Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sain nukuttua muutamn tunnin ja heräsin taas virkeänä.kohta meen laittaa vähän puuroa, kun iski nälkä. Masuasukkikin vaikutti heräävän. :D Äsken oli pientä kipuilua alavatsassa ja vessassa käydessä kattelin mahaa ja näytti siltä kuin vatsa olis lähteny laskeutuu :O mut saatan kuvitella. La vien jotain 3 vko ja oon haaveillu et menis tammikuun puolelle. Eli ei tarvitsisi vielä lähtee laskeutuu :D

Mutta siis tästä unettomuudesta vielä....Viime neuvolakäynnillä ilmaisin huoleni, et saa nähdä kuinka jaksaa sit vauvan kanssa, jos ei saa nukuttua kunnon yöunia.mulla on aikasemmin muutamat peräkkäiset huonot yöt laukassu migreenin tyylisen pääsäryn, johon auttaa vain uni. Nyt raskauden aikana keho ei jostain syystä oo antanu lupaa laukaista tuota päänsärkyä ja tässä olikin pieni henkinen väsähdys töiden aikana,kun en "ehtinyt" hidastamaan tahtia.
No nyt mammalomalla näitä virkeitä öitä on ollu muutama, niin on ollut tosi hyvä huomata, että kunhan muistan levätä päivällä ja oikeasti annan itselleni luvan (!) Niin kyllä mä jaksan. Raskaus on kyllä opettanu lisää taas oman kehon kuuntelua :) sitä en sit tiedä kuinka jaksaisin, jos olis toinen lapsi, joka ei nukkuis päikkäreitä! Esikkoa kuitenkin tässä vielä odotetaan.... :)

Eli tsemppiä kaikille, jotka taistelee unettomuuden kanssa eivätkä voi levätä!

Vi..u tää foorumi ei toimi.. Jo toisen kerran kirjotin isosti ja molemmat hävis... Huoh..

Siis ei voi olla totta. Kaikki mitä yritän kirjottaa niin hävii.. Ehkä luovutan ja alan juomaan kahvia..

Hansu meillä terkka kyllä kokeilee paikkoja jos pyytää. Viime perjantaina pyysin ja sainkin ylläriultran. Hän katso kohdunsuun tilanteen ultralla ja samalla vilkastiin vauvaa massunki päältä.

Anteeks pakko kirjottaa pätkissä kun tää jostain syystä hävittää mun tekstit...

Niin ja terkka katso samalla istukan kypsyyden ja sen perusteella pysty ennustaa minkä ajan sisään synnytys olisi. Sano ettei ainakaan yliajalle menis ja mulla la alle kolmen viikon päästä eli nyt jännätään oliko terkka oikeessa. :)

Ammattitermeissä puhuvat istukan kalkkeutumisesta vaikka se siis kypsyy :D Kuulosti eka hirmu pahalta ja oli pakko kysyy terkalta että "anteeks mitä?" :D tarkensi sitten mitä se tarkottaa. Ja melkein oli mulla siis jo kokonaan kypsyny.

Ihan oudon kuulosia tutkimuksia. Mulla ei oo koskaan katottu kohdunsuuta ultralla, siis noiden aiempienkaan kanssa :D saatikka että samaa kauttako katsotaan se istukan kypsyys? Kun sellasestakaan en oo kuullu :D napavirtauksia ja semmosia vaan on sanottu...

Joo siis aina mulla on kohdunsuu katottu ultralla ku se antaa enemmän todellisen kuvan paljonko esim sitä kanavaa on jälellä vielä. Kädellä kun kopasee, niin se ei oo niin luotettava. Mulla oli kädellä kokeilemalla kohdunsuuta jälellä 1cm mut ku ultralla mitattiin niin 2cm. Ja tosiaan istukan kypsyys katotaan massun päältä mistä se istukka tietenki parhaiten näkyy. Terkka selitti, että se kypsyys näkyy istukassa sellasena "kalkkeutumisena" ultra näyttää siis että se istukka on ihan vitivalkonen. Selitti mulle, että se itukan suonisto jotenki muuttuu kun se kypsyy. Eli valmistautuu irtoomaan. :)

Mulla näky siis istukka melkein kokonaan jo vitivalkoselta eli enää pieni osa istukasta oli "musta"

Huomenta,
Täällä myös yksi huonosti nukkunut. Vähän väliä kaamea nälkä ja kummalisia supistuksia. Nyt pari tuntia menkkajomoja. Jotenkaan ei viittis panadolia rouskuttaa ihan mielin määrin. Kohta varmaan luovutan. Alaselkä ja alavatsa on niin häijyt.

Onneksi tajusin eilen ottaa kunnon päiväunet, nyt varmaan päätä särkisi mokoma unettomuus.

Onko tohon unettomuuteen mahis ottaa mitään? Se on vaivannut muakin miltei koko raskauden ajan, mutta neuvolassa siihen ei oo mitään muuta kuulunu ku voi voi.. koita pärjätä. Ja nyt jos koskaan ne unet olis tärkeät ja tarpeen ennen kuin alkaa vauva-arki. Puuh!

Mullakin joskus kuukausi pari sitten tarkistettiin toi kohdunsuu eka käsin, että 2cm jäljellä. Sit vielä ultrauksen yhteydessä parin päivän päästä, joilloin näytti 3,8cm jäljelle. Että se ultraus antaa tarkemman tiedon tilanteesta.

Täällä myös heräilty aikaseen. Eilen oli vieraita ja tuli leivottua ja muutenkin touhuiltua tavallista enemmän, niin kyllä illalla selässä huomasi. Varmaan siksi sitä saikin nukuttua nyt jopa puoli seiskaan!

Hitto kun mä en pääse phelimesta kirjautumaan tänne niin oon aina ihan jälkijunassa kaikista keskusteluista. Onnittelut ainakin Marjasoselle pitkästä prinssistä:)

Raha-asioista. Meillä on yhteinen S-tili jokapäiväisiä käyttömenoja, kuten ruokaa, sähkölaskuja ym. varten. Tuolle tilille menee kummankin tililtä automaattisesti tietty summa kuukaudessa, ja se on suhteutettu tuloihin. Jos jotain isompia hankintoja pitää tehdä kuten vaunut ja jos tuonne tilille ei oo kertyny tarvittavaa rahamäärää, niin sit katotaan tapauskohtaisesti kuinka ne maksetaan. Talolainaa maksetaan kumpikin samassa suhteessa kuin tää omistetaankin. Lopuilla rahoillaan kumpikin tekee sit mitä lystää. Meillä on aika eri suuruiset palkat ja mun mielestä kummallakin on oikeus käyttää omia tienaamiaan rahoja siten kun haluaa sen jälkeen kun yhteiset ja välttämättömät menot on hoidettu. Hyvin on toiminut eikä ole kertaakaan onneksi tarvinnut rahoista riidellä.

Huomenna olis neuvola. Turvotusta tuntuu tulevan ihan mahdottomasti, jalkoihin varsinkin. Mut muuten edelleen supistukset loistavat poissaolollaan, joten mahtaakohan täällä kanssa käydä niin, että lähtee sit kertarysäyksellä käyntiin. Nyt kun sais vaikka tulla jo, tänään 37+0! LA 21.12., tosin ei haittaisi vaikka menis tammikuullekin. Ainut mitä mietin, että ensisynnyttäjällä yli 4 kg vauva ei ihan kamalasti houkuttais pungertaa ulos.

Ihan hirveä yö taas... Kuume sahailee eestaas ja välillä oon horkassa ja välillä kylmä tuskanhiki... Kohta soitan tonne neuvolaan. Mikä piru mua vaivaa? Pissatulehdus on ainoo, mitä mulle tulee mieleen, mutta ei kyllä ole mitään selkeitä oireita.. Supparitkin välillä niin kipeitä, että tekis mieli itkee :(

Voimia kaikille tähän päivään!

Juu, mulla on kanssa ultralla katottu, yhden kerran, muuten näppituntumalla.
Onneks sain vielä nukuttuu jonkinaikaa, niin ei oo ihan rättiväsynyt. Ja päivällä pystyn ottaa päikkärit, jos tarve vaatii. Lisäksi mulla on pieni nuha, mutta ihan sairaan ärsyttävä yskä. Sellanen kuiva ja kurkkuu kutittaa kokoajan, kun juo vettä niin saa hetken olla köhimättä.
Täällä alkaa tulppa irtoilemaan pienissä paloissa, jospa lähiaikoina alkais vaikka tapahtumaan :)

Mulla ei ole kertaakaan tehty mitään painoarviota rakenneultran jälkeen, joten sen takia tuo koko vähän mietityttää. Kiitos tsempeistä:) Kun ei yhtään tiedä, minkä kokoinen on tulossa. Sf-mitta ollut terkan mittauksissa yläkäyrällä, lääkärin mittaamanana pari viikkoa sitten meni puolestaan kohti keskikäytää. Saa nähdä kuinka sit huomenna, kun sama terkka taas mittaamassa.

Täällä on alkanut vauva nyrkkeillä kohti virtsarakkoa. Ai että tekee välillä kipeää, oikein vihlasee kunnolla ja tulee olo, että välittömästi pompattava vessaan. Ja sitten ei kumminkaan mitään tule. Taitaa ehkä muutenkin olla maha laskeutunut tai alkanut vauva painaa johonkin virtsatiehyisiin, kun veskissä saa hiljakseen vaan lorotella, vaikka olisi olevinaan kuinka kova hätä.

Käynnistyksestä oli puhetta jos menee yliajalle. Itse olin kuulevinani ja muistelevani, että ainakin täällä taitavat alkaa käynnistellä joskus viikolla 41+5 tai 41+6. Edellisessä raskaudessa tätä kysyin niin sanoivat päivän millon kävellään sairaalaan käynnistykseen.

Takaisin