Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin on kaikki valmiina vauvalle, jääneet vanhemmilta lapsilta,mutta varmasti tulee ostettua vielä joitakin ihania uusia vaatteita :-) hoitopöytä hävitettiin nuorimmaisen kasvettua,enkä meinaa tälle tulevalle sitä hankkia, koska todella harvoin tuli sitä käytettyä....

Oih ja voih! Tänään jälleen toukkaa käyty moikkaamassa <3 oli kyllä jotenkin huvittava käynti :D vauva halusi vain nukkua ja voi että sitä asentoa :D jalat ylhäällä ja oli niin mutkalla että :D hoitajakin naureskeli,että taitaa olla hyvä nukkuma-asento,kun ei halua herätä. Yritettiin vaikka ja mitä. Mutta toivotaan,että vauvalla yhtä hyvät unen lahjat myös synnyttyään ;)

Huh,tänään tehty serkun tytölle kakkua,tunnin pakersin koristeen kanssa,kyllä siitä jotain kait tuli :D

Rv 14+2

Äityli ootko kokeilut kauraleipää? Se ei mulla nosta samallalailla sokereita kuin vehnäleipä, pikkasen enemmän kuin ruis mutta ei paljon!

Äippä: ei oo tullu kokeiltua ,kiitti vinkistä ,pitääpä huomenna ostaa ja testata :-) oisko kellään mitään vinkkiä tähän kauheaan närästykseen? Ei mitään rennietä tms.. Kuopuksen aikana närästys vaivasi vasta lopussa,mutta en muista enää että mikä siihen auttoi...

Eikös tuolla ollut jo ennestään parinkin hankinnat keskustelua meidän joulukuisten alla :) (hankinnat, shoppailut, turhakkeet ja hyödykkeet) hankinnat ja shoppailut keskustelut on kyllä lähinnä just sellasia et mitä on jo tullu ostettua mutta tuolla turhakkeet ja hyödykkeet keskustelun alla on paljon jo käyty näitä mitä kannattaa hankkia ja mitä ei välttämättä :)

Kannattaa pitää myös mielessä kun pumppailee maitoa rinnoista että mitä enempi pumppaa niin sitä enempi tissit maitoa tuottaa :) eli jos meinaa helpottaa tuskaista oloaan ni ihan vaan pikkiriikkisen kannattaa pumpata et pahin paine katoaa. Tissit kyllä tasottaa pian sen maidon määrän tarpeen mukaiseksi ja paineen tunnetta ei enään tule.

Mulla oli manuaali pumppu ja pumppasin vaan pahimman paineen alussa pois, maitoa en pakastanu kun pullosta ei ruokittu ku vasta imetyksen jälkeen. Nyt ajattelin toimia toisin ja hankkia sähköpumpun ja myös pakastaa maitoa jotta mies voi lapsen ruokkia kun itse olen jossain muualla (tällä kertaa meinaan ottaa myös omaa aikaa imetyksen aikana)

Muokattu viimeksi:
Äityli jauha purkkaa, mulla auttoi jos ei rennietä olit saatavilla! Mun mummo kertoi että kun se oli raskaana 60-vuotta sitten joi ruoka sooda vettä ja sekin mulla toimi eli 1 tl/lasivettä.

Mulla auttaa sodastreamilla tehty tuhti vichy. :) Oon yrittäny närästyksen hoitaa eka luonnollisesti pois ja sit jos ei auta niin vasta sitten ottanu rennien. :)

Ruokasooda, vichy, porkkana, purkka auttaa närästykseen. Vältä kahvia, sipulia, paprikaa ja käristettyä ruokaa. Kurkku ja tomaatti närästää myös herkästi. Ja vältä tietty kaikkea minkä koet että aiheuttaa.

Mindis ei tää pahoinvointi tunnu nyt niiin pahalta kun oon kesälomalla saa nukkua niin pitkään kuin haluaa ja touhuta asioita ihan omassa rauhassa.mut tosiaan heti kun pitää laittaa herätyskello aikasin aamulla soimaan,ökä lentää..

Juusto myös auttaa närästykseen
Mulla on "pikkunen" ongelma.. Toistaiseksi joka toinen päivää olen masentunut ja se on hyvin raskasta. Mä en edes jaksa puhua ( normaalisti puhun koko ajan). Ja ei edes ole syytä olla surullinen, mä vaan oon :(
Kai tämä on jotai hormonaalisia eikä mikä oikea masennus :( ?
Onko teillä jotai vinkkiä mikä nostaisi mielialani edes pikkasen?

Marabella, onko kilpparit kontrolloitu? Mulla ainakin vetää mielen matalaksi ja väsyttää ihan sikana, kun arvot pielessä...

En itse asiassa tiedä.. Ehkä n. vuosi sitten katottu mut.. Voiko ne tehdä tälläistä temppua? Siis kun en oo koko ajan tälläinen vaa joka toinen päivää. Tiedän heti aamusta millainen päivä on tulossa.. (Nosen väärällä jalalla )

Paljon tsemppiä Nepsulle huomiseen ultraan! Aatella että ensimmäiset jo lähtee seuraavalle ultrakierrokselle :) Noista virtsatieinfektioista ollu täällä puhetta. Ne on minulle valitettavasti hyvin tuttuja vauvasta asti. Minulla on synnynnäinen ongelma toisessa munuaisessa joka löydettiin ja operoitiin vasta aikuisiällä. Toistuvista vakavistakin tulehduksista johtuen munuainen ei ole täysin kunnossa vieläkään joten olen hyvin herkkä tulehduksille. Estolääkityksellä olen ollut mutta lopetin sen kun raskauden yritys alkoi. On ihan totta, että kylmä ei vaikuta siihen, tuleeko tulehdus. Yhdyntä on aina itselläni ollut laukaiseva tekijä ja apua on ollut kun on muistanut käydä pissalla ennen ja jälkeen yhdynnän. Samalla bakteerit huuhtoutuvat virtsateistä. Runsas juominen auttaa myös ja joskus jopa jo alkanut tulehdus voi sillä mennä ohi (jos siis hyvin lievä) Hyvänä vinkkinä teille, jotka kärvistelette toistuvien tulehdusten kourissa on ostaa apteekista Lacto Lady nimistä maitohappobakteeria jossa on mukana karpaloa. Tämän ohjeen olen saanut neuvolasta ja upeaa, ei tulehduksen tulehdusta koko raskauden aikana :)

Mantelit kuulemma auttaa närästykseen ja maito. Kurkun kun kuorii, niin ei närästä niin paljoa. Mulla pahimmat aiheuttajat on viljat ja oliiviöljy, lohikin aiheuttaa oksentelua, liekö joku rasvahappo sitten ei sovi.. Kahvi kannattaa vaihtaa tummapaahtoiseen luomukahviin, tummat kahvit eivät sisällä parkkihappoa, niin eivät siten närästä ainakaan niin paljoa. Mulla siis raskauksien jälkeen jäänyt refluksitauti päälle ja vältettävien ruoka-aineiden lista on melkoinen :)

Täällä on huomenna siskon häät ja olen kaasona. Oman mekon helma on vielä ompelematta ja tuhat muutakin asiaa tekemättä! ONNEKSI vauva ei juuri muistuttele millään ikävällä tavalla olemassaolostaan eli pahoinvointi on taakse jääänyttä elämää (kopkop) eikä väsymyskään ole ehtinyt vaivata, kun on ollut niin paljon kaikenlaista tekemistä. Nyt varmaan sitten loputkin sukulaiset, ketkä häissä ovat paikalla, tulevat tietoiseksi vauvasta, kun mahaa ei kyllä enää käy peittäminen.

Mulla on aiemmista raskauksista närästys ollu alusta asti kiusana. Oon hoitanu sen ihan maidolla.

Mä pumppasin tissit tytölle tyhjäksi 2 kk käsikäyttösellä aventin pumpulla. Toki käytin myös keskolan sähkökäyttöstä. Mutta ite tykkään tuosta käsikäyttösestä, enkä lähde muuhun investoimaan, koska tod näk sitä tarttee vaan ekan viikon enemmän.

Hieronnasta ja akupisteistä... Yritettiin akupisteitä painamalla saada eka synnytys käynnistymään, mut saatiin vaan kasa suppareita aikaseksi. Hyvin voi siis käydä hieronnassa :) Ei se synnytys tässä vaiheessa vielä käynnisty meidän toimesta. Muutenkin uskon, et se käynnistyy ku käynnistyy, vippaskonsteilla voi avittaa vaan joitain tunteja, eli käynnistymään voi saada ite, jos on muutenkin jo ollut käynnistymässä.

Kyllähän noita ihohoitojakin jossain suositellaan karttamaan ja kysyin siitä esikoisen kohdalla lääkäriltä, ni ei oo haittaa, kun kasvot aika kaukana masusta.

14+5

Miks ihohoitoja pitäis karttaa, just aattelin tilata kosmetologin kun naama on niin kamalassa kunnossa :/

Tänään kävin neuvolassa uudestaan kuuntelemassa sydänääniä, kun viime viikolla ei lääkäri saanut niitä kuuluviin. Neuvolatäti asetti dopplerin mahan päälle ja heti kuului tasainen voimakas jumputus <3 Eikä pieni yrittänyt edes karkuun, kuunneltiin varmaan minuutti tai pari sitä ihanaa ääntä. Kaikki siis mahavaltakunnassa hyvin :)

Takaisin