Joulukuun jorinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milin, mä hyödynsin paljon myös kirppareita, niin live- kuin nettikirppareitakin. Mä tosin asun ehkä vähän etelämmässä, mut ihan jo facebookissa on kirppariryhmiä, ja sieltä mä löysin yhteensä 10 äitiyshousut. Osa oli lahjotustavaraa, osa maksoi n. 5e/kpl, yhteensä taisin maksaa housuista yhteensä n. 30-40e. Ei ollut paha hinta ollenkaan, kun nyt ei tarvi enää miettiä mistä niitä housuja repisi :)

Mä oon vasta nyt oikeen havahtunut siihen että maha on jo valtava. Jotenkin tähän asti oon elänyt siinä harhassa, että onhan tässä vielä melkein puolet raskautta jälelläkin, mutta kun koko ajan pitkin viikkoa ihmiset on aidosti hämillään ruvennut ihmettelemään, että miten mä olen vielä töissä, "eikö sun pitäis olla jo äitiyslomalla", oon ehkä itekin kattonut mahaa peilistä vähän eri tavalla. Ja onhan se valtava, ihmiset vaan pudistelee päätään kun sanon että äitiysloma alkaa vasta helmikuussa. Eikä raskauttakaan ole jälellä kuin se 15 viikkoa (108 päivää laskettuun aikaan), vaikka on se vielä ikuisuus, maaliskuu on vasta joskus kaukaisessa tulevaisuudessa. Mutta argh, kuitenkin sen verran pian, että näillä väsymyspisteillä ja olotilalla musta ei kyllä ole ollenkaan mitään vastasyntynyttä hoitamaan! Enhän mä ole jaksanut edes valmistautua yhtään mitenkään mihinkään, koska nukun mieluummin. Vauvalta puuttuu KAIKKI vaatteet, suurin osa tarvikkeista, vaatekaappi tms. tila jossa vaatteet ja tarvikkeet voisi säilyttää, vaunut/rattaat, pinnasängyn patja, lakanat yms. petivaatteet, lelut... löytyy turvakaukalo autoon (vaikkei meillä edes ole autoa, joten en tiedä mitä tuollakin kuvitellaan tekevämme), kestovaippoja (joita en ole raaskinut edellisiltä myydä/kierrättää, koska olen ommellut ne itse), kokoamaton pinnasänky (luultavasti tämäkin kaveri nukkuu ensimmäisen 1,5v äidin kainalossa kuitenkin, jos ei muusta syystä niin siksi ettei pinnasängyssä ole patjaa), kylpyamme (jota edelleen käyttävät isommat), iso kasa harsoja ja kaksi kantoliinaa (toinen saatu lahjaksi, joten en ole raaskinut myydä, toinen on ollut vielä kakkosen kanssa käytössä). Ja ruokaa taitaa kaverille olla ihan yllin kyllin. Kakkosen imetyksen lopetuksesta tulee nyt kahden viikon päästä vasta vuosi täyteen, eikä maidon tulo ole loppunut missään välissä kokonaan, päinvastoin alkanut taas runsastumaan. Pitänee liivinsuojatkin pistää hankintaan taas kohtapuoliin.

Tällä viikolla otettiin myös raskaushepatoosin varalta verikokeet, edellisessä raskaudessa kun oli se ja uusimisen riski on 50%. Huomenna pitäisi niistä soitella neuvolaan, ovatko tulokset jo tulleet, jos vaan muistaisin... soittoaika vaan sattuu olemaan juuri silloin, kun pitää olla esikoinen hakemassa eskarista, ja se kun ei tapahdu vartissa, vaan siihen tuhraantunee koko soittoaika. Pitää sitten yrittää varmaan soittoajan ulkopuolella soitella kuitenkin. Lisäksi tällä viikolla tapahtui luultavasti maailman 8. ihme: multa löytyi uusi raskausarpi. Esikoisen raskaus vaurioitti mun vatsanahkani niin totaalisesti, ettei toinen raskaus tuonut siihen ainuttakaan lisäarpea enää, ja kuvittelin jo, ettei tähän telaketjutankin alle jääneeseen nahkaan enää yhtään arpea edes mahtuisi. Niinpä siinä vain on yksi lisää.

Hei vaan hei!

Oonkin ollut hetken aikaa pois, mutta täällä ollaan ja aika paksusti voidaan!

Painoin aamulla 68kg, eli +7kg tullut siis, ihan jees kai, pelkään edelleenkin tuota +20kg, jonka meidän äiti saavuttanu joka raskaudessa ;)
Tosiaan tässä alkaa maha vissiin näkyä kun on tullut jo spontaaneita onnitteluita.. Ite ollut vähän että häh, näkyykö se muka jo :D

Oltiin sit Tukholmassa viikonloppuna ja RISTEILEMÄSSÄ. En kyllä suosittele kokemusta kellekään, ihana myrsky ja yöllä oli tosi mukavaa makoilla pimeessä hytissä ja miettiä et miten päinkköhän tässä makoilis kun aallot löi niin kovaa et tuntui ku olis ollu vuoristoradassa, samaan aikaan vauva jumppas masussa.. No selvisin hengissä ja oksentelematta :)

Mutta tosiaan tavaroiden hankkimisesta: Mulla vaunuasia vielä auki, saadaan mahd yhdeltä tuttavapariskunnalta tai sit ostetaan toiselta.
Vaatteet: Yhdet kirpparilta ostetut housut + just ostin tukholmasta yhden potkupuvun (luomupuuvillaaa ;D). Joillakin ois tässä vaiheessa jo 10kpl I <3 MUM/DAD-paitoja. Juuh, ei meillä ;)

Tilasin just äitiyspakkauksen ja lapsilisähakemuksen sain täytettyä mutta äitiysrahahakemusta täyttäessä menikin sit jo hermot. Koitan uudestaan myöhemmin.

Muuten voinut hyvin, välillä ollu supistuksia (luulen) eilen oli maha ihan kivikova, niin että napakin oli kipee ja koiran kans lenkillä tuntui vihlova kipu tuolla alhaalla.. Mutta meni ehkä sekunnissa ohi. En tiedä oliko supistus, luulen niin?

Tukala olo alkaa olee ja aika lämmin kokoajan ;)

Odottelen jo lunta, viime viikko oli aika väsyny kun pääs töistä niin olikin jo pimeetä.. Lumi jeesais ehkä vähän kaamosväsymykseen.

Vauva jumppailee jo ja PALJON, mikä on ihan kivaa :)

Hyviä vointeja kaikille! <3

Täälläkin vauva jumppaillee vähän turhankin ahkerasti, varsinkin öisin. En oo mikään maailman paras nukkuja ja monesti jäänkin hereille ja valvon keskellä yötä, kun vauveli harrastaa jumppiaan, mikä on ärsyttävää, kun en kuitenkaan saa nukkua aamulla kuin siihen saakka, kun esikoinen päättää herätä.

Henskumaija: mun mielestä niitä sokeriarvoja pitää kysyä itse neuvolasta. Määkin sen rasituksen jälkeen vaan odottelin ja kun mitään ei kuulunut, niin soitin ja nehän oli ihan kauhuissaan, kun en ollut aikaisemmin soittanut, kun mullahan sekä paastoarvo, että 1h arvo oli liian korkea. Kannattaa varmaan soittaa noin viikon päästä rasituksesta ja kysyä niitä tuloksia, jos ei oo neuvolaa tulossa, eikä kukaan oo soittanut..

Valmistelut: esikoisen neutraalin ja "poikien" väriset vaatteet oon lajitellut, pinkit poistettu :), Vaatteet odottaa vielä pesua, vaikka puhtaitahan ne on, mutta ajattelin vielä Erisanin pesuaineella pestä, kun en muista millä pesuaineella ne on pesty ennen säilytykseen laittoa. Ikeasta käytin just hakemassa sellainen lokerikko vaatekaappiin, mihin ne vaatteet saa sitten puhtaina laitta odottamaan vauvelia. Esikoinen aloitti nyt perjantaina nukkumisen lasten sängystä ja pinnasänky siirrettiin samalla meidän huoneeseen, siitä tulee sellainen sivulaiva meidän sänkyyn. Pinnasängyn patja pitäisi vielä desinfioida (käyttää kuumassa saunassa), kun siinä on kuitenkin pisuja ja muuta tullut. Ostin sellaisen Isebärchenin lämpöpussin, millainen isosiskollakin on ja hyväksi havaittu kapistus, nyt on sitten molemmilla omat. Vielä pitäisi hommata vauvalle oma harja, kynsisakset ja pestä noi harsot 95 ja ehkä hommata muutama harso lisää. Uutena oon tilannut vauvalle sellaisen smokkihaalarin ja ostanut muutamat vaatteet. Katson tammikuun alesta vielä, jos jotakin sattuu löytymään. En pahemmin ota stressiä, kun tiedän, että sitä ehtii syntymänkin jälkeen kaikkea, jos vaan ne perustarpeet on valmiina odottamassa. Kyllä mä kuitenkin ajattelin jo joululomalla laittaa kaiken valmiiksi, kun tää vauveli tulee tietty ajoissa maailmaan, eikä 2vkoa myöhässä niin kuin siskonsa ;D Mutta tammikuussa hankin sitten tutit, tuttipullon, paketin 1kokoa ja 2kokoa (meillä ei esikoisella 1koko mahtunut vaipoista päälle kuin 1vko:n) ja petaan sängyn, sitten vaan odotellaan... Vielä lähempänä syntymää ostan varmuuden vuoksi pari korvikepakkausta kotiin, vaikka tarkoitus on imettää ja liivin suojia+ iiiiiisoja/isoimpia menkka siteitä, mitä kaupasta löytyy.

Äitiysraha/vanhempainraha: Soitin tänään kelaan, kun oon kk hakenut rahoja eikä päätöksiä kuulu: alkavat tekemään kuulemma vasta ensi vuodena alussa päivärahapäätöksiä, kun odottelevat jotakin tietoja verottajalta, että turha odotella ennen joulua mitään tietoa, vaikka mulla ei edes pitäisi tulla mitään muutoksia vanhaan päivärahaan, niin siltikin odottavat niitä verotietoja. Että tammikuussa vasta saa tietää rahoista..

Auto: meillä ei ole ollut autoa nyt kohta kahteen vuoteen, kun myytiin vanha auto pois silloin, kun muutettiin hesan keskustaan, missä autolla ei pahemmin mitään tee ja sitten ei ole ollut rahaa uutta ostaa. Mies on nauranut, että hällä on aina aikuisiällä ollut auto, paitsi sitten, kun lapset syntyy ja ollaankin nyt menossa onneksi katsomaan autoa ensi viikonloppuna, kun kahden lapsen kanssa on aika mahdotonta ilman autoa tehdä yhtään mitään.

Omat Vaateet: henkkamaukalta oon ostanut farkut ja mammaliciousin yhdet housut käytössä+ legginssejä. Kotona käytössä kaikenlaisia erotiikkaatihkuvia verkkareita ja yöpuvun housuja, een todellakaan ole mikään hehkeä kotirouva enää piitkään aikaan.. Niillä aattelin pärjätä loppuun asti ja lisäksi on kaikenlaista tunikaa ja pitkää toppia haalittuna vähän joka liikkeestä. Aikas suppea vaatevarasto loppujen lopuksi, mutta en suostu enää mitään uutta ostamaan ja nuo vanhatkin heivaan heti jonnekin, kun vaan pääsen tästä mahasta ja enimmistä kiloista eroon, enkä halua enää koskaan nähdä yhtään mammavaatetta (paitsi jos vielä lisää lapsia tulee USEAN vuoden päästä). Jos oma talvitakki ei mene enää tammikuussa päälle, niin sitten keksin jonkin virityksen, mutta mitään telttatakkia en aio hommata, koska se olisi käytössä niin vähän aikaa tai sitten vaan käytän jotakin miehen talvitakkia. Tuskin tulee enää helmikussa kuitenkaan kauheammin oltua ulkosalla/ ihmisten ilmoilla, kun mammalomalle jää.

Vielä olisi kolme esseetä tekemättä ennen kuin joululoma alkaa. Tänään ollaan tosin esikoisen kanssa lomalla, kun huomenna on itsenäisyyspäivä ja sitten voi rutistaa koulutyöt reilussa viikossa valmiiksi. Jouluvalmistelut on ihan mallillaan, kun nyt on ostettuna kaikki lahjat (tietty jotankin tulee vielä hankittua ennen, kun turhan aikaisin tein nyt ostokset :D) Huomenna meille tulee vieraita ja tehdään ei niin perinteisesti hampurilaisia, sitten voikin ottaa pienen paaston ennen joulua, siis että ei nyt ihan joka päivä söisi suklaata ja muuta herkkua tai roskaruokaa.

Ihanaa joulun odotusta kaikille!

Niin juu, mulla ei oo tosiaan yhtään virallista äitiysvaatetta!

Oon muutenkin mekko- ja legginsi-ihminen, joten mulla on vaan empire-mallisia mekkoja ja tunikoita ja ihan tavallisia legginsejä.

Itseasiassa YHDET mammasukkahousut mulla on bebesistä.

Ja sit tietty bola-koru <3 :)

Näillä mennään, katsotaan miten pärjäillään ens vuonna.. ;)

Jokunen tovi vierähtänyt, että ei ole tullut täällä käytyä. Noo, tässäpä uusimpia.. Aamun vietin terveyskeskuksesa sokerirasituksen merkeissä. Noin tunti sitten soittelin neuvolaan tuloksia ja narahdus kävi. Voi kerpele! Paastoarvo oli 4,6 (viitearvo 5,3), 1 tunnin arvo oli 10,7 (viitearvo 10,0) ja 2 tunnin arvo oli 6,4 (viitearvo 8,7). Eli paasto- ja 2 tunnin arvo loistavia, mutta 1 tunnin arvosa 0,7 ylitystä. Terkka varasi mulle perjantai aamulle ajan neuvolaan ja antaa mulle mittalaitteet kotiin ja ohjeistuksen mittailuun. 14.12. mulla oli muutoinkin neuvolalääkäri varattuna ja tuolloin lääkäri katsoo kotimittailun tuloksia. Terkka lisäsi vielä,että tästä nyt sitten varmaan tulee lähete synnytysairaalan äippäpolille ja saan ruokavalioneuvontaa. Terkka oli sitä mieltä, että ihan pelkkä ruokavalio auttaisi arvoa korjaamaan. Hope so!

Noh, pitäis olla stressaamatta. Itsekin kyllä tiedostan, että esim. kasvikset on jääneet hiukkasen liian vähälle ja herkkuja voisi karsia. Ja pikkuisen parhaaksihan tämä seuranta ja ruokavaliohommelit ovat.

Muuten odotus sujuu hyvin. Tänään menossa 27+6, joten enää 12 vkoa laskettuun aikaan. Selkä ja hartiaseutu kipuilee edelleen, mutta kotioloissa pärjääniiden kanssa. Viikonloppuna sain esimakua häpyliitoksen kivuista. AUTS! Katsotaan kuin niiden tuntemusten kanssa käy.

Äitiysvaatteista. Itsellä taitaa kaikki äippävaatteet olla H&M:ltä. Yhdet housut olen sieltä itse ostanut + kahdet äippäsukkikset ja loput ostin kaverilta. Vähän käytettyjä ja itselle just passelin kokoisia, joten loisto kaupat tein. Tulikin ostettua iso pino niitä housuja. Kahtoo tuleeko itse edes kaikkia pidettyä. Saahan ne sitten myytyä eteenpäin :)

Ja viime viikkoinen totaalinen hermojen menetys kävi kalliiksi tälle mammalle.. Käämit paloi ihan täysin kotona, kun olin lähdössä lenkille ja kaikki ulkoiluhousut ahdisti valtavasti. En tiedä olenko jotenkin super herkkä, mutta en kärsi pitää masun päällä mitään normi vyötärökaistaleita housuissa, tuntuu pahalle ja ihan kuin kohtu alkaisi aristamaan. Mammahousut ei ahdista. Enkä osaa pitää normaaleja housuja masun allakaan. Vaatteet lensi kaaressa nurkkaan, osa hyvä jottei takkaan sytykkeeksi ja marssin tietokoneelle ja google käyttöön. Löytyihän toki äitiysulkoiluhousut Missy momilta ja samalla keveni pankkitilikin ihan kivasti. Onneksi oli veronpalautuspäivä ;) Joten joo, raskaushormoonit voi käydä kukkaron päälle. (ja astiakaapin, kun menee hermot.. mutta siitä ei sen enempää..)

Tervehdys! Onko kenelläkään outoja melko kovia kipuja lapaluiden alueella? Mulla tuntuu välillä, kun olen istunut pitkiä aikoja dsim autossa, että meinaa oikea käsi pudota... Ei ollut tämmöistä ennen raskautta. Muutenkin selkä on tuottanut eniten epämiellyttäviä tuntemuksia. Muut paikat vielä aika hyvässä kunnossa :) Ihanaa kun tulee joulu, me karataan lappiin valkean Joulun viettoon, enkä malta odottaa... Ihania päiviä kaikille! :)

Selkäkivuista: jos on pitempään jalkojen päällä, niin alaselkä kipeytyy. Istuessa alkaa tonne kylkiin, rintalastan alaosaan ja lapojen alle sattumaan. Ei ole helppoa :) Pitäs olla vielä aika hyvässä kunnossa sekä selkä- että vatsalihakset, mutta vartalon painopisteen muuttuminen taitaa näitä vaivoja silti aiheuttaa.

Maku: Ihan sama tilanne! Ei ollenkaan hauskaa :D No onpahan hyvä syy makoilla.

Pachamama: Miten sä tarkenet pelkillä mekoilla ja legginseillä? ;) Mulla sais ainakin nykyään olla jo toppahousutkin jalassa ulkona!

Mua stressaa tää vaateasia nykyään. Mikään ei meinaa mennä enää päälle. Paitsi tietenkin äitiyshousut, mutta kaikki toppia lämpimämmät paidat, jotka menis päälle, on 3/4 hihaisia sattuneesta syystä, että olin viimeksi viimeisilläni elokuussa :D Ei olisi varaa eikä halujakaan tuhlata hirveää määrää rahaa äitiysvaatteisiin, joita tulee käyttämään enää 3 kuukautta. No jos yrittäis pärjätä vielä muutaman viikon ja hakisi alennusmyynneistä pari lämpimämpää paitaa.

Heippa

Mä pääsin läpi sokerirasitustesteistä. jihaa! :) Vaikka mut sinne iän takia laitettiin, niin oli pieni huoli, kun on painoa tullut niin paljon ja makea maistuu enemmän kuin hyvin. Kohdun kokokin on käyrän yläpuolella, joten ajattelin odottavani jotain yli-isoa sokerilasta. No tätä "turhaa" perushuolestumista kaikesta taitaa olla vähän kaikilla odottajilla.

Mä en viitti kauheesti maksaa mammavaatteista, kun niitä ei tuu kovinkaan kauaa käytettyä ja aion hävittää ne näkyvistä heti, kun vaan mahdollista.
Oon ostanut äitiyshousuja henkkamaukasta ja bebesistä.
H&M:n housut on malliltaan ok: vyötärö on matala ja mahaosa tarpeeks korkea.
Ne ei tosin oo kovin kestäviä ja oon onnistunut hajottamaan jo kolmet (2 farkut ja  1 kangashousut). Hinta niissä on n. 40€ farkuissa ja 30€ kankaisissa.
Kannattaa odotella tammikuun alennusmyyntejä. Sillon niitä saa 5-10€ hintaan. Sai ainakin elokuussa.
Niillä on tosi paljon kivoja mekkoja ja paitojakin, joita voi ehkä käyttää raskauden jälkeenkin.

Myös bebesistä löysin mustat peruskangashousut, jotka on mennyt juhlissa ja töissä asiakaspalavereissa. Nekin löyty alerekistä hintaan 15€, joten kannattaa tutkailla tammialessa. Nettikaupassa taitaa tosin olla nyt ale, jos oikein muistan.

Myös UFFit tarjoaa ihan hyvää valikoimaa mammavaatteista. On tietty sattumasta kiinni, mutta kannattaa katsastaa. Bongasin mammojen selkätuenkin yhestä pisteestä, tosin kokoa S, joten liian mini mulle. UFFista löytyy muutenkin tosi paljon normivaatteita, jotka taipuu mammavaatteiksi. Esim. a-linjaisia mekkoja on vaikka millä mitalla.
Löysin talvitakinkin 6 eurolla.

Mä siirryin viikko sitten housuista leggins/sukkis+mekko-yhdistelmään, kun pystyy laittamaan monta kerrosta päällekkäin ja on helpompi olla. H&M myy mammalegginssejä kympillä ja on olleet tosi hyvät päällä. Mahaosa on tarpeeks korkee ja eivät valu.
En oo vielä löytänyt kuin yhdet hyvät mammasukkikset. Nekin H&M:stä, mutta ne on sellaset kiiltävät, joten ei oikein arjessa oo mun mieleen. Ne paksummat sukkahousut valuu ja hajoo.

Gina Tricotin ja Indiskan pitkät topit on kans tosi hyviä ja halpoja.

Mä oon kans todennu et Gina Tricotin topit on tosi hyviä, vielä menee oma vanha koko päälle, tosin kohta saa käydä ostamassa kokoa isompaa niin ei oo nii kiristäviä.. Ja Cubuksessa oli kans tosi hyviä toppeja jotka venyy varmaan enemmän mitä Gina Tricotin. Ja Madie sä et oo ainut ketä stressaa vaatteet, musta olis kiva näyttää raskaana hyvältä ja pukeutua nätisti ja oman maun mukaan mut ku ei löydy hyviä tai sit ne ei istu. Totesinki miehelle et näköjään mun pitää luopua mun haaveista hyvistä mammavaatteista ja jatkaa tätä samaa collegelinjaa :D nii ja onneks ne legginsit on kuitenki keksitty, tosin ei kovin lämpimät enää.

Oon jo aivan hermona näiden vaivojen kans. Mulla lenkkeilystä ja jumppaamisesta huolimatta vasemmalla puolella issias on niin kipeenä, välillä vihlasee niin kovaa et saa ottaa seinästä tukea ettei vaan lähde jalka alta. Lisäks mulla on aivan mielettömän kovat kivut häpyluussa. Aina istumisen jälkeen kävely on tosi tuskaista ja kivuliasta ja mä oikeesti välillä vaapun ku ankka, juurikin sen häpyluukivn takia..! Aivan karseeta, ja mä tiedän et se tuskin lähtee pois ennen synnytystä. Viikkoja vasta 26 menossa. Ja mun lenkki-into olis aivan mieletön mut siitä ei enää saa aikaseks kovinkaan hikistä tai ripeää, mulla repii nii järkyttävästi oikealta puolelta vatsaa et saa kyykistyä kesken matkan tai kävellä hitaampaa ku etana.. Sentään se mun ummetusvaiva on helpottanu. Jipii:)

Täällä käytiin tänään tekemässä viimeiset jouluostokset, tosin kerta vielä pitää käydä miehelle yks ylimääränen juttu ja tytölle joku neulemekko jouluks. Mä ku tykkään et pukeudutaan fiksusti mut ei silti juhlallisestikaan.. Ihana, kohta pääsee syömään mahan täyteen!

Voikaa hyvin, mun velvollisuus kutsuu sohvalle tytön kans katteleen kirjoja ja vastaamaan niihin loputtomiin "kuka" ja "mikä" kysymyksiin :)

Hiljasiselon jälkeen elämää... Olen teijän juttuja kokoajan lueskellu mutta kun oma odotus on mennyt suht kivuttomasti niin en oo sitten saanu aikaseks kirjoiteltua. Nyt kuitenkin huolet alkaa painaa siihen malliin että vertaistukea ja ihan vaan avautumisen tuomaa helpotusta tarvitaan. Odotukset meillä alkaa olla niin pitkällä että alkaa nää synnytystarinat ja -pelot sun muut tulla ajankohtaisiksi. 

Mulla siis la 1.3. ja toista oottelen. Esikoisen kanssa oli istukan irtoamisessa ongelmia ja jouduinkin kaavintaan pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Nyt sitten selvisi että todennäköisesti seurauksena siitä, tässä raskaudessa istukka on kiinnittynyt kohdunsuun eteen ja tän hetkinen synnytystapa on sektio. Pelkästään se ajatus siitä että sektio ois tulossa on mulle pettymys. Tämä jää mitä todennäköisimmin meidän toiseksi ja viimeiseksi lapseksi (mikäli tässä on onnellinen loppu...) joten olisin sen synnytksen halunnut kokea kun esikoisen syntymästä mulla ei juuri ole muistikuvaa. Olin valvonu melkein 3 vrk:tta kun käynistettiin ja sitten lähti sellasella vauhdilla eteneen etten pysyny tahdissa mukana ja muistan lähinnä sen autuaan olon kun pyörryin ja harmaanhahmon vihaisen kuulosesta anestesialääkäristä joka tuli laittaa epiduraalin.. Seuraava muistikuva onkin vasta sitten kun vauva oli syntynyt. Eli koska supistuksia ei tullut ennen käynnistystä niin en oikeen edes osaa sanoa että miltä supistus mahtaa tuntua. 

Mutta tämän hetken tilanteeseen. Olin tänään siis lääkärillä sen takia kun istukka oli rakenneultrassa kohdunsuun päällä. Tilanne ei ollut muuttunut 8 viikon aikana miksikään ja seuraava tarkastus on 5 viikon päästä. Teoriassa on olemassa pieni mahdollisuus että istukka vielä vetäytyisi mutta siitä ei lääkäri paljoa toivoa antanut vaan sanoi että voi alkaa henkisesti valmistautua sektioon. Samalla sain sellaisen matkustuskiellon että pitää pysytellä inhimillisen matkan päässä synnytyssairaalasta, eli meillä voidaan myös unohtaa joulu maaseudulla. Vaikka sielläkin päin pieni synnystyssairaala on, niin matkaa on kuitenkin paljon enempi kun kotona ja sellasia pikkuteitä pitkin jotka on tällasilla keleillä peilikirkasta jäätä. Ja vielä se että itse tunnen olevani ehkä paremmassa hoidossa sen sairaalan vieressä jossa mun tiedot on. Sitten tuli myös sellainen kielto, että alapäähän ei ole asiaa kellään muulla kun synnytyssairaalan lääkärillä, ei siis miehelläkään mielellään, joten seksiä siis seuraavan kerran sitten joskus kesällä... Se nyt on huolista tällä hetkellä kylläkin se pienin :) Mutta tilanne on siis se, että normaalia elämää saa viettää noilla ehdoilla mutta jos verta tulee tippakin niin suoraan sairaalaan sen enempiä keneltäkään kyselemättä. Nyt sitten pelkään tietysti että sitä verta alkaa tulla ja kaikki ei menekkään niin kuin pitäisi. Suuniteltu sektio sovitaan kuulemma n. viikolle 39 (eli helmikuisia taitaa meistä tulla ainakin) mutta huolia nostattaa vielä se että esikoinen syntyi jo viikolla 37 joten miten siitä selvitään jos synnytys käynistyykin ennen aikasesti taas, miten kiire sitten tulee että ehditään saada vauva ulos ennen kun on myöhäistä? Toki lääkäri lohdutteli että liikaa ei saa murehtia ja on onni että on olemassa ultrat joilla tällaiset asiat voidaan huomata ja sen takia seurata aktiivisesti ja varautua parhaalla mahdollisella tavalla tulevaan, mutta näillä hormooneilla taitaa tulla kärpäsistä härkäsiä joka tapauksessa..

Noh tämmöstä siis tänne, ehkä pelkästään se että sai tänne ton asian purettua helpottaa oloa edes hiukan ja kun nyt on kauhukuvat sanonu julki niin kaikki meneekin hyvin. Vauvalla oli kuitenkin tänään ainakin kaikki hyvin, painoi tasan 1 kg eli pikkasen olis tulossa pienempi vauva kun isosiskonsa. 

Helville Iso tsemppaus ja voimahali :) Uskotaan ja toivotaan, että kaikki menee parhain päin.

Täällä elo ilman vessaa on. noh, jokainen voi kuvitella miten mukavan hankalaa ja jokapäivistä elämää hankaloittavaa. Itsenäisyyspäivän kunniaksi meni molemmista vessoista viemärit tukkoon. Eilen putkimies teki 7 tuntia hommia talon viemäreiden kanssa ja ongelma vaan pysyy.. Tänään ratkeaa, että milloin tulee viemärikuvaus paikalle. Ja viemäreiden kuvauksessahan sitten paljastuu, että kuin kallis paukku onkaan tulossa. Hirvittää jo se eilinen putkimiehen lasku ja kaikki tulevat laskut siihen päälle. Helevata.. Ainoa hyvä juttu on, että keittiössä ja kylppärissä/saunassa viemärit vetää, joten ei tarvitse olla evakossa. Vessareissuja saa vaan miettiä vähän enemmän ;)

Eilen tietty oli melkoinen stressipäivä ja panikoin sitä putkimiestä ja saako se röörit kuntoon. Itse kun ei voinut niihin hommiin osallistua, niin tein kotihommia koko päivän. Illalla talon hiljennyttyä tajusin sitten, että poju on liikkunut tuskin ollenkaan. Kamala paniikki ja väsy/paniikki-itkuhan siitä seurasi.. Onneksi nukkumaan mennessä ja keskellä yötä vaavi muistutteli olemassaolostaan. Varmaan se päivän jännittäminen ja tuhuilu vaan vaimensi pojun liikkeet. Jospa tämä taas tästä..

Helville kovasti jaksamisia! Varmasti todella stressaava tilanne, vaikka todennäköisesti kaikki meneekin hienosti loppuun asti. Mulla ei ole itsellä kokemusta vastaavasta tilanteesta, mutta mun äidillä oli istukka edessä kun mun siskoa odotti. Ja tämä siis tapahtui 70-luvulla, eikä ollut mitään ultrauksia tehty, eikä siten istukan paikasta mitään tietoa. Synnytyksen käynnistyttyä päädyttiin tietysti hätäsektioon, mutta tälläkin tyylillä kaikki meni loppujen lopuksi hienosti ja siskolla ja äidillä kaikki hyvin. Mutta tosissaan on tosi hyvä juttu, että sinun tilanteesi on lääkäreiden tiedossa etukäteen ja kaikkeen voidaan varautua. Kovasti toivotaan, että vauva pysyy sinne helmikuulle asti kyydissä:)
Ja nunnulle sen verran, että mustakin vauva on monesti hyvinkin rauhallinen jos itse touhuilee paljon. Osittain on sitä, ettei ehdi edes siinä tilanteessa miettiä liikkuuko vauva vai ei ja osittain siksi, että monesti ne vauvat vaan on semmoisia, että äitin touhutessa on hyvä ottaa rauhallisemmin ja sitten kun äitin olis aika lepäillä niin alottaa jumpat:)
Itselle ei mitään kummempia. Pääosin on tosi hyvä olla ja oon ylpeä itestäni kun oon osannut tässä raskaudessa (ainakin tähän mennessä) syödä hyvin! Saa nähdä miten tuo joulu tekee tehtävänsä...:) Selkä ja hartiat välillä tosi jumissa ja varsinkin jos oon touhuillut ja esikoista nostellut. Mutta edelleen olen sitä mieltä että vähällä olen päässyt.
Joulu tuntuu tulevan ihan hirvittävää vauhtia, eikä meinaa perässä pysyä!:)

Oma tietokone sitten päätti ottaa ja sammua, eikä tietenkää enää mene päälle.
En ymmärrä että mikä ihme siihen yhtäkkiä tuli.. Olis voinu vaikka hajota sitten vasta ens kuussa, nyt kun ois tota rahan menoa muutenkin.

Mutta siis, lääkäristä kotiuduin hetki sitten. Oli tosiaan tuo kontrolli kaksiosaisen kohdun ja supisteluiden suhteen. Kohdunkaula pehmeä ja lyhentyny entisestään, mutta napakasti kiinni kuitenki. Antoivat uudet paperit taas keisarinleikkauksesta, ja lupauduin osallistumaan tutkimukseen jossa tutkitaan ennenaikaisia synnytyksiä ja mahdollisia yhtäläisyyksiä niiden välillä. Nyt siis kontrolloidaan kahden viikon välein.. Matkustuskielto on ja pysyy jos vielä supistelee. Peukut siis pystyyn, että ne jäis pois ja pääsisin viettää joulua perheen ja sukulaisten pariin.

Mulla on yks talvitakki mikä mahtuu enää päälle, mutta sekin on sellanen millä voi koiraa käyttää.. Sillä ei pahemmin lähdetä kovinkaan julkisille paikoille :D Mukava päällä kylläkin. Nyt oon sit tehny niin, että oon villakangas takin napittanu niin alas kun pystyy, ja sitten siihen heittäny päälle samanvärisen tunikan. Eipä ainakaan oo palellu :)

Vaatteita oon ostanu H&M:ltä, ja mulla ainakin kestäny hyvin. Ei mitään valittamista.
Lisäks oon käyttäny legginssejä ja pitkiä villapaitoja. Nyt oon tosin niin mukavuudenhaluinen, ettei tee mieli edes pukea päälle mitään tiukkaa ja puristavaa.

Jouluvalmisteluita en oo tehny juuri ollenkaan. Kortteja oon askarrellu, mutta nekin on vielä postittamatta.. Kunhan muistais vaan viedä ne ajoissa, niin ehtis perillekin joskus :)

Helville tsempit, ja muille ihanaa joulun odotusta ! :)

Madie: Hyvin oon pärjänny legginseillä tääl etelässä, ei oo vielkään kylmä tullut. Jos on ollut kylmempi päivä niin oon laittanu jotkut villasemmat sellaset.
Mulla on lisäks ollu Lokakuun lopusta saakka jo untuvatakki päällä eli sitä kautta oon saanu kehon pidettyä lämpimänä :)

Nää liukkaat kelit vähän mietityttää, etenki ku mulla on aika iso tai ainakin voimakas koira (pitbull).. Oon miettiny et pitänee tilata jotkut jämäkät talvikengät tms.

Helvi: Ensisynnyttäjänä en hirveesti voi antaa vertaistukea mutta oon tosiaan itsekin kuvitellut synnytyksen tietynlaiseksi ja silti se kuulemma voi mennä ihan päinvastaisesti. Mullakin yks tuttu joka kävi kaikki mahdolliset synnytysvalmennukset joogahengityksineen ja äänneharjoituksineen ja lopputulos oli sektio. Ymmärrän, että pelottaa, mutta koita luottaa nykylääketieteeseen :) Voimia ja jaksamisia ja ennen kaikkea rohkeutta sulle! <3 Kaikki menee varmasti hyvin.

Mulla potkut tosi isoja ja välillä kai vähän supisteleekin. Ja kaikesta joogasta yms. huolimatta mullakin alaselkä/issias reistailee, ja vaikka kovin tykkään aina istua suihkussa (joo mulla on vähän outoja tapoja..) niin nyt sieltä nouseminen tuntuu usein ikävältä. Riippuu päivästä!

Muuten olo on ollut hyvä ja kaikki hyvin toistaiseksi. Neuvolalääkäri olis Jouluviikolla ja sokerirasitus   ens viikolla..

Tsemppiä ja voimia  myös March12:lle!

Lämpöä, valoa ja jouluniloa kaikille <3

Tervehdys :) Täälläkin yksi maalismamma odottaa esikoistaan. Nyt on viikot 25+6.

Tulin äsken neuvolasta (lääkäri+terkkari), eikä siellä kuunneltu lainkaan sydänääniä! Onko se ihan normaalia? Jäin vähän ihmettelemään sitä. Jotenkin en viitsinyt kysyäkään, kun lääkärillä tuntui olevan kiire ja olin jonkin aikaa jo ollut vastaanotolla. Unohtiko ne sen vaan, vai eikö tosiaan joka kerta kuunnella?? Sikiön liikkeistä se kysy multa, ja sen perusteella kirjotti neuvolakorttiin kaksi ++. Luulin että ne liikkeetkin varmistetaan dopplerilla..

On meillä oma (halppis-)doppler kotona, joten voin täälläkin kuunnella, mutta olisi ollut kiva kun joku ammatti-ihminen olisi sanonut kaiken olevan kunnossa...
Kyllä mä uskon että kaikki on hyvin, mutta silti.

Taidankin mennä heti kuuntelemaan vauvelia.

Neuvolassa eilen käyty ja lähete vetämässä äitiyspolille. Ennen joulua pitäis sinne päästä. Ens viikolla neuvolalääkäri kuiteski vielä. 
Poika voi kyll loistavasti ja on todella eläväinen :-D
Itelläni on kamala nivelkipuja, supistuksia sekä muutenkin tosi väsy olo. Tahdon vaan ajan kuluvan nopeesti pojan syntyvän niin josko nää kivut helpottais. Vielä ois ens viikko harjoittelua tai siis näyttö ja jotenkin mie sen selvitän...vaikka päälläni seisten, tai no en ihan nyt sentäs. Kävelyt ei oikein enää onnistu, ku alkaa supistelee ja poika tipahtaa todella alas. Ja sitten alkaa nivelkivut pahentua. Onneks hieronnat helpottaa vähän ja nuo tuet kanssa sekä särkylääkkeet. Mutt masu kasvaa ja vauva voi hyvin, se on pääasia.

Keskiviikko aamuna oli sokerirasitus ja myöhemmin päivällä neuvola. Sokerit oli onneks kunnossa ja muutkin arvot ja mittaukset. Torstaina kävin neuvolalääkärillä supisteluista ja hirveistä häpyluukivuista, sairaslomaa vuoden loppuun. Tosiaan nuo häpyluukivut aivan järkyttäviä, ei meinaa kävelemään päästä ja rappuset on yhtä tuskaa (kahet pitkät rappuset meiän talossa).
Töihin en oo enään kykeväinen, joten saikulla loppuvuosi + tammikuu, talviloma ja sit äippälomalle. Nopeesti menee tää aika! :)

Niin muuten, meillä alkoi viimeviikolla perhevalmennus ja oli ihan kiinnostavaa. Tulevalla viikolla uuestaan ja sit lauantaina synnytysosastolle vierailu. Mitenkäs teillä muilla? :)

Hyvää joulun odotusta!!!!!  

Täälä myös yksi häpyliitoskipuinen. Eilinen ilta meni itkua vääntäesä, kun ei pystynyt kävelemään ollenkaan. Pientä jomotusta on aiemmin ollut, mutta eilen vasta poti räjähti kipujej suhteen. Tämän päivän oon koittanu ottaa rauhassa, mutta silti kävellessä sattuu. Selällään nuo kivut helpottavat, mutta sitten alkaa si-nivelet kipuilla. Hiukka pelottaa, että miten pahoiksi nuo kivut voi vielä mennä..

Helville tsempit täältäkin! Ikävä tilanne siellä, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin.

Toivotaan myös, että march12:n supistukset laantuu ja pääset kunnon joulun viettoon :)

Tiiuu: Luulen, että lääkäri unohti kuunnella sydänäänet, koska mulla on ainakin aina kuunneltu kummassakin raskaudessa, jos ei lasketa tämän raskauden ihan ensimmäistä käyntiä. Hyvä kuitenkin, että teillä on oma doppler, jos huolestuttaa :)

Ja minä ilmoittaudun häpyliitoskipuilijoiden iloiseen joukkoon! Kävely on ihan tuskaa. Varsinkin, jos esikoinen on sylissä ja täytyis vielä suht ripeästi kävellä. auts auts auts. No enää 3 kuukautta jäljellä...

Täällä ei perhevalmennusta ole toista odottaville ja viimeksikin oli vähän huonosti. Synnytysosastolla vierailu olisi kyllä kelvannut :)

Takaisin