus ihana pieni!pahoinvointi ei oo vieläkää helpottunut ja siellä neuvolassa tuli wc sitten nii hyvin testattua että luulin etten pääse sieltä enää pois.. 14+3

Parin vkon päästä eka neuvolalääkäri. Mitä siellä tehdään? Terkkari sanoi että jutellaa vaan mutta äsken kun googletin niin ekana tuli että tehdään alapää tutkimus? Millasii kokemuksia?

Mullakin on eka lääkäri tulossa. Neuvolas sanottiin et tekee perus terveystarkastuksen. Mä meen eka hoitajalle mittauttaa verenpaineet, painon ja hemoglobiini. Sen jälkeen lääkärille, joka ilmeisesti jatkaa siitä. Jotkut lääkärit tekee kuulemma alapäätutkimuksen, mutta ei kaikki. Sit kuulemma ultraavat. Mies tulossa mukaan ton ultrauksen takia. Tarkemmin en tiedä

En kysellyt syytä mutta äitini varotteli kovasti, ettei saa mennä kylmään veteen uimaan. No kävin muutama vko sitten kyllä järvessä +12c pulahtamassa saunasta. Eikä mitään vaikutuksia. Paitsi pulahduksen jlkn oli hyvä viilis.

Hierontaa minunkin käsittääkseni rajoittaa vaan kasvava maha. Kyllähän synnytyksen yhteydessäkin kehotetaan isiä hieromaan äitien selkää...

Mulla eka lääkärikäynti koostuu alapäätutkimuksesta ja ehkä sydänäänien kuuntelusta. Ultrausta ei ole koska Tuusulassa ei sellaisia vehkeitä vissiin ole. :(

Itse välttelen kaikkee surullista raskausluettavaa ja elän niin muodoin mieluummin vaaleanpunaiseasa hattarassa. Itse mietin vähän aikaa sitten että jos olisin lääkäri niin olisiko minusta tekemään aborttia oli syy mikä tahansa... En siis tuomitse mitään ja jokainen aborttitilanne on täysin henkilökohtainen ja niinkuin joku (Marabella?) sanoi, päätöksen kanssa on jouduttava elämään olipa se mikä tahansa. Nämä on näitä ihmiselon vaikeita asioita.

Vauvan liikkeitä en kyllä itse vielä tiedosta. Jos ei olisi doppleria en kyllä tietäisi olevani raskaana tälla hetkellä! Joka iltavolen kuunnellut ja tyytyväinen tähän "turhakkeeseen" ollut. :)

Muokattu viimeksi:
Jemina täälläkin edelleen pahoinvointia ja tänään jäänki suosiolla sänkyyn makaamaan enkä ees yritä mennä töihin tekemään 9h/päivää! Pomon lapseton sijainen toki käyttäyty puhelimessa ku mikäki kiukutteleva kakara kun ilmotin ettei musta tänään ole iloa töissä.
Kait sulla jemina on ees vähentyny se pahoinvointi?
Ittellä ollu nyt parin viikon ajan enää vaan kerran viikkoon tätä järkkyä oksentelua.

Neuvolalääkärissä täällä kuopiossa oli iha perus terveystarkastuks ja sen jälkeen sydänäänien kuuntelu. Normaalisti ei ultrata mutta mulle (niinku wildiksellekki) sattu eilen iloinen ylläri ja lääkäri halus opetella käyttämään ultralaittetta :) ittelle tehtiin myös iha perus gynetarkistus koska mun kohdunkaulaa on jouduttu käsittelemään solumuutosten takia.

Jaloissahan on akupisteitä, kuten käsissäkin ja missä lie muuallakin, joita painelemalla voidaan saada synnytyssupistuksia voimistumaan, mutta ei kai niillä ihan keskenmenoa aikaan voisi saada, koska tuskin kukaan edes vahingossa riittävällä voimalla juuri niitä akupisteitä painelisi :)

Kylmässä uimalla voi saada aikaan joko virtsatietulehduksen jos semmoselle herkkä, tai sitten rintatulehdus voi tulla jo raskausaikana. Ei ole ikinä kumpaakaan itellä ollut, tissit tulee pidettyä lämpösessä (kuulostaapas tyhmältä :D) kun alkaa kylmä/viileä herkästi vihlomaan ja tuntumaan epämukavalta.

Abortista alkuraskaudessa oon ite sitä mieltä, että jokaisen oma asia, mutta asiasta pitää ottaa vastuu ja tiedostaa mitä on tekemässä ja tarvittaessa olisi hyvä pystyä perustelemaan edes itselleen, että miksi aborttiin päätynyt. Ehkäisykeinona en missään nimessä hyväksy aborttia! Suomessahan ei abortti onnistu ilman painavia syitä esim. rv 20, joten hyväksyn täysin, jos syntyvä vauva olisi elinkelvoton/erittäin vakavasti vammainen ja päädyttäisiin raskaus keskeyttämään noinkin myöhään. Ei varmastikaan ole ikinä helppo tilanne joutua tuommoisia miettimään :/ Body worlds -näyttelyssä oli aika karmaisevia ne vauuvat raskauden eri vaiheissa ja oiskohan rv24 kohdalla ollut tieto, että Texasissa abortti vielä sallittu näillä viikoilla, hyi helvetti :mad:

Nuo neuvolalääkärien käytännöt kai vaihtelee tosi paljon, jossain vältellään turhia sisätutkimuksia ja jossain sisätutkimus tehdään rutiinilla joka kerta. Vissiin uudelleensynnyttäjillä jätetään ronkkiminen vähemmälle, ettei provosoitais kohdunkaulaa.

Täällä lievää laiskotusta ja saamattomuutta havaittavissa... Eilen jo ois pitäny pojalle leipoa suklaakakkupohja valmiiks, mut en vaan jaksanu! Tänään sit kiirettä pitelee kun pitäs siivota ja kaikki tarjoilut väsätä :D Nuorimmainen siis täyttää tänään 4v :Heartblue

Minulle on joka raskaudessa joka lääkärineuvolassa tehty sisätutkimus. Nytkin tehtiin. Ei ole edes ehdotettu, että jätettäisiin tekemättä. Ultrausta en ole ikinä perus neuvolalääkäri kerroilla saanut ja eivät ole sitä ehdottaneetkaan. En kyllä pistäis pahekseni jos räpeltelyt jätettäisiin vähemmälle ja ultrattaisiin :wink

"Virtsarakkotulehdus syntyy tavallisesti siten, että taudinaiheuttamiskykyisiä bakteereita pääsee nousemaan omasta suolistosta, välilihasta tai nivuksista virtsaputkea myöten virtsarakkoon. Naisilla on lyhyempi virtsaputki kuin miehillä, ja se selittää sen että infektiot ovat naisilla tavallisempia. Vastoin yleistä uskomusta, kylmettyminen ja uiminen eivät lisää virtsatietulehdusten riskiä. Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat seurausta yhdynnöistä, mutta silloinkin infektion aiheuttavat useimmiten omat bakteerit. Virtsarakkotulehdus ei ole sukupuolitauti eikä tulehduksen synnylle useimmiten löydy mitään selvää syytä." eli muistelinki että kylmettyminen ei ole pissitulehukseen mitenkään yhteydessä. Tuo tieto on siis farmaseuttien tietokannasta. :) Muistan kun pienenä toitotettiin tuota, ettei saa istua hangessa vähillä vaatteilla kun tulee pissitulehus.. :D

Mullekki joka lääkärikäynnillä tehty sisätutkimus. Otettiin eilen joka papa.. :O oon kuullu ettei sitä vois ottaa raskaana ollessa, mut kuullemma voi jos on tarvis. Eli ei ne turhaan sitä onneks ota vaan perusteet pitää olla. Mulla ku oli koko limakalvo tulehtunu, niin lääkäri halus kattoo ettei papassa jää muuta kiinni ku hiiva.

Hyi kauheeta, siis ne jotka abortoi terveitä, jo pitkällä olevia vauvoja (siis en nyt tarkota alkuvaiheen abortteja). Jokaisella tietenkin mielipiteensä mut mä ajattelen asiaa niin että on paljon lapsettomia pariskuntia jotka odottaisivat omaa vauvaa.
Meillä oli vaikeaa saada ensimmäistä alulle ja ajateltiin että adoptio olis ollu meille se ainoa vaihtoehto. Eli mun mielestä vois odottaa loppuun, synnyttää ja jos ei halua vanhemmaksi niin antaa adoptoitavaksi.
Mun mies on adoptoitu 5kk iässä ja sen biologisella äidillä oli vanhempia lapsia jo useita. Mieheni vanhemmat sen sijaan ei saaneet omia lapsia vuosikausiin ja päättivät adoptoida. Miehellä on aivan ihana perhe ja mahtavat isovanhemmat meidän pojalle sekä tulevalle vauvalle.
Niin ajattelen niin että jos sen vauvan on ajatellut sen alun jälkeen pitää siellä mahassa niin pitää kans loppuun asti ja sen jälkeen vaikka antaa adoptoitavaksi.
Ja nyt siis puhun terveistä, normaalisti kehittyvistä vauvoista, en suinkaan sairaista vauvoista joilla ei ole välttämättä päivääkään elämää kohdun ulkopuolella. Siinä vaiheessa se on armoa vauvalle jos se joutuisi kärsimään ja Wop Wop: ihan kauheaa kuulla mitä teidän pienelle kävi, näissä tilanteissa tosiaankin ymmärrän ettei vauvaa voi mahassa pitää.

Takaisin