Joulukuun jorinat

Fianna

Vauhtiin päässyt keskustelija
Varastin ton otsikkotyylin maalisammoilta... :D

Eli tänne sitten yleisiä jorinoita joulukuun ajalta!
 
Mä nyt alotin tän kuukausitopikin, kun sitä toivottiin :) Vastailen nyt tänne noihin, mitä oli tossa aikaisemmassa ketjussa kirjotettu.

Tanjainen, mä oon ainakin syöny leipää, jossa on pellavansiemeniä. Kun mä sit luin jostain neuvolalapusta, että mikä niissä on vaarallista, niin siellä luki vaan "pellavansiemenissä on haitallisia aineita". Aha. Mitähän haitallisia aineita? :D Vois vähän tarkemminkin kertoa. Mutta toivotaan, ettei nyt muutaman leivän takia saisi vakavasti vammaista lasta.
Tohon influenssarokotteeseen: Mä varmaan en ota sitä. Yleensäkin noiden influenssarokotteiden tehosta ei ole mitään kauheen hyviä tuloksia ja melkein yhtä hyvän suojan sitä vastaan saa, kun syö D-vitamiinia, joten mä tyydyn tohon vitamiiniin. En halua ottaa sitä riskiä, että sen rokotteen takia vauvalle sattuisi jotain.

Kevätpörriäinen, tosi kivaa, kun sä oot jaksanu ottaa selvää noista asioista ja valaiset sitten meitäkin tiedoillasi :D Ihana kuulla, että saan jatkaa inkiväärimaustettujen ruokien syömistä :)

Ihana kuulla Vauvelin hyvistä neuvolakuulumisista :) Mä en malta odottaa ens viikon perjantaita ja petyn tosi pahasti, jossei saada syädänääniä kuulumaan!

Cassava, siis asutko sä ulkomailla nyt? Ja kasvatatko lapsen yksin vai miehen kanssa? Sain vähän epäselvän kuvan sun viime tekstistä, siks kuulustelen ;D Kiva kun oot päässy kurkkailemaan masuun noin useasti :)

Mä oon jotenkin ollut yllättävän tyyni tän raskauden suhteen nt-ultran jälkeen. En oo ollu yhtään huolissani, jotenkin oon vaan luottanu siihen, että mahassa kaikki on hyvin. Tein sillon sen päätöksen, että nyt nautin vain raskaudesta, kerkeää sitä murehtimaan sitten jos jotain murehtimisen aihetta tulee. Luulisi että tämmöinen iso ja uusi asia pitäisi edes jonkin verran epävarmuudessa, mutta ei näköjään :) Oon siksi niin ihmeissäni, koska minä en yleensä ole tämmöinen vaan aina oon ollut puhdas pessimisti :D Jospa tää raskaus muutti mua!

On muutenkin tosi onnellinen fiilis nyt, enää ei ole koululla mitään vaan ainoastaan kotona opiskeltavia juttuja, niin saa ottaa rennosti nyt ennen joulua. Mies on ihana ja muutenkin elämä mallillaan, kovasti toivottu vauva tuloillaan, kaikki niinkuin vois vaan toivoa :) Sori kun tällein avaudun, mutta nää raskaushormonit on varmaan huumannut mut, kun en muuta tee kuin hymyilen :D

Yks asia vähän harmittaa, en oo muistanu hankkia suklaajoulukalenteria! Ja ei, se ei ole pelkästään lasten juttu ;D Onpa muuten ihanaa, kun on joulukuu, vielä kun olis lunta maassa niin tuntuisikin että joulu on tulossa :)
 
Ihanata joulunkuun ensimmäistä päivää  Ei oo lunta ees täällä Napapiirillä, nii tuntuu hullulta, ko aina tähän aikaan on. Mutta ompa mahtavaa, kuinka aktiivinen tää palsta onkaan.

Nii eihän sitä kohta sais syyä mitään, ilman vakavia seuraamuksia, jos kaikkia tahoja uskois ;) Meän nlan lääkäri kuulemma on esmes kieltäny karppauksen raskauden aikana, mutta ihan toiselta asiantuntijataholta (lääkäri) sain tietoa, että karpata voi myös raskaana (ja en oo sitä saanu vieläkään alotettua). Viimeksi multa lähti -12 kiloa viime vuonna karppauksella. Ja mie oon ihan surutta vetäny maksamakkaraa leivän päällä ja jopa jauhemaksapihvejäkin ja aina on terveet lapset syntyneet. Eli tervettä maalaisjärkeä käyttäen vaan. Tosin ite en tykkää graavilohesta, nii ei tee tiukkaa ja Aurajuustoakin syön, sehän on tehty pastöroidusta maidosta. Inkivääriä en ite käytä raskausaikana. Hedelmät maistuu niiden raikkauden takia, tosin tietyt hedelmät nostaa verensokeria, esmes banaanit. Mun ois vissiin pitäny käyä sokerirasituksessa, ko kaks raskautta ollu rd-diagnoosilla, vaikka vaan yks arvo ollut koholla 0,1 yksillöä.

Dulce: Täällä on kokemusta lapsista pienellä ikäerolla eli meän 3 nuorinta on syntyneet 07/07, 08/08 ja 09/09 eli vuosi tulee ikäeroa aina seuraavaan. Hektistä on ollut ja nyt on helpompaa, vaikka uhmat iskee nyt päälle muksuilla ja aina on jotain ;) Kysy vaan mistä haluat tietää, nii kerron.

Tanjainen: Voisko sulla olla henkinen ressi, ko tolleen kroppa oireilee? Sulle ois varmaan nyt parasta saaha ajatuksiini lepoa ja rauhaa, joka on helpommin sanottu, ko tehty. Tsemppiä!

Nyt on pakko lopettaa, ko lapset tahtoo ruokaa.
 
Se on sitten Joulukuu. Tuntuu et yhtäkkii aika on menny ihan mahottoman nopeesti. Alku ei tuntunu kuluvan lainkaan, mut nyt menee vikot niin vauhdilla että huh huh. Hyvä idea nää kuukausittain vahtuvat topicit. Viidestoista viikko alko eilen, et aika hyvällä mallilla raskaus jo.


JeRoSe: Sull onkin tosi tasaseen tullu lapset, ko aina vuos ja kuukaus välii. Aikas ihanaa!! Siskon kaa aamulla jutustelin tunnin puhelimessa (asuu Ruottissa) ja heillä on kahdella vanhemmalla lapsella se 1,7v ikäeroo. Kaksostenrattailla menivät ja piti sitä hyvänä hankintana. Toki sano ettei vanhempi aina siinä viihtyny ku omatkin jalat jo kanto.. Et kait me sellaset koitetaan huutonetistä tai Porin kirppiksiltä bongata. Vielä en pidä kiirettä asialla, mut toki jos nyt ihan loistovehkeet tulee eteen, saatan ne hyvissä ajoissa ostaa.

Fianna: Hienoo et elämä hymyilee!! Ihanaa kun on alkupahoinvoinnitkin takana ja nyt voi vaan ihastella kasvavaa masua ja nauttia raskaudesta. Mä  oon parina päivänä jotain ihan pienen pientä poreiluu tuntenu mahassa. Tuskin ne potkuja vielä oli, mut ehkä jotain kuperkeikkoja tai myllerryksiä teki, niin jotain tuntu. Jos ne nyt sit oli sitä mitä luulin. Varsinaiset potkut alkaa ehkä tossa viikon kahden päästä tuntuu. Sitä odotellessa.

Nyt keittään päiväkahvit ja sulattaan pakkasesta herkkupullaa :DD (Kuopus on höyhensaarilla ja täs ois viel noin tunti omaa aikaa :) )
 
vauveli: Sun kantsii myös kattoa niitä vaunuja Blocketista eli ns. Ruottin tori/Huutis, kerta sulla sisko asuu Ruottin puolella. Me ostettiin sieltä meän Emmaljungan tuplat ja makso vaan 3000 kruunua, ko haettiin ite Luleåsta net.

Mulla edelleen tekee pahaa aina kahvin jälkeen, meinaa potkia takasin. Kahvin juontia on pitäny vähentää ja enää menee ehkä 3 muumimotillista päivässä.
 
Tämmöinen nopea kysymys: Tietääkö kukaan, miksi kuumakivihierontaa tai muita erikoisempia hierontoja ei suositella raskaana oleville? Mulla olis tuossa lahjakortti odottamassa ja jossakin sanotaan, että ei raskaana oleville ja jossakin, että ei raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana... Että uskaltaisikohan mennä vai odottaako?
 
Mä olen ymmärtänyt, että noita vähän erikoisempia hoitoja ei suositella, koska niiden vaikutuksesta ei ole tarpeeksi tietoa. Vähän sama asia siis, kuin luontaistuotteiden kanssa: ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, koska ei ole tarpeeksi tutkimustietoa niiden käytöstä raskauden aikana. Jos siis päättää moiseen hoitoon mennä, niin se on sitten omalla vastuulla. Sitä paitsi voi olla, että kaikki hoitajat eivät edes suostu hoitoa raskaana olevalle tekemään.
 
En voi uskoa, että nyt on jo joulukuu! Aika menee kyllä todella nopeasti, vaikka useita kertoja pahan olon ja närästyksen kourissa tuntui, ettei se etene yhtään minnekään! Hienoa, että päädyttiin näihin kuukausitopicceihin, niin ehkä me uudemmatkin pysytään kärryillä minne kannattaa kirjoitella!

En muuten tiennyt, että kuumakivihierontaa, tai muitakaan erikoishierontoja ei suositella raskaana ollessa. Kävin sellaisessa vähän aikaa sitten, juuri ennen raskautta, ja se oli aivan mahtava stressinlaukaisija. Olin ajatellut mennä piakkoin uudelleen, mutta nyt täytyy miettiä asiaa uudemman kerran. En kyllä ihan ymmärrä, mikä siinä hieronnassa voisi olla haitallista, mutta täytyy ainakin selvittää asia. Hyvä kun tuli puheeksi!

En ole tainnut muutamissa ekoissa viesteissäni selvittää omaa tilannetta mitenkään kovin tarkasti. Huomasin olevani raskaana muutama viikko n. kahdeksan kuukauden seurustelusuhteen loppumisen jälkeen, eikä meistä muuttuneen tilanteenkaan johdosta ole lapsen isän kanssa enää pariskuntaa tulossa, eli yh-äidiksi päädyn. Asun ulkomailla tällä hetkellä, kuten olen asunut viimeiset lähes kymmenen vuotta, mutta töitä on nykyisessä paikassa enää maaliskuulle ja muiden töiden saanti täältä lienee aika mahdotonta. Punnittuani jonkin aikaa eri vaihtoehtoja päätin, että Suomeen muuttaminen on tässä vaiheessa paras ratkaisu, siitäkin huolimatta, että lapsen isä jää tänne, ja lapsen ja isän suhteen ylläpitäminen tulee olemaan erittäin hankalaa. Suomessa minulla on paremmat työllistymismahdollisuudet, on sosiaaliturva, kunnalliset päivähoidot, toimiva terveyshuolto jne., joten pystyn yksineläjänä pitämään lapsesta parempaa huolta siellä. Tätä asiaa (missä asutaan, miten sujuu kv. etävanhemmuus jne.) on nyt mietitty viime kuukaudet läpi ja puhki, ja nyt tuntuu helpottavalta, että olen saanut päätöksen aikaan, vaikkei tässä tilanteessa yhtään täydellistä ratkaisua olekaan. Voi kuitenkin keskittyä tulevaisuuteen ja asioiden järjestämiseen ihmettelyn ja epätietoisuuden sijaan.

Yritin käydä tänään etsimässä jotain sopivia kankaita, että saisin vanhoja housuja suurennettua mammahousuiksi. Vatsa on sen verran kasvanut, että suurin osa housuista alkaa kiristää ja tarvitsisin töihin jotain siistejä vaatteita. Mielessä pyöri jotain kangas-kuminauhahässäköitä, mutten oikein löytänyt sopivaa kangasta. Etsin joustopuuvillaa, mutta ei löytynyt, ja pelkään, että tekokuidut hiostaa tai kutittaa... Onko kukaan muu itse suurennellut vanhoja housuja? Onko hyviä ideoita miten se olisi paras tehdä, tai mistä voisi löytää hyvän mallin/kaavan? Toiveissa olisi siis saada housuista kivannäköisiä, eikä pelkkää "nappi auki ja kuminauhalisäke väliin" -ratkaisua, vaikka siihen pitänee nyt ihan ensi hätään turvautua.

Tutkin myös äitiysvaatetarjontaa, mutta kuten olin jo aavistellut, meikäläisen pitkille jaloille ja niiden jatkona olevalle vatsalle ei oikein tunnu löytyvän mitään sopivaa. Joko hukun housuihin itse, tai sitten pituus ei riitä. Eli jotenkin pitää lähteä noita vanhoja suurentamaan, tai sitten ompleuttaa muutamat äitiyshousut omilla mitoilla...


 

 
Tervetuloa mukaan Cassava! Varmasti Suomeen muuttaminen on oikea ratkaisu. :)

Aloitin tämän aamun pitämällä huolta hemoglobiinista, eli söin aamiaiseksi mm. muutaman veriletun. :D Olen vähän yrittänyt ennaltaehkäistä laskua. Lähtötaso mulla oli rv10 131, mikä ei mulle ole mitenkään erityisen korkea, joten olen ajatellut, että ennaltaehkäisevä ruokavalio ei varmaan haittaakaan. Katsotaan nyt, jos seuraavassa neuvolassa hemppa taas otettaisiin, niin tietäisin, missä mennään.

Täällä on tuntunut liikkeitä joka päivä siitä lähtien kun aloin niitä tuntea, kaikenlaista muljuamista ja tönimistä tuntuu. Mieskin eilen taas kokeili vatsan päältä ja kyllähän ne liikkeet siihenkin tuntuu.

Me ei olla vielä oikeastaan mietitty hankintoja sen kummemmin. Kohta pitäisi alkaa ryhdistäytyä senkin asian kanssa, mutta aiomme kuitenkin katsoa vielä tuon rakenneultran rauhassa ja sitten pohdiskella pidemmälle. Mitään takeitahan siitäkään ultrasta ei saa, että kaikki loistavasti olisi, mutta kovasti toivon silti, että mitään poikkeavaa ei löytyisi. Mua jännittää tämäkin ultra aivan mielettömästi, kun pelkään, että jos jotain onkin pielessä. Pitäisi tietysti ajatella positiivisesti, mutta kun aina joku kuuluu siihen pieneen prosenttiin, jolla kaikki ei olekaan hyvin...

Sitä kyllä olen ajatellut, että joulun jälkeen rynnin alennusmyynteihin ostamaan itselleni jonkun edullisen talvitakin ja siinä samalla saattaa sitten tarttua jotain ihan pientä vaatettakin mukaan. :)
 
Cassava, nyt selvisi paremmin tilanteesi :) Varmaan on pitänyt pohtia kaikkia ratkaisuja, mutta luulen, että teet oikean ratkaisun muuttamalla Suomeen.

Kevätpörriäinen, arvelin itsekkin, että varmaan juuri tiedon vähyyden takia noita hoitoja ei suositella. Tuntuisi, että ne olisivat nyt juuri sitä mitä tarvitsen, rentouttaisivat ja aukaisisivat jumeja. Täytyy kysyä vielä hoitajan mielipidettä asiaan ja miettiä sitten mitä tekee.
Hyvä idea tuo, että joulun jälkeen alennusmyynneistä ostaisi sitten tarpeellisia vaatteita. Oon vaan niin huono shoppailemaan, että varmaan unohdan lähteä :D
Ja mä en oo taas muutamaan päivään tuntenut mitään, tosin ei ole varmaa oliko ne"elohiiret" edes vauvan liikkeitä mitä tunsin. Mäkin haluan jo tuntea liikkeitä! :D Tietäis että asiat on hyvin.

Mä nykyään juoksen öisin vähän väliä vessassa, viime yönäkin taisin käydä 4 kertaa! Mitähän sitten on luvassa, kun on vielä pisemmällä, voin varmaan suosiolla nukkua vessanpöntöllä :/ Nyt kun sais vielä nukkua kunnolla ennen vauvan tuloa, niin vessahätä herättää pitkin yötä :D

Tänään mennään miehen kanssa katsomaan yhtä esiintyjää, en malta odottaa :) Ja huomenna lähdetään tuhlaamaan veronpalautukset, mm. vauvanhuoneeseen ostetaan uusi kaappi (vanha on ihan hajoamispisteessä :D). Samalla nähdään vähän kavereita. Kiva viikonloppu siis tiedossa, hauskaa viikonloppua myös teille!
 
Vauvauutiset on nyt sitten julkaistu töissä koko talolle ja sidosryhmille. Oma tiimi tiesi jo aiemmin ja tärkeimmälle asiakkaallekin asian kerroin jo pari viikkoa sitten. Ei viitsinyt enää odottaa joulun alla olevaan rakenneultraan, kun maha alkaa sen verran näkymään, ja äitiyslomasijaista (tosin vakipaikka) pitäisi lähteä hakemaan sisäisesti aivan lähipäivinä.
 
Cassava Luulen myös että ihan oikea ratkaisu on muuttaa takaisin tänne Suomeen. :) Mä oon bongannu kirpparilta yhdet mammafarkut ja Facebook-kirppikseltä muutamat lisää.

Fianna Hauskaa viikonloppua teille sinne ! :)

Tänne iski flunssa sitten ihan kunnolla, eilen illalla kurkku oli tuhottoman kipeä ja ihan olin ihan tukossa. Keuhkotkin varmaan yskin pian pihalle. Mulle ei kuume kovin äkkiä tuu joten saa nähdä kauanko tämä flunssa mua piinaa.

Mä shoppailin parit joululahjat siskon muksuille tuolta www.suomilelut.fi sivulta. Ihania täysin suomalaisia leluja siellä ! Minille piti ostaa tuo Hymy-helistin, en tiedä mikä siinä on mutta haluan ehdottomasti sen pienelle, ei se edes ole mitenkään erikoinen mutta kai se on vaan niin klassikko. :D

Mä oon niiiin herkillä. Eilen pillitin sille kun tein wokkivihanneksia ja himoitsin maissia sieltä, no yks maissinpala sit tipahti lattialle ja onnistuin astumaan sen päälle enkä sitten voinut sitä enää syödä, sille vuodatin kyyneliä yhden jos toisenkin. :D Tänään on pillitetty Kuorosodan aikana. Muutenkin tulee tippa linssiin pienimmästäkin asiasta ja hetken päästä huvittaa et mille on oikeen taas vollottanu :D
 
Ihanaa Kevätpörriäinen, että vauvan liikkeet tuntuvat jo säännöllisesti. Itse sitä niin kovasti odottelen, mutta ehkä muutaman viikon päästä... Ajoittain arvuuttelen, josko tuntemukset vatsassa voisivat olla tulokkaan aikaansaamia, mutta täysin arvailua tämä vielä on.

Tuttavani äiti tekee lisätöinä ompelijan töitä ja on ilmeisen näppärä siinä toimessa, joten kiikutin hänelle parit vanhat "uhraamiskelpoiset" housut suurennettavaksi. Olimme heti samalla aaltopituudella siitä, mitä housuille tulee tehdä, jotta toimisivat nyt sitten jonkin aikaa, joten innolla odottelen lopputulosta!
 
Voi närästys. Mulla ei ollu närästäny koskaan ennen ku esikoisesta alko loppuraskaudesta närästämään. Nyt närästys alko varmaan suunnilleen samaan aikaan ku tulin raskaaksi. (Sarjassamme asiat, joista ois pitäny tajuta olevansa raskaana. :) ) Näin iltasin se on pahimmillaan. Ja Rennietä kuluu.. Toivottavasti taas lakkaa heti, kun vauva on syntynyt.

Inna90: Mun piti kans ostaa tuo hymyhelistin pojalle kirpparilta. Se vaan on niin klassikko. Noitahan ei enää valmisteta, joten niitä ei varmaan enää kauan saa uutena mistään.

Kevätpörriäinen: muakin tuo rakenneultra jännittää ihan erityisen paljon, vaikka onkin jo ultrattu monta kertaa.Vielä kaks pitkää pitkää viikkoa..

Ja Fianna, kohtalotoveri! Vessassa juostaan täälläkin jo nyt pitkin yötä. Jos loppuraskaudesta suosiolla levittäis patjan kylppärin lattialle.. 

Nii ja kiva, kun siirryttiin näihin kuukausitopiceihin. Pysyy paremmin kärryillä. :)
 
Hei vaan kaikille! Liittyisin joukkoonne! Kerkesinkin jo epähuomiossa kirjottelemaan tuonne edelliselle palstalle hirmuisen tarinan :D En viitsi nyt enää tänne samaa laittaa, mutta sieltä voi käydä lukemassa jos jaksaa :) Täällä tosiaan on olo sellainen että onkohan sitä nyt edes raskaana.. olo on lähes normaali! Mahassa ei mitään tuntemuksia eikä huonoja oloja. Maha on myös ihan normaalin näkönen, mitä nyt pientä turvotusta on ollut ja farkuissa ei enää vyötä tarvitse käyttää :P Niin ja rinnat on isommat tosiaan mutta ei enää onneksi kipeät! Mielitekojakaan ei juuri ole.

Tuli tuosta kuumakivihieronnasta mieleen että kun itse olen ammatiltani kosmetologi niin jonkun verran aiheesta tiedän. Hieronnassa mahalteen oloa ei ainakaan suositella toisen kolmanneksen aikana eikä alaselkää saisi kovaa hiroa. Itse olen hieronut työssäni aikaisemmin raskaana olevia niin että istuvat tuolissa. Ja yleensä noissa kuumakivihieronnoissa käytetään eteerisiä/aromaattisia öljyjä jotka raskauden aikana ovat ehdottomasti kielletty. Joku tosin voi olla erimieltä mutta itse olen ollut varovainen niiden kanssa koska ne vaikuttavat kokonaisuudessaan kehoon ja sitä kautta myös sikiöön. Yleensä hieroja tietää nämä asiat ja raskaudesta kannattaa aina mainita kun on menossa hierojalle/kosmetologille. Myös joissakin itämaistyyppisissä jalkahieronnoissa voidaan hieroa kohtia jaloista jotka säteilevät esim. kohdun alueelle. Vaikutuksista en tiedä mutta syytä on olla varovainen. Itse menisin vain normaaliin niskahartia seudun hierontaan jos johonkin ja silloinkin sen jälkeen on huolehdittava riittävästä veden juonnista ettei tule huono olo! 
 
Ihanaa - meillä sataa lunta eikä räntää Me oltiin lasten kans muutama päivä mummolassa ja siellä tuli ihan talvi ja olin nii pettynyt kotiin tullessa, ko maa musta ja plussalla keli. Toivottavasti nyt tulis talvi meillekkin. Eilen lähti täälläkin uus viikko käyntiin eli 17 viikko menossa eli 16+1 (mihin tää aika nyt oikein juoksee). Mahalllaan ei pysty enää sängyssäkään olemaan, ko painaa nii paljon jo. Ulos päin ei vielä pahemmin raskausmasua näy. Ja natiainen on tainnu kääntyä nyt selkä vasten mun mahaani tai jotenkin, ko en tunne liikehdintää yhtä paljo, ko aiemmin. Ja sitä kuuluisaa keskiraskauden virtaa alkaa olemaan, ko eilenkin innostuin siivoon/luutuun melkein koko kämpän.

Cassava: On sulla vain muutoksia kerrakseen, mutta selviät aivan varmasti. Mulla on muuten ollu sellanen masutuubi käytössä aiemmin raskauden aikana, nii ei haittaa, vaikka napit auki. Nyt piän paljon sellasia pitkiä toppeja, joita on ainakin Gina Tricotista saanut. Löytyy varmasti muistakin kaupoista, mutta ite tykästyin niihin viimeksi, ko odotin.

Zoe: Voi ei tota sun närästystä, se on niin rasittavaa! 

Inna: Meiltä muistaakseni löytyy noita Hymy-helistimiä vielä pari kappaletta, koira just jyrsi yhen pilalle. Aiemmin oli ä-pakkauksessa, mutten tiiä onko niitä enää.

Cassiopelalle teretulemasta mukaan :)

Tulikin tosta ä-pakkauksesta mieleen, että kuin moni teistä meinaa ottaa sen?
 
Tervetuloa Cassiopeia!

Ihanaa, yön aikana oli satanu lunta! Ainaki säätiedotuksen mukaan nyt pitäs pysyä lämpötilatki pakkasen puolella, jospa tuo nyt pysyiski maassa.

Äitiyspakkausta en varmaan nyt ota, kun esikoisen äitiyspakkauksen tavarat on kyllä vielä käyttökelposia tälle toisellekin. Ollaan vähän aateltu, jos otettais äitiysavustus rahana, ja käytettäis se raha sisarusrattaisiin.. Eihän se niihin riitä, mutta on ainaki jotain.. Ainaki viime vuoden pakkauksessa oli muuten tosi isokokosia kaikki vaatteet. Siis esim. 50senttiset vaatteet vastas 60senttisiä jne. Vieläki pojalle menee jotku äp:n 70senttiset housut, vaikka muuten 80senttisiä vaatteita käyttääkin. Muuten kyllä tykkäsin tosi paljon koko äitiyspakkauksesta, ja meillä kyllä käytettiin kaikkia vaatteita, mitä siellä oli. Nii, ja ei oo enää tuota Hymy-helistintä äitiyspakkauksessa, nyt siellä on purulelu. Oli jo viime vuonna. :)

Mä myös tykästyin viime raskauden aikana Gina Tricotin pitkiin toppeihin. Ja ainaki mulla ne on pysyny hyvin kuosissaan, kun raskauden jälkeenkin pysty ihan hyvin niitä käyttämään. Ei siis ollu maha venyttäny niitä pilalle, niin ku monelle muulle topille ja paidalle kävi. Toinen mitä voin suositella, on Glamourmomin imetystopit. Sen jälkeen kun muutaman sellaisen ostin, jäi imetysliivit ja muut imetyspaidat kyllä täysin käyttämättä. Nuo on niin helppokäyttösiä, kun ei tarvi kaivaa rintaa esiin paita- ja liivikerrosten alta. :) Onhan ne topeiksi kalliita, mutta kalliita ne on kunnolliset imetysliivitkin.   
 
Moikka kaikille! :)

Kirjottelin joskus 1,5kk sitten jollekkin palstalle ja ilmottauduin joukkoon mukaan.. Sanoin palaavani asiaan kun olen raskaudesta varmempi.. Mutta Hitto, kun en ole vieläkään.. :) Miten sitä jännittääkin niin kovin ja ei osaa nauttia. Nyt rv 16+2 takana nt-ultra sekä sydänäänien kuuleminen x2. Siltikin musta tuntuu että ultrakuvat ei ollu mun masusta ja sydänäänet tuli nauhalta.. Oonko mä ihan seko?? :DD Toisaalta olen valmis ostamaan murulle jo kaiken valmiiksi. En malttais kävellä vauvanvaatteiden ja -tarvikkeiden ohi. Tutteliakin voisin ostaa, kyllähän se säilyy!!! :) Nooh, ei nyt ihan tuttelia vielä.. Mutta ajatukset on äärettömän ristiriitaisia.. Mutta kuitenkin täysin onnellinnen enkä jaksais odottaa että alle kuukauden päästä olen jo puolivälissä ja pääsee rakenneultraan..

Pahoinvointi ja väsymys takana, onneksi! :) Masu ei ole osottanu mitään kasvunmerkkejä vielä paitsi turvotuksen merkeissä.. Mutta eihän se ensisynnyttäjällä vielä välttämättä näykkään. Olen yrittänyt syödä terveellisesti ja juonut vihreää teetä vähentääkseen turvotusta koska vihreä tee erittäin tehokas diureetti.. Kuitenkin tänään aamuteellä havahduin voinko sitä oikeasti juoda?? tiedän ettei yrttejä tulisi käyttää, mutta onko vihre tee kiellettyjen listalla? Osaako joku hieman auttaa.. Paino ollut laskusuunnassa koko raskauden ajan, mutta uskoisin (samoin terveydenhoitaja) että johtuu vain että oikeastaan viikolle 15 kärsin voimakkaasta pahoinvoinnista.. Mikään ei maistunut vaikka yritin syödä usein. Nyt keho tottunut paljon pienempään ruoan saamiseen ja nyt kun maistuisi tuntuu ettei jaksa syödä edes kokonaista normaalia aikuisen ruoka-annosta.. No toivotaan että tasaantuu kaikki pian! :)
Nyt pikkuhiljaa untenmaille. Huominen työpäivä vaikka yleinen vapaa itsenäisyyspäivä onkin. Illaksi onneks ehtii katsomaan linnan juhlia :)) Ja jos keks jotain herkkua vielä kylkiäiseksi.. Niin illan voisi ottaa ihan rennosti.. Linnan juhlat kevyttä iltaviihdettä ja ihanankamalan näköisiä pukuja vaikka ei niinkään harmittaisi jos jäisi jostain syystä näkemättä :)

Tsemppiä kaikille ja toivottavasti kaikilla kaikki menee hyvin! Itse olen itseäni liikaa pelotellu netistä löytyvillä keskusteluilla mm. myöhäinen keskenmeno.. Samperi!! :))
 
Alkoi matalavyötäröiset farkut kiristämään tänään töissä ja kävin ostamassa ekat mammavaatteet. Ainoat sovittamani H&M:n mammafarkut sopivat hyvin ja ostos oli tehty 5 minuutissa. Maharesoori ei taida olla kaikkein laadukkainta ja lörpöttää vielä vähän, mutta farkut saanevat kelvata, kun juuri nyt ei ole aikaa kierrellä kaupoissa.

Zoe: Myydäänkö Glamourmomin imetystoppeja jossain isommissa ketjuliikkeissä? Googlettamalla tuli lähinnä nettikauppoja. Tekisi mieli käydä testailemassa jossain vaiheessa.


 
Heippa kaikille! Mä en ole ehtinyt/jaksanut kirjoitella aiemmin tänne toukomammoihin. Esikoista odottaessa olin vähän aktiivisempi, mutta nyt juuri vuoden täyttänyt tyttömme ja pahoinvointi ovat vieneet kaiken netissätoimintakyvyn :( Huomenna pyörähtää käyntiin rv 17 ja takana on nyt 11 viikkoa oksentelua kaikkina vuorokauden aikoina. Välillä on ollut pari päivää vain paha olo ilman oksennusta, mutta eilen taas piti jynssätä koko vessa kun en pönttöä saanut auki ajoissa. Oksensin sitten vielä sitä omaa oksennuksen hajua lavuaariin kun joka paikassa muualla sitä jo oli... Toivottavasti kukaan lukija ei juuri ole syömässä! (Anteeksi selostus pahoinvoinnista)

No, toivottavasti tämä nyt pian alkaisi helpottaa. Esikoisen kanssa pahoinvointia oli juurikin viikolle 16-17 asti. Ja viimeksi se loppui kun liikkeet alkoivat tuntua. Tänään tunsin ekat varmat naputukset! Eli kovasti toivon, että uusi jakso alkaisi tästä :) Masu on koon puolesta noin 6 viikkoa edellä edellistä raskautta. Silloin ne joille en kertonut huomasivat pyöristymisen vasta rv 20. Nyt masu on näkynyt jo muutaman viikon ihan selvästi. Omat farkut menevät juuri ja juuri. Pian on aika kaivaa esiin äitiysvaatteet. Eipä minulla ole kuin kahdet tai kolmet housut, kun viimeksi aloin pitää mammavaatteita vasta joskus rv 25. Tällä kertaa olen kyllä suosiolla siirtynyt jo leggareihin ja verkkareihin, kun kerta kotona möllötän. Varmaan ensi viikolla pitäisi töihin ilmoitella etten palaakaan syksyllä kuten oli puhetta.
Varmaan sijaiseni ainakin ilahtuu jos saa ennen joulua tietää että pesti jatkuu :)

Täällä oli vissiin aiemmin ollut puhetta syömisistä. Ihan tuli huono olo kun juuri luin että laku ja salmiakki voivat aiheuttaa ongelmia lapselle stressihormonien takia. Neuvolassa sanoivat kylläkin että syö vaan salmiakkia kun mulla on niin matalat paineet, että välillä silmissä mustenee. Panttereita mulla on mennyt lähes päivittäin, mutta ei mitään järkkymääriä. Viikon on kestänyt sama pussi. Suurin ongelma tuntuu olevan mulla tuo että miten sitä saisi itsensä juomaan riittävästi. Ei yhtään kiinnosta ravata vessassa montaa kertaa yössä, joten olen välillä jättänyt iltajuomista vähemmälle. Aamulla sitten kostautuen tosi pahana olona :(

Jouluna meinaan syödä graavilohta. Neuvolantädiltäkin vielä tarkistin, vaikka tiesinhän kyllä että se on OK kunhan kala graavataan itse. Se on siis se vakuumipakkaaminen ja pitkät säilytysajat jotka aiheuttavat sen listeriariskin. Ja kysäisin muuten samalla että mites ilmakuivattu ja muoviin pakattu kinkku. Sitä sain luvan syödä ihan kaupasta ostettuna. Ei kuulemma päde siihen sama riski kuin kalaan. Ja pellanvansiemenet - todellakin - niitähän on melkein joka (täysjyvä)leivässä. Tuskin sitä kadmiumia nyt hirveästi saa jos silloin tällöin sellaista leipää syö. Taaskin kiellossa on kyse lähinnä siitä, että jotkut ostavat pellavansiemeniä luontaistuotekaupoista ja laittavat niitä lusikkatolkulla esim. viiliin. Pahempi se kai on aiheuttaa itselleen ummetusta syömällä vehnäranskaa? Siinä saa sitten taistella pukamien kanssa ;)

No, tulihan sitä vihdoin jotakin sepustettua. Heh. Yritän käydä välillä tsekkailemassa kuulumisia! Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
 
Takaisin
Top