Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä tykkään kans eniten liberosta ja Lidlin vaipoista.. Pampers päästi kosteuden läpi ja valui... Mut ihan käyttäjäkohtasta nää mieltymykset :)

Jep, täytyy testailla eri merkkejä kun pikkuinen saapuu :) Täytyy ostaa tuota Liberoakin pussi tuohon rinnalle niin kokeilee sitten, mikä istuu ja tuntuu hyvältä meidän vaaville. Mitenkäs nuo koko asiat sitten? Meillä on nyt pampers new baby koko 2 ja olikohan se nyt 3-6 kiloisille. Kannattako olla sitä pienintä, eli 1 kokoa ekalle kuukaudelle? Sekin varmasti on toki yksilöllistä ja vauvan koosta riippuvaa mutta noi kilokoot on jotenkin vähän hämääviä. Ykköskoko taisi olla 2-5 kiloisille.

Meilläkin kannatetaan liberoa. Tosin tytöllä ehkä pampers (jota vahingossa ostin) toimi vähän paremmin ku pojalla. Lidlin vaipoista en oo kuullu hyvää (niin huonosti imeviä, et saa koko ajan vaihtaa ja siinä se edullisuus sit meni) joten niistä ei omaa kokemusta.

Lilith, meillä vähän sama ongelma. Eskari 4,5, ku tyttö syntyy. Oon päättäny laittaa samaan huoneeseen. Remppaan pojan huoneen syksyllä, niin et voidaan siinä vuoden pääsy vaihtaa huoneita. Muksut pääsee tohon isompaan huoneeseen, me mahdutaan pienempään.

Vaikka poikakin meidän yhteinen, niin uskoisin että tilanne sama. Esikoinen vaan joutuu antamaan tilastaan. Ei nyt sen takii ruveta muuttamaan. Jos tähän nyt kolmas viel pamahtaa, ni sit täytyy miettii uusiks. Ennen tieni-ikää täytyy ehkä miettii jotain ratkasuja ;) Onneks on hetki vielä aikaa :)

Ai poika oli käynyt julkaisemassa jo ton mun vistin. :-D No eipä siihen ollut muuta lisättävää, kun että meillä on nuo kaikki merkit sopineet jossain vaiheessa, ensin Pmpersit, sitten Lidlit ja lopuksi Liberot. Joten hyviä kokemuksia on kaikista :)

Mites muumivaipat, onko kokemuksia? Itse haluaisin ainakin osakestoilla ihan ekomielessä. Kertiksistä Muumit kiinnostaa koska ainoa kotimainen ja ympäristömerkitty ja siihen pyrin aina ennen kaikkea päivittäisostoksissa - työtä Suomeen ja talous kasvuun! :D

Meillä tyttö ja poika tulee tulevaisuudessa jakamaan huoneen. Ei mahda mitään, että tulee huonekaveri :) Sillon kun asuttiin vielä kolmiossa ja esikoisella oli jo ollut oma huone, olisi pikkusisko sinne sijoittunut (ikäeroa 3v). Muutettiin sitten neliöön ja nyt molemmilla olleet omat huoneet. Kuitenkaan kun ei isompaa olla muutamassa niin nuorimmat jakaa huoneen. En ole edes harkinnut muuta vaihtoehtoa ja minusta se on ihan luonnollistakin, että lapset jakaa huoneen :)

Jos en tähänkään mennessä oo Rosa Meriläistä kovin arvostanut, niin nyt en enää sitäkään vähää! Ei saa multa tällaiset kasvatusnäkemykset vastakaikua.

Se on hienoa, kun näitä vapaan kasvatuksen tuloksia tulee koululuokkaan: ei ole ketään aikuista tarvinnut totella, itse on saanut päättää mitä haluaa tehdä ja mitä ei ja sitten luokassa on vähintään 20 muuta ihmistä, jotka lapsen pitäis osata ottaa huomioon. Voi huhhuh!

Ja mun mielestä kiroilu on huono tapa ja epäkohteliasta eikä sellaiseen kielenkäyttöön tule lasta kannustaa! Itseltäkin ärräpäitä pääsee, samoin mieheltä ja pakko on ruveta karsimaan, kun lapsi tulee.

Tämä siis viitaten Lilithin linkkaamaan lehtijuttuun Rosa Meriläisestä ja pojastaan Fransista.

Itselläni on neljä sisarusta ja sain ekan oman huoneen seiskalla ja vielä senkin jälkeen taisin palata pienemmän siskon kanssa huonetta jakamaan, kun sisarussarjamme ainut poika sai oman huoneen.
Sitten laajennettiin taloa, jolloin me isoimmat kolme (15v, 14v ja 10v) saatiin omat huoneet, pienimmät 7v ja 4v jakoivat huoneen.
En kokenut tätä aikanaan epäreiluksi, meillä vain oli iso perhe ja tilaa ei ollut niin paljon.

Voiko äitiyspakkauksen tilata ennenku hakee vanhempainpäivörahaa vai onko ne jotenki naimisissa keskenään?

Voi sen hakea erikseen :)
Murrrrr mua ärsyttää kun menny jo se luvattu kaksi viikkoa eikä pakkausta näy!! :(

Muistaakseni sen äippäboxin voi hakea heti kun on saanut raskaustodistuksen neuvolasta ja päivärahat myöhemmin mutta en ole satavarma!
Kiitos muistutuksesta:) tulen korjaamaan jos muistan väärin, rupean kohta rustaa papereita :) hip hurraa paperi sota alkakoon!!!

Miusta joku sano että äippäpaketin voi tilata kunhan saa raskaustodistuksen mutta se toimitetaan 2kk ennen laskettua aikaa.. Eli itellä lokakuun lopulla

Eiku ihan pari päivää sen jälkeen ku laitoin äitiysavustus hakemuksen tuli päätös, jossa oli että pakkaus toimitetaan parin viikon kuluessa :/ onneksi tarvitse sentään lokakuulle odotella :D En tosin ymmärrä missä se nyt viipyy sitten..

Vaippa-asiaa pakko kommentoida minunkin.. Meillä oli ennakkoluuloja Lidlin vaippoja kohtaan aluksi vaan päätettiin kokeilla eikä olla sen jälkeen muita käytetty kun pakosta, jos on vaipat ollu vähissä, kun lähin Lidl n. 20 km päässä. Melkein 10 snt per vaippa säästöä ja kun meilläkin oli vuoden päivät kaksi täysin vaipatettavaa, niin aika iso säästö siitä syntyy. Erittäin harvoin on Lidlin vaippa meillä päästänyt läpi. Liberot usein päästää ja Pampersit "märän tuntuisia" vaikka ois vasta vaihdettu. Mutta mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle :)

Tän päivän tullu aamusta asti alavatsaan, ihan vähän oikeella puolella keskeltä katottuna viiltävää kipua, Se tuntuu tosi ikävältä, enkä oo ennen tällasta tuntenu. Nyt iltaa kohden noi kivuliaat aaltoilevat kivut on vaa lisääntyny, tulevat n. tunnin välein ja niitä tulee aaltomaisesti pari minuuttia. Ja niinku oikeesti sattuu. Tässä mietin pitääkö mun soittaa päivystykseen vai ei, ku toi meijänki päivystys menee 10 kiinni ja sit pitäs lähteä sairaalaa 50km päähän, ja ikävä kyllä se ei nyt oo mahdollista. enkä ole huomannut kokeilla kovettuuko masu noitten aikana..

Takaisin