Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No sama kai se on millä ne vauvan vaatteet pesee, suositushan se vaan on, ettei ois hajusteita ja ylimääräsiä myrkkyjä tai että pestään 60 asteessa ni varmasti lähtevät puhtaaks. Monet hajustetut pesuaineet vaan peittää sen tunkkasen hajun mikä jää pyykkiin ja huuhteluaineethan ihan tarkoituksella tukkii kuidun ja jättää hajun.. Ennemmin omatkin rätit pesen hajustamattomalla pesuaineella, tietääpähän vaatteiden olevan varmasti puhtaita :)

Tänään oli aamulla neuvola... Kaikki ihan ok, hemppa oli onneks itekseen noussu ku sitä rautaa en oo pystyny syömään, enkä edes monivitamiinia. Ruokahommista vaan levittelivät käsiä ja käskivät syödä sen mukaan mikä sisällä pysyy ja jotenki vaan yrittää pitää verensokerit tarpeeks korkeella. Esitietolomakkeen sain nyt synnytystä varten, sekä liikelaskentalappusen, esitevihkosen synnytyksestä ja influenssarokotesuosituksen. Seuraava neuvola-aika sit jo 2 viikon päästä o.o

Mitähän muuta, ainaki voimia makailijoille, ei varmasti ole helppoa! Onneks kuitenkin viikkoja jo näinkin paljon kertynyt itse kullekin, niin ei aivan älyttömiä aikoja joudu enää makailemaan

Kiitos jälleen tsempeistä. Onhan tää, kun esim lounaalla pyysin, että voisinko saada maitolasillisen. En tiedä unohtiko laitoshuoltaja asian, mutta lounasaika oli jo ohi, kun seuraavan kerran kätilö tuli huoneeseen ja piti pyytää maitoa häneltä. Tämmöisen asian takia ei vihtis kätilöitäkään hyppyyttää kutsunappia painamalla. Laitoshoitajissa on mukavia tyyppejä mutta osa on nuoria tyttöjä, jotka ei oikein pysty varmaan käsittämään, että me huonetoverini kanssa ollaan sängyissämme tosiaan viikko ja kuukausisatalla ja ellei laitoshoitajat anna meille juotavaa, niin me jäädään sitten ilman tai toivotaan, että kätilöillä olisi jossain vaiheessa aikaa tulla auttamaan.

Tosi inhottava tilanne sulla metsäläinen kun noin pahasti sänkyyn olet sidottu :( Minä sentään sain sairaalalla (ja nyt kotona tietysti) itse käydä hakemassa juotavaa ja syötävää ku siltä tuntuu :o Onneksi ei tilanne jatku ikuisuuksia. Tiedätkö yhtään milloin saisit synnyttää (rv 34 aikoihin jo vai pitääkö odottaa sinne lähemmäs rv37)?

Eilen oli neuvola ja tänään oli sitten se synnytyspelko keskustelu, niin siellähän ne ultrasivatkin ja tekivät koko arvion katsoivat virtaukset napanuorasta :) Ihan olin vaan varautunut keskustelemaan ja sitten näinkin pikkuisen ultrassa ja muutenkin oli tosi positiivinen käynti ja mukava lääkäri. Pojan painoarvioksi tuli 1,578kg.
Viikolle 36 varattiin vielä kokoarvio ultra ja kun tuo juippi oli edelleen jalat suorana alaspäin niin silloin sitten myös yritetään kääntää jos ei ole itsekseen kääntynyt.

Metsäläiselle voimia makoiluun ja muillekin erinäisistä vaivoista kärsiville tsempit!

Joku kellä oli varvassientä, niin kokeile valkosipuli jalkakylpyä tai vaan hierot sitä valkosipulia siihen sienialueelle(saattaa kyllä kirvellä) . googlaa jalkasieni ja valkosipuli :)

Mistä olitta ostanut vastasyntyneelle nuota myssyjä? Citymarketista täältä en löytänyt :O Olivat kaikki nii isoja :(

Mä pesin äippäpakkauksen vaatteet värilliset erikseen ja valkopyykin erikseen. Sen toppapuvun pesin yksinään. Ja myös makuupussin ja peiton pesen omassaan. Lakanat erikseen. Ja 60 asteessa vaikka monessa vaatteessa lukee, et jopa 30 asteessa. Mulla ei ainakaan pilalle menneet.

Mä löysin prismasta niitä myssyjä lilith.

Ja te ketkä ootte tehny miehelle isyyspakkauksen, niin mistä ootte löytäny näitä iskä tuotteita? nettikauppoja?

Mussukat.fi, h&m, kirpparit. Pariin valkoiseen kirpparibodyyn tein itse tekstin tekstiilitussilla.

Jos jotain yhtä tai kahta vaatekappaletta täytyy pestä, niin nopeesti sen saa pestyä varmaan käsinkin. Mä pesin ne äippäpakkauksen siniset housut käsin ja niistä irtosi reilusti väriä pesuveteen. Toppahaalarin pesin myös erikseen käsin. Tai sit kannattaa katsoa koneista joku vajaatäyttöohjelma, mut hölmöltähän se tuntuu sinne joku pari hassua pientä vaatetta laittaa tunniksi pyörimään.

• Neuvolassa käyty ja terkka oli sitä mieltä, että melkein olis saanut käydä taysissa näytil jo yöllä ja jos olot palaa niin ehdottomasti käymään. Ens viikolla ylimääräinen neuvolalääkäri käynti. Mut muuten tilanne nyt rauhottunut ja pari päivää lepoa. Kaikki arvot oli hyvät. Paino noussut viime viikkoina vaan 70g/vko (viimeksi 700g/vko), mutta sf-mitta kasvanut keskikäyrällä 28,5cm. Rv30+1 menossa nyt. Kylhän toi vähän säikäytti itteensä ja ens kerralla lähden kyllä heti tarkistuttaa tilanteen.

Vauvan vaatteiden pesusta. Minä oon vaatteet pessyt 40 asteessa ja hieman tuoksuvalla pesuaineella.

Raskausmyrkytykseen liittyen tartteeko pissatestissä tulla plussaa? Siis onko se aina niin että pissatesti plussaa ja lisäksi muita oireita?

Voi helvade mää vaan sanon... Tänään olin verikokeilla (siis mun mielestä mä kirjotin tän jo kerran, mut eikö se sitte tullu mihinkään...?Anteeks jos tulee kuitenkin kahdesti, yritin kyllä katsoa ettei olis vielä) hepatoosiepäilyn kanssa, ja niin ne sieltä sitten soitti... Alat-arvo oli viikossa tuplaantunu, viimeviikolla 80, nyt 170. Sappiarvoja ei vielä tiedetty, kun niissä menee aina kauemmin aikaa kun näkyvät... Huomenna polille ja luultavasti aletaan lääkitys. Ärsyttää kun vielä lääkäri tolkutti siellä puhelimessa että eihän nyt kutita enempää eihän, ku se on nyt se vaarallisempi se sappiarvo ja se riippuu kutinasta... Jokatapauksessa kun ehdin sanomaan että eeei kutita... ni johan se pää alko taas keksimään jokaikisen kutinan... No, onneks tiiän jo omat oireeni, ni koitan ihan rauhallisena silti olla huomiseen saakka...
Että kun mikään ei nyt niinku riitä.. Enkä vieläkään saanu selkoa siihen,että onko kyseessä nyt oikea hepatoosi, vai sitten herkkyys tolle metforemille... Nostin itse annostuksen kahteen illalla kun päiväarvot lähti nousemaan ja nyt on sitte tosiaan tuplaantunu ne maksa-arvot, että onkohan se sitte just se Alat-arvo joka nousee metforemin kanssa...
No, huomenna ehkä sitten hiukan viisaampi. On vaan aina sellanen olo, jos jotain ehdottaa niille niin ne on aina siellä sen olosia, että et sinä voi tietää, kun et ole lääkäri... Me tiedämme, ei ole... Puuh...
Voimia sinne muille kärvistelijöille... !!!

Takaisin