Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Talvitintti, siinäpä omatoiminen nuori mies <3 varmaan ajatteli että on se nyt prkl kun äiti ja isi nukkuu päivän hukkaan:D ihana<3
Mä herään aika usein aamulla siihen kun Siiri repäisee ripin hiuksia irti mun päästä tai vetäsee litsarin keskelle naamaa... ei järin kiva herätys o.O
Pitäis kai alkaa toi Sanni opettamaan siihen omassa sängyssä nukkumiseen ja sais siirin pinnikseen... mielellään ennen syyskuuta :p jaksais vaan kuljettaa sitä sen miljoona kertaa takas omaan sänkyynsä...

Air ihanaa että siellä eka joulukuinen on tykännyt olla päiväkodissa :) voimia uni rumban kanssa! Meillä Sanni otti tänään 30min päikkärit (30min nukutuksella) ja ilta meni ihan leikiks!!!! Heräs siis aamulla 6 tienoolla niin oli pakko laittaa unille päivällä, harvoin semmosta tapahtuu... onneksi toi mies yövuorossa niin oli auttamassa ton nukutus rumban kanssa, itse oon hiukan väsy etttä ei oikein motivoi pelleilyt sun muut perseilyt o.O

Meillähän poika nukkuu edelleen pinniksessä, kun yhden illan kokeilu ilman laitaa vei hermot :D plus poika alkoi itkeen kun otettiin sitä laitaa pois, luuli kai et rikotaan sen sänky :D ja varmaan joka toinen yö joutuu ottaan viereen nukkuun, kun on kipee tai mahavaivoja tai painajaisia tai mitälierefluksia tai muuten vaan äitiä ikävä. Silloin ok, kun ei ole niitä fyysisiä vaivoja ja nukkuu siinä vieressäkin sit rauhallisesti. Mut harvemmin on noita rauhallisia öitä tosiaan. Nukkuu tilanpuutteen takia edelleen meidån makkarissa muutenkin. Ja nukkuu niin levottomasti muutenkin, et ilman laitaa varmaan tippuis sängystä. Tossa stokessa kun jää joku puolen metrin rako kaiteeseen

Mä opetin jossain kohtaa pojan herättään mut pusulla <3 Eli jos se haluaa varmistaa, että pomppaan istumaan, se onnistuu vain pusulla :) useimmiten onnistuu, ellei oo ihan känkkäränkkäaamu.

Omassa sängyssä nukkuu pääsääntöisesti koko yön. Tossa pari kk sitten oli kausi kun useina öinä tuli tyynynsä kanssa meidän viereen nukkumaan, mutta nyt taas rauhassa nukkuu omassa sängyssään :) Saattoi hivenen ahdasta olla kun meillä 120cm sänky ja vauva nukkuu vieressä :D

Päiväunia on nyt myös nukkunut ihan omaehtoisesti, eli välillä kömpinyt itse lounaan jälkeen sänkyyn ja vetänyt peiton korville, ei ole vaikuttanut yöuniin. Joskus hyvin harvoin iltaisin yrittää isosiskon viereen nukkumaan, mutta yleensä nukahtaa siinä 19 jälkeen kun omaan sänkyyn viedään ja toivotellaan hyvät yöt. Isommat menevät nukkumaan siinä 20 jälkeen samaan huoneeseen.

Jossain vaiheessa oli ravaamista sängystä pois illalla, mutta palautettiin vähin elein sänkyyn, en todellakaan voi alkaa miehen vuorotyötä tehdessä opettamaan lasta siihen, että joku istuu vieressä nukuttamassa, kun se ei mitenkään onnistu miehen ollessa töissä ja mun on pakko imettää vauvaa uneen illalla rauhassa.

Meillä joulukuinen nukkuu 1-2h päikkärit, tulee ottamaan kädestä kiinni ja sanoo "kukkuun" (nukkuun). Sitten mennään sänkyyn ja yleensä vartissa nukahtaa, ja sama illalla kunhan päikkäreiltä on vaan heränny tarpeeksi ajoissa niin 20-20.30 menee nukkumaan. Nukkuu edelleen meidän välissä, kun ei hällä vielä ole omaa sänkyä. Toisinaan toivoisin että olis oma sänky ku välillä tuppaa pyörimään kovasti. Sitten on niitä öitä kun kaikki pojat löytyy sängystä ja sillon alkaa olla jo vähän ahdasta :D

Meillä on nyt yli kuukaus ollu ihme tappelua päikkäreiden suhteen. Ei suostu käymään nukkumaan ja vaikka meniskin sänkyynsä, niin hetken päästä pomppii sängystä pois. Ei siinä muuten mitään, mutta kun toi poika selkeestä tarvii ne päiväunet. Jos ei päivällä nuku, niin yleensä jo 16.30 aikoihin on niin kiukkunen, huutaa ja itkee ja on selkeesti väsyny. Loppuillat onkin sit kivoja... Välillä nukkuukin kunnon päikkärit ja loppupäivän on hyväntuulinen ja iloinen. Neuvolassa kun otin puheeks niin kuulemma tän ikäisillä saattaa olla tämmöinen vaihe että tappelee unta vastaan, toivottavasti ois nopeesti ohimenevää.

Meillä joulukuinen nukkuu edelleen pinniksessä. Ei ole yrittänyt pois joten helpompi itselle kun on siellä aidan takana :bag: lastensänky kyllä jo löytyy kellarista että joskus tässä sitten katellaan sitä asiaa.

Välillä jää ihanasti nukkumaan ilman mitään ongelmia. Välillä pitää kerran käydä peittelemässä. Välillä tekoitkee ja mölisee tunnin :eek: käydään välillä peittämässä ja sanomassa että nyt nukutaan, saattaa olla hetken hiljaa ja taas jatkaa. Sama homma päivisin ja iltaisin, ihan tuurista kiinni miten milloinkin menee.

Meillä Joulukuinen menee ihan hyvin nukkumaan illalla. Saattaa tulla kerran tai kaks pois mut yleinsä menee ihan nätisti. Ehkä siksi myös kun isoveli nukkuu samassa huoneessa ja se menee aina ihan mukisematta nukkumaan. Päiväunia meillä nukutaan 1,5-2h ja ne kyllä tarvitaan. Meillä lapset menee 19.00 nukkumaan ja herää siinä 5.30-6 aikoihin. Meidän perheelle sopii parhaiten että herätään aikasin. Mies menee usein 4.30 töihin niin senkin takia tämä rytmi. Sit viikonloppusin meillä on sopimus että lauantaisin minä nousen lasten kanssa ja mies nukkuu, ja sunnuntaisin mies herää ja minä saan nukkua niin pitkään kun huvittaa :)
Nousen yleinsä 8.30 aikoihin ja sit on päänsärky kun on nukkunu liian myöhään :hilarious:

Tytsy onpa teidän pojalla ihana tapa herättää<3
Warheart miten ihmeessä te mahdutte nukkumaan 120cm sängyssä?:o meillä on 180cm ja silti tuntuu että ollaan ihan päällekkäin, minä,mies ja Siiri :p
Kaipa se pitäis nyt alkaa ryhdistäytymään ton sannin kaa että sais sen pysymään sängyssään koko yön! Taas viime yönä oli tulossa meidän makkariin päin kun sain torpattua etenemisen puolessa välissä ja kannettua takas sänkyyn... siellä hetken huuteli mut sinne se sit jäi! Eikä lähtenyt enää vaeltamaan... sais sen nyt pysymään siellä sängyssään niin vois siirin siirtää pinnikseen :( muuten on kyl liika tunkua meidän sänkyyn... mies jo ilmoittanut että 2 lasta ei kyl sit sängyssä oo, ainakaan jos ei oo hyvää syytä (sairaus tms)... hiukan haikein mielin siiriä pinnasänkyyn siirtämässä:( noh onneks sit syksyllä on uus vieruskaveri :D(kopkop)

Äippä, sänky seinän vieressä niin ei sieltä pääse tippumaan :D Mies nukkuu avoimella reunalla ja vauva keskellä tai seinän vieressä riippuen kumpi tissi suussa... Mies on pitkä ja laiha, ei paljoa tilaa tarvitse ja minä oon yleensä kyljelläni kun imetän/nukahdan siihen, enkä kyllä minäkään mikään kookas ole. Jos joulukuinen tulee meidän vireen niin mies ja joulukuinen menee pää jalkopäähän päin ja me vauvan kanssa ollaan oikein päin, me ollaan sillein poikittain kaikki niin enemmän tilaa :D

Muokattu viimeksi:
Warheart, kuulostaa hauskalta :D ite en kylläkään sais tuollaisella järjestelyllä nukuttua, tai jos sen miehen lykkäis mäelle siitä ja nukkuis perhepedissä pelkkien lasten kanssa niin sit varmaan saisin :P tai yhden lapsen kanssa :D

Onko tää joku vaihe.. eli, typy saattaa tai ei ota päikkyjä aamupvällä. Illalla menee kiltisti nukkumaan siinä puol 8 ja yhtäkkiä herääki kympin maissa ihan täynnä virtaa eikä suostu enää nukkumaan :/. Viime yönä ei rauhottunut vaikka otettiin meidän sänkyyn.. aaargh

Jemina, Sannilla on ollu tota samaa muutaman kerran... rassaavaa! Itse oon vaan se kellistänyt pinnikseen ja ilmoittanut että nyt hiljaa ja nyt nukutaan...toivottavasti teidän neiti ei tätä jatka kauaa!
Mitenkäs sun odotus sujuu?

Joulukuinen nukkuu perhepedissä. Illalla nukahtaa 5-15 minuutissa. Päiväunet nukkuu 1-1,5h. Välillä on toki päiviä kun päikkärit jää välistä, ja silloin on väsynyt illalla eli päikyt on vielä tarpeen. Illalla klo 20 nukkumaan ja aamulla herää 7-8 aikaa :)

Asiasta seinään. Mä oon miettinyt kun jos muistatte niin täällä oli muistaakseni nimimerkillä ninnu, jonka vauva syntyi tosi aikaisin. Mitähän sinne kuuluu ja selvisiköhän vauva, tietääkö kukaan?

T87 kyllä se pikkunen selvisi ja viime tietojen mukaan tyttö voi ja kasvaa hyvin mutta tästä on kyllä jo aikaa tosi kauan... pitkään aikaan hänestäkään mitään kuulunut:(

Odotus sujuu iha jees tällä hetkellä. välillä oksu taas lentää, mutta tee on auttanut asiaan :D sain viikko sitten paskahalvauksen kun heräsin yöllä ja joulukuinen ei saanut happea. Jouduttiin soittamaan ambulanssi, diagnoosi kurkunpääntulehdus, mutta kohtaus ei vaan mennyt ohi. Lähdettiin sitten ambulanssilla lasten klinikalle,siellä typy sai adrenaliina ja kortisonia... Luulin oikeasti että kuolee mun syliin. :( oksentelin pitkin poikin... aivan järkyttävää. Nyt paniikissa odottelen josko kohtaus uusiutuu...

Hui kauheeta Jemina :o onko teidän typykkä muuten jo kunnossa? Aivan hirveetä... mun (ja varmasti kaikkien) pahin pelko että oma lapsi kuolee ennen aikojaan:(
Mut kiva että sulla suht Ok olo... itse aloitin päivän oksulla, baby ei vissiin tykännyt puurosta:( so, i feel you:p

Tyttö on flunssanen nyt mutta ei oo kohtausta näkyny... Ja siis tää tuli ihan yhtäkkiä,kun ei typy ollu edes kipeä ennen sitä. Sulla varmaan on kokemusta kurkunpään tulehduksesta kun lapsia on noin paljon? :)

Takaisin