Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli kontrolli, passittivat takasin kotiin, kun vauva oli hyvin voiva ja heidän mielestä äitikin. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kohdunsuu 3cm auki, eikä kanavaa jäljellä. Sen jälkeen on kipeästi supistellu 5-10 minuutin välein eli nyt n 6 tuntia. Mietin että osaako joku sanoa että kun sen tarkastuksen jälkeen on tullut veristä vuotoa, tiedän että se kuuluu asiaan, mutta tulee myös hyytymiä niin onkohan se ihan normaalia??

Meidän neito oli syntyessään 3380g ja 50 cm ja pipo 34, 1 vkon ikäisenä 3340g pituutta ei mitattu ja 2vkon iässä 3530g ja 49 cm (whatwhat kutistu) ja pipo 35.5:)
Näin kasvaa korvikkeella ja pikkusen tisumaidolla.

Olen samaa mieltä että asenne kysymys tää väsy asia, onneksi vielä hormoonit ja tuore rakaus hyrrää sen verran että jaksaa painaa, ja onneksi toi mun ukko on tyttöön niin lääpällään että ihan oma-aloitteisesti ottaa hoivaan <3 mut onhan se vielä lomallakin:)

Täällä tänään ekat kunnon supistukset! Aamulla mahassa tuntui samalta kuin tuntuu ennen naistenvaivojen alkamista. Nyt tuntuu siltä kuin olisivat alkaneet, samanlaisia suoistuksia kuin niiden aikaan. Eli ajoittain kipeitä, mutta eivät kestä pitkään. Tuskin sieltä vielä on ketään tulossa, mutta jospa nuo paikkoja vähän jo availisivat. Kuusikin on saatu koristettua. Vaikka muuten kyllä ei yhtään ole semmoinen olo, että ylihuomenna on jouluaatto..

Joo, kyllä itelläkin "asennetta" piisaa paremmin jos vaikka saa 2x2h yöunet, mutta kun oma unisaldo on nolla, niin ei siinä kauheesti jaksa enää asennetta miettiä. Ainut lääke, että saa jossain kohdassa nukkua. Toivotaan että ens yö parempi yö, niin sitten taas kaikki näyttää kirkkaammalta. Nyt en saanu päivälläkään levättyä kun poika huus heti ku käsistänsä laski ja välillä vaikka oli sylissäkin. Nyt tietenki nukkuu kuin enkeli, kun on tulossa kaveri lastenvahiks että päästään ukon kans jouluruokaostoksille. Melkeen kiukuttas, että olis säästäny sen elämöinnin hoitotätille ja antanu äitin.nukkua! :D

Mie oisin niin valmis jo synnyttämään. Ollut tosi tukala olo tänään ja väsyttää. 39+1. Huomenna klo 11 neuvolaan ja entisen kätilön pitäisi vähän ronkkia jos auttaisi käynnistymään. Aamulla kävin joulukalat vanhemmille hakemassa paikallisen savustamon myymälästä ja jonottelin puolisen tuntia. Aavistuksen tuntui rankalle reissulle :/

Poitsun eka neuvola takana, sairaalasta kun lähdettiin paino oli 3206g, tänään 3475g. Syntymäpaino ohitettu 55 grammalla, kuulemma hyvin kasvaa ja maidon riittävyydestä ei tarvitse huolehtia. :)

Teillä on kyllä Pauliina ollut aivan huikeaa toi painonnousu! Siellä on varmaan kohta jo 5kg rikki. :) Mikä vaatekoko teillä muuten menee?

Muoks: olin laittanut painon about kilon pienemmäks, korjasin oikein. :D

Hyvä että sielläkin paino lähtenyt hyvin nousuun! :)
Meillä on joo noussut hurjaa kyytiä :D Vaikka ei omasta mielestäni mitenkään kauheita määriä syö, tai eihän mulla oo mitään vertailupohjaa.. Mut mitä oon kuullu miten jotkut roikkuu tissillä jatkuvasti, tää on yleensä kerrallaan noin 10-20min ja nukkuu tosi paljon, mut eikös se uni kasvata myös :D Vaatteista meillä menee 50-56cm, ihme kyllä et jotkut 50cm vielä menee, tuskin kauan :D

Hyvin kaikilla kasvanut. Meillähän toi kasvu takkusi kun tyhmänä luulin että kasvaa kun kerran mun maito riitti. Eipä riittänyt. Niukin naukin saatu 2 viikon ikään painoa syntymäpainoon saakka. Pituutta 1½cm tullu... Nyt korvike käytössä kun ei kerran muuten kasveta!

Mie oisin niin valmis jo synnyttämään. Ollut tosi tukala olo tänään ja väsyttää. 39+1. Huomenna klo 11 neuvolaan ja entisen kätilön pitäisi vähän ronkkia jos auttaisi käynnistymään. Aamulla kävin joulukalat vanhemmille hakemassa paikallisen savustamon myymälästä ja jonottelin puolisen tuntia. Aavistuksen tuntui rankalle reissulle :/
Sama täällä! Nyt 39+2 ja aivan loppu. Joitai pieniä supistuksia tulee sillon tällön ja väsyttää nii paljon. Tämäki päivä menny vaa nukkuessa ja vessassa ravatessa. Yölliset heräilyt lisääntyny ihan kivasti... ehkä tää täst pikkuhiljaaa...

Onnea uusista jouluvauvoista! :Heartred

Noista päänympäryksistä tuli mieleen että esikoisen kohdalla päänympärys syntyessä oli 34cm ja nyt kuopuksella 36cm, molemmat 50cm pitkiä. Esikoisella syntyessä kallon suunta pystympi ja suipompi ja kuopuksella kallonmuoto enempi taaksepäin kuten serkkuvauvalla (mikä vaikuttaa mittanauhamittaukseen) josta oli neuvolalääkäri kysynyt sekkuvaavista onko suvussa isopäisyyttä

Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti vaavin ollessa tasan viikon vanha, mittailtiin siinä ohessa myös isoveli joka nyt 77cm sekä itseltäni poistettiin tikit eli koko perheellä neuvolameininkiä kun lasten isukki mukana hääräämässä :) synnäriltä kotiutumispainoon oli pikkuveikalle tullut painoa lisää lähes 200g :)

Täältä huutelen, että todennäkösesti tänä yönä päästään saliin. Paikat avautunu sen verran hyvin ja oon saanu vaan kaks puolikasta cytoteciä. Oon ihan yllättyny siitä, että kivut ei oo kovia. Pelkällä pallolla pärjänny ja kuitenki on kohdunsuu avautunu ja edistystä joka sisätutkimuksella tapahtunu. Toiveena olis saada ukko syliin mahdollisimman pian.
Olin viime yönä sentin verran auennu vaikka ei yhtään supparia ollu, vauvan kairaus oli tehny tehtävänsä ilmeisesti.

Nyt on 9,5h supistellu 5-10minuutin välein, alkaa olla aika tööt olo. Lämmin kaurapussista on tullut mun paras kaveri! Jospa välit alkas pikku hiljaa tihenemään niin pääsis synnärille ja tosi toimiin, tahdon niiiiiin kovasti jo pikkuisen syliin <3

Meillä kanssa vauva nukkuu perhepedissä. Kun ähinä alkaa, niin olen jo valmis imettämään. Sitten jatketaan unia. Seuraava imetys kun alkaa, niin käännetään vaan kylkeä. Näin kaikki nukkuu hyvin. Vaippa vaihdetaan yleensä kerran yössä, mutta muuten ei sängystä nousta. Vesipullo mulla myös sängyn vieressä, niin saa juotua yölläkin ilman nousemista.
Painoa oli tullut viikossa tasan 300g lisää, joten maito ainakin riittää vielä :)
Ja valohoitoonkaan ei jouduttu, kun arvo oli taas laskenut, mutta lauantaina seuraava kontrolli. Ainakin joulu saadaan olla kotona :)

Meille syntyi mimmi eilen 51cm ja 3955g oli kyllä säätöä epiduraalin kans urghg.. muuten hyvin meni..
Supistuksia ollut nyt 3 vrk:n ajan, muuttuneet kivuliaammiksi vrk:n sisällä,välillä jopa 3krt puolessa tunnissa mut sit saattaa tulla pitempiä välejä.
Kivunlievitykseen tää tens-laite on ihan huippu :) Suosittelen.Voi vuokrata esim.Aktiivinen synnytys ry:n sivujen kautta(fb:ssä) tai muualtakin esim.http://www.lainahaikara.fi/2-uncategorised/4-elle-tens
googlaamalla löytyy babycare Elle tens

Sorry metalf mä sähläsin tän puhelimen kanssa....ei ollut siis kommentti sun kirjoitukseen.

Onnea kovasti pikkuisesta <3

Takaisin