Joulukuun jutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ellami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolaan soitettu... ohjeet antoi että lähteä polille päivystykseen jos kipuja rupee esiintymään tai vuoto runsastuu.. Tämän kyllä arvasinkin..mutta hieman tietysti rauhoittaa mieltä kun sai ammattilaiseen yhteyden.. perjantaille sain kuitenkin ajan, että ei mene viikonloppu pelon vallassa.

Mulla kun oli tuota ruskeeaa tuhrua niin todettiin vaan että limakalvot vuotaa helposti. En halua vähätellä ja ammattilainen on toki antanut ihan oikeat ohjeet, mutta kyse ei ole välttämättä mistään tuon vakavemmasta. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Mulla kun oli tuota ruskeeaa tuhrua niin todettiin vaan että limakalvot vuotaa helposti. En halua vähätellä ja ammattilainen on toki antanut ihan oikeat ohjeet, mutta kyse ei ole välttämättä mistään tuon vakavemmasta. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Vuoto runsastui hieman ja ei ole enään niin ruskeaa, mutta ei silti siteeseen asti tule. Jos vaan levolla menisi tässä ohi. Sitä varten perjantaina tarkastus, että jos olisi vain haavauma limakalvolla tai vastaavaa.. sanoi myös tietysti sen että voi myös istukan reuna vuotaa jos sijainti sellainen.. onneksi ei ole niitä kipuja ja vuoto on vain "tasaista" ja pyyhiettäessä.. Ahdistaahan tämä tosiaan kun eka "virallinen" raskaus.. muutenkin kun olen pessimisti luonteeltani niin kaiken hakee pahimman kautta.

Hyi kun alkoi oksettaa kun katsoin videon jossa naiselle tehtiin sektio. Mietin omalla kohdallani että melko varmasti pyörryn jossain vaiheessa oli synnytystapa mikä tahansa... Olen aina ollut herkkä pyörtyilemään.. esim jos paljon verta yms. Esim kerran pyörryin jopa hammaslääkärissä kun suusta poistettiin kysta.o_O

Minusta tuntui jo ihan tarpeeksi hurjalta, että maistoin piparitaikinaa, kun siinähän on raakaa kananmunaa. :grin

Minäkin olen pyörtynyt kerran rokotuksessa. Nyt olen ollut ylpeä itsestäni, kun olen selvinnyt kaikista verikokeistakin ihan hyvin. Tosin synnytystä en uskalla vielä kauheasti miettiä...

Suomessa ei ainakaan kuulu raaka kananmuna vältettävien listalle raskausaikana :)

Aa, Donitsi no sitten jos vähän runsastui. Hyvä että pääset tsekkaamaan tilanteen. Syitä on voi tosiaan olla vaikka kuinka ja aina sitä ei edes löydetä. Tsemppiä!

Kunhan vaan syy ei olisi se pahin :) Olo on vaan että ei edes sängystä halua nousta nyt.. ei onneksi edelleenkään kipuja..

Musta tää on just tosi tärkeä pointti. Ja itse oon ainakin ollut positiivisesti yllättynyt siitä, miten paljon tukea ja kannustusta täältä on saanut. Pidin totta puhuen tällaisia palstoja etukäteen vähän arveluttavina.. Mutta sain onneksi vaihtaa käsitystäni!

Toivottavasti kaikkien joulu on sujunut hyvin. Täällä palailtiin tänään reissusta, huomenna naikkarille sikiötutkimuksiin. Tänään on hyvä päivä, joten oon todella toiveikas käynnin suhteen. Jouluruoat jäi tänä vuonna vähemmälle ja mielikin on ollut vähän maassa. Mutta valoisampaa kohti <3
Oliko teillä tänään naikkarikäynti? Ajatuksissani olet ollut hurjasti! :love7

Olihan se eilen. Kerron kuulumiset, jotka eivät ole hyviä. Herkimmät tai ultria paljon jännittävät voivat suosiolla jättää lukematta :)

Menimme sikiöntutkimusyksikköön jossa meidät otti vastaan (mukava) ylilääkäri ja kaksi kätilöä. Sikiön ultraaminen aloitettiin heti. Tällä kertaa näin itsekin heti, että sikiö oli todella turvoksissa. Turvotusta oli koko kehossa ja lisäksi keuhkoissa. Kaulassa oli kaksi isoa nestepussia. Positiivista: sydän löi reippaasti, tyyppi oli kasvanut edelleen viikkojen yli ja liikkui.

Ultran jälkeen lääkäri kertoi meille, ettei sikiön ennuste ole hyvä. Juttelimme ja saimme kysellä. Lopuksi hän kysyi, haluammeko jatkotutkimuksia ja koska halusimme, hän teki saman tien istukkapunktion. Se ei ollut ollenkaan niin epämiellyttävä kokemus kuin olisi voinut kuvitella. Toinen kätilö tsemppasi mua (kun muut tekivät toimenpidettä) ja toimenpide oli ohi muutamassa minuutissa. Tuota ei siis tosiaan tarvitse jännittää, jos omalle kohdalle joskus osuu :)

Punktion jälkeen lääkäri toivotti voimia ja menimme vielä noin puoleksi tunniksi kätilön juttusille. Hän kertoi eri vaihtoehdoista ja yleisimmistä kromosomipoikkeavuuksista. Hän epäili, ettei sikiöllä todennäköisesti ole downia, koska veriarvoni olivat niin hyvät, vaan epäili ennemmin turnerin syndroomaa. Sille on ominaista että 9/10 sikiöistä menehtyy kohtuun ennen rv20. Kävimme molemmat vielä verikokeissa, jotta myös meidän geeniasiat saadaan tarvittaessa tutkittua tarkemmin.

Tulokset yleisimmistä kromosomipoikkeavuuksista saamme toivottavasti jo huomenna, viimeistään ensi keskiviikkona. Kattavat tulokset tulevat kolmessa viikossa. seuraava ultra on 17.1. mikäli pikkuinen jaksaa elää sinne saakka. Sydän saattaa pettää, kun turvotusta on noin paljon.

Tämä oli ikävä tarina, mutta halusin kertoa sen, koska kerroin myös alkutilanteen. Tämäkin on elämää - sitä oikeaa, johon kuuluu ilot ja suuret surut.

Ja te muut: NAUTTIKAA terveistä lapsista. Sekä niistä olemassa olevista että vielä syntymättömistä! Olette todella onnekkaita. Tsemppiä kaikille raskaudenaikaisiin koettelemuksiin - niihin suuriin ja myös pieniin. Kaikki ne on yhtä todellisia.

Embo kiitos kun jaat tarinasi. Olen pahoillasi puolestasi ja lähetän sinulle paljon voimia vaikean tilanteen käsittelyyn. Ihailen suhtautumistasi ja oikeaa asennettasi.

Toisaalta tällaiset tarinat antavat mahdollisuuden olla kiitollisia siitä, että asumme Suomessa, jossa äitejä tutkitaan oikeasti hyvin ja saamme hyvää hoitoa, kun sitä tarvitsemme.

Kiitos Embo informatiivisesta tekstistä, ja voimia! :Heartred

Olihan se eilen. Kerron kuulumiset, jotka eivät ole hyviä. Herkimmät tai ultria paljon jännittävät voivat suosiolla jättää lukematta :)

Menimme sikiöntutkimusyksikköön jossa meidät otti vastaan (mukava) ylilääkäri ja kaksi kätilöä. Sikiön ultraaminen aloitettiin heti. Tällä kertaa näin itsekin heti, että sikiö oli todella turvoksissa. Turvotusta oli koko kehossa ja lisäksi keuhkoissa. Kaulassa oli kaksi isoa nestepussia. Positiivista: sydän löi reippaasti, tyyppi oli kasvanut edelleen viikkojen yli ja liikkui.

Ultran jälkeen lääkäri kertoi meille, ettei sikiön ennuste ole hyvä. Juttelimme ja saimme kysellä. Lopuksi hän kysyi, haluammeko jatkotutkimuksia ja koska halusimme, hän teki saman tien istukkapunktion. Se ei ollut ollenkaan niin epämiellyttävä kokemus kuin olisi voinut kuvitella. Toinen kätilö tsemppasi mua (kun muut tekivät toimenpidettä) ja toimenpide oli ohi muutamassa minuutissa. Tuota ei siis tosiaan tarvitse jännittää, jos omalle kohdalle joskus osuu :)

Punktion jälkeen lääkäri toivotti voimia ja menimme vielä noin puoleksi tunniksi kätilön juttusille. Hän kertoi eri vaihtoehdoista ja yleisimmistä kromosomipoikkeavuuksista. Hän epäili, ettei sikiöllä todennäköisesti ole downia, koska veriarvoni olivat niin hyvät, vaan epäili ennemmin turnerin syndroomaa. Sille on ominaista että 9/10 sikiöistä menehtyy kohtuun ennen rv20. Kävimme molemmat vielä verikokeissa, jotta myös meidän geeniasiat saadaan tarvittaessa tutkittua tarkemmin.

Tulokset yleisimmistä kromosomipoikkeavuuksista saamme toivottavasti jo huomenna, viimeistään ensi keskiviikkona. Kattavat tulokset tulevat kolmessa viikossa. seuraava ultra on 17.1. mikäli pikkuinen jaksaa elää sinne saakka. Sydän saattaa pettää, kun turvotusta on noin paljon.

Tämä oli ikävä tarina, mutta halusin kertoa sen, koska kerroin myös alkutilanteen. Tämäkin on elämää - sitä oikeaa, johon kuuluu ilot ja suuret surut.

Ja te muut: NAUTTIKAA terveistä lapsista. Sekä niistä olemassa olevista että vielä syntymättömistä! Olette todella onnekkaita. Tsemppiä kaikille raskaudenaikaisiin koettelemuksiin - niihin suuriin ja myös pieniin. Kaikki ne on yhtä todellisia.
Voittaja elämänasenteesi, vahvuutesi ja avoimuutesi puolesta!

Kirjoitit tekstisi rahallisesti ja luin sen rauhallisesti, vaikka tunteet varmasti mylläävät mielessä.

Kiitos, kun jaoit tarinanne, joka taitaa olla vasta alussa.

Voimia ja rohkeutta! Olen sanaton. :Heartbigred:Heartred

Oletteko käyneet jo neuvolalääkärin vastaanotolla?

Minulla on aika ensi viikolla.
Mitä sielä tehdään? Ultrataanko?

Embolle jaksamisia!<3

Embo <3

Tiitu90, mulla oli muutama viikko sitte lääkäri. Erona perus neuvolakäyntiin oli, että tehtiin sisätutkimus. Sitäkään ei nykyään edes välttämättä tehdä. Eikä mulla ultrattu. Kaippa se lääkäri vaan haluaa nähdä asiakkaan, kun on kuitenkin hänellä se hoitovastuu raskauden aikana.

Embo kiitos että jaoit kokemuksen ja kuten muutkin on sanoneet, ihailen sitä miten otat kaiken tuon vastaan. Paljon voimia tilanteen käsittelyyn ja sen vaiheisiin! <3

Mulla oli lääkäri viime viikolla. Neuvolatäti kurkkas verenpaineen ja painon ja kertoi otettujen kokeiden tulokset. Sen jälkeen lääkäri ja hän lähinnä kyseli vaan miten olen voinut. Koska mitään tulehdukseen viittaavaa oiretta ei ole ollut ja edellinen synnytys meni hyvin niin sisätutkimusta ei tehnyt ollenkaan. Kuunteli vaan sydänäänet ja se oli siinä.

Takaisin