Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kanssa on ollut ajatuksena, että vauvasta laitan facebookkiin syntymän jälkeen ainoastaan kuvan varpaista. Muut kuvat jaan läheisten kanssa sitten eri formaatin kautta.

Meilläkään ei oo itkuhälyttimet tarpeellisia kun yhden tason asunto enkä nukuta ulkona.

Täällä rapsahti saikkua koko loppu työssäoppimisaika. Blah! Lepoa vaan ja herkästi yhteys lääkäriin jos supistuksia alkaa tulla levossa.... Onneksi kohdunsuu ei ollut auennut, ei osannut terkkalääkäri oikein sanoa onko pehmennyt?

Metsäläiselle ja tatalle tsempit!
Täällä oli eilen sellainen myllerrys masussa noin ilta kuudesta varmaan ainakin puoleenyöhön tauotta että alkoi jo ihmetyttämään että mikä on? En tiedä onko tyyppi kääntynyt nyt pääalaspäin vai mitä, liikkeet tuntui paljon isommilta/potkut kovemmilta. Välillä nauratti ihan hirveästi kun maha meni puoleltatoiselle...

Mä olen kyllä lapsista kuvia faceen laittanut, kun lähes kaikki sukulaiset,ystävät ja kaverit asuu kaukana, enkä paperikuvia muutenkaan kauheesti tilaile muutakun omiin albumeihin. En nyt tiedä miten kukaan voisi meitä vahingoittaa kuvat näkemällä, ei kuitenkaan ole mitään nakukuvia. Jos joku sairas väittää vaikka mun lasta omakseen, niin eipä sille mitään mahda. Nykyään on niin helppo ottaa kuvia vieraista ihmisistä vaikka ohi kulkiessaan kännykällä tms. Toivottavasti ongelmia ei koskaan tule! Mutta niinku joku tossa kirjotti, että on ihan sairasta tää nykymeno, että tollasia joutuu ees miettimään...

Mäkään en halua omasta lapsestani kuvii nettii.. ollaan aikoja sitte puhuttu täst miekkosen kaa ni on ihan samaa mieltä mun kanssa..

Täällä kanssa ollut taas tän päivää kova meno, sekä mahassa että sen ulkona:) villiintyy tämäkin kun kuulee siskojensa riehuvan! Jännä nähdä mitä mieltä neuvolatäti huomenna siitä miten päin muksu on:) itse sanoisin että pt, kun potkut tuntuu kovimmin navan alla...

Mä en kuulu näihin some yhteisöihin, enkä niiden tarpeellisuutta kovin ymmärrä! Ja vaikka sinne kuuluisinkin niin enpä sinne muksuistani mitään tunnistettavia kuvia laittaisi! Kyllä nää kerkiää naamaansa "jakaa" sitten kun sen päätökseen itse tekevät...
Mutta tämä on jokaisen äidin ja isän oma päätös haluaako lapsensa kuvia nettiin vai ei ja minä en tahdo!

Joo pääsin. 45min oli ajat myöhässä. Sentään oli miellyttävämpi käynti kuin edellinen. Hiukan yllätyin kun vastassa olikin mieslääkäri. Kyse ei siis ole siitä ettenkö uskaltais mennä miehelle (on sorkittu elämäni aikana jo niin paljon, etten jaksa välittää onko mies vai nainen) vaan kun kysillä ei ole koskaan mulle sattunut mies gyneä. Mutta asiansa osaava vanhempi herra oli. Naurettiin miehen kans käynnin jälkeen, että lääkäri muistutti kovasti ulkonäöltään einsteiniä :D
Olin ihan yllättynyt nyt myös saamastani kohtelusta. Lääkäri kattoi eka kohdunsuun tilanteen ja oli napakka ja kolme senttiä edelleen kohdunkaulaa jälellä ja ihan kiinni on. Sen jälkeen sain käydä laittamassa alkkarit jalkaan, mikä hämmenti hiukan koska luulin että hän tekee samantien ultran massun päältä. Noh ei se mua haitannu, mukavampi siinä oli olla housut jalassa. :) Hoitaja asetteli mulle siihen plydälle tyynyn ja laittoi jalkojenkin alle tyynyn.. Tästäkin yllätyin kun kyssillä piti olla aina kovalla eikä saanu tyynyjä jalkojen alle. No lääkäri sitten hyvin kerto mitä ruudulla aina näkyi ja mitä hän mittasi. Näytti vauvan virtsarakon, munuaiset ja mahalaukun. Sydämmen ja kaikki. Tämän jälkeen hoitaja vielä pyyhki geelitkin mun massulta pois vaikka olin valmistautunu ite ne pyyhkimään kun kyssillä aina piti. Kaikinpuolin parempi käynti siis kuin eka kerta. :)

Mutta siis mennäksemme vauvaan.. Vauvalla kaikki myös hyvin, nukkumassa oli siellä.
Pää meni hiukan "edellä" viikkoihin verrattuna. Sai jopa 29 viikkoa kun nyt mennään rv 28+3, mut pieni oli heitto. Ja reisiluu meni sitten vähän alle viikkojen, mut siitäkään ei tartte huolestuu. Kuullemma pari päivää heittoo on normaalia. Tirppana painaa 1190g ja lapsivettä normaalisti. Kaikki siis oikein hyvin :)
Raskausarvista kyllä huomaa, että poika on ottanu kasvupyrähystä kahdessa viikossa. :D

Niin ja edelleen meillä oltiin raivotarjonnassa. Vasemmalla puolella oleili niin, että selkä oli minun vasempaan kylkeen päin ja jalat ja kädet oikealla puolella. :)

Ihanaa että pikku kaverilla kaikki hyvin:) ja vielä boonusta että säkin sait hyvää hoitoa nerolta itseltään:D
Se on jotenkin yllättävää miten hoidon laatu eroaa erisairaaloiden välillä!

Meillä laitetaan yksi kuva syntymän jälkeen facebookiin. Monet sukulaiset asuvat kaukana, enkä tiedä milloin pääsisivät muuten näkemään vauvan. Muuten olen aika varovainen laittamaan lapsista kuvia sinne. Jos laitan, niin sitten sellaisen kuvan josta ei tunnista ja varsinkin vanhemmalta lapselta kysyn vielä erikseen luvan.

Hirni kyseli sitä hammaslääkärikäyntiä, itse ainakin vähän kritisoin sen turhuutta (täälläkin taisin siitä kirjotella). Mielummin oisin antanut ajan sitä tarvitsevalle, hammaslääkärijonot kun kun mitä on, ainakin täälläpäin.

Mulla oli siis sellainen käynti, että suurimman osan ajasta istuin ihan tavallisella tuolilla ja vastailin kysymyksiin kuten "miten uskot vanhempien esimerkin vaikuttavan lapsen suun terveyden hoitoon?" ja "tiedänkö miten karies tarttuu?", jne. Sit käytiin läpi, että miten ja milloin aletaan vauvan hampaita harjaa, jne. Sit lopuksi sain aiheesta vielä jonkun vihkosen ja se hygienisti sanoi, että "mä voin nyt vielä pikaisesti vilkaista sun suuhun, mutta en mitään toimenpiteitä tee. Ne ajat pitää varata erikseen ja ne on sitten normaaliin tapaan maksullisia". Et se oli lähinnä semmoinen info-paketti sit.

Mutta siis, sen takia koen sen turhaksi käynniksi, koska perhevalmennuksessa käytiin ihan samalla tavalla tuo vauvan hampaiden hoito läpi sinne paikalle tulleen suuhygienistin opastuksella. Minusta tuo perhevalmennuksen kerta olisi siis ollut ihan riittävä.

Noh, jos jotain hyvää, niin sillä pikavilkaisulla näkyi yksi reikä, jonka sitten olen tässä välissä jo ehtinyt käydä paikkaamassakin, eli kaik on oman suun puolesta kunnossa :)

Mä olin tänään äidin ja siskon kanssa kaupoilla ja pysähdyin citymarketissa ihastelemaan kertakaikkisen suloista vauvanvaate-settiä. Hihkasin vielä äitille, että "tuu nyt kattoo! Mä en kestä miten söpö tää on!!". Äiti ja sisko siinä sitten vähän nieleskeli ja lopulta äiti sanoi, että ne on yhessä ostanu mulle jo sellaisen ihan samanlaisen :grin Oli kuulemma pakko kertoo, etten nyt sit vaan mee ite ostaa. Haha, hyvin taitavat minut tuntea! :)

Mies yllätti sit tänään :) Tai hänen kaverinsa oli tyrkänny liput Sami Hedbergin keikalle kutsuvieraspaikoille sillä käskyllä että pariskunta menee sit yhdessä sinne :) Ainoa vaan että toi o marraskuun lopussa niin pitää toivoa että masuasukki pysyy kyydissä sinne asti :) Tai sit toi aiheuttaa rentoutumista ja sit vois synnytyskin käynnistyä helpommin ;)

Oon pari vuotta halunnu juurikin Hedbergin keikalle mutta aina jokin este tai sit ei varaa, mutta nyt on liputki jo :)

Wildside, hyvä että vauvalla kaikki hyvin :) Tääll o tyksissä käsketty olla ihan suorana ettei edes jalkoi saa pitää koukussa :( selkähän siin jumiin menee.

Meilläkin kuvataan kyll tyttöä ahkerastikin mutta faceen ei olla ku yks tai kaks kuvaa laitettu. Mies o nätisti sanottuna nörtti ammatiltaan niin saanu melkoiset selostukset siitä että kuinka moni sen kuvan oikeasti näkee ja kuinka moni sen halutessaan voi nähdä. Saa tyttönen sit halutessaan kuvansa laittaa nettiin kunhan ikää on sen verran :)

Uskaltauduin tänään tekee likan kaa pienen kävelylenkin noilla juoksurattailla nii oli kyll paremmat ku nuo carenan matkarattaat :) ei oo selkäkään kipiä, illalla näkee nouseeko verenpaineet sit.

Täällä pestään just äippäpakkauksen vaatteita. Nuorin just ihasteli, että onpa söpöjä ja pieniä. Niin ja eilen sain veljen avovaimolt toppatakin ja muita äippävaatteita, nyt ei tartte enää miettii mihin masu talvella mahtuu.

Hyviä vinkkejä imetysliiveistä. Tuon nyrkkisäännön olinkin joskus kuullut aiemminkin ja silloin tuntui aika uskomattomalta. Mut kai sitä pitää sit alkaa kattella jotain megakuppikokoja, kun nyt on käytössä E, ennen raskautta C.

Täällä ollaan myös aikalailla nollalinjalla tuon netin suhteen, että mitä kuvia sinne laitetaan. Lapsesta ei mitään tunnistettavaa, päättäköön sitten itse aikanaan minkälaisen nettijalanjäljen ittestään haluaa jättää. Kaikille tarpeellisille ihmisille saa kuvat välitettyä muita kanavia pitkin. En juuri ittestänikään laittele kuvia Faceen tai muualle ja mies ei edes ole noissa läsnä.

Tosta Facesta viä sen verran, että ei munkaan kaikki läheiset siellä ole, mutta ilman sitä olis tosi vaikeeta pitää yhteyttä vanhoihin työkavereihin ja muihinkin kavereihin kun ovat tuolla 600km:n päässä. Ja en haluaisi luopua heistä kokonaan vaikka ei vuosikausiin nähtäis. Muuten toi face on kyllä aika turhake, ja onneks siä ei ole pakko käydä jos ei taho :)
Mä oon aikalailla eristäytynyt maailmasta ollut välillä, olen asunut sen 5 vuotta tosiaan ihan metsässä vanhan Rovaniemen mlk:n alueella, ja nyt kovasti yritän tutustua muihin äiteihin täällä kylällä uudessa asuinpaikassa. Kovasti sitä kaipaa ihan ystävää, jonka kanssa voisi viettää joskus aikaa ja jutella. Mulla on vaan käynyt niin huono "tuuri" ystävien suhteen. Se on raskasta kun luottaa johonkin ihmiseen ja se sitten pettääkin täysin luottamuksen :( Kaippa sen vuoksi olen niin huono ystävystymään nykyään. No toisaalta nää 5 lastakin ovat osaltaan syynä siihen, että olen ollut aika kiireinen viime vuodet... Josko minä vielä ehdin hyvän ystävän (mieheni lisäksi) tässä elämässä löytää... ( tulipas vuodatus...)
On ollut fyysisesti niin rankka päivä, että nyt vaan lepäilen sohvalla, vaikka kokoajan sellainen olo että pitäis tehdä jotakin.. Normaalisti en lähinnä istu muutakuin ruokapöytään päivän aikana. Josko olis aika olla armollinen itelleen... ;)

Joo kyssissä kans piti maata kovalla ja ilman mitään tyynyjä ja kivasti joka kerta selkä paskana.. Oli tosi ihana yllätys. :)

Takaisin