Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sain ajan lääkärille klo:10. Pissatulehdusta terkkakin ajatteli, mutta kattoo ny. Tuskaa kyllä pidätellä tota näytettä varten. Lähtekääpäs ny joku synnyttään tänään, niin saadaan piristystä tälle päivälle ;)

Wildis, meillä ainakin istukan kalkkeutuminen ja paikkojen kypsyminen tarkoittaa kahta eri asiaa :o Jos istukka kalkkeutuu, niin vauvalle ei sen myötä kulje ravintoa kunnolla, ja sitä on kyllä tarkkailtava!

Mä kans oon ymmärtäny, et tosi tarkkaan täytyy liikkeitä tsekata, jos kalkkeutumista. Mut se nyt on muutenkin näillä viikoilla tärkeetä. Eihän me voida sen istukan päivittäistä tilaa tietää. Ja muutenkin...

Ennen vko 44 käynnistetään, 42+3 ihan noku vielä, varsinkin jos kaikki kunnossa ja synnärillä ruuhkaa. Mut viikon 41 jälkeen sit jo voidaan ultrailla tiheempään just istukan tilan takia.

Tsemppiä kaikille unettomuudesta kärsiville! Aivan hanurista valvoa yöt, koittakaahan lepäillä päivällä jos vain voitte.

Täälläkin on tänään neuvola. Jänskättää kanssa että mites toi masun kasvu, lääkärineuvolassa oli sf-mitta pompsahtanut alakäyrältä keskelle, ja viikolla 36+ ultralla tehdyssä painoarviossa tyyppi oli 3-kiloinen.. Toivottavasti ei ihan kauheasti yli neljäkiloiseksi kerkeä kasvaa. :nailbiting:

Mukkis tuu kertoon sitten oliko pissitulehdusta vai mitä, pitäähän tuo saada ny selville :O
Mulla sanottiin ekaa kertaa jo yli kuukaus takaperin että istukka on alkanu kalkkeutuun, mutta tarkensi sitten että normaalisti jo siinä vaiheessa se alkaa kalkkeutuun kaikilla pikkuhiljaa. Kuitenkin sitä ovat tarkkailleet kerran kuussa äippäpolilla muiden tutkimusten ohella.
Tulehan äippä sitten kertomaan neuvolakuulumiset! :)
Ja zemppiä kaikille ketkä taistelee noitten unettomien öiden kanssa!

Täällä viime yönä ekat oikeet supparit, ja ei meinannu sen takii uni tulla.. Loppuivat kyl sit ku vähän aikaan haki sängyssä paikkaa missä asennossa ois hyvä olla.... Eilen tuli taas nuorimman takia ihan älytön romahdus ku ei vaan usko mitään ja ei kehtais hirveesti kurittaakaan sitä... Isäntä oli kyl kotona, vaan siltä sain sit haukut päälle et miks annan pojan pompottaa mua... se ei ymmärrä että mulla supistelee ihan älyttömästi ku joutuu kroppaa ponnistelee. Ja koko viikon myös lauantain oon illat hoitanu kaikki toimet lapsien kans, ni ois edes yhden illan hoitanu vaan ei.... pakolaisasiat sille tällä hetkellä tärkeempiä, ku tää suhde ja lapset... ainaki tuntuu ku aina sama juttu eli on puhelimella tai ipadilla netissä ja kattooo kaikkii videoita jne... mä oon sanonu sille jo useammin et toi uus puhelin ois pitäny ehkä jättää hankkimatta ku ei pysty olee ollenkaan siitä erossa.... ei siinä muuten mut keskittys joskus lapsiinn tai muhun... Oon myös puhunu jo pari viikkoo et koirapitäs pestä ja samoin toi toisen pään wc-suihku tila... vaan ei se sitäkkään tee eli, mun pitää tällä viikolla se sit tehdä ku lääkärineuvolasta pääsen yli.... Ihan hirvittää mennä laitoksellekki et miten tääl pärjätään ku kaikki jää ukon vastuulle... koira, kanit, lapset ja huussolli... ennen on selvinny ihan hyvin ku meil ei ollu ku yks tietokone ja ei eläimiä... eikä se sillo tietokoneiden orja olllu..... Sain myös taas kuulla et oon huono äiti, ku en pärjää omien lasten kans, et jos ois tienny tän ni ei ois lapsia edes hankkinu mun kans.... kyllä taas tuntuu niin lytätyltä olo ku olla ja voi... Kaks ekaahan lapsista on ollu vahinkoja, vaan kumpikin on halunnu ne pitää ja kolmas ja tää neljäs on ihan suunniteltu et ei sillä ois oikeutta mulle tuolleen sanoa, ku kumminki se on se toinen osapuoli tässä hommassa ollu... pyytelee kyl sanomisiaan anteeksi, mut mulla alkaa olee vähän ongelma jo tuosta... Raha on kans yks riidan aihe... mä maksan osan laskuista ja se talolainan ja laskuja... Sillä on kumminki paremmat tulot ja mä yleensä huolehdin sit vaate/ruokahankinnat... ennen maksoin päiväkodinki... Isännän mieletä pitäs säästää säästötilille edes jotain, mut tuntuu et mistä revit sinne säästön... Ite oon sille sanonu et laittaa aina ku tupakka-askin lähtee ostaa ni sen 7e sinne säästöön ja lopettaa polttamisen... muuta paheitahan sillä ei oo, mut toi on melkoinen.... En mä kumminkaan 7e joka päivä käytä itelleni....

Omaa napaa taas mut en edes tiiä kelle näitä purkais....

Täällä istutaan ja taas odotetaan labraan, pissassa vähän proteiinia, muuten ei mitään. Pika crp (eli tulehdusarvot) 79 eli kyllä mussa jotain vikaa on :( vähän ehkä henkee nyt ahdistaa ja outo tunne ylävatsalla, päätä särkee mutta niskat on kyllä ihan jumissa...

No mää tuun kertoon sitten kun selviää jotain. Olo on kyllä ihan hirveä...

Voi ei, kuulostaapa tympeältä sun miehen käytös madonna :( Ei tässä vaiheessa raskautta todellakaan kykene hallitseen ja hillitseen lapsia normaalisti, mulla alkaa kans supistella jos esikkoa pitää komentaa tai roikottaa johonki... Kyllä siihen tarvii ehottomasti miehen apua. Meillä ollaan välillä molemmat iha ihmeissään ton ipanan uhman kans, tyttö ku on semmonen et jos sentin annat siimaa niin se kiskoo samon tein sitä metrin lisää o.O Voimia sulle, äläkä ainakaan itteäs syyllistä!

Hyvä että Mukkis pääset lääkäriin, toivottavasti kuumeelle löytyy syy!

Täällä meni taas yö huonosti... mielessä pyöri joululahjat ja synnytys ja vaikka mikä! Ärsyttää ku olis siivottavaa vaikka kuinka, mut ei vaan jaksa... Onneks tuo esikoinen voi käydä ryhmiksessä, en tiiä mitä näistä viimesistä viikoista muuten tulis, kun ei meillä täällä oo kauheasti läheisiäkään hoitoapuna.

Jotenki tuntuu et silläki on tietynlainen stressi tästä tilanteesta ku käy vuorotöissä... ja antaa syljen kantaa suuhun mitä tahansa, vaikkei sit välttämättä tarkoita sitä.... Meillähän oli edelliselläki pojalla aika hirvee uhma just tossa 3 veenä, eli jopa löi mua useampaan kertaan, potki hoitajia niin et yhellä meni lasitki rikki... Nyt sen kans on ollu jo kesästä asti helpompaa, vaan toinen sit aloitti... Välis tuntuu et voi että ku pääsis mahasta jo eroon, ni helpottas nää omat ongelmat ja vaivat... ni pystys helpommin tuota asiat hoitaa... Mut jos en ois tullu raskaaks ni en ois kyl töissäkään jaksanu, siellä ilmapiiri oli aika hirvee ja vuorotyön tekeminen molemmilla vanhemmilla ei oo herkkua... aina kumpiki liian väsyneitä ku aamuisin klo 5 ylös, ja iltavuoroista kotiin 22 aikoihin... tätä jaksoin 2 vuotta ja samalla lapset kuljetin pk:hon... Nyt jo eilen kattelin kouluja mihin sitä lähtisi äploman jälkeen opiskelee, mut tuntuu et en haluis laittaa lapsia enää pk:hon, ku sielt tulee kaikki taudit...

Joo siis terkka tosiaan sano että ammattikielessä puhutaan istukan kalkkeutumisesta kun se kypsyy. Tarkenti sitä mulle kun kysyin ja huomasi että ilme mulla muuttu, niin äkkiä korjasi että se tarkottaa kypsymistä. Ja tosiaan se tapahtuu kaikilla jossain vaiheessa raskautta. Mulla tuntuu vauvan liikkeet ja vauva voi normaalisti eli jos olis vaarallista niin mun vauvva olis jo kuollu.

Ei kuulosta kivalta tilanteelta Madonna :sad001 toivottavasti saatte miehen kans asiat puhuttua selviksi ja auttaisi sua paremmin arjessa.

Mukkis toivottavasti sieltä selkenee, mikä vaivaa ja ei oo mitään vakavampaa.

Täällä neuvolakäynti takana. Ei alkanut parhaalla mahdollisella tavalla, kun meinasin oksentaa ja pyörtyä alussa. Olo alkoi helpottaa pikkuhiljaa ja neuvolantätikin sanoi, että olin aivan kalpea tullessa, mutta väri palasi pikkuhiljaa kasvoille. Väsymys ja niskajumi varmaan sai aikaseksi, koska esim.veranpaineet ja pissi oli kunnossa. Mahassa kaikki hyvin siis hyvin :) Paino noussut maltillisesti noin 300g/vko ja mahan mitta 34,5cm. Vaavi on kiinnittynyt lähtökuoppiin. Nyt, kun oli oma neuvolantäti niin sain puhuttua väsymyksestä ja pelosta vauvan kokoa kohtaan. Jäi kokonaisuudessa hyvä fiilis kaikesta :) Varasin huomiselle toisen raskaushieronnankin, jos saisin rentoutettua tätä kroppaa sen avulla taas ja parannettua unta. Varattiin ensi viikoksi varuilta yksi neuvolakäynti lisää.:joyful:

Ei se kalkkeutuminen vaarallista oo niin kauan ku virtaukset sikiöön pysyy hyvinä. Mut jossain se raja tulee vastaan. Siks yleensä käynnistetään, ku menee yliaikaseksi. Alkaa istukka olee jo huonokuntonen...

Vitsit, ku miehet on välillä urpoja! Omakin toki joskus, mut nytkin kantaa kauppaostokset ja varottaa esikoista riehumasta mun kanssa. Noinkin pienet eleet on mun mielestä ihania huolenpidon osoituksia ❤

Täällä on ilmeisesti tänään semmonen hormonimyrsky-päivä, että oksat pois.
Hermot on nyt todella kireellä, vaikka herätessä olin vielä ihan hyvällä tuulella. Itkuherkkyyttäkin havaittavissa, kun vähän kaikki tuntuu pistävän itkemään. Ja mies tietty ihan ihmeissään, että mikäs nyt taas on, jos niiskutan ja pyyhin silmiäni.
Hermojen kiristelyyn ei yhtään auta, että esikoinen (vajaa 5v) on pitäny hirveetä perseilypäivää jo heti aamusta. Kiusaa pienempää veljeään (2v), eikä muutenkaan usko yhtään mitään mitä sille sanoo. :(
Tänään tulee kyllä varmaan itkettyä ja raivottua aika monet kerrat. Onneks olo on muuten vielä ihan siedettävä, vaikka vähän väsyttääkin...

Onnea marjasoseelle!

Ja Pauliina, tiedän tunteen! Tsemppiä sulle ja toivotaan että syntyis nyt äkkiä!

Mullakin heräs eilen epäily, että tihkuuko lapsivettä. Ei ilmeisesti ollut kyse siitä. Mutta oma reaktio hieman hämmästytti, siis menin lähes paniikkiin ja itku silmässä mietin, että ei kai tää nyt synny.. Mikähän juttu se nyt oli, vaiko vaan jännitystä siitä synnytyksestä..

Jos oon ymmärtänyt oikein niin käynnistystä ei välttämättä aloiteta just sinä päivänä kun 42 viikkoa täynnä vaan voi mennä siitä vielä muutamia päiviä yli. Korjatkaa jos oon väärässä!

Tsemppiä muille unettomille. Mulla se oli pahimmillaan varmaan viikoilla 35-38 ja nyt alkanut vähän helpottaa. Vinkkinä voin sanoa et ei kannata jäädä sänkyyn pyörimään vaan keksiä jtn tekemistä! Ja jos se unettomuus jatkuu niin (jos ette oo jo sanonutkin) puhukaa siitä neuvolassa ja ihan silleen rehellisesti vähättelemättä. Mä oon ollut niin tyhmä, että vaikka asiasta maininnut niin antanut sellasen kuvan ettei se nyt niin paha oo. Nyt jälkikäteen miettii, että siihen olis ehkä voinut saada jtn apua heti kun olis reilusti sanonut kuinka paljon se kuormittaa!

Mää oon puhunu neuvolassa unettomuudesta joka vaan pahenee. Taas valvoin jonnekki aamu 7 ja nyt taas hereillä. Musta tuntunu ettei ne oikein oo ottanu tosissaan tätä uniongelmaa vaikka tätä on kestäny jo pitkään ja vaan pahentuu. Sano vaan että se on yleistä että oikein oo tähän hätään lääkkeitä tarjolla, no en mä lääkkeitä haluaiskaa mutta ei tää enää oo hauskaa

Täällä ei muutosta ja raskaana edelleen, alkaa usko loppumaan että joskus tää täältä mahasta ulos tulee... Supistelee ja yö meni taas valvoessa:( en jaksais enää... Tänään se neuvola ja katsotaan mitä se keksii... Alkaa kyl voimat olla aika loppu!
Sori masis viesti...

Mukkiksella ja muille kipuilijoille tsempit! Jospa tää tästä helpottais meillä kaikilla...

Onko raskausmyrkytyksessä aina ne kaikki siihen viittaavat oireet vai voiko olla vain osa niistä? Mulla on nyt jo kolmatta päivää pää kipeä. Helpottaa hetkeksi särkylääkkeellä, mutta palaa vaikutuksen lakattua. Viime viikon neuvolassa proteiinit oli tositosi pienellä plussalla. Verenpaine oli eilen ainakin ihan normaali. Neuvolasta ei vastattu puhelimeen, kun yritin soittaa :( En tiiä onko painonnousu joku oire, mutta sitä oli tulluy kahdessa viikossa 3kg.

Sain viel aamusta pari tuntia nukuttua. Ny vaan jotenki huono olo ja nivusissa juilii vähän väliä. Mieski on käymässä töissä nii yksin kotona likan kanssa. Kyll se vaan näin lopussa haastavaa on noi uhmakohtaukset ku alkaa supistaa ja juilii samantien. Tänään ois kuitenki neuvola ja jännään että ehtiikö mies siiheksi takas että ehtii viedä minut neuvolaan vai pitääkö lähteä kävellen. Ulkona kyll sellainen tuuli ja ajoittaista sadetta että ei kiinnostais plus esikoisen joutuisin ottaa mukaan.
Äippä, kyll se helpottaa piakkoin kunhan tästä ny päästään tositoimiin :) eikö ne sano että ykskään ei oo jääny masuun asustelee.

Täällä on kans voimat ihan loppu. Yöllä supisteli, tuli aina uneen se voimakas kipu ja siihen heräsin.. Ja samaa koko yö.. Lonkatki ihan murskana kylkiasennosta, samoin olkapäät.. Aamu alko sit itkulla ihan vaan silkasta väsymyksestä...

Tsemppiä Mukkis, toivottavasti tauti selviää ja saadaan hoidettua nopeasti. Ja unettomille voimia.

Neuvolassa kävin ja paineet ok ja paino oli -400 g viime viikosta :) sf mitta sama 29 kuin viime viikolla ja terkkaria nauratti, kun maha vaan heilui. Sanoi, että harvoin näin vilkkaita näkee. Kätilöopiskelija mittaili ensin ja sai mitaksi 33 ja poika olikin silloin eri asennossa. Kaikki viittaa siis vaan, että kaveri vaihtelee asentoaan niin että mitat ei kerro mitään. Pää on tosi alhaalla ja sanoi jos vedet menisi niin pitää kuitenkin tilata ambulanssi.

Mulla on viiltävää kipua lantioluissa. Ihan on saanut ääneen huutaa kivusta. Nyt varmaan tapahtuu jotain vaikka luulin jo tilaa tulleen tuonne alapäähän kun liitoskipuja on ollut niin paljon. Huvittavaa että kipu tuottaa mulle toiveikkaan olon.. Uusi viikko eessä..Jee!

Takaisin