Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie saan nuo painoarviot seurantaultrissa käydessäni.

Tytsy, kiva kuulla että sulla autto noin nopeesti! Mullakin rautalisänä perus retafer... Toi Omeprazol mitä syön on siis happosalpaaja ja heikentää oleellisesti raudan imeytymistä.. Ootteko kuinka isoa annostusta ottanu rautaa? Ootko Tytsy ottanu 1 vai 2 tabua päivässä?

Mä söin alkuun 2 pilleriä ehkä jonkun 2-3 vk ha sen jälkeen 1 vaan, mä siis söin obsidania nyt neuvola sitä mieltä että voin pitää taukoa :)

minäki oli tytsy78 tosi väsyny ku mun hb heitti pikkasen. Eli 117 oli ekaks ja nyt edellisellä neuvola kerralla 111. Ja rautaa olin kumminki syöny joka 3 pvä. No toimittivat syömään sit joka pvä, ku varsinki keskivaiheen raskaudessa hb tippuu ennen ku se alkaa loppua kohden taas nousee. Söin siihen tuota obsidania, mutta nyt ostin nestemäistä ferroforte ja on kyl niin pahaa, vaikka ei kyl pistä mahaa kovalle niikuin obsidan teki....

Tänään kävin sit koko sakin kans kaupassa... ei mikään helppohomma.. onneks isäntä kävi jo aikaisemmin maidot hakemassa ku niitä saa niin paljon kantaa sielt kaupasta. Kävin ihan toisella paikkakunnalla kaupassa ku siel on lidl ja halpahalli, ni pääsee paljon edullisemmin ku ostaa isomman määrän ruokaa... Hiukan haastavaahan se on 3 alle kouluikäisen kanssa, mutta edelleen kunnialla selvitttiin :) Vauvakoiraki oli pärjänny ihan hienosti kotona, yhet kakat ja parit pissat oli kyl tehny, mut ekaa kertaa oltiin 3h poissa. Kirpparillaki pyörähin ja muutama vaate läks sieltä matkaan ja taas vaan kokoa 56/62cm, pitäs vissiin alkaa koossa kattelee ku noitahan alkaa kertyä :D toppahaalaria yritin metästää mutta kaikki oli joko 68 tai 74cm poikaväreissä.... :/ harmittaa ku ei millään kaupunkiin asti pääse kirppikselle.... sieltä vois paremminki löytyä... Ja toinen on noi neitin kengät ku netistä nettikaupoista ei meinaa suht edullisia olla enää oikeeta kokoo ja kirppiksilläki on just joko liian pieniä tai sit liian isoja...

Täytyyki ite kans kattoo saisko tota veroprosenttii vähän laskettua, vaik noi minimit äprahasta on pieniä ku saan sen kaksinkertasena vaikkaki en niin paljoo mitä edellisistä lapsista... harmittaa vähän ku kerkes toi nuorimmainen täyttää sen 3 vee ennen kku haettiin noita etuuksia... ois muuten saanu 200e isommat äp rahat...

mä oon kans useampana vuonna tehny ite tortut, piparit ja lanttulaatikon, kinkun ja muita leivoksia... Viime jouluna jäi ehkä vähän vähälle ku oli edellinen raskaus niin alussa et se väsy oli ihan mahoton ja sit ku olin viel niin tiiviisti töissä... Nyt aattelin ottaa iisisti, mutta teen laatikot, piparit, tortut ja jotain muuta kyl jouluks, ku ollaan se täällä kotona.

Mäkin toivon välissä et vauva syntys 9-18.12 joulukuuta eli ois täysaikane ja pääsis jouluks kotiin, tai sit menee sinne vuoden paremmalle puolen.... Isäntä on syntyny 15.12 ja toivoo kyl et tää syntys vasta tammikuussa, ku sen mielest oli ärsyttävää olla /saada mopo/ajo kortti viimesenä luokasta/kavereista... mut kaveri on syntyny 24.12 ja ei pitäny sitä kyllä minään, mut onki naispuoleinen :)

Jännää ku mun veljelle tulee myös neljäs laps ja se syntyy näillä näkymin ens viikolla ku käynnistävät sen ku on muuten niin iso jos annetaan mennä loppuun asti. Ja sekin on poika, eli meillä menee juuriki samanlai nää muksut :) pikkasen vaan eri ikäeroilla, ku niille tulee nuorimmaisten väliin 1,5v ja niiden esikko on 6v...

Hei mitä naposteltavaa te muut mammat ootte laittanu sinne sairaalakassiin? En keksi ite yhtään mittään, en kerta kaikkiaan mitään :D Jotain pähkinöitä aattelin mut ehkä haluun muutaki..

Joo ei pysy mukana jutuissa vaikka päivittäin yritän seurailla. :) Siitä toksoplasmoosista et jos se on negatiivinen ni sillohan se on huonompi juttu ,jos joutuu olee kissojen kanssa tekemisissä. Koska sillon ei oo vielä.sitä sairastanu ja saattaa saada sen raskauden aikana sairastettavaksi ja sillon se voi olla haitaksi sikiölle. Mutta jos positiivinen ni ei pelkoo, koska on sen jo sairastanu eli voi olla kisujen kaa rauhallisin mielin tai siis niiden kakkojen kanssa :wink

Minäkin oon ainut kaveripiiristä kelle lapsi tulossa. Vähän yksinäinen olo välillä, mutta onneksi on mies ja vanhemmat. Vaikka oishan se kiva jutella oman ikäsillekki (25) joskus ja varsinki vauvajutuista.. Noh onneksi on tää keskustelupalsta.

Itte löysin tätä kautta muitakin äitejä tältä seudulta niin ollaan melkein joka viikko käyty kaffella :) muuten oisin kyll melko yksinäni kotona esikoisen kanssa. Osalla vauvat vasta syntyneet ja osalla isompia ja jollakin oli esikoinen vasta masussa tuloillaan :)

Äippä yritähän nyt ottaa vähän rauhallisemmin siellä, vaikkei varmasti helppo tehtävä lasten kanssa.

Tänään saatiin painoarvioksi 2100g ja rv 31+3 menossa, että kuinkahan iso pötkylä sieltä on tulossa :eek: Lääkäri ainakin sanoi, että hienosti koko vastaa viikkoja, mutta muilla kuulosti olevan pienemmän kokoisia :nailbiting:

Toivon kans, että pikkunen syntyy ennen joulua (La 14.12) ja voitais olla perheen kesken joulu kotosalla. :rolleyes: Ostin sit tänään sitä glögiäkin :p

No mullekin lääkäri sanoi että keskikäyrällä hienosti kasvaa viikkojen mukaisesti. Ja melkein päivän tarkkuudella :D Tuo painoarviokin muuten sit loppuvaiheessa niin saattaa ns pysähtyä. Esim esikoisen kohdalla sain rv38 saman painoarvion ku mitä rv40+0 käynnillä tai taisi olla jotain hiukan lisäystä tullut, mutta sit syntyessään tais noiden painoarvioiden kokoinen ollakin :) Jos ois jatkanu siihen malliin kasvua niin ois varmaan ollut joku nelikiloinen pötkylä syntyessään :)

Mäkään en oo saanu mitää painoarvioita! Muutenkin neuvolakäyntejä on ollut kerran kuukaudessa, vaikka huomenna poksahtaa 30rv. Ihmeen harvakseltaan vaikka eka lapsi tulossa.. :o

Melchey, ei mullakaan vielä ole mitään painoarvioita ollut, nyt siis viikkoja 32+0 ja eka lapsi tulossa. Kyselin niiden perään viimeksi neuvolassa, ja käsitin, että ens kerralla sitä voisi vähän tarkemmin tutkailla. Täälläkin on ollut suunnilleen kerran kuussa neuvolakäynnit, nyt seuraava tulee "jo" kolmen viikon päästä ja välissä vielä lääkärin tarkastus.

Itse oon kokenut neuvolakäyntien tiheyden ihan sopivana. Pidän systeemiä luotettavana ja hyvänä, sillä jos ilmenee jotain mitä pitää seurata tarkemmin, niin silloihan tulee heti enemmän käyntejä. On semmoinen olo, että ollaan hyvässä hoidossa ja seurannassa ja kaikki poikkeavat jutut otetaan vakavasti. Ja muistutetaan joka välissä, että jos joku huolestuttaa, niin aina vaan heti yhteyttä :) Eli jos sulla Melchey on joku erityinen asia mikä huolettaa ja mietityttää, niin rohkeasti vaan yhteyttä neuvolaan!

Hansu jos viitsit laittaa tänne sun kela kirjeen pohjan niin olis kiva! :D Oon ite niin käsi näiden kans :(
Me käytiin tänään elokuvissa murun ja mun äitin sekä siskon kanssa, oli kyllä kivaa :) Niin harvoin tulee elokuvissa käytyä tai tuolla isommassa kaupungissa ylipäätään, tää alkaakin olee jo vikoja kertoja, huomenna paukkuu 34+0 :o
Mä oon sairaalakassiin laittanut just pähkinöitä, ja sitten protskupatukoita, suklaatakin ajattelin vähän ottaa ;)

Herkkusieni, niin ihmettelin myös sitäkin miten neuvolakäytännöt ja ultraus mahdollisuudet ovat niin erilaiset paikkakunnittain. Olen vain ihmetellyt välillä että olenko ainoa jolla on hieman harvakseltaan neuvolakäyntejä. Täällä kun lukee muiden viestejä niin tulee fiilis, että monet käyvät useammin. En mäkään toisaalta nää syytä käydä useammin neuvolassa, jos kaikki asiat ovat tosiaan ok. Ihmettelin vain.. :D

Mulla ultrataan kerran kuukaudessa äippäpolilla ja sitten on neuvolakäynnit eriksee kerran kuussa :happy:
Ensviikon keskiviikkona taas äippäpolille, niin saan kysyttyä painoarvion :rolleyes: Silloin tulee olemaan jo 32+4 :dummy1:

Täällä ollut nilkat ku norsulla nyt pari päivää, hierominen auttaa puoleksi tunniksi, ja sitte alkaa taas kauhee turvotus ja kutina ja kihelmöinti, kamalaa, eikä auta jalkojen ylhäällä pitäminen ei mikään :confused: Ja nää suonenvedot.. Kaupassaki alko vetää suonta jalkapohjasta 2 kertaa, oli varmasti näkemisen arvosta se mun kävely sillon :meh:

Koittakaahan kaikki jaksella, ja toivottavasti kaikki saavat nukuttua tänän yönä, ja uusille tervetuloa! :p:p:p

Miulla on ollu neuvola käynnit alussa noin rv 8- 20 neljäm viikon välein. Siinä välillä oli varhaisultra, kromosimi/ sikiöseulonta, ja ylimääräinen ulta vko 16 pienen veren vuodon vuoksi.

Rv 20 alkaen ollut 3 vkon välein. Ja siinä on ollu kaksi ultraa rakenne ultra ja tarkastus rakenneultra kun ei kaikkia näkyny huonon asennon vuoksi.

Ja nyt 30 vkolta on annettu 2 aikaa jo jotka on 2 vkon välein. Ja yks lääkäri aika vielä siinä välissä. Eli voisko sanoo vkon välein on nyt neuvolaan meno.

Viime raskaudessa suurinpiirtein samoiten oli. Lopussa tuosta 35 eteenpäin kävin vkon välein neuvolassa..

Ja mitään riskiraskautta ei oo ollu. Sokerit hyvät.

Eli normaali tarkastus vain.

Minä kyselin meijån neuvolasta tuosta synnytystapa-arviosta, niin sano, että se on nykyään poistettu jo kun katottiin turhaksi. Ja siis että kaikilla paikkakunnilla sama. Neuvolassa sitten kattoovat miten päin vauva on ja osaavat sitte lähettää eteenpäin jos ei ole oikein päin jne..
Jännä eipä tässä itekkää nää vauvaa ku vasta sitten ku syntyy! :)

Takaisin