Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Warheart onpa "kiva" kuulla että jollain muullakin urheilu rajoittunut kiireessä juoksemiseen rattaita tönien:D tsempit kipujen kanssa! Toivottavasti ne helpottais....
Urheilu on mullekin henki reikä, sitä omaa aikaa... kaikki aikanaan;)
Talvitintti veikkaan että teilläkin jotain hulinaa, meinaan et Siiri on kans aloittanut ton öisen hillumisen... jos ei vaan juttele ja kikattele niin sit juo pullollisen ja jatkaa uniaan... meillä toiminut et tyttö nukkuu vieressä ja mun käsi on sen päällä, itse jatkan unia vaikka typy haluis seurustella! Minähän en keskellä yötä seurustele;)
Jospa tää vaihe menis ohi, pikapikaa!
Tsempit tähän kehitys vaiheeseen:)
Air suuresti tsemppiä! Onpa siellä kaikenlaista:( toivottavasti saat diabetes hoitajalta neuvoja sokereihin, stressiin helpotusta ja että pikkunen pysyis vielä tovin masussa<3
Taas yksi päivä taputeltu, olihan meno ja meininki... siirin nukutus menossa, nukkuu tässä mun sylissä<3 ei vaan raaskis viedä sänkyyn kun tuhisee niin söpösti ja rutistelee mun hiuksia:) on se vaan niin ihanaa tää lapsiperhe aika, vaikka onkin ajoittain pirun raskasta:)
Huomenna olisikin sit neuvola päivä...

Äippä, meillä sama, että vauva saa ihan keskenään touhuilla ja hulinoida keskellä yötä jos siltä tuntuu :D Meillä makkari pimeä ja kainalossa nukkuu, tissiä tietty tarjolla ja jos kipuilee kovasti niin sillon joutuu kanniskelemaan, mut muuten kyllä sama periaate :) Meillä taitaa olla parin viikon päästä 8kk neuvola, miten ihmeessä kun vastahan tuo syntyi!

Tsemppiä Airille loppurutistukseen! Toivottavasti pystyt ottamaan rennoin rantein kaikesta hässäkästä huolimatta. Stressi on huono seuralainen raskaana.

Täällä kun käy lukemassa juttuja niin tajuaa miten nopeeta aika menee! Moni "just äsken" uutta vauvaa toivonut on ties miten vanhojen vauvojen äitejä. Ja Air tuli just raskaaksi ja nyt jo loppumetreillä! :)

Tytsylle erityistsempit uuden raskauden yritykseen!

Kiva lueskella kaikkien kuulumisia :)

Tsemppiä Air4m vielä raskauden loppumetreille! Ja mukava kuulla, että saitte Metsäläinen hyviä uutisia <3 Vauvaperheisiin myös tsemppiä! Valvomiset, allergiat ja muut kuulostaa kyllä hurjilta :O

Meillä on ollut haasteita lähinnä mun työnteon suhteen... Jouduin jäämään töistä käytännössä pois, kun tän joulukuisen imetyksen jälkeinen masennus jäi kesällä hoitamatta ja johti uupumukseen. Onneksi asiat on menneet paljon parempaan ja suunnitellaan paluumuuttoa lähemmäs tukiverkkoja :) Tuntuu ihan utopialta, että voitais miehen kans jopa saada säännöllistä parisuhdeaikaa!

Joulukuinen on ihana touhupakkaus. Isosisko on hänen suurin idolinsa ja rakkain kaveri <3 Puhetta tulee kovasti, lauseitakin jo :) Kooltaan on vielä tosi pikkuinen, mutta tahtoa löytyy sitäkin enemmän :D Sisaruussuhdekin alkaa olla siinä ihanassa vaiheessa, että yhteisiä juttuja löytyy ja siskoksista on tullu toisilleen supertärkeät <3

Poodle ihanaa että sulla on masennus ja uupumus helpottanut!
Ehdottomasti vaan lähemmäksi tukiverkostoa jos muutto on mahdollinen, oishan se parisuhde aika varmasti aikas kiva juttu;)

Meidän baby sai tänään rokotukset ja on kyl illan ollut niin pahalla päällä et ei tosikaan... just sain pihatien kolattua et ehkä mies saa auton pihaan... ei olis tää lumisade voinut tulla yhtään huonompaan hetkeen:/
Muuten neuvolassa olikin kaikki kivasti:)
Varattiin katraalle vesirokkorokote/influenssa rokote ajat... 7.11 olis sit pistiäis päivä, otetaan me miehenkin kanssa influenssa piikki et ei pelkästään lapsia kiusata;)

Meillä joulukuinen aina innostuu kun talon ohi ajaa mopo. Kurottelee ikkunaan ja hihkuu popo!! Yksittäisiä sanoja puhuu paljon ja toistaa, ei vielä yhdistele useampia sanoja. On ihana isosisko ja hoitaa vauvaa ja haluaa pitää sylissä. Aikuisille välillä kiukuttelee.

Meidän juniorille tuli eilen ikää 2 vk. Tämänkin lapsen kanssa päästiin painon kanssa taistelemaan, vielä vähän enemmän kuin esikoisen aikaan. Neuvolassa rampataan pari kertaa viikossa kun paino ei nouse. Viikko sitten perjantaina oli laskenut ja saatiin ohjeeksi antaa lisämaitoa. Olen sitten pumppaillut ja syöttänyt omia maitoja tissin lisänä. Sellainen 20-40 ml yleensä menee tissin lisäksi. Aikaavievää puuhaahan tuo on, tissittely pitkän kaavan mukaan, lisämaidon antaminen ja pumppaus.. onneksi saatiin nyt imetysapulaite niin menee sitten sentään edes ne lisämaidot siinä tissin ohella eikä erikseen.

Tämän viikon tiistaina paino olikin sitten sentään lopettanut putoamisen, mutta pysynyt täsmälleen samana kuin pe. Eilen käytiin sitten imetyspolilla ja vihdoin paino oli noussut ti-to 102 g.

Mies lähtee maanantaina töihin ja oon jo ihan rikki että eihän me millään selvitä täällä kolmestaan. Joulukuinen lakkoiltuaan kuukausia potan kanssa on nyt varsin keksinyt että hän haluaa istua potalla ja tekeekin sinne pissejä, tänään esim kolmet peräkkäin. Istui potalla, pissi, siivottiin, pestiin kädet ja halusi istua uudelleen jne. Eihän mulla riitä kädet ja aika tohon!?

Ollaan täällä oltu nyt vauvan kanssa tissimaratoneilla melkein 4 h. Nyt vaikuttais vissiin siltä että tämän nyytin saisi vihdoin siirrettyä sylistä viereen ja pääsis nukkumaan. Ei nyt enää kauheesti kylläkään paina luomia, silloin kolme tuntia sitten aika lailla enemmän. Nälkä vaan meinaa tulla että pakko vissiin lähteä koluamaan kaappeja että mitähän sitä voisi syödä.

Nyt nukkuun :) kivaa päivää kaikille!

Nuppu, oisko teillä mitään kantovälinettä? Meillä maratonimettkset onnistui liinassa/manducassa niin sain käsiä vapaaksi :) Ja kyllähän se vauvan imu tehostuu koko ajan, että mahansa saa täyteen nopeammin ja saattaa riittää vain liinassa oleilu. Kyllä siitä selviää kun saa perusrytmit kohdilleen! :)

Pelottaa kyllä ihan hirveesti :dead: kaikki vanhatkin rutiinit on kadonnu ja mitään ei ole vielä tilalla kun mies on ollut kotona. Miten kukaan selviää tästä alusta hengissä :woot:

Joo on mulla liina ja manducakin, liinalla meinasin aloittaa. En vaan tiedä onnistuuko imetys kummassakaan näitten suht isojen tissien kanssa.. Mutta jospa se kannossaolokin olisi vauvalle edes välillä tarpeeksi.

Nuppu eiköhän se arki ala siitä rullaamaan ja se rytmi alkaa sieltä tulla itestään. :) Silloin kun tää toukokuinen synty, mies oli 2,5 viikkoa isyyslomalla ja sen jälkeen paluu töihin, jolloin mä jäin heti yksin arkipäiviksi poikien kans. Mies kerkes tulla vain kotiin nukkumaan ja takas töihin, edelleenkin näitä viikkoja kun arkipäivät saan pärjätä yksinään. Olihan se alussa tiettyinä hetkinä haastavaa (esim. pojilla iski aina samaan aikaan hirveä nälkä jne), mut kyllä se siitä. :)

Muokattu viimeksi:
Nuppu, itelle se alku oli helpompaa kun jaksoi kanniskella kevyesti yhdellä kädellä tota pätkää ja imettää samalla, mut tommonen 9kg pötkylä ei enää sätkimättä ole sylissä ja aivan mahdoton yhdellä kädellä edes yrittää imettää :D Mulla joo toki pienehköt tissit (C70), että helposti imettää kantovälineessä, mut luulis asentoja testaillen onnistuvan isommillakin hinkeillä. Oon kuullut ainakin harsoviritelmistä, et nostellut riippuvia isoja tissejä enemmän ylös :D

Joulukuinen tykkää autoista, lentokoneista ja moottoripyöristä. Ja tietty bussi on kiva. Se ääni niissä kiehtoo. Leikkii kovin nukeilla ja tykkää tehdä ruokaa. Ulkoilu on parasta :) meidän neidin löytää aina vesilätäköistä. Sitä yhtä pientäkin lätäkköä jaksaa kävellä edestakas vaikka tunnin tai kaks. No meillä ei yleensä kiire, joten rauhassa saa tarpoa.

Sanoja tulee, mutta osa omia, joita vaan mä ymmärrän. Lauseita ei kyllä tule, mutta kaikki aikanaan. Nyt on vaihe, että toistaa sanan perässä, ainakin omalla tavallaan.

Meillä ens viikolla influenssarokotus. Vesirokko tulee vasta 2v. neuvolan yhteydessä, jos sen ottaa.

Meillä tuli muuten eilen ensimmäistä kertaa kolme sanainen lause ”isi on tyttö”. Ei nyt ihan oikein menny mutta siinä pällistelin kun jo noin ’ison’ lauseen osas sanoa. :p :eek:

Mulla diagnosoitiin tänään kilpirauhasen vajaatoiminta.. onko kohtalotovereita? Lekuri sanoi että uuden lapsen yrittämistä pitäisi lykätä.. onko näin? Huomenna alkaa lääkitys

Nuppu, itelle se alku oli helpompaa kun jaksoi kanniskella kevyesti yhdellä kädellä tota pätkää ja imettää samalla, mut tommonen 9kg pötkylä ei enää sätkimättä ole sylissä ja aivan mahdoton yhdellä kädellä edes yrittää imettää :D Mulla joo toki pienehköt tissit (C70), että helposti imettää kantovälineessä, mut luulis asentoja testaillen onnistuvan isommillakin hinkeillä. Oon kuullut ainakin harsoviritelmistä, et nostellut riippuvia isoja tissejä enemmän ylös :D

:grin Täytyypä tutustua aiheeseen jos Google osais auttaa. Turvakaukaloon näillä on helppo imettää mut tosiaan jotkut harsoviritelmät lienee keksittävä tuon liinan kanssa. Kiitti vinkistä!

Mää niin muistan Nuppu ton alun kaaoksen kahden kanssa, ja meillä sentään isompi oli melkeen kolmevee. Tsemppiä kovasti, kyllä se siitä lähtee ajan kanssa rullaamaan <3 Jos isompaa vaan kiinnostaa, niin anna vaikka katsoa lastenohjelmia välillä et saat rauhassa imettää.

Jeminalle kans tsempit! Ei oo omakohtaista kokemusta, mut toivottavasti lääkkeet alkaa tepsimään hyvin!

Nyt tuli niin paljon kuulumisia, ettei muista enää mitä piti kommentoida :)

Kiitos raskautumistsempeistä (mehän ei siis "yritetä", se sana alkaa vaan heti ahdistaa, vaan "annetaan tulla jos on tullakseen"). Todellakin en voi tajuta miten teillä "kaikilla" on jo vaikka miten vanhat uudetkin vauvat tai pitkällä jo tulossa!

Metsäläinen, se kuulostaa positiiviaelta, että on niin pieni mahdollisesti, että ei näy kuvissa. Aivot on ihmeelliset, kuntoutuksella ja tuella saa varmasti ihmeitä aikaan!

Allergiat on sitten kurjaa ja vaikeeta :) Toiv ikä toisi helpotusta...

Hauska lukea miten eri vaiheessa etenkin puheenkehitys on. Täällä sanotaan paljon sanoja, mutta väärillä kirjaimilla kun ei osaa montaakaan konsonanttia vielä. Toiv ei mitään puhevikaa kuitenkaan. Max 2 tavua tulee, ei lauseita todellakaan. Mutta ymmärtää kahta kieltä hienosti ja puhuu niitä molempia :) Ja autot sun muut on ollu suosikkeja ihan alusta asti ja aina vaan :) + Piirtäminen.

Ihanaa kun on vkl ja ehkä toivoa vapaaillasta miehen kanssa!

Nuppu kyllä se arki/rutiinit sieltä alkaa rullaamaan:) tosiaan piirretyt on sallittuja tai jos esikko jaksais lukee kirjaa tms kun imetät? Kyllä se imetyksen alku metrit on aika sitovia kun mitään muuta ei voi tehdä kun istua tissi suussa! Tsemilöiset haastavaan tilanteeseen:)
Jemina mulla ei tosta kilppari ongelmista oo mitään kokemusta tai tietoa mut toivottavasti saatte lääkityksen kohdalleen ja pääsette vauvaa yrittämään:)
Talvitintti :D Voih teidän pientä höpötteliää:D siitä se höpinä alkaa...

Tytsy toivottavasti saatte miehen kaa vapaata viikonloppuna:) mun ukkeli onkin töissä että ihan soolona menee täällä o.O treffit vois kyl tehdä kutaa;)

Takaisin