Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon kyllä kade äippä!! :D Tässä miettiny et pitäiskö itsekin joku ilta pumpata maidot ja laittaa mies yöllä hommiin..

Niin meillä ei kyllä imetyksestä taida tulla mitään. Huviksensa lussuttaa välillä mutta ei se sillä tavalla mahaansa täyteen saa eikä mun tissit tyhjene. Lypsymaito riittää ehkä 50-75% pojalle, loput pitää alkaa nyt syöttään korvikkeena. Oon niin väsyny lypsämiseenki, mutta kai nyt yritän vaan jatkaa sitä vielä, niin saa poika osan maidostansa äidinmaitoa. Mulle tää aihe ei aiheuta mitään huonoäitituntemuksia onneksi. Pitää nyt kattoo miten alkaa korviketta sietää, jos menee hyvin, tekis mieli ittensä armahtaa tästä lypsysirkuksesta... Huoh. Miten se käytännössä tapahtuu se imetyksen lopettaminen!? Tuleeko siinä "sairaaks" kun tissit pakkaantuu maiosta?

Metsäläinen se kannattaa vähitellen tehdä, että vähentää pumppausmääriä ja kertoja, lopulta sit vaan pahimman pinkeyden pumppaa pois ni maidontuotanto vähenee. Kuulostaa kyllä hurjan väsyttävältä tuo touhu teillä, voimia!

Pauliina ei kannata olla kade, eilen päästiin nukkumaan vasta puolenyön tienoolla kun tyttö halus valvoa, enkä raaskinut sitä sylissäni laskea, ja sit herätys 7.30:) vaikka yön sainkin nukuttua silti väsyttää kun tarviis sen 8h unet... Noh aikansa kutakin:) täytyy vaan nauttia joka hetkestä kun vikaa viedään, jaksaa jaksaa:)<3

Metsäläinen täällä sama tilanne ton maidon tulon kanssa, vähän huonompikin kun ei multa omaa maitoa tule kun yhden ruokailun verran:( mutta mitä siitä stressiä repimään hyvin kasvaavat pullolla ainut kun noi korvikkeet on aikas kalliita:/ voimia sinne, pistä ihmeessä mieskin välillä hommiin, vaikka kerran viikossa, että saisit sinäkin välillä unta!

Lapsiperheiden ykkös puheen aihe, uni tai oikeestaan sen olemattomuus:D

Ps pumppaaminen kyrsii muakin mutta yritän vielä tän räkätaudin ajan jos vaikka Sanni välttyis tältä!:)

Täällä edistystä tapahtuu.. Kaks senttiä auki ja kanavaa sentti. Supistukset oli aamuun asti säännöllisiä kahen minuutin välein ja sit laantu. Nyt otin toisen cytotecin puolikkaan ja alko heti potkia sen verran että napakat on supparit jo. Toistaseka on jumppapallo riittäny kivunlievitykseen. Eilen illalla vain otin oxanestin että saan suppareilta hetken nukkua.

Täällä myös kyllästynyt pumppaamaan, mutta tahdon että pieni syö myös äidinmaitoa. Tissillä ei jaksa olla niin kauaa,että ne tyhjenis ja muutenkaan ei pelkkä tissimaito riitä :(

On tuo kyllä aikamoinen epeli <3 haluaa olla koko ajan sylissä tai ihan vieressä nukkumassa. Äsken nukahti sänkyyn ja lähdin tekemään joululahjoja,niin ei mene kauaa kun pientä itkua kuuluu. Kun tulin vierelle,niin sitten oltiin hiljaa. Jälleen kun menin keittiöön,niin sama juttu :D
Sitterissä ei kauaa viihdy.. Saas nähdä onnistuuko noiden tekeminen vai pitääkö odottaa,kun isäntä tulee töistä..

Onnea hurjasti pikku nyyttinsä saaneille! :)

Kiitos tsempeistä, en tiedä mikä siinä on, että muita ei imettäjiä - kohtaan osaa olla ymmärtäväinen ja ns "armollinen", mutta itseään vaan syyttää ja syyllistää jos ei imetys onnistu.. Mutta tottahan tuo, jos imetys ei onnistu, niin silloin ei vain onnistu, ei maailma siihen kaadu! Pääasia, että lapsi saa ravintoa, oli se sitten tissiltä tai pullosta :)

Ennenku luovuttaa maidon riittäminen suhteen, niin kantsii koittaa sitä et samalla syötöllä vaihtaa koko ajan tissiä, saa vauva enemmän kun sitä maitoo muodostuu koko ajan lisää ja tissitkin lähtee vauhtiin. Maidon riittävyyttä ei voi tietää muutaku vaivan painoa seuraamalla. Täällä paino ei muutamaan päivään noussu tarpeeks ja aloin tekeen noin ja nyt kasvaa hienosti. Vaikka tissit ei tunnu oikeestaan koskaan täysiltä.

Vähän vissiin voi lisätä masuvaivoja tuo vaihtelu, mut yritän jaksaa sen kanssa. Aika raskas yö kyllä takana, ei juuri nukuttu. Miten tätä jaksaa?

Onnea sale!

Mä tulin just neuvolasta. Mies änkesi mukaan, mikä oli ihan hyvä juttu, piti mun puolia kun sanoin taas neuvolatädille että mua oikeasti pelottaa synnytys. Ja miten iso vauva on.

Pääsin lääkärille ja tsekattiin tilanne, kipuilut oli vieneet kaulan ja olin jo kahdelle sormelle auki. Ei siis turhaan oo tullu valvottua ja kärvisteltyä näiden olojen kanssa.

Pojalla painoa nyt noin 3,1kg, ja liikkeet tosi hitaita tai vähäisiä. Ultrassa näkyi tyypin hengittelyt, eli voi hyvin eikä tartte olla huolissaan.

Nyt onkin alavatsan kivut kovempia ja polttelee, mutta ei ainakaan vielä laskettavissa olevia supistuksia.

Ens maanantaina neuvolaan, sieltä soittavat synnärille pelkoaikaa jos ei synny ennen sitä.

On muuten kiva odotella ruuhkaisella kaupan parkkiksella kun mies saa ryykätä ruokaostoksia. Sanoin vielä että kaupoille en lähde enää vaappumaan, meneehän tää näinkin :happy:

Tytsy, itse miettiny kans miten äitit jaksaa repaleisilla/olemattomilla yöunilla ja jos vielä muitakin lapdia.. Vanhuudko tässä itellä painaa??

Kannattaa jättää se yöllä lypsäminen minimiin mun mielestä. Kunnon unet on tärkeemmät, jos sit jaksais vähän kauemmin tissitaistoa ja levon ansiosta maidon tuotanto voi jopa parantua. Ite lypsäisin just ennen nukkumaanmenoa, ni sais ehkä 6 h unta ennen ku täytyy nousta uudestaa lypsää.

Asenne se taitaa paljon ratkasta tossa jaksamisessa. Unet tulee pätkissä, mut hormonit onneks suojaa jonkin verran. Esikoinen nukku ekan kokonaisen yönsä joskus lähempänä 2 vuoden ikää, et valvominen/heräily on tuttua. Refluksi ja suolisto-oireiset allergiat teki vauvavuodesta helvettiä! Kaikesta näemmä selviää ja tokan kohdalla oli helppoa ku 2kk iästä nukkui 19-06 :) Tän kans jotenki vaan nautin heräilystä, imettämisestä ja vauvan läheisyydestä kun sen tiedostaa, että tätä kestää vaan sen pienen hetken. Ite tehny elämän mahdollisimman helpoksi, niin ei turhista tarvii stressailla. Öisin en sängystä nouse ellei itellä kamala vessahätä. Vauva nukkuu vieressä, ei ehdi itkeä ennen ku on jo vaippa vaihettu ja tissi suussa :D Sängyn vieressä reippaasti vaippoja, harsoja, kosteussuojia, liivinsuojia, vesipullo jne ni ei tarvii lähteä hakemaan mistään ja vauvakin pysyy rauhallisena ku yöt vietetään sängyssä ja päivisin ollaan sit muualla. Toki tuo valvoo välillä pidempäänkin, kuten viime yönä meni yhteen asti tissitellessä, mut pääasiassa tyytyväisenä tissittelee/tuijottelee ni ite voi torkkua :)

Ruokavalio ja liikunta on tietysti kaiken perusta. Välillä tuntuu unohtuvan syöminen ja kyllä sen olosta huomaa! Kuten myös sen, että tullu jtn törkyä syötyä tai salaatit jääny vähemmälle. Tasasin välein ku syö perusterveellistä ruokaa ni pysyy energiatasot kohillaan, muistaa juoda ni ei turvottele/ummeta ja liikkuu voinnin mukaan. Vaunulenkkeily tekee hyvää niin äidille kun vauvallekin :) Toki tuo ilma pikkusen masentava ja epäjouluinen, mut raitista ilmaa kuitenkin! Näillä eväillä mä oon jaksanu ja meinasin nytkin jaksaa, nopeesti se aika menee ja saa taas nukkua pidempiä pätkiä :)

Asennekin ratkaisee kyll jaksamisessa mutta itsellä auttaa myös se että yrittää ymmärtää miksi vauva syö tiheästi jne. Esikoisen kohdalla mies ei ymmärtäny mun ahdistusta. Nyt hän noina tiheän imun öinä kysyi että voiko hän tehdä jotain. Eihän hän voinut tehdä mitään ku tissimaitoa ei saa isimieheltä. Mutta sekin helpotti. Ja toisena yönä olin nii loppu että suurin piirtein itkin jo sängyn laidalla ku pinnasängyssä peitto heilui nii mies vaan halasi sit nii sekin helpotti oloa.
Nyt tosin saanu parina yönä nukuttua hyvin kun vauva heränny kerran syömään. Tänään oli sit neuvolan kotikäynti ku likka 6vrk ja syntymäpaino ohitettu +10grammalla.

Tänään käyty neuvolassa ja pienen miehen mitat olivat 2585g ja 46,2cm <3 hienosti lähtenyt kasvamaan :)

Onnea kaikille pienen tontun saaneille <3

Mitkäs ne teiän syntymämitat oli?

Meillä oli siis 2480g 46cm 14.12, kotiutumispaino 17.12 2400g ja eilen neuvolan kotikäynnillä viikon iässä painoa 2520g. Eli kotona saatu 120g painoa ja syntymäpainokin hienosti jo ylitetty, ja mikä parasta, pelkällä ämmällä

Mitkäs ne teiän syntymämitat oli?

Meillä oli siis 2480g 46cm 14.12, kotiutumispaino 17.12 2400g ja eilen neuvolan kotikäynnillä viikon iässä painoa 2520g. Eli kotona saatu 120g painoa ja syntymäpainokin hienosti jo ylitetty, ja mikä parasta, pelkällä ämmällä

Syntymämitat olivat 3.12. 2085g ja 44cm <3
Ja pään ympärys oli 31cm ja nyt on 34,2cm :)

On kyllä ihana huomata miten pieni kasvaa minun maidolla! Jotenkin ihan hurja ajatus :D ❤️ Silloin 1vko ja 2pv iässä oli paino jo 4870g, syntymäpaino oli siis 4500g ja sairaalasta lähtiessä 4460g, joten ei sielläkään paljon laskenut :) Välillä kun imetys takkuaa eikä jaksaisi niin tulee mietittyä tätä :)

Poitsun eka neuvola takana, sairaalasta kun lähdettiin paino oli 3206g, tänään 3475g. Syntymäpaino ohitettu 55 grammalla, kuulemma hyvin kasvaa ja maidon riittävyydestä ei tarvitse huolehtia. :)

Teillä on kyllä Pauliina ollut aivan huikeaa toi painonnousu! Siellä on varmaan kohta jo 5kg rikki. :) Mikä vaatekoko teillä muuten menee?

Muoks: olin laittanut painon about kilon pienemmäks, korjasin oikein. :D

Muokattu viimeksi:
Takaisin