Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä käytän selaimen kautta, ei ongelmia.

Tässä kun haaveilee isommasta asunnosta, niin ei kyllä ihmetytä yhtään et ihmiset ei tee lapsia tai vaan yhden. Ihan järkyttävän hintaista täällä pks... Noinkohan lapset vielä teininäkin suostuis nukkuun samassa huoneessa...

Mulla muuten appi toiminut ok paria pientä poikkeusta lukuunottamatta nämä reilu pari v, mut nyt tämä vaiva on tosiaan ollut jo useamman päivän..

Tytsy kyllähän sitä entisaikoina oli ihan normaalia teinien asua samassa huoneessa mutta nyt taitaa kyllä ympäröivä maailma pitää huolen siitä että jokaisella on oltava oma huone. Joissain perheissä lapsilla on makkarit ja vanhemmat nukkuu olkkarissa. Pitkäaikaisratkaisuna ehkä vähän huono ainakin omasta mielestä o_O se on kyllä kiva täällä keskisessä Suomessa että on asuminen halvempaa. Ei meillä varmaan etelässä olisi ikinä varaa asua näin kun nyt asutaan.

Ei meillä kyllä ole aikomusta omia huoneita muksuille laittaa, ainut poika saa oman huoneen, kun jossain vaiheessa ei varmasti enää tyttöjen kanssa halua olla tai tytöt ei hänen. Muutetaan varmaan sen verran syrjään, että teininä ehkä muuttavat opiskelupaikkakunnalle jo asumaan, sen näkee sitten :)

Joo ei tod oo pennuilla omia huoneita :o täällä mennään niin et 2/3 lasta lastenhuoneissa ja meillä miehen kaa oma huone. Mies tekee öitäkin niin ei vanhempien huone voi olla olkkarissa, eikä meillä enää isompaan tönöön oo varaa o.O tai sit pitäis pitäis rakentaa väliseiniä isompiin makkareihin...

Mä en ymmärrä, että miksi edes pitäisi olla omat huoneet kaikille? Että saisi rauhassa lukkiutua puhelimen/netin kanssa omiin oloihin? Öisin ihan nukutaan, niin sillä sängyn sijainnilla ei kovin merkitystä. Jos päivällä kaipaa rauhaa, niin sitä voidaan järjestää, mut jotenkin en näe sitä välttämättömänä, että omat huoneet olisi, me vanhemmatkin nukutaan yhdessä :) Jossain asumista koskevassa artikkelissa oli, et huoneita pitäs olla jokaiselle perheenjäsenelle yksi ja sit lisäksi yks ylimääräinen koko perheelle :D Onhan noita vanhoja hirsitaloja välillä tarjolla, mutta minähän en kartanoa ala siivoamaan, vaikka perse kestäis semmonen ostaa ja lämmittää :D

Tuolla warheartin matikalla meillä pitäis siis olla 6-7 makuuhuonetta+olkkari :o et ei kiitos :D tässäkin jo tarpeeksi siivoamista... en kyl uskalla ees lähtee kattomaan paljon tommonen mahtais kustantaa jos ostais ja kaikki muut kulut päälle! Ei varmaan meidän varallisuus semmoiseen riittäisi kun ajoittain tänkin kanssa saa senttiä venyttää o.O

Ps mulla oli ekaa kertaa oma huone kun muutin 18v pois kotoota;) olisihan se ollu ihan kiva jos ois omahuone teininä ollu, mut hyvin asuin siskon kaa samassa tilassa, mitä nyt vähän otettiin yhteen;)

En minäkään sitä mieltä ole että oma huone pitäis olla. Uskoisin että sillä on melkoisen kasvattava vaikutus jos asuu sen sisaruksen kanssa samassa huoneessa. Mutta siis ihan oma käsitys on se että nykyään se vaan on jo harvinaisempaa. Itse olen kyllä ainoana tyttönä saanut kasvaa ylhäisessä yksinäisyydessä että muusta ei kokemusta ole.

Välillä on myynnissä Keski-Suomessa vanhoja kouluja, melko edullisestikin, mut hitto miten olisi hommaa ylläpidossa ja lämmittämisessä :D

Välillä on myynnissä Keski-Suomessa vanhoja kouluja, melko edullisestikin, mut hitto miten olisi hommaa ylläpidossa ja lämmittämisessä :D

Joo se lämmittäminen maksaisi varmasti aivan tolkuttomasti, korkeat huoneet jne. Jos olis joku bisnes mihin sitä voisi myös käyttää niin ehkä sitten mutta ihan pelkäksi kodiksi niin ei kyllä pers kestäis o_O

Noo, meillä täällä "kartanossa" on 5 makkaria ja sitten ne loput huoneet, pelihuonekin. En tosiaan noita teinejä enää tunkis samaan huoneeseen keskenään, saavat rauhassa olla omissa kopeissaan. Pienemmät lapset kyllä voi nukkua yhdessä, tottakai... Mut tää talo onkin ihan tällä tavalla valittu että olis ne omat huoneet. Nää kuitenkin kun asuvat kotona vielä aikuisenakin niin pitää olla oma rauha. Opiskeluissa menee kuitenkin vielä tovi. Asutaan maalla mut bussit kulkee kyllä. Poika tai tyttöystäviä ei tänne ole tuotu... Toivottavasti ei tuodakaan... [emoji23]

Me toivon mukaan saadaan talo myytyä sit ku alkavat olla isoja lapset, ei kyllä perse kestä tätä maksella enää sitte...

Jotenkin sitä haaveilee loppuelämän kodista ja siks haluis heti paljon tilaa. Kyllä mä haluun, että teininä on oma huone, vaikka tavallaan olis ihanaa silleen läheisesti olla kaikki samassa :) Mulla ja mun miehellä jo on iso oman tilan tarve ja pojasta tuntuisi tulevan samanlainen :) Eli haluttais vielä meillekin erillinen työhuone :D Mutta ehkä sitä tosiaan voisi ajatella, et asuu seuraavassa kodissa vaikka 10 vuotta ja vaihtaa sit isompaan.

Asiasta kirjoihin. Mulle on jäänyt mieleen painamaan, kun joskus kuukausia sitten täällä oli puhetta iltasaduista tms. ja joku sanoi, että ei ole vielä lukenut, kun ei lapsi jaksa kuitenkaan kuunnella ku hetken. En silloin kerennyt kommentoimaan. Haluaisin vaan ihan joka ikistä kannustaa lukemaan lapselle ääneen mielellään ihan joka päivä edes vähän. Lukutaito on niin tärkeää ja sen luominen alkaa jo vauvana. Sanavarasto ja luetunymmärtäminen on aivan eri tasolla jo yläasteella niillä, jotka lukee huvikseen ja jotka ei. Plus se on ihana yhteinen hetki lapsen kanssa <3 Ja opettaa sitä keskittymistä varmaan myös pikkuhiljaa. Meidän poika nauttii ihan valtavasti kun sille luetaan ja opettelee sanoja koko ajan sanakuvakirjoista. https://yle.fi/uutiset/3-9225322 Tuolla linkissä lisää :)

Meillä luetaan päivittäin kirjoja. Neiti hakee usein itse kirjan ja tuo sen luettavaksi. Ja aina kun kysyy, että luetaanko kirjaa, niin juoksee innoissaan syliin. Välillä luetaan lyhyitä kirjoja, mutta melko pitkiäkin jaksaa jo kuunnella :)

Meillä luetaan enempi vähempi joka päivä:) mitä nyt Sanni tykkää ennemmin repiä kirjan atomeiksi kun sitä kuunnella mut isommat kyl tykkää kun luetaan:D mitä nyt iltasatu on hiukan haastavaa kun siirin ilta hepuli on yleensä just sillon kun olis lukemisen aika o.O

Juu meilläkin luetaan, ei nyt paljon mut sellasia jotka poikaa kiinnostaa. Enimmäkseen erillisiä kuvia, mut iltasatu luetaan joka ilta. Ei tuo siltikään puhu mitään, vaikka ihan pikkuisesta asti luettu. Nyt nippanappa ollaan tavuissa asti...

Pakko myöntää että ei lueta ääneen joka päivä. Lukemisesta tykätään kyllä, mutta se ääneen lukeminen jää helposti. Meillä on tapana latoa pinokirjoja sängylle ja istua siinä pojan kanssa selailemassa ja lukemassa yhdessä omia kirjoja.

Meillä luetaan about päivittäin,mutta usein neiti on niin nopea selaamaan että ei siinä varsinaisesti lukemaan ehdi. Usein tulee siis luettua lause per sivu. Välillä sitten yllättäen taas malttaakin kuunnella kaikki tekstit sivulta ja ehditään vielä miettimään sivulla olevat värit/eläimet jne.

Iltasatu meillä on nykyään ohjelmassa ennen iltapalaa jotta rauhoittuisi paremmin. Milloin muilla luetaan iltasatu ja missä? Oletteko huomanneet jotain vaikutusta ajan tai paikan vaihtamisella?

Nuppu me luetaan iltasatu kun kaikki iltatoimet on tehty. Yleensä istun lattialle ja neiti tulee mun syliin istumaan. Satu on vähän pidempi, joten ehtii siinä rauhoittumaan hyvin. Sitten viedään kirja pois, iltapusu ja hali ja sitten kömmitään sänkyyn :)

Takaisin