Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on sellanen pieni ongelma mikä stressaa ainakin itteäni, enkä keksi oikein miten sen ratkaisisi. Eli miehellä entisestä suhteesta 4w poika. Heillä yhteishuoltajuus tämän pojan äitin kanssa, ja poika meillä melkeimpä joka viikonloppu. Ja nyt on tuloillaan sitten pikkurinssa :)

No mies on rakentanu tän omakotitalon 2010, eli aivan uus, tää on n.87neliöinen komio. Meillä oma makkari ja pojalla oma huone, niin mitä tehdä nyt sitten kun rinsessa kasvaa isommaks, eikä oo rinsessalle omaa huonetta? Kyllä muistan kun olin itekkin pieni, että samassa huoneessa veljen ja siskon kanssa, mutta kun isoveli täytti oliko 7 wee ja meni ekalle luokalle nii sai oman huoneen, ja niin se meni meidän muittenki lapsien osalta. Koulun ku alotti, niin tuli oma huone.

Tämä pikkumies on n. 6 ja puolivuotias parin vuoden päästä ku tytöntyllerö täyttää 2 ja pitäs sitä omaa huonetta alkaa löytyy tytöllekkin, ei voi kauheen kauaa enää tuon iän jälkeen samassa huoneessa olla vanhempien kanssa, tahi pinnasängyssä... Tätä mieltä siis itse (tiedä sitten miten mieli muuttuu, kun tämä on ajankohtaista..)

Ollaan mietitty että annetaan meidän vanha makkari sitten tälle pojalle ja tyttö muuttais pojan vanhaan huoneeseen ja me nukuttais levitettävällä sohvalla olkkarissa, mutta nyt kun ajattelen niin ei. Kyllä aikuisilla on pakko olla se oma yksityinen tila ja huone. Niin miten ihmeessä tämän saa järkeiltyä järkevästi? Siitä tulee pelkkää huutoa ja riitaa, jos lapset laittaa samaan huoneeseen, ikäeroakin on 4 ja puolivuotta, niin mietin, että 4wee tyttö, jolla uhmaikä, ja sitten n. 8 ja puolivuotias poika, niin eihän siitä mitään tule :(

Onko sekään oikein, että pojalta lähtisi se "omahuone" siinä vaiheessa, kun tyttö sen verran iso, että haluaa sisustaa huonetta ja alkaa tarhaiän jälkeen olemaan ala-asteajat lähellä. Poika asuu äitinsä luona ja viikonloput meillä tai joskus joka toinen viikonloppu. Huiiiiiiiiiiiiii pääni räjähtää liiasta miettimisestä :(

Säästövinkeistä ruuan (itse, kilohintojen vertailu, kasviksia, vihanneksia, lihat tarjouksesta pakkaseen...) lisäks itsellä on toiminu parhaiten se, et vaatteita ja kaikkee kalliimpaa ostan ihan vaan silloin ku oikeesti tarviin jotain, eikä niin että "kun kerran halvalla sai". Köyhällä ei oo varaa ku laatuun :)

Me käytiin kans Lidlissä jonkun aikaa ja oli muutaman kympin halvempi kuin esim. prisma. Jääkaapin sisältö oli liian yksitoikkonen ja kaikkea tarvittavaa ei kuitenkaan saanut omasta mielestäni pelkästään Lidlistä. Sen minkä säästää Lildissä saa melkeinpä bonuksina Prismasta takaisin päin, kun tankkaakin samassa. Tai sit mut on vaan aivopesty :woot:

Ite ku oon lidlissä käyny ni siellä kyllä ne kasvikset on niin huono laatusia että ei huvita ostaa.. prisma on paras!

Lilith aika kinkkinen tilanne. Saisko lastenhuoneeseen tai olkkariin jollain kunnon sermi tai kaappi viritelmällä erotettua oman tilan? Ehkä olkkari vois olla parempi, ainakin jos teillä on makkarissa telkku niin ei tarvii iltasin niin paljon viettää aikaa olohuoneessa, riippuu tietty joutuuko sen kautta kulkeen keittiöön ja miten muuten kämpän layout on.

Itsellä ei vielä lapsia, mutta omat veljet aikoinaan jakoi huoneen ja mulla taas oli oma huone. Jossain vaiheessa nuorempi pojista muutti olkkariin, mutta sai sitten myös oman salaisen vaatekomeron mihin kenelläkään ei ollut asiaa. Hän tykkäsi siitä tosi paljon ei tarvinnut kauheasti tilaa, mutta sai viritellä kaikki hyllyt täyteen ansoja tunkeilijoiden varalle :D

Mie itse jaoin huoneen veljen kanssa 16v asti ja en halua omille lapsille sitä iloa.. :D itellä oli jo poikaystävä ja ainakun kundi oli meillä niin veljen piti mennä pois ja yövierailut ei tullut kuuloonkaan koska veli oli samassa huoneessa.. :D tällähetkellä asutaan kaksiossa ja kunhan vauva kasvaa ja tarvii oman huoneen niin muutetaan joko ok-taloon tai isonpaan asuntoon :)

Mekin ollaan siirrytty asioimaan Prismassa, sieltä saa kaiken tarvittavan yhdellä reissulla. Lild on kyllä ihan loistava lähikauppa, yleensä viikon toinen täydennyskauppareissu tehdään sit sinne. Kummassakin on puolensa :)

Lasten vaatteissa kyllä säästää pitkän pennin, jos jaksaa katsella kirppiksiltä tai uskaltaa ostaa varastoon kun tulee hyvä tarjous kohdalle. Mä oon aika hamstraaja, oon ostanut pojalle jo ens talven, kevään ja toivottavasti sitä seuraavan syksynkin varusteet jo valmiiksi. :-D Voipi olla että asusteet sun muut eivät ihan mätsää, mutta ei meidän lapsi kyllä ennestäänkään ollut se puiston tyylikkäin.

Lilith, hankala tilanne. :S Ikäero on kyllä sellanen, että voipi olla varsinkin isomman kannalta raastavaa jakaa huone pikkusisaruksen kanssa.

Lilith mä jaoin huoneen mun 5 vuotta vanhemman veli puolen kanssa ja ihan hyvin me toimeen tultiin tai siis tullaan edelleen:)

Ehdottomasti kyllä kannattaa kaikki ruuat itse tehdä, säästää pitkän pennin.
Meillä on kerran kuussa pizzapäivä ja burgeri päivä ja nämäkin itse tehtynä paljon halvempaa ja terveellisempää kuin pikaravintolasta ostettuna ja kovin helppoa tehdä muksujen kanssa:)

Oi! Nyt alko tekee mieli kotitekoista pizzaa, oiskohan meillä tänään pizzapäivä :) se on ihanaa patisuhdetekemistä kun yhessä pizzan värkkää :)

Kermavaahtosotaa oltiin joskus nuorempana kavereitten kanssa ku leivottiin.. :D Meitä oli 3 ketkä alko viskoo omista kupeista toisiaan kermavaaholla, ja 1 kuka sit huus ja ärjy kuinka lapsellisia me ollaan, että voi kakarat, alkakaa siivoomaa ja vähä äkkiä!!! :D oltiin kaikki 15 vuotiaita, mutta kaikilla oli kivaa, myös sillä meijän "mammalla" siinä porukassa sitte jälkikätee :D Välillä tekis vieläkin mieli riehaantua samalla tavalla, mutta ei viitti ku lapsi sitten ottaa mallia :D

Litlith entä sitten, kyllä täälläkin jauhot pöllyää kun lasten kanssa leivotaan :)

Aika vapaa kasvatus Meriläisen perhessä. :-D Vähän tulee mieleen sellanen curling-vanhemmuus, eritoten tästä virkkeestä: "Kun Rosa pohtii pojan tulevaisuutta, eräs asia saa hänet tuliseksi: pakollinen asepalvelus. Jos Frans ei halua mennä armeijaan, epäkohta on valtava." Onhan se nyt suuri epäkohta että HÄNEN poikansa joutuu tekemään jotain mitä ei haluaisi, voi äitin raukka mussukkaa. :rolleyes:

Hyviä säästövinkkejä ja ruokavinkkejä teiltä, kiitos mammat :) Oon itse kova kokkaamaan mutta leipomisessa varsinainen tumpelo. Täytyy kuitenkin joku päivä noita sämpylöitä tehdä. Mahtavan makuisia tuoreeltaan!
Pian sitä kuitenkin joutuu meidän pikkuperhekin tiukemmalle säästölinjale kun äitiysloma alkaa. Tiputtaa tuloja meinaa aika rutkasti. Onneksi oon saanut hieman säästettyäkin.

Ai, Äippä meinasit, että Liberot on paremmat kun pampersit. Onko niissä jotain isompaa eroa sun mielestä? Päästääkö tuo pampers läpi tai jotain? Mulla meinaa tuli hankittua sellainen jättisäästöpakkaus noita pampperseja yheltä nettisivustolta, kuukauden vaipat :grin Laskeskelin, että halvemmalla sai ja mietin että tässä vaiheessa mulla on enempi varaa ostella noita kalliita vaippoja. Oon kuullut, että omat kannattajansa on kummallakin merkillä. Täytyy vähän vertailla sitten kun baby on syntynyt. Toki nuo pampersit on pakko loppuun käyttää.

Eri merkkien vaipat sopii erillaisille vauvoille.
Meillä pampperssit eivät sopineet lyhkäsille ja pullukoille tytöille vaan pissit tuli aina läpi. Liberot piti hyvin, kun tuttavani pitkälle ja laihalle pamperssit sopivat.
Kannattaa vaan kokeilla, mikä sopii omalle vauvalle.
Tuteissa sama homma, vauva ei välttämättä hyväksi sitä ensimmäistä mallia, mitä äiti tarjoaa.

Mun mieli pide pampersseista (olen siis libero kastia;)) on että ne istuu todella huonosti ja jatkuvasti puoliperseessä roikkumassa, muutenkin tuntuu "lötköiltä", mutta sitten kysyt asiaa joltain muulta niin saat ylistys lauseen pampersista :)

Meillä on suht kova kuri, mutta toisaalta pakko kun näitä kuitenkin monta aika saman ikäistä muutoinhan täällä vallitsisi anarkia:) mutta toisaalta taas aika vapaata, me vanhemmatkin lasten mukana sotkuissa ja leikeissä! Taidan itsekin olla vielä himpun lapsenmielinen :D

AryA, mustaa tuntuu että vaippojen sopivuus riippuu aika paljon vauvan muodosta ja mallista, toiselle käy yksi ja toiselle toinen.

Takaisin