Joulukuun jorinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
 Pachamama , alkoi ihan naurattaa kun kerroit että on ihanaa kun maha alkaa näkyä ja sais näkyä enemmän takin alta :D hei täällä ei mee enää mikään takki kiinni, ja voin kertoa että siittä oon nauru kaukana.Luotin vahvasti yhteen isohkoon laskettelutakkiini enkä ostanu mitään mammatakkia, no kyllä kerrospukeutumisellakin pärjää. Nukkuminen on täällä mahdotonta. Heräilen jatkuvasti eri raajojen/osien puutumiseen tai kolotukseen,että kyllä on ihanan unettomat kolme kuukautta edessä  

safiye: Voidaan sitten täällä keskustella öisin ;)
Täällä on ihan sama meininki öisin. Olenkin jo vallannut olohuoneen yökäyttöön itselleni. (näin kaikki muut saavat nukkumis rauhan, varsinkin mies, joka muuten saisi herätä mun jatkuvaan hyörimiseen ja pyörimiseen)
Mulla on viritetty patja, jonka molemmat päät ovat ylös päin, ku muuten närästää tai sattuu tai kolottaa tjt. Ja imetystyyny on ajoittain auttanu jalkojen välissä..
Mä otin mun miehen vanhan skimbarotsin käyttöön.
Mutta juu- ihanat kuukaudet edessä :/

Mykkyrälle superisti tsemppiä! Kannattaa kyllä panostaa keinolla millä hyvänsä nukkumiseen, tai siihen että saa jossain kohtaa vuorokautta nukutuksi pidemmän pätkän.
Mulla meni viime raskaudessa pää ihan sekaisin, kun olin yli 3 kk:tta ollu nukkumatta yhteen soittoon kertaakaan yli 4 tuntia. Itsellä oli stressiä ja muutenkin oli kaikkea ja paljon samaan aikaan päällä..enpä vaan itse tajunnut.
Mutta löysin akupunktiosta ja homeopaatilta avun ja sain kuin sainkin nukutuksi päivittäin yhden pidemmän pätkän (=yli 4 tuntia). Tässä raskaudessa nukun aina, kun pystyn (eilen kahdet päiuväunet), kun yöt on jo mitä on...mutta toistaiseksi kuitenkin sen yli neljä tuntia yhteen putkeen.

milin: Siellä on isoja asioita mietinnässä, kun on muuttoa ja vauvaa..
Mutta pk-seudulla on kyllä aktiivista porukkaa ja varmaan helposti löytyy seuraa ja uusia tuttavuuksia. Mulla on sellainen mielikuva, että tuolla syyskuisissa syntyi ihan kunnollisia kaveruuksia tämän palstan kautta!

Madie: Mulla on aina vaan tutkittu kohdunkaula ja se on sitten siinä.
Varmaan kannattaa kertoa, jos epäilee itse tulehdusta. Mulla kyllä on pari kertaa ollu hiiva, joka ei jää huomaamatta lekurilta...

Niitulille onnea lomasta!

Pachamama: Mä löysin vuosi sitten uudet yhdistelmät suomalaisesta Ora mallistosta kohtuuhintaan. Oli alle 400€.

Taas olisi uusi viikko edessä ja fiilis on hyvä.
Mun joululoma koulusta tuli mitä parhaimpaan aikaan! Lepoa huutaa mun kroppa, varsinkin nyt kun yöt on mitä on...päiväunia nukuin eilenkin kahteen otteeseen :D
Uiminen ja kotijooga ovat nyt parhaimmalta tuntuvat  urheilulajit. Toki kävelen vielä semmoisia tunnin lenkkejä ja kuntopyörällä sitten pahimmassa kiireessä (lue: kun laiskottaa lähteä mihinkään )...
Mutta nyt tarvii patistella nuorempi poika koulutielle ja esikoinen heti perään..Pienin ottaakin aamun uusiksi, kun oli ku pikku amppari kiukuissaan tuossa äsken. Laiton takas sänkyyn ja sinne nukahti.

Koettakaa mammat olla ottamati liikoja ressejä vaikka joulua pukkaakin!

Eipäs lähtenyt täälä uusi viikko hyvin käyntiin... Olen siis tippunut Kelan sairaspäivärahalle jo aikoja sitten, kun saikulla ollut niin pitkään. Viimesimmäksi kävin lekurilla 30.11 ja vielä erikseen pyysin ja varmistin, että meneehän B-lausunto Kelaan sähköisesti ja suoraan, niinkuin aiemmin! Nyt sitten ihmetellyt kun ei mitään päätöksiä Kelassa näy ja tiedustellessani asiaa kävi ilmi, että B-lausunto puuttuu emoticon
Mukavasti kylmä rinki persiissä, jos tässä jäädään ilman rahaa sitten tammikuun loppuun asti... Toivotaan että käsittelevät asiat pikana, kun saavat tarvitsemansa lausunnon.

Eilen tuli hankittua ensimmäiset joululahjat, en jaksa ottaa stressiä enää tästä joulusta. En muutenkaan tykkää shoppailla, saatikka tälläiseen aikaan kun kaikki on liikkeellä ja kiukkuisia kuin ampiaiset. Tönivät ja tuuppivat, ajavat ostoskärryillä päälle emoticon

Mukavaa Joulun odotusta kaikille ja toivotaan sitä valkeaa joulua, täälä kymenlaaksossa vaihtuikin vesisade juuri jonkun näköiseksi valkeaksi tavaraksi

Mäkin kannustan kaikkia nukkumaan aina, kaikkialla ja joka ainoan hetken kun se on mahdollista. Mä tosin en oo tehnyt sitä pelkästään raskausaikoina, vaan viimeiset 4,5 vuotta läpeensä - sen jälkeen, kun esikoisen "koliikki" loppui ja sai edes joskus hetken unirauhaa. Mä oon joskus tainnukin jo meijän yöhelvetit täällä kuvailla, mut nyt kun viimesen vuoden on saanut jopa yönsä nukkua suurin piirtein kokonaan, en kyllä tiiä miten valmis oon taas niistä unistani luopumaan... Ja mun tuurilla tää tuleva vauva onkin sit samanlainen kukkuja kuin esikoinen - eli sen oman heräilyn/jatkuvan valvomisen lisäksi saa koko ajan pelätä, milloin on naapurit kurkussa kiinni kun naapuritkaan ei jaksa enää jatkuvaa heräilyä. No, mä oon kyllä varustautunut muuttamaan öiksi vauvan kanssa tonne meijän kerhotilalle, joka on eri rakennuksessa kuin yksikään asunto, joten siellä saa karjua niin äiti kuin lapsikin häiritsemättä yhtään ketään (jep, tiedän mitä on olla niin väsynyt ettei itekään pysty kuin itkemään sitä väsymystä). Mut siis, mähän nukun 2-5 päiväunet, jotka on puolesta tunnista tuntiin, joka päivä, ja työmatkat (n. 20 min. suuntaansa) sekä töihin että kotiin torkun bussissa - mulle on kehittynyt kyky havahtua aina edellisellä pysäkillä, joten kertaakaan en oo tän 4,5 vuoden aikana ajanut pysäkin ohi nukahtamisen takia. Kerran ajoin, kun olin hereillä ja ulkona oli ihan pilkkopimeää enkä nähnyt missä mentiin :) Lomani alotin viime perjantaina menemällä nukkumaan kaksi tuntia ennen normaalia nukkumaanmenoaikaani ja nukkumalla lauantaiaamuna puoli yhteentoista. Yksinkertaisesti mitään niin tärkeää asiaa ihmiselämässä ei mun mielestä olekaan kuin nukkua.

Mun nukkumista ei oo vauvan potkut häirinneet, pari kertaa oon herännyt siihen että pohjelihakset kramppaa. Niistäkin oon nukahtanut samantien uudestaan... aamuisin sit saatan herätä kylkiluut kipeinä, josta voi vissiin päätellä että viime yönä on treenattu kickboxingia. En oo edes vessaan heränny kuin ihan satunnaisia kertoja.

Mulla menee vielä yks mun vanha talvitakki kiinni (joka on alunperin peritty anopilta, ja ollut mulle kolme kokoa liian iso...), mut en usko että menee koko raskauden. Katotaan, mitä sitten tehään, jos sekään ei enää mee - meillä kun ei auta ottaa miehen takkeja käyttöön, miehen vaatekoko kun on sama kuin mulla normaalitilassa. Ja vaikka miten takkien kanssa on tässä pisteessä, en mä silti toppatakki päällä näytä erityisen raskaana olevalta, vaan vielä enemmän rantautuneelta valaalta kuin ilman toppatakkia. Pikkusen meinaa välillä tuskastuttaa, kun mahan koko on sitä luokkaa että ihmiset oikeesti luulee että oon synnyttämässä vielä tän vuoden puolella, tai vähintääkin lähempänä tammikuun ensimmäistä kuin viimeistä, ja siinä sit pitää selittää, että itseasiassa laskettu aika on vasta maaliskuussa. Seuraavaks ruvetaan päivittelee, että odotan varmasti kaksosia, ja kun saan vakuuteltua, että yksi lapsi tässä nyt vaan on tulossa, aletaan hirvittelemään sitä, minkähän kokoinen lapsi on. No, lapsi ei itseasiassa toistaiseksi ole yhtään yli normikäyrien, mutta maha kasvaa vähän eri tahtiin.

Heippa!

Eilen kirjottelin tänne avautumisviestin neuvolalääkäristä jonka sitten poistin, uus yritys,älkää ihmetelkö. Ymmärrän että halutaan lapsen parasta mutta tenttaukset vanhoista sairauksista vasta tässä vaiheessa tuntuu hullulta.. Ja siihen perään verenpaine joka kohos ehkä korkeimmaksi ikinä ;) Jouduttiin mittaamaan uudelleen ja olikin sit ihan OK.

Meillä oli kaikki hyvin, ja päästiin pois puolen tunnin jälkeen eli aika nopee visiitti. Kohdunkorkeus oli 23cm ja meni nätisti normikäyrän mukaan..

Niin ja ollaan ostettu nyt käytetyt Gesslein Seing-vaunut, luin monet hyvät arvostelut niistä, en oo vielä halenu eli toiv on ihan OK kunnossa kun huutonetistä huusin :) Mun serkulla on lammastila, ois kiva saada aito lampaantalja vauvalle, pitänee vinkata siihen suuntaan..
Vaikka mulla ei oo kyllä yhtään hajua kuinka kylmä silloin on kun vauva syntyy, mulla on lainassa myös semmonen ihana untuvamakuupussi :)

Mun äiti oottaa hirveesti vauvan syntymistä. Itsekin alan pikku hiljaa odotella synnytystä ja sitä että saa käärön syliin.... 3kk vielä aikaa :D Ja me päästiin vauvan nimestä yksimielisyyteen, uskon että pidetään tästä kiinni <3 :)

Täällä  kans riittäis avautumista ihan koko neuvolasta ja sen toiminnasta. Mulla kun on niitä  kipeitä supistuksia, aukeemista, pehmenemistä. Nyt uusin ongelma on turvotus ja päänsärky. Turvotus ja päänsärky pahenevat  jos vähänkin stressaan. Soittelin huolistani neuvolaan, lääkäriin pääsen kuulemma helmikuussa...ja jos kerta turvottaa niin pitää vähentää suolankäyttöä..!!!!! Mä olin niin vihanen ton puhelun jäkeen...olisivat  ees ottaneet sinne ihan mitatakseen verenpaineen, mutta ei.

Harmi kuulla huonoista neuvolakokemuksista.. Itsellä on tuuri omien neuvolatätien kanssa. Neuvolalääkäri on vähän hajamielisen professorin oloinen, mutta mukava ja tuntuu osaavan asiansa. Ja plussana se, että on naistentautien erikoislääkäri.

Likipitäen säikähdin, kun tajusin, että tänään on 30+0! Kääk!! Enää 10 viikkoa tuhisijan saapumiseen :) Aika hyvin on pikku-ukolle kaikki jo hommattuna, vanna ja siihen jalat uupuu.

Plaah, huomenna pitäis lähteä käymään äippäpolilla db-hoitsun luona. Kotimittailua oon tehnyt üüber tunnollisesti, ettei vaan pääse sanomaan, että miks et oo mittailu. Ykskään arvo ei oo ollu lähelläkään raja-arvoja, joten pikkisen meinaa turhauttaa lähteä kipeällä selällä ajelemaan 105km suuntaansa. Noo, tuleepahan reitti tutuks synnytystä varten ;)

Heipasan :)

Täälläkin on ruennut turvotus ja päänsärky vaivaamaan. Aikaisemmin oli oikestaan vaan nilkat ja pohkeet turvoksissa iltaisin, mutta nyt on kyllä koko mamma.
Viime perjantaina vaaka näyttikin aivan huimia lukemia ja säikähdin ihan tosissaan!
Siinä sitten hätäpäissäni googlettelin raskausmyrkytyksen oireita ja olinkin ihan varma että siitähän tässä kärsitään. Mietin jo että pitäisikö sitä soittaa jonnekkin, vai odottelenko maanantaihin, jolloin oli taas neuvola. Mies siinä sitten rauhoitteli minua kunnes pahin hysteria meni ohi. Aamulla kun menin vaa'alle näytti se 4,2 kg vähemmän kuin illalla. Siis järkyttävää!! En tiedä mitä oikein tapahtui, olinko syönyt sinä päivänä jotain nestettä kerryttävää vai mikä, mutta siitä se sitten kuitenkin tasaantui. Neuvolassa kaikki oli ok, pissa puhdas ja verenpaineet hyvät eli ainakin vielä sain huokaista helpotuksesta tuon raskausmyrkytyksen suhteen.

Hyviä vointeja ja ihanaa joulunaikaa kaikille :)

safiye: Ei helvetti sentäs mikä neuvolatäti siulla on...pyydät päästä ehdottomasti lääkäriin ja liiottele vielä oireitasi tai sitten meet suoraan päivystykseen tai omalle tk-lääkärille. Niin miekin tein kerran, ett menin ihan omalle tk-lääkärille vaivoistani. Tai edes yritä päästä terveydenhoitajalle, jos on noin nipo ja töykeä neuvolatäti. Tsemiä!!!!!

Vähän kyllä kummastuttaa muakin tuo safiyen neuvolatäti! Pitäähän nyt tuollaisista oireista päästä tarkastukseen. Käy nyt ihmeessä tk:ssa, jos neuvolaan kerta ei pääse.

On kyllä hieman värikkäitä neuvolakokemuksia täällä. Kiitoksia kaikille, jotka vastailitte mun neuvolalääkärikysymykseen. Tiedän tosiaan, että jos on jotain tulehdusoireita niin tottakai niistä pitää suu avata itse, mutta valitettavasti ne ilmaantu vasta muutama päivä neuvolalääkärikäynnin jälkeen. Tyypillistä ;)

Täällä alkaa olla jo aikalailla joulufiilikset. Ihanaa, kun pääsee jo ylihuomenna joulunviettoon :)

Voi kiesus, mikä "palvelu" teidän neuvolassa, safiye >:-|
Ja juu, mene vaikka yksityiselle tarkastuttamaan tilanne ja valitusta neuvolatädin esimiehelle - heidän tehtävä on hoitaa raskaana olevia.

Mulla on ollu pidemmän aikaa ihan oudon huono olo ja järjetön heikotus aina välistä, ihan on tärisyttänyt ja heikottanut vähänkin pidemmän ruokailuvälin jälkeen. Ja olen mä tätä mun vatsan kasvuakin kauhistellut ja tietty toi painokin on huidellut ihan omissa meiningeissään.
No, sainpa selityksen tänään --> raskausdiabetes. Oli sen verran ollut koholla arvot, että neukkutäti soitteli oikein kotiin mun päiväunien aikana (3 h :D) ja oli puhunut mun miehen kanssa, että mun tarvii mennä tässä samoin tein Tammisaareen..Vain sanoa, että IHANAA, kun löytyi selitys mun oudon huonolle ja vetämättömälle ololle. Liekö ne nyt niin koholla, että insuliinit aloitetaan samoin tein...Mä soittelen huomenissa tädille ("täti" - heh, on mua muutaman vuoden nuorempi..) ja kyselen tarkemmin tuloksia.
Toivottavasti painonnousukin nyt tasaantuu loppu raskauden ajaksi :DD.
Näin jälkiviisana voisin todeta, että "olishan se pitänyt jo osata päätellä mun ylettömästä janosta, joka alkoi jokunen viikko sitten".

Mutta nyt on herkut ja nopeet hiilarit syöty mun osalta ja eiköhän tästä vaan olo parane jatkossa.

Jotain positiivista: Mulla on huomenna hieroja!! Jee!

Kiitos kaikille myötäelämisestä mun ja loistavan neukkutädin kohtaamisissa. Mähän siis varasin ajan tk lääkärille joka on siis sama kuin neuvolalääkäri eli se setä joka  kyseli viikolla 12 että kai vauvan liikkeet tuntuu. :D terkkarin ajanvarauksessa en aikaa  meinannu saada millään, ikävä ajanvaraustäti totesi että jos nyt nipistetään kotisairaanhoidolta niin lyhyen ajan saa torstaille. no nipistettiin sitten kotisairaanhoidolta, anteeksi vaan eläkeläis mummu tai pappa mutta tää mamma tarvii nyt lääkäriä. En mä kauheen luuottavainen tohon lääkärriinkkään ole  mutta saanpahan verenpaineen mitattua. Pahalta tunttuu  se että olen ollut aijemminkin raskaana ja tiedän kyllä millasista se oli silloin ja millaista sen pitäisi olla nytkin. tokikaan raskauksia ei saa verrata mutta silti. Toinen mun ongelma, niin esikoisen raskausaikana istukan toiminta heikkeni loppua kohden niin että sitä seurattiin hyvin tarkkaan. nyt se huolettaa myös, eli miten ihmeessä pääsen ultraan tarkkistaa istukan tilan kun toi mun neuvolan täti ei ota mua tosissaan sitten missään? Ja onko tollasilla istukka ongelmilla tapana esiintyä seuraavisaa raskauksissa?

safiye, tilanteesi on kyllä jotenkin todella eriskummallinen, koska eikös yleensä toista lastaan odottavia kuunnella ja uskota neuvolassa paljon herkemmin? Mua uskotaan välillä jopa liian herkästi ja poissa on kaikki ne ensimmäisen raskauden "varmaan täysin normaalia"-kommentit. Toivottavasti nyt kuitenkin saat apuja lääkäristä ja valita ihmeessä tuosta neuvolan toiminnasta.

Taidan minäkin olla siirtymässä huonounisten joukkoon. Illalla ei meinannut uni tulla ja sitten heräsin 3 aikaan ja valvoin taas pari tuntia. Eiköhän sitten klo 6.40 tullut ihana herätys, kun suonta veti jalasta ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa ja sattui niin pirusti, että piti herättää mieskin. Nyt on pohje krampissa ja takana kuutisen tuntia unta. No tiedän kyllä, että tuokin on tosi ruhtinaallisesti joihinkin teihin verrattuna, mutta kun olen tottunut nukkumaan sen 12 tuntia..

Kaikalle tsempit raskausdiabeteksen kanssa. Ainakin sulla vaikuttaa olevan asenne kohdallaan. Eiköhän se olo kohene piankin, kun ruokavalion saat kuntoon :) vähän kyllä tuo jano-asia pelästytti nyt, kun mullakin on ollut viimeiset viikot ihan järkyttävä jano. Mutta ehkä se on ihan normaalia janoa, kun ei ole ainakaan pissassa ollut mitään normaalista poikkeavaa.

No ompas kyllä joissain neuvoloissa kurjaa toimintaa.. Meillä on ihan mukava neuvola, tosin mua häiritsee terveydenhoitajan tosi nuori ikä ja kokemattomuus, onneks kuitenkin ottaa asiat tosissaan ja kyselee muilta jos ei tiedä. En mä kuitenkaan niin vakuuttunut ole mitä edellisessä neuvolassa esikoisen aikaan. Olisin vaikka maksanut et olisin päässy vielä samalle terveydenhoitajalle muuton jälkeen.

Joko muilla on tullut Kelan vanhempainrahapäätökset? Mulla edelleen näyttää et hakemus saapunut 16.11 eikä mitään muuta, ei edes käsiteltävissä! Viimeks ku niitä hain ni se oli sellasta selkkausta et en jätä nyt kyllä viime tippaan. Tässä aamupäivällä oon pariin otteeseen yrittäny soittaa Kelalle mut jostain ihmeellisestä syystä ne katkasee puhelun kesken jonottamisen!!! Kiva..

Niin se joulu vaan lähenee.. Apua. Ollaan vedetty lonkkaa koko alkuviikko ja nyt pitäs sit tarttua hommiin. Saunan pesut ja muut siivoukset odottas ja tänään taidetaan marssia ruokakauppaankin ku huomenna me ei olla kotosalla ollenkaan.. Aatonaattona sit pitäiski valmistella ruoat niin siinä ei kyllä kauppaan jouda, varsinkaan ku meillä ei autoa ole tytön kans käytössä päivisin.. Mä niin nautin, joulu on kyllä vuoden parasta aikaa.

Mä kyllä yhdyn edelliseen, Kaikalla on kyllä erittäin hieno asenne raskausdiabetekseen!:)

Ei ole vanhempainraha päätökset tullu.. Minäkin ne lähetin jo joskus marraskuun puolella. Mulla on semmonen olo, että olisin jostain lukenu, että he odottaa vuodenvaihteen yli, että saavat verotietoja tai jotain... Jos ei tammikuussa ala kuulua, niin nousee kapina täälläkin.

Mä olisin kyllä ollut ihan rikki tuosta Kaikan raskausdiabetes uutisesta. Jotkut ne vaan osaa ottaa elämän lunkimmin kuin toiset :)

No juu, onkin paaaljon huonommat arvot, ku edellisessä raskaudessa, jossa oli vaan paastoarvo pikkasen koholla.
Nyt oli kaksi vikaa reippaasti yli.
Niin ja tietty mustakin olis parasta, jos ei olis koko rb:sta, mutta aina parempi saada syy oudolle ololle ja hurjalle painonnousulle. Epätietoisuus on pahinta..

Tulehan safiye kertomaan, mitä lääkäri sanoi!

Äippärahoista: Ei ole vielä päätöstä tullu, mutta toisaalta jätin hakemuksen vasta toissaviikolla :)

Mä jatkan sokereiden tsekkailua vhh lounaan jäljiltä...

Mulla oli noista äitiyspäivärahoista tullut päätös nettiin eilen eli voitte varmaan muutkin pitkään odottaneet niitä alkaa odotella nyt lähipäivinä! :)

Mulle oli tullu sinne järjestelmään merkintä et äitiyspakkaus on hyväksytty ja lähetetty 16.12., eli hyvällä tuurilla saan sen jo ensi viikosta :)

Onko muut saaneet jo pakkauksen?

Äitiysrahahakemuksen täytin vasta eilen. Samoin tehtiin vakuutuspaperit kuntoon, kun 3kk ennnen LA:ta pitäis nääkin olla kasassa.. 400e vauvan vakuutuksiin sit uppos.. Täytynee kai toivoa ettei tule maksamaan itseään takaisin :D

Miulle tuli äitiysavustuspäätös joskus viime viikolla, ja tänä aamuna oli rahat kolahtaneet tilille. Mies lähtikin niitä jo sitte samantien tuhlaamaan :D Ei mitään käsitystä siitä, mitä se aikoo niillä rahoilla ostaa. Vauvan kamoja on edelleen ihan käsittämättömän vähän, joskin niitä pitäs tossa joulun jälkeen tulla (ainakin vaatteita) iso kasa kun yks ystäväperhe tulee kyläilee ja tuovat tullessaan heidän vauvojensa "jäämistöt".

Mä en oo ihan kauheesti edes miettinyt että mitä kaikkea sitä pitäis olla edes nyt viime aikoina, jotenkin veto pois koko hankintatouhusta. Tuntuu, että tavaraa on muutenkin kämppä täys, ja joulun jälkeen varmaan on entistä enempi täys, eikä yhtään huvittais tänne ruveta vielä lisääkin haalimaan. Ei mulla ole edes kaappitilaa, jonne kaikki ne tavarat laittaisin, eikä tänne kyllä enää yhtään lisäkaappiakaan mahdu - eli pitäisi tehdä melkoinen raivaus- ja siivousoperaatio että koko vauva edes mahtuu tänne, mutta kukahan senkin sit tekis...

Samoin kuin Ksmirre, ei täälläkään ole hankinnat pyörineet lähiaikoina mielessä. Sitten kun on kaikista pyhistä selvitty niin alan katsomaan tavaroita läpi ja tekemään listaa mitä tarvitaan. Suurin osa tarvittavista taitaa mennä esikoiselle, kun täytyy hankkia uusi sänky, patja ja lakanoita, että saa pinnasängyn vapaaksi pienemmälle :)

Eilinen päivä meni leipoessa ja lahjojen paketoinnissa ja nyt meidän perhe olisi valmiina lähtemään reissuun joulun viettoon. Eli oikein ihanaa joulua kaikille maaliskuisille mammoille! Älkää syökö itseänne liian ähkyyn, ettei närästys pääse pilaamaan joulua ;)

Takaisin