Joulukuun juttelot

Heippa hei mammat!

Onpas juttua tullut taas kaikilta kun ei muutamaan päivään ole käyny lukemassa =D mahtavaa että kaikilla menee hyvin ja odotusta ilmassa =D

tämä meidän neiti sais jo syntyä. tekee mut meinaa tosi kipeäksi vaikka välillä onkin parempia päiviä. nyt tuli postissa raskausajan tukivyö jos toisi vähän helpotusta oloihin =) peukut pystyssä, kaikki neljä =)

itse oon jotenkin ajatellu että toi imetys lähtee ihan luonnostaan käyntiin sitten kun aika koittaa joten en oo siitä kyllä stressiä ottanu.

sairaala kassin sisältöä oon alkanut jo pohtimaan, pitää kaivaa jostain netin puolelta joku lista mitä kaikkea siellä on hyvä olla mukana kun ei yhtään tiedä =)

ensi viikolla pääsee varaamaan ajan sinne kättärin tutustumiskäynnillekkin =) hurjaa että ihan piakkoin on jo 30vk takana, huhhu.

alkanut miehellekkin iskemään noiden vauvatavaroiden osalta pieni paniikki ja ollaan yhdessä tehty listaa että mitä sitä vielä tarvii hankkia. aika vähän tosin enää joten voiton puolella ollaan =D

vaavi edelleen hirmuisen aktiivinen ja kovat nyrkkeilymatsit menossa pitkin päivää, nyt jo saattaa liikkua monta tuntia yhtä soittoa eikä pidä pitkiäkään taukoja. ihme energiapakkaus ja välillä toivon että antais vähän ylimääräistä energiaa mullekkin kun on mennyt aika paljon päivät nukkuessa ja siivoillessa.

supparit vie täällä voimia mutta onneks ei oo vielä tarvinnu lääkäriin saakka mennä vaikka lähellä on pari kertaa ollutkin.

mutta kaikin puolin hyvin pyyhkii ja joulua odotellaan =) maaliskuukin on jo niin lähellä että hirvittää, hassua että sitä ensin odotti ja odotti ja odotti ja nyt alkaa iskemään paniikki että onko ihan pakko synnyttää vaikka niiiiiiiin mielelläni jo ottaisin tuon nyytin vatsan ulkopuolelle =D sekavaa


hyviä vointeja kaikille
emoticon
 
Mukava kuulla että mammoilla pyyhkii hyvin!

Koittakaas nyt hillitä siivoushalujanne, koska kroppa ei jaksa niin kuin ennen. tuntuu itelläkin että työviikon jälkeen on ihan katki. En yleensä ostele valmisruokia mutta torstai- ja perjantai-ilta meni ihan löhöillessä kun ei vaan jaksa. Oliskohan että rautapillerit ei oikein tehoa vai se että ei kerkee nukkuun öihin tarpeeks ... No, ihanaa että nyt on viikonloppu ja saa levätä!
emoticon 

Kaikilla tuntuu olevan käynnissä ihan megalomaaliset joulusiivoukset ja vauvanvaatteiden siivoamiset. Koitan lohduttautua sillä että itellä on laskettu aika vasta maaliskuun lopussa että vielä on aikaa haalia vaatteita ja laittaa huonetta. Äippäpakkaus tuli viikolla että kyl se oli ihanaa - pääs vähän fiilisteleen. Ihanan söpöjä ne pienet vaatteet ts. yllättävän vähän rumaa kamaa. Olin yllöttynyt kuinka pakkauksessa ona paljon niitä vaatteita!
Joulunakin ajattelin laittaa ruokaa voimien mukaan. Saa mies kyllä auttaa.

Glögintuoksuista iltaa sinne emoticon
 
kroppa ei tosiaan jaksa samalla lailla ku ennen . 
nyt huomaa miten sitä on huomattavasti pienemmästä määrästä fyysistä rasitusta, niin ihan poikki !! :D ei vaan meinaa mennä kalloon, että ei saa rasittaa itteensä  .. 

Shani; olishan tuo aika hauskaa jos se oliski "vaihtunu" . :D täälä vaan kaikki taitaa olla niin asennoitunu poikavauvaan, että ei sieltä oikein mikää muu voi tulla .. :D 
noooh, toivotaan, että se olis ens viikolla paremmassa asennossa. 

huh, ite en oo vielä uhrannu ajatustaa sairaalakassille .. mutta jos oikeinki järkeviä ollaan, niin kai sitäki pitäis pian alkaa miettiä. :D ainaki omat tavarat ja sitte ku viikkoja on tarpeeksi niin vauvanki tavarat. :D 

meille saapuu äitiyspakkaus parin viikon sisään. kelalta tuli eilen päätökset .. voi, ei maltettaisi odottaa, että se tulis ja sais pengastaa sen läpi ja alkaa pesemään noita vaatteita. :) 

meillä kyllä mies on edelleenki noitten tuttipullo ym. ostosten kans sitä mieltä, että vauvanki tuloon on vielä aikaa . :D mutta kukas sen tietää miten kauan siihen on . :D 
 
No heipähei taas.



Tosta sokerirasituksesta, niin ainakin täällä Turun seudulla kaikki yli 25 vuotiaat ensisynnyttäjät lähetellään sokerirasitukseen. Aika yllättävää miten raskas prosessi käynnistyy jos sokerit ylittää hivenenkin sallitut rajat. Mullahan tosiaan paastoarvon 5.3 raja ylittyi valtavasti 5.4 ... ja siitä seuraa tosiaan omien mittausten lisäksi tiheämmät neuvolat ja vuosittaiset sokerirasitukset. No hyvä että on resursseja.



Ihanna että ihmisillä riittää energiaa tohon siivoustouhuun!!



Onkos kellään muulla tullut sappivaivoja raskauden myötä? Mulla on ollut kipuja tossa oikealla ylävatsalla ja kyljessä ja nyt pohditaan jospa se olis sappi. Onneksi tuntuu hoituvan kun lopetin kahvin ja suklaan syönnin :) Onnksi nää on näitä raskauden ohimeneviä harmeja!!



Ihanaa joulunaikaa kaikille, voikaatten hyvin!



 
Heipsuli veipsuli!

Nyt olen tottunut tarpeeksi tähän uuteen foorumiin että hermoni kestävät kirjoittaaemoticon  Sitten valitukset: Kävin neuvolassa 9.12. raskausviikkoja 27 ja kaikki oli hyvin; se oli siis neuvola-lääkärikäynti/tarkistus. No sitten sain seuraavan ajan.. vasta 13.1. !?!? Itse kun kuvittelin että se olisi jo 2-3viikon päästä. emoticon  No ei kuulemma ole liian myöhään, mutta kun kysyin että milloin on seuraava ja viimeinen lääkärintarkistus niin sanoivat että kuukautta ennen laskettua aikaa. Eli mulla on yks neuvola välissä ja sitten TAAS lääkäri. On tietty ihanaa että kaikki on ok, paitsi että lääkäri sanoi että aika korkealla mulla on kohtu normaalisti kuulemma viikolla 27 on jotain 24cm ja mulla oli 29cm, niin nyt saa sitten miettiä että minkälainen 6kg pallo sieltä syntyy. Jotenkin kuitenkin toivoisi että olisi neuvolakäyntejä enemmän mutta ilmeisesti uudelleen synnyttäjiä kohdellaan näin espoossa.. emoticon  Onko muilla kokemuksia? Suonenvedot ovat nyt tulleet osaksi arkipäiväistä elämääni ja väsymys on huikeaa, mutta vielä olen töissä ollut! hg oli 111 eli rautaa taas naamaan. Mutta muille hauskaa joulun odotusta ja koitetaan malttaa mielemme. Kun nää loppuvuoden juhlat on juhlittu aika menee todella nopeaa emoticon

ps. Niin milloin se ois kaiken maailman oppaiden mukaan hyvä pakata se kassi??
[url=http://lilypie.com][img]http://lbdf.lilypie.com/3T1vp3.png[/img][/url]
 
heippa!
huomasin sun viestissä jotain tuttua.. mulla mies on kans joutunut noihin aura hommiin ja välillä ressaa aika rankasti.
Itse olen 27+3rkv ja oon ollut raskauden alusta lähtien kauhean yli suojeleva muita ja itseäni kohtaan.
Onko tällaisia piirteitä esiintynyt?emoticon

Oma olo: tuntuu et maha painaa liikaa ja kauhea nyrkkeilyshow päällä koko ajan.
vajaa kolme kk niin olis laskettu aika.. saa nähdä onko tulossa ulos jo aikasemmin..
 Hyvät odotusajat!
T:Sandy
 
heippa!
huomasin sun viestissä jotain tuttua.. mulla mies on kans joutunut noihin aura hommiin ja välillä ressaa aika rankasti.
Itse olen 27+3rkv ja oon ollut raskauden alusta lähtien kauhean yli suojeleva muita ja itseäni kohtaan.
Onko tällaisia piirteitä esiintynyt?emoticon

Oma olo: tuntuu et maha painaa liikaa ja kauhea nyrkkeilyshow päällä koko ajan.
vajaa kolme kk niin olis laskettu aika.. saa nähdä onko tulossa ulos jo aikasemmin..
 Hyvät odotusajat!
T:Sandy
 
heippa!
huomasin sun viestissä jotain tuttua.. mulla mies on kans joutunut noihin aura hommiin ja välillä ressaa aika rankasti.
Itse olen 27+3rkv ja oon ollut raskauden alusta lähtien kauhean yli suojeleva muita ja itseäni kohtaan.
Onko tällaisia piirteitä esiintynyt?emoticon

Oma olo: tuntuu et maha painaa liikaa ja kauhea nyrkkeilyshow päällä koko ajan.
vajaa kolme kk niin olis laskettu aika.. saa nähdä onko tulossa ulos jo aikasemmin..
 Hyvät odotusajat!
T:Sandy
 
Heippis,



mahan koosta senverran että meilläkin täällä mahankasvu kulkee omia polkujaan käyrien yläpuolille, mutta neuvolalääkärin mielestä ainakin on ihan normaalia. Mulla on ollut suurinpiirtein samat viikot ja sentit. Itse olen aika lyhyt, eli ei ole vatsalla tilaa muualle kuin eteen :)



Sillä sf mitalla ei ilmeisesti ole niin paljona tekemistä tulevan babyn painon kanssa (toivottavasti tosiaan!!) ja tärkeintä kuulemma on tasainen kasvu. Ja sehän kasvaa :) Vähän kyllä alkaa aina epäilyttämään kun kuulee näitä "niin kaksosethan sulle tulee" kommentteja.



Jippii ja jee, sokerit on pysynyt normaalina, paastoarvo ei ole

 
höh, eihän tämä toiminut meidän explorerilla, mutta onneksi google crome toimii, nyt näkyy tekstinmuokkauspalluratkinemoticon .


No jokatapauksessa, sokerit on pysynyt kurissa, eli jippii! Onpa muuten kurjaa sairataa flunssaa ihan para-tabsin voimalla, miten sitä kaipaakaan kunnon duactia tai buranaa. 



Pysykäätten terveinä!
 
voi tuska näiden mielialojen kanssa menee järki!!!!
oon esim tänään itkeny ja nauranu ja välillä molempia samaan aikaan ja täysin ilman mitään syytä!

pelottaa ja ahdistaa niin pirusti se synnytys ja olisin halunnut hyvissä ajoin käydä tutustumassa sinne kättärille mutta vasta rv36 pääsee!!
mun mielestä ihan järkyttävän myöhään.
tuo lapsihan saattaa olla jo syntynyt sillon!

onneks on neuvola taas viimeinen päivä että saa jotain kontaktia tuohon hommaan.

äitiyspäiväraha ja vanhempainraha päätös oli tullu kelasta jo kelan nettisivuille ja hyvältä onneksi näytti että ei ihan ilman rahaa joudu olemaan =D päätettiin sitten käydä helmikuussa ostamassa lipasto vauvan vaatteille ja petivaatteille vaikka niille oli jo paikka katsottu omasta vaatekaapista.
on päässyt paisumaan nuo vauvanvaatevarastot nyt niin huimaksi että suurin osa edelleen laatikossa vaikkakin pestynä jo =D

paniikkipaniikkipaniikki iskenyt kaikesta vaikka tiedän että aikaa on yli 2kk mutta silti!!! haluisin että kaikki olis jo valmista!!! argh
 
Heippa!

Pitkään aikaan en oo täällä käynyt (niin kuin ei vissiin moni muukaan..) ja kylläpäs oli sekavan oloinen sivusto, mut eiköhän tää tästä!

Täällä jotenkin "kateellisena" luen toisten "vaivoja" ja vapinoita.. Itsellä kun on lähes koko raskaus ollut aivan oireeton!
Ei ylitsepääsemätöntä väsymystä, ei mielialojen kanssa mitään, seksi maistunut ihan yhtä lailla kuin ennenkin ja olokin on samanlainen kuin aina ennenkin! 
Jos vatsa ei pyöristyisi, niin en varmaan tietäisi olevani raskaana :)

Miten teillä on painoa kertynyt?
Itellä on edelleen -300g ensimmäisestä punnituksesta.. alkuun siis kun tippu vajaa 2kg. Neuvolassakin sitä ihmeteltiin ja hiukan rupes ihmetyttään et eikö ne sit mitenkään tarkista et kasvaahan vauva silti normaalisti? Kun eihän se sf mitta kerro vauvan koosta loppupeleissä mitään?

Eipä ole maaliskuuhun tosiaan enää pitkä matka! Tänään laskin että mulla on enää 6 työviikkoa äitiysloman alkuun!
Jotenkin silti synnytys ja vauvan kotiutuminen tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta! No, kaikki aikanaan :)

Mukavaa joulunodotusta ja itse joulua kaikille! 
 
oi voi... oispas täälkin paino pudonnut mutta ei... painoa on kertynyt jo 13kg, mikä hirvittää vietävästi emoticon
mulla on sf mitta 26cm ja ylä käyrällä mennään...
Sormia on alkanut turvottaa ihan kamalasti, jouduin ottamaan sormuksenkin pois... viel ois kuitenkin 13vko jäljellä ja jos tätä rataa jatkuu nii olen jälleen synnyttämään mennessä melkonen tynnyri. emoticon
Mua kans pelottaa synnytys yhä... mietin että osaako ponnistaa oikein ja kuinka siitä taas muutoinkin selviää... Niin ja osaako toi mies huolehtia muusta perheestä sillä aikaa kun olen sairaalassa. (2 lasta, 3 koiraa ja kissa) Mies kun ei osaa tehä ruokaa, vähän laiska kotiaskareissa ja koirien viennissä... osaa kyllä yhtä ja toista muttei viitti... miehet...

Seksistä ei meillä ole enää tietookaan... eikä paljon muustakaan hellyydestä. Mun tekee kyllä mieli, mutta ilmeisesti olen niin valas ettei miestä enää kiinnosta... Mä olen myös niin kiukkunen ja kamala tätänykyä ettei kukaan viihdy lähellä edes... niisk...
Kumpa olis jo maaliskuu että sais nyytin ulos ja hormoninsa pikkuhiljaa järjestykseen... sekä pääsis lenkille ja takaisin omiin mittoihinsa.
Mä en todellakaan nauti raskaudesta, vauvoja rakastan kyllä, mutta voisin kuitenkin ohittaa odotuksen ja "hakea vauvan vaikka kaupasta" emoticon

Onneksi jouluostokset on tehty ja pian se joulukin sieltä tulee... josko se piristäisi mieltä! Isoveljillä on tänään vika päivä koulua ja todistuksia ootellaan jo kovasti emoticon

Miehet: välillä tuntuu ettei tota tulevaa isää kiinnosta koko lapsi... tai niinku kun on tottunut huolehtimaan itestää ja omista tarpeistaan niin se ei tahdo millään tajuta että vastaisuudessa vauva menee kaiken edelle... nyt ja seuraavat 18 vuotta. Mulle se on selvää, kun mulla on itellä jo noi isot pojat 11 ja 13 veet...
muutenkin  tuntuu että miehillä kestää toi ajattelutapa vuosia jos saavuttavat sitä koskaan... mites muilla? Herättääkö miesten asenteet ikäviä tuntemuksia?

ääh... tuntuu taas että erittäin "positiivinen" päivä tulossa.
Anteeksi tämä vuodatus, koittakaa kestää. emoticon
Oikeasti olen hyvin iloinen, reipas ja positiivinen ihminen, mutta aina raskaana ollessa tosi alakuloinen ja kiukkuinen... yyh...

Kaikesta huolimatta IHANAA JOULUA KAIKILLE! emoticon
 
nannasu: mä tiedän niiiiiiiin tunteen emoticon  vaikka esikoista odotan niin silti tämä homma ei kyllä sovi mulle yhtään! odotan niin kauhean innolla sitä vauva-aikaa mutta tämän raskauden voisin skipata kokonaan.

ja tuo turvotus on jo täälläkin melkoinen selkävaivoista ja nivuskivuista puhumattakaan!!

meillä mies kyllä odottaa vauvaa ja hellii, silittelee, juttelee masulle koko ajan mikä on aika ihanaa mutta ne hellyydet on vauvalle, ei mulle mikä rasittaa minunkin pollaa kyllä aika tavalla.
on se hyvä kyllä että on innoissaan vauvasta ja odottaa sitä kovasti  
emoticon

mulle tullu painoa n 9kg nytten, sf mittaa en juurikaan seuraa.
yks yllättävä asia minkä oon ilokseni huomannu tämän ihanan-kamalan vatsan aiheuttamana on että selluliitti on reisistä hävinny melkein kokonaan emoticon  aivan mahtavaa

meille menee loppujen tavaroiden hankinta helmikuun alkuun ja sitten saakin kaikki oikeille paikoilleen emoticon

unettomia öitä täällä vietetty ihan urakalla, millään ei uni tule ja sit kun tulee niin herää tunnin päästä ja taas odotellaan seuraavaa torkahtamista emoticon  todella raivostuttavaa. siinä sitten on koko päivän aivan mielettömän väsynyt ja nukahtelee aina välillä.
 

Joo mullekin moni sanoo, että todellako vasta maaliskuussa olis laskettuaika, kun vatsa jo niin iso. Ja itsekin olen sitä mieltä että on iso maha vaikka painoa tullut vaan 3kg. Vauva on kuitenkin ihan normaalin kokoinen ja lapsivettäkin normaalisti. Sf-mitta nyt menee helposti yli käyrän kun olen niin lyhyt. Nyt vaan paikat vissiin venyy helpommin kun yksi raskaus takana.

No niin, ja kyllä oon vähän pöljä! emoticon Vaikka oon lukenu kun ootte siivoillu ja sitten paikat ollu kipeinä, niin silti menin tänään siivoamaan koko huushollin ja reväytin jotenkin kummallisesti vatsan navan ja sektioarven välistä......  Otin jo Panadolin, mutta edelleen on TOSI kipeä.... Hmm, täytyyköhän kohta soittaa ja kysyä et pitäiskö huolestua... Hyvä minä!

Muuten ihanaa kun joulu on jo ihan lähellä! emoticon Jotenkin sitä odottaa, kun näkee samalla sukulaisia ja saa syödä hyvin ja muutenkin tunnelma on niin ihana! :D Ja aika joulun jälkeen menee varmaan ihan hujauksessa kun tähänkin asti päästy mun mielestä ainakin tosi nopeesti.

Voikaa kaikki hyvin ja mukavaa joulua (jos en enää kirjoita ennen aattoa)! emoticon
 
kinkun tuoksuiset terveiset !! :D 
meillä siis paistuu jo kinkku uunissa, ei maltettu odottaa aattoon asti. :D nooh, lämmitellään ensi meidän kinkulla joka on pieni vain meille kahdelle, sitte siirrytään muiden kinkkujen pariin .. :DD 

tänään taas käyty äpolilla. kaikki OK, paikat edelleen kiinni niinku pitääki. parin viikon päästä uudestaan ja jos sitte vielä on kaikki OK, niin sitte voidaan jo kuulemma henkästä hieman. sit olis viikkoja 28+ .. mutta toivotaan paikkojen pysyvän kiinni suppareista huolimatta. 

niin ja tämä yks askarruttava asia. lääkäri ultras vielä sukupuolta tänään.. vauva oli jo kääntyny pää alaspäin ja pylly oli tossa rintojen alla, eli asento oli mitä parhain, mutta eii .. ei palleja näkyny nytkää .. :D ettäettä. tämä meidän vauva pitää sitte jännityksessä loppuun asti. 
sitä oli jo ehtiny rakenneultrasta asti asennoitua poikaan ja nyt ei ookkaa varmaa .. :D mutta tärkeintä on, että vauva on terve. ihan sama kumpi sieltä tulee .. :) <3 
nyt vaan asennoidutaan sukupuolettomuuteen lopuksi 14 viikoksi. :D 

ollaan alettu kotonaki seurata näitä mun raskausviikkoja neuvolan laskujen mukaan, omathan on vähä jäljessä. mitä ku neuvolan mukaan kuitenki kaikki tapahtuu ja synnyttämäänki loppujen lopuksi mennään. eli, viikkoja tänään pitäis olla 26+3. :) 

vauvan koko olis tällä hetkellä kilo ja kuulemma käyrillä mennään. :D 

oon alkanu itkeskellä itelleni huomattavasti useammin.. itkeskelen tätä omaa kokoa joka vaan suurenee ja suurenee. arpia tulee ja kilot senku nousee.. tasasesti kolme kiloa kuussa. :/ en todellakaa odota innolla neuvolaa. en todellakaa. 

mutta, kaikesta huolimatta, kinkun tuoksuiset heipat !! :) 
 
Tänään oli lääkärineuvola, hemoglobiini oli vaan 111, joten täälläkin aletaan nyt syömään rautatabletteja.. Ja sf-mitta oli 23cm (rv 28+4).. Mulle on tullut painoa koko raskauden aikana jo yhteensä 14kg, pelottaa vähän kuinka paljon tulee lisää vielä näinä seuraavina kuukausina! Varsinkin kun on joulukin...

Viikon päästä meillä on ylimääräinen ultra, kun toisessa ultrassa löytyi se "golfpallo" vauvan sydämestä, niin toi on tarkastus et onko kaikki hyvin... Jännittää se kyllä kauheesti, mut onneks joulu pitää aika hyvin ajatukset poissa sen jännittämisestä. Ja onhan se kiva päästä pikkunen näkemään..

Meillä on vielä aika paljon kaikenlaista mitä pitäisi hankkia vauvalle, mut joulun jälkeen sitten ostoksille.. Itseäni jo kauheasti pelottaa synnytys ja se, että ei voi yhtään tietää millon tää vauva oikeesti päättää tulla ulos.. Mut onneks vau kirjassa oli että jos lapsi syntyisi nyt (29.viikko) on sillä 90% todennäköisyys selvitä hengissä. Toivottavasti pysyis mahassa silti vielä pari kuukautta.

Hyvää joulua kaikille! emoticon
 
Hei vaan kaikille!
Tänään oli neuvola ja kaikki edelleen hyvin emoticon  Vauva on vielä poikittain vatsassa, että saa nähdä millon kääntyy. Kuulemma lapsivettä on sen verran paljon että pikkuisella on tilaa liikkua.
hg oli noussut viimekertasesta 114 --) 124 rautatabujen ansiosta, joka on tosi kiva juttu, mutta vielä ei niitä saa lopettaa ettei vaan laske.
Meillä on kaikki kalliit ostokset jo tehty et enää tarvii keräillä kaikkea pientä tilpehööriä..
Täällä myös alkaa toi synnyttäminen hieman jännittämään. On päiviä kun tuntuu et kaikki tulee meneen hyvin ja et selviin siitä kunnialla, mut sit on päiviä et oon ihan paniikissa ja en halua kokea koko synnytystä ollenkaan.

Että tällästä täällä...

Oikein hyvää joulua kaikille!!
 
Oikein ihanaa ja rauhallista Joulua teille kaikille!

Tää mamma pistää nyt koneen kiinni ja suunnistaa miehen kanssa mökille. Huomenna sinne tulevat sisko ja äiti syömään ja lahjoja availemaan :) ja koko porukka suuntaa siitä anoppilaan kahville miehen siskon perhettä moikkamaan.

Ajattelin että ensivuonna voisin aloittaa neuvola kuulumiset ketjun, jos sitten pysyisi paremmin kartalla teidän muiden odotuksesta ja voitaisiin vertailla napojamme :)
 
Takaisin
Top