Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lilith minäkin soittelisin sinne jos pääsisit käyrille tai edes tarkistukselle...

No niin paperit kelaan tehty samoin pomolle, maanataina pomolle vielä soittoa ja kelaan käymään ja kyllä sen äippäboxin voi hakea ilman äitiysvapaahakemusta:)

Meidän pikkunen on nyt jotenkin hassusti kääntynyt kun sen muksaukset tuntuu kyllä mutta vaimeempina ja yhdessä kohtaa, villi veikkaus että potkii mammaa selkään:)

Mites muumivaipat, onko kokemuksia? Itse haluaisin ainakin osakestoilla ihan ekomielessä. Kertiksistä Muumit kiinnostaa koska ainoa kotimainen ja ympäristömerkitty ja siihen pyrin aina ennen kaikkea päivittäisostoksissa - työtä Suomeen ja talous kasvuun! :D
Esikoisen kohdalla ajattelin aluksi täysikestovaippailla ja ostin sitten kestovaippoja enemmän kuin tarpeeksi ja ostettujen joukossa myös muumi-vaippoja. Ne ovat ihan hyviä kun käyttää kuorivaipan kanssa, muumi-taskuvaipat menevät herkästi hieman nukkaisiksi pesussa. Kun kestiksiä tuli hankittua enemmän kuin tarpeeksi enkä esikoisenkaan kohdalla ehtinyt suurinta osaa käyttää kertaakaan ajattelin tosin myydä muumi-vaipat ja joitakin muitakin merkkejä tilaa viemästä niin että taskuvaipat ja kuorivaipat euron kappalehinta ja imuja kaupanpäälle :)

Varmaan kannattaa lilith varoiks soitella ainakin. Käyriä ei vielä näillä meidän viikoilla taida kunnolla saada. Jos ei hyvä tuuri käy...

Kannattaa tosiaan lilith ottaa nyt rauhaisasti levon kera ilman raskaita nosteluja jos viiltävä kipu, molemmissa raskauksissani ollut kanssa viiltävää kipua pääasiassa raskauden ensimmäisellä kolmanneksella mutta esikoisen kohdalla menin tarkistamaan tilanteen vasta kun hieman vertakin tuli, nyt vastaavan kivun yllättäessä soittaisin varmaan heti terveysneuvontaan tai menisin kivun pitkittyessä sairaalaan tutkimuksiin mielenrauhankin saamiseksi

Pitikin vaippakeskusteluun liittyen kysellä, että aikooko kuinka moni kestovaippailla tai onko siitä kokemuksia aikaisempien vauvojen kanssa? Minua jotenkin kauhistuttaa se jätteen määrä, joka kertakäyttövaipoista tulee ja siksi ajattelin, että jos vaan mieskin on samoilla linjoilla niin mahdollisimman pitkälle kestoilla mentäisiin. Kun en ole juuri koskaan mitään vaippoja vaihdellut, niin opeteltava se homma on joka tapauksessa, on kyseessä sit kestot tai kertakäyttöiset:) Kuinkakohan suuri määrä niitä kestovaippoja, sekä imuja ttä kuoriosia pitäs hommata? Ja kuorivaippoja sit varmaan eri kokoja sen mukaan kuin lapsi kasvaa.

Soita Lilith, jos huolettaa. Liian varovainen tuskin voi raskaana olla.

Mä vedin tuossa tunti sitten oikein kunnon itkupotkuraivarit, kun saumuri lakkas tekemästä yhteistyötä. Heitin roskiksen lattialle, kirosin, huusin ja poljin jalkaa. Mutta on mulla ihana mies: tuli paikalle, otti syliin, pakotti sängylle makaamaan ja silitti niin kauan, että itku lakkas <3

PS. Ja tee-se-itse-naisena sain saumurin korjattua :D

Miekin tänää menetin hermoni kun kalalla oltiin kun ois pitäny miun revetä veneesssä kahteen paikkaan yhtäaikaa ja sitte saan vaan vittuiluu osakseni :D ainut että kiukun kohteena anoppi ja appi ni puolisokaan ei regoinu asiaaan mitenkään...

Meillä on tarkoitus kokeilla (osa)kestoilua, esikoisen kanssa käytettiin kertiksiä joten vahän jännittää osataanko. :) Mua kiinnostais kuulla kokemuksia Alvababyn vaipoista, tai lähinnä ovatkö säilyneet pesusta toiseen hyvinä?

Mie ajattelin ihan kertakäyttösillä mennä... Kaveri suositteli tuota liberoo ja sitä taidan miekin aluksi ostaa ja kokeilla :) onneks mies alotti puuseppä opinnot niin saan tilauksesta just sellasen hoitopöydän kun haluan ;)

Joo, täällä kans aiotaan kestovaippailla. Kestovaippayhdistyksen sivuilla näytti olevan paljon tietoa, ja foorumilta löysin kans hurjasti vinkkejä kuinka välttää yleisimmät virheet. Vaippapyykkiä pitäis kai pestä vähintään 3 päivän välein, ja kuoria/villiksiä ei tartte pestä joka välissä ellei tuu näkyvää likaa. Oisko alkuun 10 sisävaippaa tai harsoa per päivä? Riittäisköhän 4 kuorta ja 2 villikset? Täällähän oli se yksi topic myös kestovaippailusta, täytyypä palata kertaamaan mitä neuvoja siellä oli. :) Yks kaveri lupasi pitää mulle perehdyksen, täytyy palata sitten kertomaan mitä opin :D

Onko muilla esiintynyt vuotoa näillä viikoilla ? Mulla tuli tänään muutamalla vessakäynnillä paperiin(ei siis lorissut pönttöön), ja pikkarisuojaan myös kirkkaanpunaista vuotoa hieman... Mulle kyllä sanottiin että kun istukka on edessä ja matalalla niin veristä vuotoa voi esiintyä mutta kyllä säikäytti silti :( Dopplerilla kuitenkin sydänäänet löytyi hyvin niin se edes hieman rauhoitti mieltä.

Mä kans aion kestoilla mahd. paljon, kun vaippajätteen määrä järkyttää ihan liikaa. Ja en usko et se sen hankalampaa on kun vaan asennoituu. Tuolla oli oma ryhmä joulukuisissa kestoilua varten, neuvot on kyllä tännekin enemmän kuin tarpeen. Paljon näkee noita käytettyjä myytävän, mutta jotenki ällöttää ajatus... Mutta toisaalta sehän se just on idea, kestoilla eikä kertakuluttaa... Kiva jos ostaa uuden setin ja se ei sit ookaan hyvä.

Faline, meillä on käytetty pääasiassa kestovaippoja, mutta matkoille on ostettu muumikertiksiä, just niistä syistä kuin kirjoitit. Meillä ne on toiminut hyvin, ei valittamista. Ja tuolla Kestovaippailu-ketjussa onkin puhuttu jo paljon siitä aiheesta, kannattaa kurkata jos et vielä käynyt.

Osakestoilusta mäki haaveilen. Ekan kanssa jäi siihen, kun joka vaipassa oli kakkaa. Joten aluks saattaa painottua enemmän kertiksiin ja jos loppupuolella pääsis lähemmäs täyskestoilua. Ja parastahan olis päästä nopeesti vaipoista eroon, kaikkein ekologisinta! Jäbä oli just täyttäny 2, ju MIES sai sen jotenkin opetettuu kuivaks.

Meillä on sina vaippoja menny n 7/vrk, Eli luulisin et 10/pv riittää.

Joo, mäkin sanoisin, että ihan pienelle riittää 10/pvä, isompi tarvii sitten vähemmän. Me pestiin joka päivä pyykkiä alkuaikoina, joten 20 riitti, mutta tällä kertaa haalin vaippoja vähän enemmän, ettei tarvii joka päivä pestä.

Pepita itse olen ainakin niin herkkä noihin vuotoihin niin soittelisin päivystykseen jos voisivat katsoa? Mutta jos sulla ei kipuja tms niin uskoisin että johtuu siitä istukasta:)

Kuopuksen kanssa aiotaan myös osakestovaippailla, on ollut hyvä että ostettiin ylimääräinen pyykkiteline kun sitä pyykkiä ollut perheessä melkoisesti :) esikoisen kohdalla ei osattu yhtään arvioida vaippamäärän tarvetta joten ostin turhan paljon joka kokoa ja täyskestovaippailusta huolimatta pienimmistä vaipoista yli puolet jäi kokonaan ehtimättä käyttää vaikka toimivilta vaikuttavat

Soitin ja kävinki päivystyksessä. Kaikki ok, mutta tulehusarvot oli pikkusen koholla ja jätin TAAS pissinäytteen. on se ny kumma jos taaaaas on pissitulehus :( mutta ei kyllä nuo viiltävät kivut sitä voi olla. Soitti sairaalan päivystävälle ja sieltä sanoivat että jos yön ja aamun vielä jatkuu nii sitte sairaalaa polille käymään. Jatkuneet on vielä, mutta kun ei vuotoa tai mitään sellasta, niin on vähän jännä.. Mutta kivi tippu sydämeltä nyt näin ainakin aluiks. Kauhea paniikkikohtauski iski matkalla päivystykseen, hikeä pukkas ja itkua meinas vääntää, huimas ja huiiii mikä olo oli. Kävin saunassa rentoutumassa ja nyt ihan vaan lepoa. Varmaan kun oon viimeset 2 päivää menny tän virtapiikin mennes ja hääränny ja urheillu enempi ku normaalisti, nii jos se sitten syynä.

Takaisin