Joulukuun jorinat

Kiitos vastauksesta JeRoSe! Huoli onkin suunnilleen jo ohitettu, pikkukaveri potkii taas aktiivisemmin.

Ehdin myös eilisen pitkän ajomatkan aikana tehdä vähän ajatustyötä tästä huoliasiasta. Tätä raskautta edeltäneen keskenmenon takia tunnen aikamoista menettämisen pelkoa, se tuo oman lisänsä huoleen. Ennen kaikkea tunnen kuitenkin olevani yksin vastuussa vauvasta. Olenhan ainoa, joka voi aisteillani havaita ja huomata, että jotain voi olla pielessä.

Karu tosiasia kuitenkin on, että vaikka olen ylittänyt raskauden puolivälin, sikiö on vielä liian pieni selvitäkseen jos jotain menee vikaan. Vasta reilun kuukauden päästä vauva alkaa olla niin kypsä, että voisi ehkä selvitä kohdun ulkopuolella. En voi vielä muuta kuin keskittyä vain nauttimaan tästä ihmeestäni, huolehtiminen ei auta juurikaan. Täytyy vain uskoa ja toivoa, että kaikki menee hyvin. Olen vielä kokonaan ulkopuolisen voiman armoilla.

Toisaalta sitten raskauden edettyä esim. sikiön liikkeiden havainnoiminen tulee varmasti helpommaksi, kun sille tulee vähän ahtaampaa. Nyt se mahtuu vielä elämään aikamoista salaelämää.

Tätäkin kirjoittaessa sain pari mukavaa tökkäystä vatsan sivuun merkiksi olemassaolosta.

Hyvää joulua kaikille!
 
Ai että tätä painonnousua,ei sitten yhtään oo tottunut tähän. Vaikkei paino olekaan noussut kun neljä viisi kiloa niin on tosi turvonnut olo ja voisin syödä 24/7. Todella ärsyttävää. Vielä kun ei jaksais tehdä mitää,en ole koskaan ollut liikunnallinen mutta nyt pelkkä kävelylle lähtö on tuskaa. Onko vinkkejä miten saada kuntoiluinnostusta tai että edes vähän tulisi liikuttua. Asun uudella paikkakunnalla ja kavereita ei oikein ole. Miesystävä ei oikein innostu mistään lenkkeilystä. 

Tosta ultrasta,meillä oli juuri keskiviikkona ultra,viikolla 21+1. Joku venäläisvirolainen nainen sen teki,en saanu sanaakaan selvää mitä sen vähääkään puhu. Ei kertonut mitään mistään,lähdettiin ihan kädet auki sieltä pois. Poika kuulemma on tulossa ja paino jo 400 g,vaikkei ihan niin paljoa vissiin pitäis vielä painaa :D Mut muuten,ei paljon tietoa irronnut. Laskettu aika on koko ajan pysynyt samana eli 8.5. :) oon kyllä niin onnellinen että saadaan poika <3

 
Nonniin, nyt on jouluduunit tehty ja joulut vietetty! Voi taas palata normaaliin elämään :)
Sain yllättävän vähän lahjaksi vauvatavaraa, kun luulin etten muuta saakkaan :D Mieheltä sain vauvakirjan, jota pääsee täyttelemään jo odotusaikana (ajattelin odottaa ensin rakenneultran yli, ennen kuin uskallan täytellä mitään) ja miehen siskolta yöpaidan, johon mahtuu myös ison mahan kanssa :) Jouluruokia tuli syötyä hyvin, mutta onneksi en ihan ähkyksi pystynyt itseäni syömään.

Mulla on edelleen paino noussut vain sen 3 kiloa, ei ole vielä tullut yhtään lisää. Maha on kuitenkin sen verran kasvanut, että reilun viikon verran oon pitäny jo pelkkiä mammahousuja. Onneksi kaveri antoi niitä mulle lainaan, kun en oo omia kerenny ostelemaan :) Sain myös jo yhdeltä tutulta pari pussillista vauvan vaatteita ja siellä on aivan ihania tytön vaatteita, joten nyt toivon ihan kamalasti että pikkuinen olisi tyttö! :D

Kiitos Diablo, kun rauhoitit mua :) Ehkäpä masussa kaikki on hyvin, vaikka edelleen on tosi normaali olo. Mutta onneksi eilen ehkä tunsin taas pieniä potkuja, joten jospa niitä alkaisi nyt pikkuhiljaa tuntumaan useammin :) Mutta on ne vielä niin heikkoja, ettei niistä oikein osaa sanoa varmaksi, mitä ne on. Ja onnittelut teille uudesta asunnosta!

Ihana tuo Pippurisen kuva!

Tuo doppleri olisi kyllä tosi kätevä laite, saisi vähän varmuutta, onko mahassa ketään... Mutta ehkäpä myö pärjäillään ilmankin. Oon epätoivoisesti yrittänyt kuunnella stetoskoopilla sydänääniä, mutta mitään en ole vielä saanut kuuluviin. Luultavasti edessä oleva istukka vaikeuttaa entisestään äänien kuulumista.

Onnea taas kaikille hyvistä ultrakuulumisista! Onpas jännä, kun suurimmalle osalle on poikia tulossa :)
 
Onneksi on joulu takana, vaikka todella rauhallisesti se menikin. Eilen käytiin Ikeasta hakemassa uudet vitriinit ja lipastot olkkariin ja niitä eilen sitten kasattiin - sa in mieheltä lahjakortin sinne, ko oon aikani valitellut meän entistä, rumaa kirjahyllyä, hih!

Täällä kans ruoka on maistunut vähän liiankin hyvin, mutta kerran se joulu vuodessa on. On tuntunut, että jatkuvasti pitää olla syömässä.

Fianna: Ootkos kokeillut kuunnella niitä syänääniä sivusta? Mulle neuvo se ultraava kätilö, että sieltä ne saa parhaiten kuulumaan istukan ollessa edessä.

Ja mie kerroin sitten jouluaattona vanhemmilleni tästä raskaudesta eikä vastaanotto ollut mikään ruusuinen - oli vissiin äitini niin järkyttynyt, ettei osannut sanoa mitään ja soitti vasta seuraavana päivänä, ko oli toennut alkusokista. Nooh, siellä olkoot 
 
Jerose, joo oon yrittäny kuunnella joka puolelta, muttei mistään kuulu mitään :/ Ja olipa ikävää, kun raskautesi sai noin huonon vastaanoton vanhemmiltasi! Ehkäpä ne ajan myötä lämpenee ajatukselle.

Ärsyttää, kun piti vaihtaa rakenneultra-aika, niin se meni kolmella päivällä myöhemmäksi.. Enhän mä niin pitkään jaksa odottaa! Kaks viikkoa vielä, se olis sit 12.1...
 
Meikällä huomenna neuvola,alko viime yönä valumaan verta...ei vissiin kaikki ihan kunnossa :( potkut tunnen kyllä hyvin ym. Epäillään että istukka vuotaa,mulla kun on se kohdunsuun aika edessä ja sen takia joudutaa ehkä tekee jopa keisarinleikkauskin..En oo jotenkaa yllättynyt,mun tuurilla tämäkin asia menee päin v*ttua.
 
Tsemppiä unbelebt, tule kertomaan mitä neuvolassa selvisi!

Täällä on ihan kamala olo, päätä särkee jo toista päivää putkeen, oksettaa, turvottaa, väsyttää... Ei jaksais tehdä mitään. Vieläkään ei tunnu mitään liikkeitä ja se alkaa jo kyrsimään.

Mitäs muille kuuluu kun on niin hiljaista ollut?
Ja onko kellään tietoa, paljonko panadolia uskaltaa syödä päivässä?
 
Umbelebtille lykkkyä neuvolaan, toivotaan et kaikki on pikkasella hyvin ja vuoto loppuu lyhyeen..

Fianna: Mä oon kans kärsiny aika paljon pääsäryistä. Neuvolasta sanoivat et panadooli on tosi turvallista. Myös appi on lekuri ja samoilla linjoilla. Tilapäisesti voi kuulemma ylittää maksimirajankin3g/vrk, mut ei tietty suositella useen tapahtuvaks. Kantsii tietty viel oman lekurin kaa jutella. Ite oon pahimmillaan joutunu ottaan 1,5 x1g panadoolia kerralla et on hellittäny, mut maks kaks sellasta annosta vuorokaudessa. Yleensä koitan kyl sillä 1g tabulla selvitä.. ja juoda sit vaan vettä ja kahveeta, kunnes helpottaa.. ei jotensakin uskalla vaan ihan kauheesti lääkkeitä (vaikkakin niin sanotusti turvallisia) käyttää ellei ihan pakko oo. Migreenin estolääkityksen lopetin kokonaan jo edellisessä raskaudessa, kun se vois aiheuttaa ikäviä seuraamuksia vauvelille..

Jerose: Harmi ettei vanhemmat antanu mukavampaa vastaanottoa uudelle tulokkaalle, sitä kun toivoo vanhemmiltaan kaikkeista innoikkaammaan vastaanoton.. No, josko ne siitä pikkuhiljaa tokenee ajan kanssa ja keväällä ovatkin sit jo pelkkää hymyä ja onnesta soikeenas ku saavat vaavin syliinsä.

Sitten omaa napaa: Eilen oli neuvola ja kaikki oli pikkasella ja äiteellä hyvin :D
Sf-mitta oli kireellä vedolla 13cm. Sano sen kuitenkin heittelevän tosi paljon riippuen mittaajasta, mut eiköhän toi nyt suuntaa kuitenkin anna. Keskikäyrällä siis mennään just eikä melkeen. Paino oli nyt ekaa kertaa plussan puolella, mut vasta +900g alkutilanteesta, joten ei paha, kun melkeen keskiväli jo. Verenpaine 126/78 ja hb noussu 137. Vauvan syke 150.

Viel on pitkä aika ultraan. Melkeen 4 viikkoa viel sinne, mut eiköhän näillä tiedoilla mennä hymyssä suin uuden vuoden puolelle, kun kert kaikki oli hyvin.
Elämä hymyilee ja ens viikolle varattiin loppiaiseksi risteily.Vähän irtautumista arjesta ennenku esikoisella yläaste jatkuu ja arki koittaa. Hyvää vuodenvaihdetta kaikille.


 
No voi höh Fianna - onko sulla tietoa muuten istukan paikasta? Mulla se on eessä ja on kuulemma paksu sekä iso (leveä), nii sen takia en tunne vauvan potkuja. Dopplerilla, ko kuuntelen, nii mahotonta monotusta yleensä on ja mie en tunne yhtään mitään!

unbelebt Tule heti kertomaan mitä tosiaan nlassa sanottiin ja pääsitkö ultralla kattomaan masukkia? Toi kohdunsuulla oleva istukka kyllä voi vuotaa, kuten myös hematoomakin ja toivon suuresti vuodon olevan täysin vaaratonta - peukkuja!

Ja kyllä mun vanhemmat on nyt toipuneet suuremmasta järkytyksestä ja hyvä niin, koska ois muuten aika nihkeetä pitää yhteyttä, jos he oisivat negatiivisia vauvan suhteen. Meinasin tossa myöhemmin, vuojen vaihteessa shokeerata mun sukulaisiani/kavereita, jotka eivät tiedä, Naamassa kertomalla tästä raskaudesta 
 
Neuvolassa katottiin ultralla pikkusta,kaikki oli ok. Siellä se möyri ja meni,ei ollut huolen häivää :D Ihmettelen kyllä vähän ettei mitään sisätutkimusta tehty. Sanottiin vaan että pitää ottaa rauhallisesti,ei tehdä mitää kovin raskasta ja todennäköisesti vuoto loppuu kun istukka siirtyy pois kohdunkaulan edestä,tai ainakin toivottavasti siirtyy kun raskaus menee pidemmälle. Muutenhan en voi edes synnyttää normaalisti jos se on tiellä. 

Mut on tää siinä mielessä stressaava tilanne,että nyt saan koko loppuraskauden pelätä että mitä tapahtuu...Jos istukka pettää tai ei toimi kunnolla niin eihän vauva selviä ollenkaan :( Nyt ei kyllä mitään verta ole enää tullut tänään. Seksikieltokin annettiin :D

 
Joulu meni ohi tuosta noin vaan ! Aatto ja päivä toki töissä. Aattona äiti oli tehnyt ihanan yllätyksen tänne mun luo ja laittanut joulupöydän ja kaikki valmiiksi :)
Sain äidiltäni tosi hyvän kameran lahjaksi, perusteluna se että Ministä pitää saada hyviä kuvia kun syntyy. :) <3

Fianna Typerää kun nuo ultrat siirtyy myöhemmäksi :/ Mulla silloin siirtyi se neuvola myöhempään missä ois ekaa kertaa kuunneltu sydänäänet, kyllä ärsytti :D

vauveli Kiva että siellä elämä mallillaan ja kaikki neuvolassa hyvin ! :)

JeRoSe Onneksi sielläkin vanhemmat jo toipunut alkushokista :)

unbelebt Hyvä että kaikki oli ok ! Onhan tuo varmasti kamalan stressaavaa loppuraskautta ajatellen mutta yrität vain olla rennoin mielin :) Vaikka tiedän että helpommin sanottu kuin tehty. Tsemppiä ! :)

Täällä asiat menee aina vaan ikävämmiksi isän suhteen. Eilen oli saanut aikaiseksi kertoa tyttöystävälleen, joka ei asiaa ollut ottanut yhtään hyvin. Minin isä ilmoittikin ettei halua olla enää yhtään missään tekemisissä eikä nähdä mua eikä muuta, moikata kuulemma voi kun vastaan tulee mutta siinä se. Tänään sitten keksi että olen hankkiutunut tahallani raskaaksi hänelle. Voi hyvää päivää. -.- Tahallani en sitä todellakaan tehnyt vaikka nyt olenkin enemmän kuin onnellinen vauvasta. Nyt kävi ilmi että miehen firmakin ilmeisesti menossa konkurssiin, joten toisaalta ymmärrän että hänelläkään ei nyt ihan helppoa ole. Taitaa vaan purkaa pahaa oloaan muhun. Annan hänen nyt olla ja hoitaa oma elämänsä kuntoon. En nyt kuitenkaan häntä ihan täydellisesti vihaa, antoihan hän mulle maailman arvokkaimman asian :) Vaikka sanoi katuvansa sitä kun mun kanssa alunperin sänkyyn meni, josta siis, öööö päälle kaksi vuotta aikaa :D

Mä hain antibioottikuurin tänään, iski poskiontelotulehdus päälle. Inhottavaa kun sellainen tunne kun joku olis lyöny turpaan ja kovaa :D No eiköhän huomenna oo jo parempi. :)

Onkos teillä uuden vuoden suunnitelmia? Itse olen viimeinen päivä iltavuorossa ja eka päivä aamuvuorossa joten se siitä. :D
 
Vauveli, joo jostakin luin, että tuo 3g/pvä ois raja. Mäkin pyrin mahdollisimman vähän ottamaan minkäänlaisia lääkkeitä, eilenkin sit pärjäsin onneksi vain 1 grammalla. Hyvä että teillä oli neuvolassa kaikki kohdallaan ja on sulla pitkä aika ootettavana vielä, että pääset pikkuista kurkkaamaan!

Jerose, joo mun istukka on siis just tuossa etuseinässä, muuten en kyllä tiiä minkä kokoinen ja levyinen on. No kyllä mä sit eilen muutamat monottelut tunsin, mut vois niitä pikkuisen useamminkin tuntua! :) Mäkin oon miettiny tota naamakirjassa kertomista, mut odottelen vielä hetken :)

Unbelebt, hienoa kuulla, että pikkuisella oli kaikki hyvin! Niinkuin innakin sanoi, että helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä nyt olla stressaamatta :)

Inna, mua niin ärsyttää sun puolesta tuo isän käytäytyminen! Ihan kuin hänellä ei olis osaa eikä arpaa koko asiassa :/ Eiköhän siihen tarvita kaksi, jotta vauva saadaan aluille. Noo toivotaan että hän vähän rauhoittuisi ajan kanssa.

Täällä vaan päänsärky jatkuu ja jatkuu... Mies yritti eilen aukaista niskajumitkin, josko auttais, mutta ei näköjään. Kai se on vain vedettävä nappia naamaan. 
Kohta olis sit uudenvuodenpirskeet! Ja ulkona ei yhtään näytä siltä, vieläkään ei oo lunta maassa :(
 
Hei kaikki!

Olen lueskellut palstaa jo jonkun aikaa ja nyt uskaltauduin itsekkin liittyä mukaan. Tänään oli rakenneultra, jossa kaikki oli hienosti ja vauva kasvaa hyvää vauhtia. Ultran jälkeen olen ollut yhtä hymyä vain, koska oli iso helpotus saada tietää kaiken olevan hyvin:)) Saatiin myös tietää, että matkassa köllöttelee pieni TYTTÖ <3 Aavistelin kokoajan, että poika tulee, mutta olimpa väärässä. Äiti ja anoppi olivat ihan oikeassa tytön suhteen.

Täällä on raskaus sujunut hienosti ja huonoa vointiakin oli vain alussa viikot 7-10. Huolta on kuitenkin aiheuttanut edessä oleva istukka, joka on verottanut liiketuntemuksia. Onneksi nyt tuntuu jo päivittäin jotakin pientä potkuttelua. Tällä hetkellä viikkoja ompi 19+5, joten puoliväli häämöttää:) En malta odottaa, että saan pikku nyytin maailmaan!

Mukavaa ja onnellista odotusta kaikille!
 
Heippa!

Ei oo ehtiny kirjottamaan tai jos olen käynyt urkkimassa muiden kuulumisia, ei ole napannu näppäillä :D Koulutöistä saa ihan tarpeeks näppäilyä :/

Meillä oli rakenneultra 21.12, ja meille tulee TODENNÄKÖISESTI tyttö <3 Esikoinen on poika joten jos ei enää lapsia tehdä/tule niin on molemmat sitten paketissa :D Esikoisen ( 1v 9kk ) reaktio oli hyvä kun kysyin että onko kivaa kun tulee pikkusisko niin vastaus oli " EI EI EI EI ", tämä " EI " huutaminen jatkui jonkin aikaa :DD

Painon nousua on taas ollut( yht. 9kg ) , mut en ota paineita vaikka niitä kiloja tulis taas se 24kg, pääsin niistä eroon viimeksi niin miks ei nyt? Ja toiseks on ruvennu taas tulemaan liitoskipuja niin pitkien lenkkien kävely tai salilla käynti on lähestulkoon mahdotonta. Taitaa olla suvussa toi runsas raskaudenaikainen painonnousu, koska isosisko joka odottaa tällä hetkellä, rv 35, niin hänelle on tullut tähän mennessä 18kg.

Meillekkin taitaa tulla vähän haasteellinen kevät kun mies menee lonkkaleikkaukseen jonka jälkeen on oikeastaan aika avuton koiran hoidossa ja muksunkin hoidossa. No kait noikin sutviutuu, pitää vaan ite ottaa virkavapaata jollei muu auta ennen äippälomaa.



 
Takaisin
Top