Joulukuun jorinat

Rei: Toivottavasti topit osoittautuvat hyviksi käytännössä! Minä ainaki oon tykänny. :)

Cinder kyseli vaunuista. Emmaljungista ja Brioista oon kuullu molemmista hyvää, molemmat on varmasti hyvä ostos. Ne vaan on uutena hirmu kalliita. Esikoiselle haaveilin emmaljungista, mutta lopulta päädyttiin Ora Taigoihin, ja noista ei oo kyllä juuri huonoa sanottavaa. Noissa on siis ratasosa+ pehmeä kantokoppa, ja tosi tyytyväinen oon niihin ollut. Kantokoppa on kooltaan aika pieni, mutta meiän poika kyllä mahtu sinne hyvin makuupusseineen päivineen lähemmäs puolen vuoden ikää, minkä jälkeen siirryttiin pelkkiin rattaisiin. Esikoinen on syntynyt talvella, enkä oo kyllä paremmin suojattuihin vaunuihin vielä törmänny. Kesälläkään nuo ei ollut liian kuumat, kun niissä on useampia avattavia "tuuletusräppänöitä". Toinen plussa kesällä oli heittoaisa, jolla sai aina vaunut käännettyä niin, ettei niihin koskaan paistanut aurinko. Ainoa miinus meidän rattaissa on pehmeät umpikumiset pyörät, joihin keväällä tarttu ikävästi pikkukiviä. Mutta vuoden 2011 mallissa näyttää olevan ilmakumipyörät, joten sitä ongelmaakaan ei oo. Ei oo myöskään kovin kevyet vaunut (en mielikseni nostele!), jos paljon pitää kuskata niitä autossa, mutta menee melko pieneen tilaan ilman että tarvii edes pyöriä irrottaa (mahtuu helposti meiän Renault Lagunan peräkonttiin). Tulipas siitä mainospuhe. :D Kuitenki, sitä vaan yritin sanoa, että tutustumisen arvoiset menopelit, jos joku vähän halvempia rattaita etsii.. :)

Vauveli,
meillä samat sisarusrattaat mietinnässä. Mekin asutaan maalla, ja lähimmälle asfaltoidulle tielle on matkaa yli kilometri, joten ihan pienipyöräiset rattaat ei käy.

Mulla on tuntunut parina päivänä kumartuessa melkoista painetta alapäässä. Samanlaista, mitä esikoista oottaessa oli ihan loppuraskaudessa sen jälkeen, kun vauva oli laskeutunut. Pikkuhippunen on myös ollut kumman hiljaa pari päivää. Liikkeitä kyllä tuntuu, mutta aika ne on aika vaisuja. Voihan se olla, että johtuu vaan siitä, että pikkunen on kääntyneenä selkään päin, niin ei ne napakimmat potkut tunnu. Maanantaina rakenneultraan, eiköhän siellä selviä, jos pienellä jotain hätää ois.

Joulu tulee ihan hirmuista vauhtia. En oo vielä mitään ehtiny leipoa, ja meillä ois esikoisen 1-vuotissynttäritkin vielä vietettävänä ennen aattoa. Tietääpä ainaki, mitä seuraavat vajaa pari viikkoa tekee. :)
 
Hei!

Minäkin olen nuista ruokaohjeista yms sitä mieltä ettei ihan hysterian puolelle kannata mennä, kunhan yrittää parhaansa. Kärsii lapsi varmaan siitäkin jos äiti on kireä kuin viulun kieli. Toki on jotain juttuja, joita en aio käyttää kuten alkomaholi. ja yritän noudattaa ohjeita niinkuin pystyn. Ja muutenkin en itsekkään syö valmisruokia juurikaan, vaikken olisi raskaanakaan. Terveellinen ja monipuolinen ruoka on varmaan kaiken a ja o.

Mulla on kanssa vaikee syödä ruokia, joita itse teen. Varsinkin lihat on sellasia. Rahkaa ja marjoja voisin syödä vaikka kuinka ja näkkileipää, mutta täytyy tietty yrittää jotain muutakin ;)

Kiva kuulla, että joillakin on rakenneukltrakin jo ollut taii ainakin lähitulevaisuudessa. Meilla Tammikuun 4 ;)

Tsemppiä Vauvojen ja Joulun odotukseen!

 
Rakenneultrassa käyty rv 20+1 ja kaikki on hyvin <3 Sukupuolikin saatiin selville, mutta jääköön se vielä salaisuudeksi ;) Siellä se äitille näytti peukkua ja kieltä :)

Mulla oli vähän outo se nainen joka nuo tutkimukset teki..se ei ees esitelly itteensä enkä mä tiiä oliko se lääkäri, kätilö vai mikä ja sitten se oli vielä aika hiljanen. Mutta kyllä tuo tuntu asiansa osaavan ja sehän se pääasia on :)

Kävin tänään ostamassa ekat mammahousutkin. Mulla ei ainakaan näiden h&m:n housujen kanssa ole ongelmia ton mahan päälle vedettävän systeemin kanssa kun joku joskus mainitsi, että se on liian löysä tms. Ehkä mulla on vaan erimallinen maha :)
 
ttintte Mä höpöttelen masulle kyllä vähän väliä, aamulla toivottelen hyvät huomenet ja illalla kauniit unet :D Myös päivän aikana tulee selostettua Minille kaikenmoista. :D

Tiimari77 Mä oon ihmetelly ihan samaa että mihin nää päivät kuluu. Ei ollenkaan tajua että joulu on oikeasti ihan pian. :D Mä sain tänään aloitettua joulusiivot ja huomenna jatkuu.

KoNttu Kyselit noista inhokkiruuista, mä en voi nykyään sietää pekonia. En oo koskaan siitä erityisemmin välittänyt, mutta aina kuitenkin syönyt jos jossain on ollu tarjolla. Nyt jos yritän syödä niin tulee kyllä yökkö-refleksi, hyvä kun pystyy kuvitella ilman ällö-oloa. :D Erityisiä suosikkeja ei ainakaan vielä ole tullut.

Kiva kun noita rakenneultria on jo ollut ! :) Ajatella että tässä ollaan jo niin pitkällä ! Välillä tulee itselle semmoinen olo että ei oikein usko vieläkään että tosiaan odotan vauvaa ! Ehkä sitä jossain vaiheessa sen oikeasti käsittää ;D

 
Moikka kaikille! :)

Täällä koko päivän yritetty tehdä joulusiivousta mutta pakko tulla kysymään välissä onko muilla samanlaista tilannetta että vatsaan sattuu välillä niin kovin että taju meinaa lähteä?? Tämä on siis ensimmäinen päivä ja ensimmäinen kerta kun tällaiselta tuntuu.. Viimeyönä heräsin klo 03.00 siihen että oli vahva tunne ettei kaikki ole ok.. Ja nyt vielä tämänpäiväinenkin kipuilu vatsaan. Vahvoja liikkeitä en olekaan tuntenut vielä joten en voi tunnustella niiden perusteellakaan mitään.. Huomenna on varmaan pakko soittaa neuvolaan ja pyytää sydänäänien kuuntelua.. Pelottaa vaan niin hiton paljon! Ja ikinä ennen tunne ei ole ollut yhtä vahvana mutta voihan siltikin kaikki olla hyvin ja sitä toivoisin niin paljon! Rakenneultra vasta 5.1. joten ei millään pystyisi sinnekkään saakka odottaa... Toivottavasti tämä onkin vain typerä päähän pinttymä nyt!
 
cinder Hui kun kuulostaa inhottavalta sun kivut :( Voisiko kyse olla siitä että vatsalihakset tekee yhtäkkiä tilaa kasvavalle kohdulle ? Lihakset ns. repeävät ja aiheuttaa tuon kovan kivun.

Onko teillä tietoa siitä, että voisiko raskauden aikana puhjeta allergia? Olen lapsena ollut allerginen eläimille mutta ne meni sitten murrosiässä ohi. Nyt sitten olen ruvennut miettimään että olisko voinut puhjeta uudestaan kun äitin luona missä oli kaksi koiraa, yskäni oli ihan kamala ja olin aivan tukossa. Nyt kun käyn kaverin luona kellä on kaksi kissaa niin tuntuu että hengitys on kamalan raskasta ja yskittää kovasti..
 
Cinder: Et kuvaile vatsakipuja tarkemmin, mutta mulla oli muutama viikko sitten myoskin erittain voimakkaita vatsakipuja, jotka alkoivat keskella yota. Vatsan seutu oli lahinna tulessa, ja kipu heijastui selkaan saakka. Kuvittelin, etta synnytykseen valmistautumisen taytyy tuntua samalta...

Koska kipu ei aamuun mennessa helpottanut, marssin laakariin, joka totesi, etta pikkuisella on kaikki hyvin ja etta kysessa oli ennemminkin ruuansulatukseen liittyvat ongelmat. Sain vatsan toimintaa auttavia laakkeita, jotka auttoivat jonkin verran, ja muutamassa paivassa oli jo ihan normaali olo. Eli kyseessa voi olla ihan vaaraton vaiva, mutta ehka on parempi kayda vaikka neuvolassa, jos osaisivat antaa vinkkeja mita voi tehda.
 
Huh huh, tässä on aika kiirusta nyt ennen joulua, ens viikkokin on kokonaan töitä... Että ei kerkeä kauheasti kirjoittelemaan. 
Nyt vuorostani mä olen ollut ihan pelko persiissä :D On tosi normaali olo, mitä nyt vähän maha pömpöttää ja välillä turvottaa sekä alaselkäkipuja on, mutta muuten liian normaali olo. Tissit ei ole niin kipeät kuin aikaisemmin, mahaan tm. ei oo sattunut varmaan viikkoon, muutenkin tuntuu ettei oireita ole juuri mitään... Ja kun en tunne vielä mitään liikkeitäkään. :/ Tekisi niin mieli mennä kuuntelemaan sydänäänet, mutta ei mulla ole siihen edes aikaa ennen joulua. Pitää nyt vain toivoa, että kaikki on hyvin. Mutta on tää ärsyttävää tämmönen epätietoisuus.

Ihana muuten kuulla hyvin menneistä ultrista, onnea kaikille käyneille! :)
 
Fianna, nyt on minun vuoroni lohduttaa ja tsempata sinua, kuten itse sain tsemppiä täältä.

Olinhan paniikissa saman asian takia samoilla viikoilla. Mutta siellä se kaveri vaan kasvaa, salaa ja hiljaa. Ja voi hyvin, olen varma siitä sinunkin kohdallasi. Itse olen hoikka, mutta yllättävän kauan se kohtu pienine vieraineen vaan mahtui jonnekin kehoni sopukoihin, eikä vatsaa näkynyt varsinkaan vaatteiden päälle.

Itsehän tilasin dopplerinkin ja sen avulla pääsin yli sen pahimman huolen vaiheen ja rakenneultraan saakka. Vaikka aluksi päätin, että käytän sitä korkeintaan kerran viikossa, pahimpana aikana kuuntelin ja laskin kolmena peräkkäisenä aamuna sykkeen. Juuri tuo tunne, että "ei tunnu MILTÄÄN" oli pelottavin ja pahin.

Nyt tällä viikolla (rv 20) muutos onkin ollut melkoinen. Maha tuntuu kasvaneen jopa omissakin silmissäni ja potkut ovat muutaman päivän sisällä voimistuneet ja lisääntyneet roimasti. Tällä hetkellä tavoite on metsästää joku tujaus myös miehen käden alle, potkut kun tuntuvat jo toisinaan hyvin vatsan päällekin. Mukilointituokiot vain eivät ole vielä kovin pitkiä kerrallaan, joten se on hankalaa.

Lisäksi yksi huoli on hiljattain poistunut meiltä. Ostimme isomman asunnon ja pääsemme muuttamaan ennen laskettua aikaa. Nyt vaan toivotaan, että poika myös pysyy kengurupussissani laskettuun aikaan saakka, jotta ehditään saada koti valmiiksi häntä varten.

Jokin aika sitten tuppasi muuten närästämään  kovasti, mutta hain apteekista paketin Rennietä. Lääke on ilmeisen tehokas, koska sen jälkeen ei ole närästänyt ollenkaan. Yhtäkään lääkettä en siis ole vielä syönyt paketista. :)
 
Koleilen lisätä tähän kuvaa, mutta nyt en ole varma tuliko se...

Sain yhden ihanan kuvan rakenneultrasta, kun muuten tämä tyyppi oli niin kippurassa ja istukassa kiinni, ettei paljoa näyttäytynyt.

Ja tämä miljoonavarvas on siis poika... (jos kuvaa ei näy, luen jotain ohjeita pari päivää..)
 

En onnistunut kuin profiilikuvan vaihdolla saamaan tämän viestiosaan suuremmaksi, kuin 1x1 pikseliä. Tämä on ihan paras ultrakuva noista kaikista, mitä sain.
 
Heissansaa pitkästä aikaa. En päässy vklp:na kirjautumaan enkä kirjotteleen tänne, ko tää ei hyväksyny mun salasanaa - uus kone, nii ei ollu tunnukset vielä tallessa koneella. Sain mieheltäni miniläppärin, ko tuli reissusta 
Aivan mahtis ultrakuva Pippurinen  Ja onnittelut Diablolle tulevasta, uudesta kodista. 

Mullakin on maha nyt aivan selkeesti kasvanut ja kävinkin sitten lauantaina ostamassa mammavaatteita HenkkaMaukalta. Nyt ostin sellasia oikein masua korostavia vaatteita, hih! Voisin laittaa kuvaa, jos tossa päivällä ottaisin. Miehen suvulle selvisi sitten eilen kaikille, että meille on vauva tulossa, ko oltiin appelassa jouluruualla. Mun vanhemmat ei tiiä vieläkään ja jouluaattona meinasin lähettää ultrakuvan heille.

Ai joo ja mie muuten menin kans ostamaan ton dopplerin, ko halvalla sain. Ja moneen kertaan oon jo sydänääniä kuunnellut. Miehän en tunne vieläkään mitään monotuksia ton etuistukan takia, joten on kyllä pelastanut jo nyt turhilta miettimisiltä. Todella vilkkaalta vaikuttaa, ko anturi sai monet monotukset eilenkin. Meän nuorimmat lapset tuli eilen illalla mun kans kuunteleen ja liekkö toi 4 vee jo tajusi, että meille on vauva tulossa, nuoremmat 2 ja 3 veet ei ehkä niin tajunneet asiaa.

Nyt mentävä, mutta palajan myöhemmin - terveisiä kaikille 
 
Aivan mahtava toi ultrakuva Pippurinen. Jalat näkyy niin selkeenäs varpaita myöden. Hiukka ihqu!!! <3

Täällä voidaan hyvin. Vihdoin alko lauantai-iltana viralliset kunnon monotukset. Pari viikkoa on jo kuplinu ja sen kaltasia liikkeitä tuntunu et joku möyris masussa, mut nyt oikeen kunnolla potkas, nii et tunsin sen kädelläni. Ja eilen jatku ja taas heti tänään aamusta vauvelin jumppatuokiot.. Aivan ihanaa.

Nyt tuntuu todellisemmalt se, et siellä masussa todellakin on elämää. Pahoinvointi on oikeestaan 90% hävinny kokonaan. Ihan jonkun satunnaisen kerran tehny vähän pahaa. Naama kukkii. Pienen pientä näppyy täynnä. Hormooneista lie johtuvaa..
Maha kutisee ihan kauheesti. Tarttis varmaan alkaa jo rasvaamaan, ettei pahasti pääsis repeemään. Kasvu kun tuntuu kiihtyvän koko ajan. :D Närästys onneks helpottanu melkeen kokonaan, mut palannee ku pötsi viel tästä kasvaa..

Alet alkaa ens viikolla. Harmi vaan, kun mull on se ultra niin tuhottoman myöhään, vasta tammikuun lopulla. Mahtaako sillon olla enää paljoo mittää jälellä. Ois nii kiva ostaa selkeitä tytön tai pojan vaatteita, ettei kaikki oo jotain neutraalia.

Et sellasta täällä. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille.



 
JeRoSe mulla myös istukka edessä, niin en tunne kuin pieniä ja vaimeita liikkeitä ja aika harvoin. Kyllä siinä saa olla pitkä pinna, että uskoo kokoajan tyypin pysyvän mukana. Mulla ei ole edes doppleria.

Ultran alussa kätilö sanoi, että istukka on alhaalla ja estää normaalin synnytyksen. Pari hyppäystä jätti sydän väliin, mutta onneksi tieto osoittautui vääräksi.

Nyt kun rakenneultrassa on kaikki hyvin, tein huuto.netissä kaupat yhdistelmärattaista jotka haen jo illalla. En ehtinyt rattaisiin kummemmin perehtyä, mutta näissä on sorateillä hyvin kulkevat pyörät ja kääntöaisa, niin eiköhän niillä alkuun päästä. Samoin haen tuttavalta illalla heidän vanhan pinnasängyn, niin on valmisteluissa iso harppaus kohti vauvan tuloa.

Sain esitteitä neuvolasta imetyksestä ja synnytykseen menosta, joten kovasti konkretisoituu itselle tämä odotus, vaikka se on vielä toppatakkien suojassa useimmilta vierailta piilossa. On se hyvä, että odotus kestää näin monta kuukautta, jotta ehtii sopeutua itsekin. :-)

Mukavaa Joulun valmistelua kaikille!
 
Hihii, aivan ihana varvaskuva Pippurisella. :)

Maha on vieläkin pieni, mutta kyllä sen jo vauvamahaksi kuitenkin tunnistaa.Vauva liikkuu ahkerasti ja ainakin tällä hetkellä tuntuu masussa liikkumisen perusteella esikoista vilkkaammalta. Voihan tietysti olla, että esikoisesta niitä liikkeitä ei vielä tässä vaiheessa niin rekisteröinyt, kun oli ensimmäinen raskaus. Ei kyllä haittais vaikka ois vähän rauhallisempi tapaus kuin vanhempi veljensä, joka on lievästi sanottuna ehtivä kaveri. :) Voipi olla, että vuoden- puolentoista kuluttua vipinää riittää, kun veljekset pistää parastaan.. Rakenneultran perusteella siis toinen poika tulossa, niin kuin tuonne ultrakuulumisiin kirjottelinkin. Mukava näin, kun tulee niin pieni ikäero. :) Vaikka kyllä mä sen tytönkin jossain vaiheessa haluaisin.

Oikein mukavaa joulun odotusta kaikille!
 
Hei!

Aivan ihana varvaskuva ;D

Täälläkin on muutamat äippävaatteet ostettu, lähinnä housuja muutamat, henkkamaukkaan minäkin oon turvautunut. paidat yms tunikat menee vielä aiemmista vaatteista.

Mullakin on kasvot tosi hemasevat, näppyläiset ;/ mut eikai siinä ;D Ja viimeviikolla oli raivostuttavia pääkipuja, nyt vähän helpottamaan päin niin oon jaksanu tehdäkin jotain ja töissä olla.

Hyvää Joulua kaikille!
 
Miten teillä muilla on muuten paino lähtenyt nousemaan? Kävin lääkärintarkastuksessa viime viikolla ja lääkäri totesi, että painoa pitäisi tulla enemmän. Olen nyt joka kerta tarkastuksessa käydessäni painanut tasan saman verran, eli alkuraskauden pahoinvoinnit tms. eivät saaneet sitä laskemaan, mutta ei se ole vielä alkanut noustakaan. Mielestäni syön ihan normaalisti, mutta kai sitä tosissaan pitää alkaa miettiä, että syö "kahden edestä." Nyt vko 18 meneillään, joten ei kai sitä painoa kovin paljoa pitäisi olla tullut lisää?

Mulla ruoka tuppaa aiheuttamaan joko närästystä, ummetusta tai ilmavaivoja eli oikeastaan koko ajan on vähän tukala olo. Olen yrittänyt pitää ruokavalion mahdollisimman vähän vatsaa ärsyttävänä, mutta kuitenkin monipuolisena. Nyt sain joka vaivaan lääkkeet, ja vaikka kuvittelin, että raskaana ollessa pitäisi välttää lääkitystä parhaansa mukaan, niin nyt vetelen useampaa eri nappia päivittäin vitamiinit mukaan luettuna. Katsotaan rupeaako auttamaan. Mistähän saisin Diablon ihmerennietä, joka auttaa kaapissakin!
 
Mulla on ollut niinpäin, että paino on tippunut. Neuvolassa tosiaan ei oltu vielä ainakaan huolissaan koska jokunen "ylimääräinen" kilo mulla oli jo lähtiessä ( nimimerkillä dieetti ei ihan ehtinyt :D ). Jotenkin olen itsekin sen niin ajatellut, että ruokavalio on säännöllisempi ja terveellisempi nykyään niin siitä se varmaankin johtuu ja neuvolan täti oli samoilla linjoilla.
Aamulla vain on pakko syödä nykyään ja puuro ja hedelmät/marjat vain maistuu parhaimmalle ja välipalana ei maistu kuin viili, jugurtti ja hedelmät.
Ja ne kakut ja keksit mitä ennen meni kahvitauolla on jääneet koska kahvi ei vain kertakaikkiaan maistu enää.
Maha kasvaa mutta paino putoaa. Heh, kieltämättä melko nurinkurinen tilanne

Vaikka olo on nyt jo muuten oikeastaan loistava niin väymys tulee kyllä tuhottoman nopeasti. Enää ei jaksa touhottaa koko päivää. Hiukan on tullut univaikeuksia, heräilen kauhean helposti nykyään ja kun herään ( ja yleensä siinä kohtaa pitää mennä myös vessaan ) herää koirat ja sitten herää mieskin, ei niin kovin kiitollisena :D
Aamulla sitten väsyttäisikin ihan niin maan perhanasti kun kello soittaa... Että onneksi on ensi viikko lomaa :D
 
Mulle on painoa tullut tähän mennessä n. 4 kg. Terveydenhoitaja kommentoi sitä sopivaksi. Olen hoikkarakenteinen, ja eipä tuo kilomäärä vielä näykään missään, ainoa kohta joka on silminnähden pullistunut on vatsa. :)

Huolet ja huolettomuus menee mulla näköjään jyrkkää vuoristorataa. Nyt olen jälleen huolissani, koska aiemmin liikkeet tuntuivat voimakkaina ja melko tiheään, ja nyt pari päivää ne ovat olleet paljon vähäisempiä. Täysin hiljaista ei onneksi ole ollut, vaan joku töytäisy tuntuu aina silloin tällöin, mutta ei sellaista rumputulta kuin edeltävinä päivinä. En ole kuitenkaan toistaiseksi soittanut neuvolaan enkä päivystykseen. Ajattelin kuulostella vielä huomiseen sinne asti kun neuvolan puhelinaika alkaa, ja pirauttaa jos vielä tuntuu huolestuttavalta. Viimeisenä aktiivisena päivänä poika potki häntäluun/peräsuolen suuntaan (aika epämiellyttävää btw), joten voihan olla, että hän on edelleen selkä napaani kohti mutta pää alaspäin ja potkii sisäelimiin päin, joten potkut eivät tunnu.

Dopplerin kanssa laskin sykkeen eilen illalla ja se oli normaali, n. 140 bpm.

Onko kokeneemmilla raskaana olijoilla kokemuksia tällaisista hiljaisemmista päivistä keskiraskaudessa?
 
Pikapikaa Diablolle - kyllä niitä hiljaisia päiviä on ja tulee, jolloin masukki on rauhallinen eli ei syytä huoleen. Voi mennä parikin päivää, jotta on hiljaiseloa, mutta sitten alkaakin rumbat 
 
Takaisin
Top