Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Wildis mulla on myös paino noussut jo aika reippaasti. :) Noin 15kg mutta en tiiä missä ne kilot on kun en itse eikä mies mitään huomaa :D Kai tossa mun isossa masussa suurin osa.. Mä sitä usein stressaan mutta yritän rauhoitella itseäni että kyllä ne kilot lähtee sitten nopeasti pois. Oon aina ollut sellainen etten liho vaikka miten söisin, ja aina ollut hoikka ja urheilullinen, nyt edelleen liikun paljon ja syön terveellisesti mutta paino nousee silti, joten kai ne kaikki on sitten välttämättömiä. Minäkään en sokerirasitukseen joutunut :)

Minun piti koko loppu raskaus seurata kyllä kotona sokereita, vaikka yksikään arvo ei mennyt yli rajojen rasituksen jälkeen

WopWop, niin se lastenlääkäri meillekin sanoi että se leikataan yleensä pois infektioriskin takia. Saattaa kuulemma raskauden aikana pienentyä ja hävitä, mutta eka ultrassa sanoi kyll että sen verran iso että ei kyll tuu häviämään. Meillä nyt ei oo toi vasemman puolen cpam muuttanu kokoaan, mutta ny viimeksi tosiaan oikeasta keuhkosta löydettiin myös jotain cpamin kaltaista. Toivottavasti teilläkin menee tämä raskaus nyt loppuun asti hyvin :)

Catherine, jos olo on sellainen että ois hyvä levätä niin kyllä sitä kannattaa kuunnella.

Catherine kyllä kannattaa jäähä tai sit käyä iha lääkärissä! Ei kannata ainakaa töihi lähtee rehkimään :)

Ja kannattaa ihan sänkylevon kannalta ottaa :) Eräs neuvolatäti kerran neuvoi, että se lepo tarkoittaa sit ihan lepoa ja silloin vältetään myös kotihommia. Kertoi että oli eräälle tulevalle äidille antanu ohjeeksi että lepoa viikonlopun ajan että supistelu rauhoittuu (epäilivät että alkais käynnistyy liian aikaisin tai sit raskausmyrkytysoireistoa oli lisänä myös). Tää nainen oli sit joutunu menemään synnärille, jossa olivat ottaneet osastolle pariksi päiväksi ja oli kaks päivää siellä maannut ja kaikki oireet ja supistelu oli helpottanu. Neuvolatäti oli kysyny että mitä sit oli tehny silloin lepoviikonloppuna niin vastaus oli ollut että hän oli rauhallisesti järjestelly paikkoja :D Siitä lähtien tämä täti painottanut että lepo on LEPOA eikä silloin tehdä kotihommiakaan :)

:D haha, joo! Sitä tosiaan helposti ajattelee että pelkkä kotona olo on lepoa. :D en mä kyl tajua tätä oloa kun jo 4 päivää ollu vapaalla, eikä duunikaan ole fyysisesti raskasta..

No ittelläkin noi verenpaineet ja supistuksista tuli epämukavampia ihan siten että olin kotona esikoisen kanssa ja rankin homma oli että kävin kaffella keskustassa ja suunnittelin vessan siivousta :D

Mulla ei lähtenyt edellisen raskauden jäljiltä paino pois helposti vaan jouduin tekemään todella paljon sen eteen.
Muiden raskauksien jälkeen ongelma on ollut liiallinen painonlasku, pahimmillaan kävin 42kg joka oli anoreksian rajamailla. Paino siis lähti imettämällä.
Ikä tekee varmaan nyt tilanteesta erillaisen ja joutuu oikeesti hommiin jos yhtään ylimääräistä tulee.

Wildis, meillä äidin lapset ollu yliaikasia, yksi kolmesta käynnistetty. Meillä esikoinen synty 42+1, ei tarvinnu kuitenkaan käynnistää.

Onneks saini saitte vähän selvyyttä tilanteeseen. Diagnoosi on siltä kantilta hyvä olla, että lääkärit osaa sitten antaa jonkin ennusteen. Ja tyksissä varmasti on kokemusta noista ja osaavat hieman ennakoida tulevaa. Voidaanko raskautta kuitenkin jatkaa päätyyn asti? Kehkojen toiminnan kannalta olisi varmaan hyvä. Meillä tyttö oli koko ajan happiviiksissä ja voin sanoa, että jos tekin joudutte niiden kanssa kotiutumaan, niin kyllä niiden kanssa oppii tosi nopeasti toimimaan.

Pauliina mä oon samanlainen, että yleensä saan syödä mitä vaan eikä paino nouse minnekkään. Nyt on niin omituista ku paino vaan nousee ja nousee..

Eli voisko perintötekijöillä olla mahollista, että menee yliaikaseks jos äitilläki ollu yliaikanen.. Oho olipas omituisesti muotoiltu lause, mut ehkä se pointti tuli selväks :D

Ja mulla taas ihan toisin päin: aina on pitänyt olla ruoan kanssa tarkkana, muuten nousee paino ja nyt raskaana paino aluks laski ja on sit pysyny tasassa vaikka mitä olis syöny! Ihan käsittämätöntä! Häitä ennenki liikuin paljon ja söin kiltisti ja sain painon hiiiiitaaaasti laskemaan ja nyt sit paino tippuu ku itestään vaikkei mitään sen eteen yritä tehdä.

Onneks saini saitte vähän selvyyttä tilanteeseen. Diagnoosi on siltä kantilta hyvä olla, että lääkärit osaa sitten antaa jonkin ennusteen. Ja tyksissä varmasti on kokemusta noista ja osaavat hieman ennakoida tulevaa. Voidaanko raskautta kuitenkin jatkaa päätyyn asti? Kehkojen toiminnan kannalta olisi varmaan hyvä. Meillä tyttö oli koko ajan happiviiksissä ja voin sanoa, että jos tekin joudutte niiden kanssa kotiutumaan, niin kyllä niiden kanssa oppii tosi nopeasti toimimaan.

Kyll ne Tyksissä sanoi että kokemusta on vaikkakin harvinainen on. Raskauden kulun suhteen lastenlääkäri oli sitä mieltä että saa omalla tyylillään mennä loppuun asti. Itse käsitin siten, että jos hengityksen kanssa on ongelmaa syntymän jälkeen nii suht nopeasti sit leikkaavat nuo vialliset osat pois haittaamasta. Ja tuo varmaan se mikä itteä eniten mietityttää ja pelottaa. Mietin että varmaan loppumetreillä sit viimeistään pyytää lastenlääkärin juttusille niin saa hänenkin kanssaan tuota synnytyksen jälkeistä käytyä läpi. Eihän sitä etukäteen tiedä miten se menee, mutta vaikka niitä vaihtoehtoja ois 10 niin haluaisin tietää ne etukäteen niin sit ei tartte ponnistaessa sitä enää miettiä. Sen huomannu että kaikkeen uuteen tottuu, mutta jotenkin tuo juuri syntymän jälkeinen hetki pelottaa eniten. No huomenna näkee mitä masuasukille kuuluu :) Hyvässä seurannassa ollaan ainakin :)

Minulla ja äitillä ei ole raskauden pituudet kulkeneet samaa rataa. Minua on odottaessa on mennyt 2viikkoa yli ja käynnistetty. Itsellä onneksi luonnollisesti käynnistyneet 40+5 ja 39+5.

Mitä ihmettä..heräsin äsken jäätävään maha kipuun.. kävin wc ja takas sänkyyn.. kipu jatkuu ja äsken lens oksennus?!!? Ihanku olis kakka hätä kipu. Söin illalla pähkinöitä ja sen jälkeen ei ollu enää hyvä olo. Mut tosiaa sattuu tosi paljon mahaan :(

Jos ne pähkinät ei jotenki ny sovi? Söitkö paljonkin niitä? Toivottavasti kipu helpottais pian. Ittellä kaikkiin masukipuihin auttanu rennie tai sit maitohappobakteerikapselin avannu ja sekoittanu veteen.

Täällä vaikeuksia taas nukahtamisessa. Väsyttää kyll vaikka torkahdin illalla tunniksi.

Takaisin