Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kans ostin juhannuksena lasten kuohari pullon, missä tasan 0,0% alch. Mansikkalimua siis kalliissa Jack Sparrow pullossa :D Yarrrrr ;) Täällä jo keritty saamaan sämpylätaikina kohoamaan, sitten pitäs alkaa suunnitteleen mustikkamuffinssien tekoa miehen pojan kanssa, kuha pikkujäbä vaa tuodaan päivemmällä. Innokas pieni apulainen keittiössä ^_^
Me ollaan nyt säästölinjalla loppukuu ja koko enskuu. Oon lueskellu hyviä pennin venytys vinkkejä, mm.
leipoa leivät itse, syödä paljon keittoja ja laatikoita ja kiusauksia, käydä 2 kertaa viikossa kaupassa, ja ostaa noilla kerroilla vain se tarpeellinen, korvata jauheliha osin ainaki soijarouheella tms. ja suosia paljon kasviksia ruoassa. En ollutkaan taas vähään aikaan tehnyt sämpylöitä itte, niin voi naurahdus kuinka nopee ja helppo homma, enhän mä ny millään enää osta leipää kaupasta, muutakuin ruisleivät :P Jos mammoilla on jotai yyber säästövinkkejä pennin venytykseen, niin saapi jakaa ^_^

Meillä venytetään penniä aina. :D Pyrin tekemään kerran viikossa keiton ja suosin kauden vihanneksia ja tietty tarjoukset pakkaseen.

Jos muuten haluaa vielä helpottaa sämpylöiden tekoa, jättää taikinan vähän löysemmäksi ja levittää pellille = peltileipä. Eikä tuu siivottavaa kuin kulhon verran.. :D

Lilith googlaapa semmoinen keitto kuin ribollita! Superhyvää ja halpaa, siihen voi laittaa valkosipulin, tomaatin ja kaalin lisäksi melkein mitä vaan (tai jättää laittamatta). Itse oon laittanut viime aikoina punaisia linssejä proteiinilähteeksi. Sitten kuivumaan päässeistä leivän kannikoista valmiille keitolle kuori, ehkä vähän juustoa päälle ja uuniin. Kätevä keino käyttää hyödyksi kuivunut leipä, meillä syödään tuota aika usein. :)

Ninnu ihanaa että tilanne on nyt rauhoittunut! <3

Penniä venytetään täälläkin, kannattaa tehdä viikon ruokalista ja syödä sen mukaan:) ja varsinkin nyt syksyllä kannattaa miettiä miten käyttää sesonki tuotteita mahd tehokkaasti, ja jos mahdollista niin esim parvekkeella kasvattaa itse yrttejä, salaatteja tms:)
Ruis leipäkin on suht helppo tehdä itse jos vaan jaksaa "hoivaa" juurta:)

Tummaa leipää jos haluaa itse tehdä, niin saaristolaisleipä on helppo ja superhyvän makuinen. En toki oo koskaan laskenut sen hintaa, siihen tulee aika monenlaisia ainesosia.

Kasviskeitto, johon voi laittaa mitä kasviksia vaan (mulla viimeksi peruna, porkkana, bataatti ja kukkakaali). Keitettäessä mukaan kasvisliemikuutio ja valmiiseen keittoon Koskenlaskijaa. Maukasta ja helppoa!

Ylipäätään ruokien tekeminen itse alusta asti on halvempaa kuin valmisruuat/puolivalmisteet.

Tulipa sitten sellainen kanssa mieleen kun pikkuset on syntynyt niin kannattaa katsella eri merkin vaippojen hintoja esim Lidlin vaipat ovat halvimmat ja mun mielestä ihan yhtä hyviä kuin esim libero. Jos käytte k kaupoissa niin siellä on vähän halvempia ne Pirkan omat mutta ne on vähän paksun oloisia joten hengittää huonommin mutta hintaa Pirkan ja liberon väliin ei tainnut jäädä kuin 2senttiä. Sama koskee extran ja liberon hintoja, joten suosittelen Lidlin vaippoja tai sitten liberoa, pampers on min mielestä huonoin ja myös monesti kallein ellei tarjouksessa.

Vauvojen valmis ruuat tulee muuten siten järkyttävän paljon kalliimmaksi kuin itse tehdyt.

Korvikkeista sen verran että meillä käytettiin alkuunsa nannin valmis maitoa mutta piltin maito jauhe tulee halvemmaksi ja on ihan yhtä hyvää, mutta se ei sovi kaikken mahalla:)

Siinä vähän miettimisen aihetta, innolla odotan että pääsee muutamaksi kuukaudeksi palkoille niin saa rahaa taas säästöön:)

Hilla mainitsi saaristolaisleivän niin se kannattaa ehdottomasti jos itse teette kaljaa muuten kyllä saattaa tulla kovin hintavaksi :) meillä siis mies tekee itse kaljansa ja mulle omenasiiderit, ketsuppi ja salaatinkastikekkin tehdään itse...

Huomenta! Tää mamma on aamulla potkittu hereille sekä esikoisen että pikkutyypin voimin. :)

Äipän mainitsema viikon ruokalista on hyvä, samoin yks hyvä vinkki on syödä reippaasti kananmunia, nekun maksavat halvimmillaan sen 1,1€/10kpl ja ovat hyvä proteiinien ja vitamiinen lähde. Ja nykytiedon mukaan niiden sisältämä kolesterolikaan ei kohota tavallisen tallaajan kolesterolitasoja (toisin kun ennen luultiin), ainoastaan jos on kolesterolien kanssa ongelmia jo ennestään niin kehotetaan varomaan. :)

Ruokavinkkeinä italianpata itsetehtynä (ei siis mitään pussijuttuja) on myös edullista ja maistuvaa, myös aika vaivaton valmistaa. Ja nyt kesällä voi laittaa paljon erityyppisiä tuoreita kasviksia, saa vähän vaihtelua. Toinen on hernekeitto, sekin valmistuu melkein itsekseen ja on kyllä hyvää ja halpaa.

Me lähdetään tänään katsastamaan vaunuja, jännää. :p

Salli 22+1

Hyvä Hilla :biggrin Täälä saatu pämpylät jo pois uunista, omnom, yksi piti äkkiä syödä het lämpimänä :happy::happy: Mies ottaa lepoä soffalla ja minä häärään keittiön ja koneen välillä, on taas sellanen virtapiikki päällä :grin

Meillä käydään myös kerran viikossa kaupassa johon teen valmiin kauppalistan.
Leivät käyn hakemassa leipomolta ja lidlistä saa reissumiestä 1,10€/kg eli puolet halvempaa, kun muissa kaupoissa.
Kauppana suositaan myös lidliä josta saa vaipat ja kasvikset paljon halvemmalla.
Korvikkeena meillä käytettiin nan maitojauhetta.
Ruuat valmistan kaikki itse ja marjastan, sienestän sekä säilön paljon.
Eilisiä tuotoksia oli kukkoset, munavoi ja venäläiset suolakurkut.
Lisäksi 5h hautui lanttukukko joka tuhotaan tänään

Liitteet

• 1439622395283.jpg
    1439622395283.jpg
    68.6 KB · Katsottu: 56
  • 1439622411282.jpg
    1439622411282.jpg
    83.8 KB · Katsottu: 56
Mä teen kanssa viikon ruokalistan ja ostan kerralla viikon ruuat. Keitot, laatikot ja pataruuat arkena, viikonloppuna sitten vähän jotain muuta. Meillä nuorin lapsista on kova leipomaan, joten pakkanen on täynnä pullaa ja sämpylää. Torilta ostan vihannekset ja hedelmät!

Olipa hyvä tietää että nuo vaipat on halvimpia lidlissä, kiitos kaunis Äippä :happy:

Solavi, kuinka paljon halvempia kasvikset on lidlissä? :eek: Joskus puolisenvuotta sitten kun miehen kanssa käytiin samana päivänä lidlissä, K-citymarketissa ja S-marketissa ja vertailtii hintoja, niin samanhintasia ne kasvikset sillon ainaki oli lidlissä ku muuallaki ??

Myö ostetaan prismasta aika paljon, todettu halvimmaksi :) ei oo oikein lidl meijän kauppa..

Minä kävin joskus aikoinaan lidlissä, ihan vain sen perusteella että kaikki sanoivat sitä halvimmaksi kaupaksi. Jossain vaiheessa huomasin kuitenkin tarjonnan olevan omaan kauppalistaani liian niukkaa, ja minä tykkään tehdä ostokset yhdessä kaupassa kerralla, kun ei autoakaan omisteta tällä hetkellä, nii tarvi pyöräillä kauppakassien kanssa monessa kauppaa.

Täältä saa kyllä hyvät vinkit kokkailuihin! Alkoi tekemään mieli italianpataa, kun siitä joku mainitsi :D Eilinen kaalilaatikko kuitenkin syötävä pois ensin :P

Kiva huomata, että niin monet kokkaa ihan alusta asti itse ruuat arkenakin, oon jotenkin saanut mediasta sellasen käsityksen, että Suomessa syödään pelkkää einestä ja roskaa. :D

Harmi, että tää kesä oli ainakin täällä Pirkanmaalla melko surkea sadon osalta. Kasvihuoneen ulkopuolella kesäkurpitsat ei taida ehtiä kypsyyn ollenkaan. Mustikoita keräsin pakkaseen 15 litraa, osan laitoin ilman sokeria niin voi, vaikka vauvalle antaa enskesänä ennen kun uusia tulee :)

Hinnat vaihtelee tietysti kausituotteilla.
Salaatit, kurkut, tomaatit on kaikki halvempia kuin muualla.
Toki tarjouksessa saattaa olla eri kaupoissa aina jokin tuote halvempi, mutta kun ostaa paljon eri vihanneksia ja kasviksia niin säästöä tulee lidlissä.
Meillä on perheessä kaksi aikuista ja 18v, 14v, 11v ja 1v tytöt sekä arkisin vielä appiukko joka päivä aamusta iltaan rakentamassa.
Ruokaa tehdään kaksi kertaa päivässä eli ostokset on suuria.
Lidlissä meidän viikon ruokaostokset maksaa n. 70-100€, kun s- tai k-kaupassa emme selvii ikinä alle 100€ viikko ostoksista.
Noissa hinnoissa on siis kaikki wc-paperista ->hoitoaineeseen ja kissanruokaan.

Erikoistuotteita ei lidlistä saa, mut me käydään ne muusta marketista, kun niin harvoin niitä tarvitaan. Perus raaka-aineilla mennään pitkälti.

Takaisin