Joulukuun jorinat

Ompas kurja tilanne, Helvi! Kovasti tsemppiä sinne. Varmasti voit olla hyvillä mielin, sä oot ammattilaisten hyvissä käsissä. Onneks tulee joulu ja saa muuta ajateltavaa, raskauden aikana ku asiat huolettaa aivan erilailla mitä normaalissa olotilassa. Ja totttakai se on ymmärrettävää, onhan kyse meidän pienokaisista :)

Mä tänään säikähdin ku vauva työnsi itseään kovasti ulospäin ja siitä kohtaa missä sen pää/pylly (jokin isompi ainakin mitä jalka) oli niin maha oli kosketusarka. Mulla on ennenkin ollu tällasta, ja toivottavasti se on aivan normaalia.. Kovasti vauva liikkuu onneks. Torstaina onkin sit lääkärineuvola niin pääsee huokasemaan sen jälkeen helpotuksesta ku saa vastauksia kysymyksiin.. Ja helpottavaa kuulla et muillaki tota häpyluukipua..

Niin, March12:lle kovasti tsemppiä ja hurjasti taistelutahtoa! :)

Täältäkin mukavaa joulun odotusta!
 
Sokerirasituksesta selviydytty ja nyt vähän sekavassa olotilassa täällä töissä.. :)

Ei ollut toisaalta niin paha kun luulin, mutta toisaalta tää tänhetkinen olotila on kyllä vähän kurjempi..

Toivotaan nyt vaan että arvot on ok, sokeria tullu kumminki jonkin verran mussutettua..
 
Täällä on ollut hirveän hiljaista! Onko kaikki jo ihan joulufiiliksissä? ;) Tai sitten muillakin on tämä sama vaihe, ettei tunnu tapahtuvan mitään niin ei ole mitään kirjoitettavaakaan.

Voiskohan sokerirasitukseen päästä ilman mitään syytä? Vaikka musta tuntuu, että neuvolantäti voisi pitää hulluna, jos kysyisin. Kuka siihen nyt vapaaehtoisesti haluaa.
 
Heissan!
Joulu tulla jolkuttaa ja harjoittelupäivät onneks vähenee...ei oo enää kuin 3 päivää ja sitten se on ohi. Saapi jäädä kotiin :-D
Aamulla kävin neuvolalääkärissä ja kohdunkaula on pehmentynyt ja lyhentynyt, hiven liikaa viikkoihi nähden. Onneks on lähete jo vetämässä äitiyspolille. Pitäis päästä tässä tämän ja ens viikon sisään sinne.
Oletteko tietoisia alla olevasta asiasta?
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/kontaktimateriaalit/bisfenoli_a__bpa_/
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=157

Itse ajattelin ostaa BPA-vapaita. Yritän vähentää edes vähän kemikaalien saantia.
 
Mulla on ihan jatkuvasti ikävää tuntemusta, kun toi vaavi työntää päätä tai pyllyään vatsanpeitteiden läpi. Tuntemus helppaa aina kun se ymmärtää asetella itseään uudelleen. Myös maha on tuolloin ihan "mutkalla". En ole ajatellut, että se olis mitenkään epänormaalia. 
 
Juu, mullakin on aika ajoin hillitön patti mahan vasemmalla puolella kun herra tunkee päätään siihen. Toinen mihin se tunkee on kiinni kylkiluihin mikä ei oo mikään maailman ihanin tunne. Mutta ei oo tullut kyllä mieleen että siinä mitää epänormaalia vois olla, hassun näköstä kylläkin <3
 
Heipparallaa

Täälä toivutaan hitaasti mutta varmasti. Laittoivat itsestään sulavat tikit ja taitaa jotain solmukohtia sielä vielä kiristää, kun välillä tuntuu niin ilkeälle :( Huomenna neuvola+lääkäri, että jospa tohtori kurkkaa mitä alakertaan kuuluu, mutta sisätutkimuksen saapi kyllä jättää väliin tälläkertaa, koitetaan varata siihen uusi aika :/

Kovasti vauva tääläkin jumppailee ja välillä koko maha heiluu ja nytkyy kun pistelee menemään :D Toisinaan on hetken aikaa aivan toispuoleinenkin koko maha, näyttää pelottavalle :O Hyvin itse tuntee, kun poika kääntyy ihan kokonaan ympäri, se tuntuu enemmän ilkeältä, kuin tavan potkut.

Kyllä vähän jännittää tuo huominen neuvola, että mitenhän paljon tässä on painoa tällä kertaa tullut, kun ei tuon "onnettomuuden" takia ole päässyt sillä tavalla tallihommia ja muita askareita hoitelemaan, eli liikkumaan normaalisti. Ei hirveästi tule harrastettua muuta kuin tuota hyötyliikuntaa ;)

 
Juu mä kyl tiedän hyvin et se ei todella ole epänormaalia et maha on oudon mallinen tai et vauva työntää itseään ulospäin ja se tuntuu epämukavalta, lähinnä tässä mietityttää et miks mulla on maha aivan kosketusarka ja erittäin kipeä aina siitä kohtaa. Rakenneultrassa sikiön pään ultraaminen sattui aivan mielettömästi mut en siellä sitten tyhmänä avannu suutani.. Esikoista odottaessa myös vauvan liikehdintä tuntui epämukavalta ja kiristävältä kun kokoa jo oli mutta se ei missään nimessä sattunut tai tehnyt kipeää ja siks mä tässä pohdin et mistä se vois johtua.. Sitä vois verrata jonkin sortin kouristukseen ku sillon aina mun on mentävä selkä kumaralle tai makamaan sikiöasentoon hetkeks, äärettömän vaikea selittää, jos en olis ollut raskaana niin todennäköisesti en huolestuisi mut nyt muutenkin sitä huolestuu pienemmistä asioista ku sen raskauden on jo kokenu.. Huomenna onneks neuvolalääkäri.
 
Hei vaan tännekin pitkästä aikaa... :) Tänään käytiin typyn kanssa ostamassa viimeiset lahjat ja muutama vielä olis paketoitava niin sitten oliskin se urakka ohi..

Mä en oo nyt aijemmin oikein ottanu selvää miten päin juniori masussa majailee, mut ilmeisesti aijemmin ollu ns. oikein päin ja tässä päripäivää sitten kiekauttanu ihtesä ympäri ja nyt tuntuu olevan pää ylhäällä ja jalat alhaalla kun tuntuu potkut niin alhaalla. Välillä potkii inhottavasti tuonne alas rakkoo kohti ja housun kaulukset ahistaa ajoittain kauheesti.. :) Mut hyvähän se on et antaa aina itestään elonmerkkejä. Muuten oon saanu odottaa ilman suurempia vaivoja ja kipuja... 

Joulun jälkeen olis sitten seuraava neuvola ja saa kauhistella kuinka jouluherkut on jääny mahaan asustelemaan kun vaa-assa vaan lukemat isonee.. :D Mut keväällä onkin sit mukava heittää vaunulenkkejä ja pudotella ylimääräsiä pois.. En oo pahemmin ressannu nuista kiloista tulee mitä tulee ja kyllähän sitä sitten ajan kanssa niitä voi karistella jos tuntuu etteivät itestään tipu...
 
Heippa ja mukavaa joulunalusaikaa kaikille!

Valitetaan nyt heti kärkeen raskausajan vaivoista:  :)
Issias on vihoitellut melkein alusta asti, mutta liikunnan ja venyttelyn avulla siihen olen saanut helpotusta. Nyt sitten tällä viikolla alkoi vihloa nivusissa ja kävely on ollut tosi tuskallista. Olen kuitenkin töissä koettanut lähteä köpöttelemään niin usein kuin mahdollista päivän aikana ja liikunta tuntuu siihenkin vaivaan tepsivän. On vaan vaikeaa tehdä töitä kun on toimisto-/istumatyö ja osaksi asiakaspalveluakin, niin saa nähdä kauanko pystyy töitä tekemään jos tää tästä vielä pahenee. Ei omalta työpisteeltään voi kuitenkaan koko ajan olla liikkumassa johonkin, kun pitäisi työtkin hoitaa.
Onko täällä muita mammoja, joilla on istumatyö? Entäs selkävaivat? Onko niitä ilmennyt muilla, jotka joutuvat istumaan paljon?

Vaivoista huolimatta hyvin menee ja liikkeet jo täälläkin näkyvät selvästi, tuleva isäkin on niitä päässyt ihailemaan! ♥ Ihanaa joulun odotusta maalismammat! :)
 
milin: toivottavasti lääkäri osaa sanoa jotain huomenna. Mullakin on välillä tosi arka vatsa, mutta ei varmaan samassa mittakaavassa kun sulla. Yleensä tulee liiallisesta istumisesta. Musta kyllä tuntuu, ettei neuvolalääkärit osaa sanoa ikinä mitään mihinkään, mutta jos teillä olis siellä parempi lääkäri :)

Tiinagr:lle paranemisia! On se kyllä hyvä, ettei tuo onnettomuus tapahtunut lähempänä synnytystä. Ei olisi todellakaan ollut kivaa lähteä synnyttämään paikat valmiiksi tohjona...

Nostan kyllä hattua Pikku-tlle ja muille istumatyöläisille! Musta ei todellakaan olisi siihen enää tässä vaiheessa. Mutta sairaslomalle ihmeessä, jos selkä ei enää kestä. Ei se ole kiva aloittaa äityislomaa aivan rikkinäisenä.

Täällä alkanut vaivoista ihanin. Peräpukamat!!! Ketään kohtalotovereita? Nyt pitäis ummetuksesta päästä eroon, mutta minkäs teet kun ruisleipä närästää ja rautalääkkeiden annostus vaan nousee.
 
Pikku-t, mulla on ollu kovia selkäkipuja ja liitoskipuja (eli niitä nivuskipuja), ja mun työ on suurelta osin istumatyötä. Nyt nää pari viime viikkoa on ollu helpompia, koska multa loppuu työsopimus tän vuoden loppuun ja lomat alkaa tänä perjantaina, ja kaikki ylityövapaat on pitäny pitää pois ennen lomalle jäämistä, eli mulla on ollu todella lyhyitä työpäiviä. Totesinkin, että olis pitäny jo aiemmin järjestää kuviot sellaisiksi, että työpäivän jälkeen ehtii tekee lenkin (ettei olis aina niin kiireellä ollut lapsia hoidosta hakemassa, niin olisi voinut kävellä sen n. 3km), ja olis aamuisin varannut sen saman option, niin olis ehkä välttynyt pahimmilta kivuilta. Mutta kun en jotenki edes tajunnu että ne kivut liittyi istumatyöhön, ajattelin vaan että eihän mulla edellisessäkään raskaudessa ollu kipuja vaikka töissä olinkin... no olin, mut silloin PALJON enemmän ohjaustyössä kuin mitä nyt suunnittelijana, kun pääasiallinen asiakasryhmäkin on mulla vaihtunut nuorista pääsääntöisesti yhteistyökumppaneihin ja muihin vastaaviin aikuisiin, eli liikuin ja kävelin huomattavasti enemmän silloin.

Mutta vinkkinä sulle, jos pystyt työn lisäksi ujuttamaan liikuntaa sekaan, kokeile sitä. Mulle toi helpotusta kipuihin myös luontaistuotekaupoista saatava Lohikäärmesalva ja lämmitettävä kauratyyny, eli iltaisin kun katoin telkkua/kudoin/olin netissä niin ennen sitä mies laittoi lohikäärmesalvaa selkään, paita päälle ja sit sitä kohtaa lämmitetään vielä kauratyynyllä. Kokonaan se ei illalla kipuja poistanut, mutta sen verran lievensi että sain nukahdettua paremmin, kipu kun hankaloitti entisestään hyvän nukkuma-asennon löytämistä, ja sit aamulla kipu oli poissa.
 

Kiitos Madie hatun nostosta! :)
Ja Ksmirrelle kiitokset vinkeistä, pakko on ollut tosiaan joka päivä vähän yrittää liikkua, vartin pieni kävelylenkkikin on jo tuonut vähän helpotusta. Ensi viikolla on jälleen neuvola,
niin tarttee siellä hoitajatädin kanssa vielä neuvotella asioista.

Mulla oli tänään sokerirasitus, yääk!
Kyllä voikin olla pahaa se sokerilitku ja tuli heikko olokin kun ei ollut mitään saanut syödä ja piti käydä ihan pötköttelemään. Onneksi meidän terkkakeskuksessa on tosi mukavia ihmisiä töissä, ihanan huolehtivaisia. Toivotaan ettei meillä täältä kellään ole tuloksissa mitään poikkeavaa.
 
:D Ite ajan autoa työkseni, eikä mullekkaan oo tosiaan tullu mieleen, että nivusissa tuntuva kipu johtuis siitä. Tosin, ei oo nivuset kipiät jos ei kävele. :D Mulla on normaalisti selkä tosi kipiä. Nyt ei oo ollu mitään kummempia selässä. Ehkä ollu vähän parempikin. (siis normaalisti vähintään 1x/kk pitäny hakea piikki selkään) Koko raskauden aikana ainoastaan kerran menny niin pahasti tukkoon lihakset, et on joutunu ees harkitsee järeempiä keinoja. Nyt on vaan alkanu siitä istumisesta tulee tosi epämiellyttävä tunne tonne pallean seutuville. :/ Kokoaika vaan selkänojaa enemmän kallelleen. Kohta varmaan makaan sielä ratissa. :D Tosin selkäkipujen loppuminen saattaa johtua ennemmin työauton vaihtumisesta. Ei niinkään raskaudesta. :D

Me oltiin isännän kanssa tossa alkuviikosta kertelemässä vauvvatarvike liikkeitä, ku meillä ois vaunut, mutta ei oo kantokassia....piiitkä tarina. Tosissaan löysin vaunuihin sopivan kantokassin ja rupesin ukkoa ettimään, ni se oli sielä jonkun vaunujen kimpussa. Menin lähemmäs kattomaan, ni isännän oli saatava ne. :D Päätettiin, ehkä pienoisella isän painostuksella, että hankitaan kaikki käytettynä. :D Mutta mutta, ei siinä, kyllä ne mulle käy. Ihanan suojaisan oloiset, mut kumminki senverran tilavat, et ei tartte kesällä tukehtua. Hintaakaan ku sellaset 700e nytte yrittää ukko metsästää saksasta nettikaupasta halvalla. :D Mut jos ne kerta on sille niin tärkeet. :D

Mulle oli kans se sokerirasitus ihan kauhee!! Ei enää ikinä D:
 
istumatyöstä: Mä kans istun paljon koneella ja ihan kamalat lantion seudun säryt alkoivat jokunen aika sitten.
Mulla auttaa työskentely jumppapallo tuolina - saa olla liikkeessä ja hetkutella jatkuvasti. Auttaa ainakin mua.

Mä meen toiseen sokruraitukseen tiistaina - katsotaan mitenkä käy..ekasta pääsin kirkkaasti "läpi"..

Mutta nyt pitäisi kauppaan suunnata ja tänään tehdään pizzaa ja mokkapaloja :P

 
 
Heippuli!

Täällä odotellaan miestä takas kotiin viikon reissulta, oltu ihan tyttöjen kesken kotona (minä, koira ja vauva ;)) Ihan mukavaa, mut nyt alkais jo kaipailee toista kotiin. 

Mulla oli sokerirasitus OK, oisinki ollu vähän yllättynyt jollei olis.. Joku täällä puhui muuten (sokerista puheenollen) mokkapaloista, nyt tuli ihan älytön hinku ruveta niitä leipomaan :D 

Ihanaa kun alkaa maha näkymään, sais näkyy kyl paremmin toppatakin alta ruuhkadösässä ;) hehe

Muutenkin kaikki edelleen hyvin mulla, selkäkivut vaivaa muakin välillä, vaikka joogamaikka olenkin osa-aikaisesti ja joogaan (lähes) päivittäin niin teen kumminkin 40h/vkosta istumatyötä, ja nyt on ollu ehkä kuukauden päivät kovia selkävaivoja aina välillä.. Onneks mulla on mahdollista jaloitella töissä ja kotona tiedän millasilla liikkeillä sitä saan helpotettua, mut on tää välillä vaan aika tuskasta..

Nyt oon ottanu töidenki suhteen iisimmin, ohjaan 1-4h/vkoon päivätöiden lisäksi, eikä elämä ole yhtä hektistä kun vielä kuukausi, pari sitten. Enää pari kk töitä, mä pääsen mammalomalle 17.2.! Ja ens vkolla kuuden päivän loma :D Huippua! 

Mulla on edelleenkin kaikki hankinnat ihan kesken.. Oon nyt kaivellu huutonetistä ja tori.fista vaunuja. Oon aatellu et ostan jotkut max kahden lapsen käyttämät yhdistelmät, ei sais maksaa paljon mut sais olla hyvä, pohjoismaihin suunniteltu malli.. Yllättävän halvalla näitä löytää kumminkin, en ihan ymmärrä miks jotkut maksaa tonnin vaunuista..? (Tosin ehkä mä tuun huomaamaan sitten kun mulla ne vaunut on ;))

Muutenkin pyrin ostamaan kaiken käytettynä.. Mulla on edelleenkin vasta kaks vaatetta vauvalle ;)

Huh, hirvee vuodatus omista oloista tuli nyt tällä kertaa, toivottavasti ei tullu toistoa kauheesti :D HYVIÄ VOINTEJA JA HYVÄÄ JOULUN ODOTTELUA! (ja odottelua muutenkin ;) <3)



 
Heissan!
Täällä on melkein kaikki hankinnat jo hankittu vaaville. Ainoastaan pinnasängyn patja ja lipasto mihin tulee kaikki vaatteet. Kavereilta oon saanut melkein kaiken. Ja oon todella kiitollinen siitä. Jotain olen ite ostellut netin kirpputoreilta ja nyt ne vaatteet on tuolla kummipojalla käytössä :-D saan sitten ne joskus takas sieltä. Tänään sain kestovaippoja ja äitiysvaatteita. Onneks oon kaverin kanssa samaa kokoa. Kun en millään jaksa nyt kiertää kaupoissa ostelemassa mitään.

Äitiyspolilla tuli käytyä, ku neuvolasta tehtiin lähete sinne. Supistuksien estolääkitys, lupa syödä vähän enemmän särkylääkettä sekä 3 viikon päästä uudestaan taas ä-polille. Oon tyytyväinen, ett siellä ollaan. Kohdunkaula on ok, mutt vähän huolia noista supistuksista ja enemmän noista kivuista ja tuosta perussairaudesta. Nyt katsellaan, ett mitä tässä tapahtuu. Hissukseen mennään ja naatitaan. Jäin nyt jo kotiin. Koulun harjoittelut on suoritettu ja ä-loma alkaa 9.2, mutt sitä ennen en tee mitään. Oon työttömänä tammikuun tai jos meinaavat laittaa töihin niin haen saikkua. Sitä saisin nyt jo, jos tahdon. Mutt oli niin helppo tuo vika harjoittelu, ett pärjäsin ilman pidempää saikkua. Otin kyll omaa aikaa ihan reilusti, jos siltä tuntui.

Nyt nukkuun, ett aamulla jaksaa herätä
 
Hienoa Niituli, että olet päässyt lomalle! :)

Mä tulin vaan sellaista kysymään, että mitä teidän neuvolalääkärit yleensä tekee sillä käynnillä? Eli tekeekö siis muutakin, kun koittaa sormin kohdunkaulan tilanteen?

Aloin vaan muistelemaan, että viime raskaudessa mulla vaihtu lääkäri joka käynnillä ja yleensä nämä naiset katsoivat ensin lampulla ja jollain muulla apuvälineellä yleisesti paikat läpi ja sitten koittivat kohdunkaulan tilannetta. Nyt tämä nykyinen mieslääkäri vaan laittaa sormet sisään ja koittaa vähän ja koko käynti on siinä. Mietin vaan, että onko normaalia vai laiminlyökö tehtäviään. ei edes kysele, että onko ollut tulehdusoireita tai vastaavia vaan ne pitäisi ehtiä sitten varmaan jossain välissä vaan kertoa.

Joo tuli vaan mieleen tämä siitä, kun on nyt jotain tulehdusoireita ja mietin, että pitääkö ottaa yhteysneuvolaan vai käydä jollain yleislääkärillä vai käydä vaan apteekista kysymässä jotain itsehoitolääkkeitä. Tuolle neuvolalääkärille en kyllä haluais enää lisäkäynneille mennä.
 
Madie mulla lääkäri on aina tehnyt vain sisätutkimuksen, kukaan juurikaan ei vilkaise edes alapäähän. Kokeilevat paikat ja that's it, eikä ole tainnut kysyä ikinä mitään oireista jotka viittais tulehdukseen. Ainoastaan jos itse kyselee nii tietenki vastaa.. Koko homma kestää sen muutaman hassun sekunnin. Jokseenki vastenmielistä itelle on se et kuunnellaan sydänäänet ja otetaan sf-mitta ilman housuja.. Viime lääkärikerta tais mulla kestää sen 15-20min. vaikka juteltiinkin vielä niitä näitä. :)

Täällä armoton flunssa koko porukalla. Nenänaluset miehellä, itellä ja esikoisella aivan punaisina. Jospa se menis ennen aattoa ohi, tai ainaki ny helpottais nii maistus ruoatki jollekkin ja olo olis suht normaali..

Me kuitenkin viikonloppuna laitettiin jo joulukuusikin ku pyhinä täällä ei olla ja joulun jälkeen me on laitettukki se aina pois, jotenkin sen hohto sammuu saman tien ku arki koittaa.. Ehditään nyt viikon verran siitä nauttia. Viimeset joululahjat shoppailtiin tänään, en ollu ihan ainut liikenteessä.. Ihanat jouluruuhkat :)

Joulun jälkeen mä alanki ostella vauvalle kaiken tarvittavan. Päätettiin et ei mennä ultraan kyselemään enään onko siellä tyttö vai poika, epävarmoina siis mennään ja se on sit yllätys maaliskuussa.. Täytynee ostella paaaljon valkoista ja neutraalin väristä ja rynnätä sit kauppaan jos poika sieltä tupsahtaakin ku ei ainuttakaan poikien vaatetta löydy talosta. Niin ja tosiaan, meillä olis tässä joulun pyhiin asti aikaa miettiä sitä meidän pk-seudun muuttoa ku nyt ne miehen työt sit tosissaan loppuu tammikuussa. Asennoituminen muuttoon siis kauas suvusta on parhaillaan käynnissä ja ihan hyvältä vielä tuntuu, mitä nyt iltaisin ehkä vähän mietityttää ja stressaa enemmän ku päivällä..

Ihana hiljaisuus - täytynee nostaa jalat kohti kattoa ja nauttia hetken ja painua unten maille :)
Mukavaa jouluviikkoa mamit!


 
   Yötä!

    Onko kellään muulla ongelmia nukkumisen kanssa? Kellohan on nyt siis jotain 02:36... Huoh... Miulla on ollu enemmän ja vähemmän ongelmia koko raskauden ajan, mutta pari viimestä kuukautta on ollu pahimmat. Ilkeintä tässä on se, että miulla ei vieläkään ole mitään "fyysistä" syytä miksi en nukkuisi. Ei tartte vieläkään öisin ravata vessassa tms... Taitaa vaan olla liikaa ressiä...

   Talon peruskorjaus täysin kesken (no, valmistumiseen menee varmaan vielä pari vuotta), mutta kohtapuoleen pitäis olla sillä tavalla valmis, että pystyy jo ihan mukavasti asumaan. Sen jälkeen kaikki onkin ihan vaan pelkkää plussaa. Eikä tää keskeneräisyys ressais, mutta tää pirun välikätenä oleminen!! Mies on viikot reilun 200 kilsan päässä töissä, niin toimipa siinä sitte välikätenä hänen ja meiän isän välillä (isä kavereineen on ollut sitten viikolla täällä jelppimässä). Selittelet asioita puoleen ja toiseen ja yrität pitää kaikki tyytyväisinä. Ei oo helppo homma... Lisänä kaikki mummon kuskaukset, neljä lähiomaista on niin huonossa kunnossa, että on vaan ajan kysymys, kuka poistuu ensin ja oma vuorotyö vielä päälle. Ja sitten neuvolassa huudetaan NAUTI RASKAUDESTA; KESKITY ITSEESI!!! Kun vaan voisikin... =`(

   Anteeksi kamala valitus näin jouluviikon aluksi, mutta tuli vaan näköjään sitten just nyt tuo mitta täyteen!

   Nautinnollista jouluviikkoa kaikille!! Mie rentoudun koko joulun töissä, enkä ressaa yhtään!!

  
 
Takaisin
Top