Joulukuun jorinat

Kiva kun täällä on niin aktiivista porukkaa! :)

Rei: En kyllä yhtään osaa sanoa, löytyykö Glamourmomin toppeja isommista ketjuliikkeistä, kun ite oon ne tilannu netistä. Kyllä niitä ainaki jossain äitiystarvikkeita myyvissä liikkeissä on, kun osalla noista selaamistani nettiputiikeista on liikekin jossain päin Suomea. Ei muuta kuin katselemaan. :)

Niamur:
Mun mielestä noissa Glamourmomin topeissa on aika normaali mitoitus. Ite siis käytän muutenki M-kokoisia toppeja, ja noissa M on sopiva. On mulla noita yks S-kokoinenkin, mutta se on vähän nafti, vaikka ihan käytettävissä sekin on. Mulla on kokemusta vaan noista pitkistä malleista, joten en osaa sanoa, miten lyhemmissä sitten pituus riittää.. Ihan totta, että varsinki imetyksen alkuvaiheessa rintavarustus kyllä kasvaa aika paljon, joten en ainakaan hirveitä summia imetysliiveihin vielä raskausvaiheessa laittais. Topit on siitä hyviä, että niissä ei oo ihan niin suurta merkitystä rintojen koolla.

tanjainen: Mulla on toinen lapsi tulossa, mutta ei mullakaan vielä selällään maatessa mahaa näy. Ei maha tosin mee enää kuopallekaan.. :) Mulla oli tosi pieni maha esikoisesta vielä ihan viimesilläänkin, eikä tässäkään raskaudessa oo ainakaan vielä tässä vaiheessa yhtään sen isompi ku ensimmäisestäkään

toukomamma2012: Kiva kun meitä on täällä useampia, joilla esikoinen on kohta vuoden ikäinen ja toinen tulossa. :)

Pikaista paranemista Inna90! Toivottavasti tosiaan sun lapsen isä tulee järkiinsä ja kertoo nykyiselleen lapsesta. Kyllähän se kuitenki jossain vaiheessa tulee ilmi.. Ttinttellä kans ikävä tilanne, mutta jospa se mies sopeutuis tilanteeseen, kun maha kasvaa ja raskaus käy miehellekin todellisemmaksi. Joillakin se vaan vie aikaa.

Maha tosiaan alkaa jo seistessä näyttämään ainakin omaan silmään raskausmahalta. Ehkä se kuitenki asiasta tietämättömille menee vielä lihomisen piikkiiin. :) Mammahousuja aloin käyttää heti, kun plussatestin tein (siis viikolla 15+). Oli helpotus, kun olin jo ehtiny miettiä, että oon lihonu niin paljon, että täytyy lähteä isompia housuja ostamaan.. :D Mulla on vaan H&M:n housuja, ja täytyy kyllä sanoa, että niissä on ihan hirveen isoja eroja. Mulla on esim. kahdet samanlaiset ja samankokoiset farkut (eriväriset vaan), niin toiset puristi viime raskaudessa jo vähän päälle 30 viikolla ja toiset oli hyvänkokoiset loppuun asti.

Me on mietitty sisarusrattaiksi Carena double swing-rattaita. Vaikuttas ihan näppäriltä (piti naapurilta kysellä ja testailla) ja noissa täyttyis meidän tärkeimmät kriteerit (edulliset, vauvalle asennettavissa oma koppa ja molemmilla muksuilla omat istuin osat). Korkeus ja uusimpien mallien ilmakumipyörät myös plussaa. Pitää katella josko jostain löytyis käytettyinä..
 
Joskus tekis kyllä mieli käydä läväyttämässä päin näköä ja sanoa että herää pahvi :D
Kerran miä taisin suutuspäissäni sanoa, mitä monet on varmasti sanonu et "ei sun tarvi lastas nähä, ei maksaa eikä olla meijän elämässä millää tavalla osallisena". Tuohon se tokas vaan et "no ei se nyt ihan niinkään mene". Aaaaarghhh! Hermo näije kans menee.

Sotasuunnitelmiakin on toki ollut, kaikki yhtä mahtavia. Läväytän ultra kuvat jääkaapin oveen ja siihen teksti: tässä näät lapses ensimmäisen ja viimesen kerran. Ja sit häipyisin vähin äänin pois. Enkä vastais vaikka yrittäis soittaa tms.
Toisaalta taas ei kehtais olla ilkee.

Mutta nyt miä lopetan tuon miehistä puhumisen (toistaiseksi :D) ja siirryn mukavampiin aiheisiin! Pitäis varmaan perustaa joku "valita miehistä" keskustelu tänne :D

Mä en oo vielä alottanu joulun laittoakaan, ei oo mitään koristeita eikä lahjojakaan oo ostettu. Onhan tässä vielä monta päivää aikaa ;)

En malta oottaa millon saan äitiyspakkauksen käsiini ja pääsen hypistelemään niitä pikkusia vaatteita ja muita <3
 
Heippa!
Täällä vietellään sateista vapaa päivää yksin kotona ja ajatukset pyörii vaan vauvassa :) Just siivoillessa mietin minne laitan pinnasängyn, minne mikäkin tavara pitää siirtää, ettei vauva satuta itteään kun oppii konttaamaan yms.

Yövuorot taas takana. Tekeekö joku muu mamma myös yövuoroja? Ja miten jakselette aina yöputken? Ite odotan todella paljon että viikkoja tulee täyteen 20 ja voin tyytyväisenä toimittaa työnantajalle todistuksen ettei minun enään tarvi tehdä yövuoroja.. Palautuminen nyt raskausaikana on entistä hitaampaa sekä vaikeampaa.

Täällä kans kallistuttu äitiyspaketin kannalle.. Mun mieleen hieman poikamainen myös, mutta perusasiat löytyy pakkauksesta ja kirpputorihinnalla lisävaatteiden hankinta on kyllä edullista..

Kuinka moni aikoo selvittää sukupuolen? Ja onko jollain kokemusta, ettei ultraaja kerro sukupuolta? Viimeksi ultrassa rv12 kätilö tokaisi, ettei mielellään kerro sukupuolta kun kyselin sitä saada tietoon sitten rakenneultrassa.. Höh! Harmittaa jos oikeesti kätilö ei suostu kertomaan sukupuolta mahdollisen virhearvioinnin takia..

Nyt lenkille ja illaksi ajattelin tehdä itselle ja miehelle jotain herkkuruokaa.. Sain siivottuakin niin voisin laittaa kynttilät ja kaikki. Mun tuurilla nyt sitten kun suunnittelen niin ruoka palaa pohjaan tai muuten vain epäonnistuu.. 
 
Cinder Mullakin on 3-vuorotyö ja yövuoroja olen vielä tehny. Ennen meni se neljä yötä putkeen ilman mitään ongelmia, mutta nyt alkaa jo vähän tuntua raskaalta. Lääkkeenjaon yöllä oon päättäny jo antaa muiden hoidettavaks ja eipä meillä sitä kyllä hirveesti suositella muutenkaan. Yötyötä aion varmaan jatkaa niin pitkään ku vaan mahollista. Mieluummin yövuoroja kuin pitkiä ilta-aamu-ilta-aamu yhdistelmiä, mut onneks niitäkään ei paljon tule vastaan.
 
Voi tämä palsta on kyllä ihana ! Ihanaa kun jaksatte kuunnella ja tukea vaikka kuinka valittais ;D Tänään äitin kanssa naureskelin että mitä jos lapsi onkin ihan isänsä näköinen, rupea nyt siinä sitten kieltämään kuka on isä. :D

ttintte Tuo valita miehistä-ketju ois mun mielestä loistoidea ;D Tuntuu että omalla kohdalla ei paljo muuta tuosta miehestä nyt oo :DD Mä kans haluaisin jo päästä hypistelemään mammapakkausta, siellä on niin paljo kaikkea ihanaa :)

cinder Mä haluaisin selvittää sukupuolen. Täällä ilmeisesti kerrotaan jos pyytää. Tampereella siis tehdään nuo ultrat, kaveri ainakin oli saanut tietää. Oon myös kuullut että jotkut kätilöt ajattelee että jotkut vanhemmat kuvittelee rakenneultran olevan vain sukupuolen selvittämistä varten eikä sen takia piittaisi kertoa.

 
Cinder, mä ainakin haluan tietää sukupuolen ja aion vaatia edes varovaisen arvauksen jos ei muuta kätilöstä irti saa :D Rakenneultra on parin viikon päästä, kyllä jo jännittää mitä siellä näkyy. :)

Olen vähän hermoillut viime aikoina, kun en vieläkään tunne mitään liikkeitä.. Että onkohan siellä edes ketään enää elossa :< Noh pitää yrittää nyt jaksaa tuo pari viikkoa odotella, sittenhän sen näkee...

Asiasta kukkaruukkuun, Mua ärsyttää nyt hirveästi, kun ei vaan löydy sopivia vaatteita mistään! Normivaatteet ei ole käyny ainakaan kuukauteen päälle ja piti mammavaatteisiin siirtyä, mutta kun ei niitä tahdo saada mistään. Melkein kaikki mammavaateliikkeet tuntuu olevan nettikauppoja tai myymälä on jossain hevon kuusessa, ettei pääse sovittamaan. :/ Hommaa sotkee se, että mulle on tullut niin paljon painoa lisää, ettei mun vanhat tutut koot käy, eikä ole vielä oikein tottunut siihen mitä kokoa mistäkin vaatteesta nyt sitten pitäisi tilata. 

Juuri tilasin MissyMomista yhdet housut jotka olikin sitten pienet, vaikka h&m:llä mielestäni samaa kokoa olin juuri iloisesti sovitellut. >.< Kiva noita parin viikon toimitusaikoja odotella vain todetakseen, ettei sekään käynyt, tilataanpa jotain muuta...

Uimapuvullekin ois tarvetta, mutta sellaisiakaan ei tunnu mistään löytyvän. Tavalliset bikinit vois tietysti käydä ostamassa, mutta tuollainen keskivartalon peittävä puku olisi paljon mukavampi nyt kun on alkanut mahaan tulla noita nitä lie läikkiä, ja varmaan pian ilmestyy ensimmäiset arvetkin... :p

Talvitakkiakaan mulla ei ole vielä, kun ovat liian kalliita, eikä viitsisi tavallista isokokoista takkia ottaa kun ei tiedä kuinka pitkään maha niihin mahtuu (ja kuinka pitkään talvi tänä vuonna kestää). Tuntuu että olen ihan pulassa kun ei ole mitään päälle pantavaa eikä pääse kunnolla ulkoilemaan kun keli alkaa olla niin kylmä!

No, nyt riittää valitus, oli vain pakko päästä vähän avautumaan asiasta jonnekin. :p
 
rakenneultraa kovasti odotellaan täälläkin jo. =) 3 viikkoa pitäis vielä malttaa.. oon kyllä tosi pettynyt jos ei sukupuoli selviä, ois niin kiva miettiä jo nimeä ja vaatteita tietyn sukupuolen mukaan. mutta tärkeintä tietty on, että vauva on terve.

ite ostin kirppikseltä yli-ison takin itelleni, niin saa sit viedä takas kun ei enää tarvii, eikä tuu paha mieli. 
 
Täällä ei oo vielä niin isoa mahaa kyllä mutta jotain on tapahtunut koska kaikki paidat tuntuu paljon kireämmältä ja housuissa tosiaan ei tarvitse enää vyötä :D Selällään maha on kyllä pikkusen isompi mitä aikasemmin mutta on tosiaan hankala sanoa johtuuko turvotuksesta pelkästään vai turvotuksesta ja pikkusesta siellä :D Liikkeitä en edelleenkään osaa tuunistaa ja ensimmäinen ultra meillä on VASTA 16. päivä tätä kuuta! Asumme siis ruotsissa ja siksi näin myöhäinen ultra!

Itse olen ollut TODELLA väsynyt muutaman viikon ajan ja kärsinyt kauheasta päänsärystä (jota minulla normaalisti ei ole) ja sitten on tullu sellaista oloa aina välillä että tuntuu kuin pyörtyisi! Pulssi nousee hetkessä ja rupeaa huimaamaan. Syy näihin oireisiin löytyi eilen.. verikokeesta selvisi että Ferritiini arvoni on tosi alhainen eli anemiahan sitä sitten on ja rautalääkkeet piti ostaa! Toivotaan että väsymys lähtisi pian.. eihän sitä muuten edes töissä jaksa olla! Hemoglobiini oli kyllä 119 paikkeilla. Onko muilla ollut samanlaista?
 
Ehdottomasti tarvitaan "pura kaikki vihat miehistä" -palsta. Ei tarvitse sitten kaikkien lukea sitä kiukkua

Meidän suhde on viilentynyt tämän raskauden myötä, koska "tämä ei ole nyt sopiva aika lapselle". Mulle siis esikoinen ja miehelle toinen. Ensimmäinen on tosi tärkeä ja hän on hyvin lapsirakas ja hyvä isä. En voi tajuta!

Meillä on välimatkaa 200 km ja "hän ei voi siksi olla mukana lapsen elämässä". Ei kerro haluaako, mutta painottaa että "hän on kuitenkin sen isä..." Mistä kohtaa noita ravistetaan????

Järjestän nyt elämää sopivaksi itselleni ja lapselle. Mies saa itse tehdä omat päätöksensä onko mukana vai ei. Nyt on pari kertaa kysynyt myös "mahan" vointia, eli toivoa vielä vähän on. Hormooneissa tämä kaikki on välillä ollut aika toivotontakin sekamelskaa. Se miehistä!

Ensi torstaina on rakenneultra! Odotan ensinnäkin sukupuolen selviämistä. Ja sitä, että se olisi tyttö... Jos se on poika, se on kyllä hyödyksi äidin apuna vanhemmiten.. Vitsi. Kyllä molemmat käy.

Ostin kirpparilta yhdet äitiyshousut, mutta ne on tosi isot joka suunnalta. Huomenna retki H&M:ään!
 
Noissa rakenneultrissa taitaa tosiaan kovasti vaihdella, että suostuuko ultraaja sitä sukupuolta arvaamaan/kertomaan. Ilmeisesti ihan samassa sairaalassakin saattaa joku sen mielellään kertoa ja joku toinen taas ei. Meillä oli juuri rakenneultra ja ultraaja itse kysyi jo ennen ultraa, että haluammeko tietää, jos sukupuoli näkyy. Vastasimme myöntävästi ja melkein heti, kun anturi lykättiin vatsan päälle, niin poikalupaushan sieltä tuli. :) Ja varsin vahva sellainen: ei kuulemma siitä vauvasta tyttöä saa... En kauheasti miettinyt sukupuolta ennen tuota rakenneultraa, kun jännitti muuten niin paljon, että onko kaikki hyvin. Hienolta kuitenkin näyttivät rakenteet ja muutenkin kaikki oli, niin kuin pitää, joten nyt on tosi hyvä mieli minulla ja miehellä. :)
 
Heippa!

Tänne ei oo tullu aikasemmin kirjoteltua, mutta lukemassa olen kyllä ollu :D

Cinder: Mulla on vähän sama ongelma noiden yövuorojen kanssa, mun työpaikka kylläkin saa nukkua, jos vaan saa unta tai asiakkaat on rauhallisia koko yön. Tossa viime viikolla oli just yks yövuoro jolloin asiakas remusi klo 2 yöhön ja sit piti nousta ylös jo vähän klo. 6 jälkeen ni kyl vattassa väänsi ja huppas koko aamun ku en pysty edes kahvia juomaan heti aamusella. Nyt on tulossa kaikkista kamalin työvuoro launataina, sellaset 12h pitäis jaksaa painaa töissä ja ku työmatkat siihen laskee päälle ni se on sellaset 14h... Viime viikonloppuna ku olin tossa samassa vuorossa ni sain juosta vessassa palvomassa posliinijumalaa ja meinasin muutaman kerran nukahtaa istualteen. Olis pomo ollu varmaan tyytyväinen ku olisin nukahtanu ja joku asiakkaista vetäny naamaansa kaikki ruokatarpeet jotka kaapeista irtoaa :D

Onko teillä kaikilla mukavat neuvolatädit? Itellä se itse neuvolatäti on mukava, mut sit siel on eräs harjoittelija joka on aina paikalla ku olen käyny neuvolassa ja jumankauta se on ärsyttävä! Just tänään oli aika neuvolassa ja otin mukaani meitin 21kk vanhan pojan. Miehen sisko oli kans mukana ja sovittiin et hän vahtis poikaa niin kauan et olis aika tulla kuuntelemaan sydänääniä. Kysyin kun saavuin huoneeseen tältä neuvolatädiltä että onko Ok jos poika tulee mukaan sitten huoneeseen kun kuunnellaan vauvan sydänääniä, ni tämä harjoittelija kysyi ihan tosissaan, että olenko minä jättänyt mun poikani yksin sinne käytävälle. Teki kyl mieli ruveta nauramaan, mut tokasin vaan että hänellä on tätinsä siellä ja et ei noin pientä voi yksin jättää. Sit se sättäs ku sen piti ottaa verenrauta-arvot, ja tosiaan tä oli jo toinen kerta ku se sättäs meikäläisen kanssa ( huom. tämä harjoittelija on toiminu mun työpaikalla, eri osastolla kylläkin, sairaanhoitajana ) ja sit se viel unohti et mitkä ne mun rauta-arvot oli jne. Tekis mieli sanoa sille neuvolatädille et en halua et se ottaa osaa enään mun käynteihin ku ei hermo kestä sitä sättäystä ja niitä ihme juttuja mitä sillä on... Tämmöne vuodatus nyt tuli ku aloin kirjottaa :D :D
 
Heippa,

Jospa saisi aikaiseksi rustata tänne muutaman rivin. Ehkä voisin tässä samoin tein itse paljastaa sen verran että olen myös itse ulkomailla. Olemme ns. monikulttuurinen perhe ja molemmat miehen kanssa tieteen maailmassa, siis noin ulkomaailman lisäksi :-D Josta johtuen olemme jo pitkään asuneet kahden maan välillä, nyt siis etelä-Meksikon rajalla. Esikoista odottaessani olin myös Meksikossa, pääkaupungissa, aina sinne kuudennen kuun loppuun tai seitsemännen alkuun jolloin tulin Suomeen. En siis tullut Suomeen vain johtuen raskaudesta vaan myös töiden takia. Nyt on tarkoitus olla täällä, mutta koska ulkomailla asuminen tilapäistä, kaiken järjen mukaan minun pitäisi saada Kelan tuet, varsinkin kun olen kaikki viime vuodet sinne vielä verojakin maksanut. Mutta toki aina jänskättää mitä Kela keksii. Viime raskaudessa ei siis mitään ongelmia Kelan kanssa tullut. Olin neuvolaan jo etukäteen yhteydessä ja paperiasiat saatiin järjestykseen vaikka tulin Suomeen vasta niin myöhään raskautta. Minulla on myös monia suomalaisia tuttuja samantyyppisissä olosuhteissa ulkomailla ja hekin ovat ongelmitta saaneet Kelan äitiystukea kuuluessaan suom. sosiaaliturvaan joten siinä mielessä ei ongelmaa pitäisi olla (kotihoidontukea ulkomaille sen sijaan ei enää saa).

No, johtuen tästä taustasta, en voi olla välillä huvittumatta, ja toisaalta närkästymättäkin, joskus näistä äitiysfoorumien keskusteluista (ei siis välttämättä ollenkaan tällä palstalla!). Tämä etenkin siis mitä tulee näihin syömisjuttuihin ja matkusteluihin. Täältä kaukaa koko "syömishysteria" siitä mitä saa syödä ja mitä ei, tuntuu välillä vähän naurettavalta. Samoin se hysteria siitä että voiko nyt ja minne raskaana matkustaa ja voiko matkustaessa nyt syödä sitten yhtään mitään (tulee mieleen Sinkkuelämää ensimmäisen elokuvan kohta jossa Charlotta lähtee viiden tähden hotelliin Meksikoon mukanaan omia vanukkaita koska ei uskalla syödä mitään koska on "Meksikossa"). Sitä miettii että mitenköhän koko muu maailma nyt pärjää ollenkaan kun saavat lapsia olematta Suomessa. Itse olen tänä aikana jo työnikin puolesta ollut kenttätyössä erinnäisissä intiaaniyhteisöissä joissa syödään mitä siellä syödään: ei taatusti mitään neuvolan mukaista teollista turvaruokaa vaan riisiä ja papuja joissa hiekka rahisee hampaissa. Ja elossa ollaan silti!

Toisaalta, onhan tämä mielenkiintoinen keskustelunaihe joka tapauksessa: siis miten jokainen maa on täynnä omia uskomuksiaan siitä miten raskaana saa tai pitää olla, tai esim. pienen vauvan kanssa. Faktoiksi niitä tuskin voi kutsua, sikäli kun tieteen maailmaan tuntee ja tietää miten rajoittuneita ja yksisilmäisiä erilaiset tutkimukset voivat olla. Kun nyt Suomessa esimerkiksi kielletään alkoholi ihan täysin mutta KAHVIA sen sijaan saa juoda peräti kolme kuppia päivässä, etelä-Euroopassa ollaan tästä ihan kauhuissaan, että ei kai nyt kahvia missään nimessä saisi juoda ollenkaan! Mutta sen sijaan siellä ihan normaalia että ruoan kanssa voi ottaa lasin viiniä, koska viini on ruokajuoma eikä varsinainen "alkoholi". Vauva-aikana Suomessa taas teroitetaan miten ruokakokeilut pitää aloittaa perunasta ja maidosta kun etelä-Euroopassa on normaalia että ensimmäiseksi juomaksi suositellaan appelsiinimehua! Aika kulttuurisidonnaisia juttuja siis, ja näistä tuskin mikään systeemi on sen parempi kuin toinen. Täällä Meksikossa on loistavia gynegologeja ja lääkäreitä mutta puheet listeriasta tai toksmosta ovat heistä vähän kummallista hysteriaa vaikka täällä ei välttämättä kaikista tuotteista edes parhaimmissa ruokakaupoissa tiedä, että onko ne pastorisoitu vai ei. En silti ole koskaan kuullut että nimenomaan listeria tai toksmo olisi täällä mitenkään erityisen epideminen tai vaarallinen raskaanaoleville naisille. Ehkä näissä maissa muutenkin riittää ongelmia, joten kova vouhkaaminen ja tärkeily eri ruoista katsotaan jopa vähän halpamaiseksi itsekorostukseksi... Kun kerran on niin monia jotka kuolevat oikeasti nälkään mikä on huomattavasti vakavampi ongelma kuin se että raskaanaoleva nainen syö mitä syö kunhan saa syötyä. Tietysti perus-hygieniaa periaatteessa kannattavat kaikki.

Itse esikoista odottaessa en jaksanut kauheasti asiasta stressata enkä muutenkaan olisi voinut kaikista ruoista tarkistaa että mitä niissä on. Toisaalta, pidän juuri tätä osasyynä siihen, että saimme todella terveen lapsen, jolla ei koskaan ollut (tai ole ollut) yhtään allergiaa, ja sairasti ensimmäisen flunssansakin vasta päiväkodissa vaikka ensimmäisen elinvuoden aikana jouduimme työn takia kiertämään Brysselit, Kanadat ja Meksikot, ja alle yksivuotiaasta on tottunut syömään hyvin erilaisia ruokia, kuten oliiveja ja avokaadoja. Voikin kysyä että mistä johtuu se, että suomalaisilla lapsilla on niin kroonisesti allergioita, ja miksi niihin on tosiaan viime vuosina ruvettu soveltamaan yhtä enemmän "siedätyshoitoa". Liika varovaisuus ja hygiena voi olla myös pahasta. Varmaan kultainen keskitie on parasta.

Pointtina tässä sepustuksessa nyt lähinnä se, että niin kiva kun näitä onkin vertailla (vertailemme tietenkin jatkuvasti niiden suomalaisten tuttujen kesken jotka saavat lapsia jatkuvasti ulkomailla), niin kun on riittävän kauan asunut muualla niin alkaa huomata ettei oman kotimaan käsitykset asioista ole oikeastaan sen kummempia kuin muidenkaan maiden, ja että joskus ihan oikeasti muualla tiedetään ja osataan paremminkin. Olen välillä miettinyt mm. sitä että nämä varoitukset ruoasta oikeastaan tahtovat tarkoittaa sitä että pitäisi syödä koko ajan tehotuotettua teollista ruokaa jotta se olisi "turvallista". Samaan aikaan kuitenkin pitäisi syödä "luonnollista ja terveellistä ruokaa" mutta oikeastaan nuo kaksihan jo itsessään sulkevat toisensa pois. Täällähän siis ovat torit täynnä aivan ihanaa luomuruokaa, aivan tuoretta. Mutta suomalaisen kategorian mukaan se nyt varmasti kaikkein riskialtteinta on, ties mitkä pöpöt niissä saattavat muhia... (Ja käsittääkseni toksmokin tulee "helpoiten" pesemättömistä vihanneksista kuten nyt vaikka kesämansikoista joihin on jäänyt multaa...).Toisaalta, tuli mieleen sekin kun joskus esikoisen syntymän jälkeen kerroimme Meksikon sukulaisille että tyttö nukkuu ulkona vaunuissa pikkupakkasessa. Siitähän skandaali syntyi! Ensinnäkään, täällä ei ymmärretty sitä turvallisuuden kannalta (jokuhan voisi "ryöstää" lapsen), mutta toiseksi, ei todellakaan käsitetty sitä mitä hienoa voisi olla siinä että nukuttaa lasta jääkylmässä ilmassa. Sitä pidettiin heitteillejättönä. Minä tietenkin yritin parhaani mukaan selittää... :-D

No, se siitä keskustelunaiheesta mutta tuli vain mieleen kommentoida kun tämäntyyppisillä palstoilla nuo keskustelut ruoasta ja matkustuksesta nousevat tämän tästä esiin.

Pari viikkoa sitten kävin täällä taas tutulla lääkärillä ja kuunneltiin sydänäänet ja kaikki oli ok. Kohtu oli siis edelleen navan alapuolella ja lääkäri sen tunsi sormia hieman painamalla (mieskin sai kokeilla). Arvioi että varsinainen vauvamaha pullahtaa esiin n. neljän viikon päästä. Nyt pari viikkoa lääkärin jälkeen selälleen maaten tunnen itsekin kohdun kun laitan käden alavatsan päälle. Näin voin tuntea jopa liikkeitä. Mutta vielä pitää siis melko lailla keskittyä tunteakseen liikkeet. Miehen mukaan alavatsa oli pikkuriikkisen kohonnut mutta varsinaisesti ei siis ulospäin mitään näy. Seistessä, kuten jo aikaisemmin sanoinkin, tulee kyllä "mahaa" mutta se ei missään tapauksessa ole vauvamahaa. Kuten ekassakin raskaudessa, tässäkin siis oikeastaan ylävatsa alkaa pömpöttää paljon ennen varsinaista raskausmahaa kun elimistö tekee tilaa laajenevalle kohdulle. Yleensä varsinainen raskausmaha pullahtaakin esiin selvästi navan alapuolelta ennen kuin nousee ylöspäin. Mutta eihän tässä meistä kenellekään paljon siihen enää puutu!

Tsemppiä kaikille teille jotka kamppailette miesten kanssa :-( Kyllä ne miehet on välillä (usein) ajattelemattomia. Onneksi on noita fiksujakin. Mutta pääasia että pysytte itse rehellisinä tuleville lapsille ja itsellenne!

Täällä myös odotellaan rakenneultraa ja kyllä sukupuolenkin haluamme tietää!

Äitiyspakettia emme luultavasti ota, tosin täältä luinkin ettei sitä ulkomaille lähetetä (?). Mutta koska täällä postinkulku on sitä mitä on niin parempi raha kuitenkin...

Mukavaa viikonloppua toukomammoille,
Kenai



 
Mulla on tosi ihana neuvolantäti, joka jää pian eläkkeelle. Hän kertasi ensimmäisellä kerralla kaikki ruokasuositukset, mutta kertoi melkein joka kohdan perään (mm. maksa ja inkivääri), että hänen uransa alkuaikana nämä olivat suositeltavien listalla. Että näin ne menee, ensin suositellaan ja muutaman vuoden päästä kielletään.

Hän sanoi, että ennen oli synnärin lääkelistalla jopa konjakki, jota annettiin äidille ennenaikaisiin supistuksiin ja rauhoittamaan. Hän sanoi, että muuten voisi sanoa alkoholista, että "kohtuudella saa käyttää" (esim. lasi viiniä jouluna tai juhlassa), mutta kun joka ihmisellä tarkoittaa "kohtuus" täysin eri asiaa, niin ei voi.  Käski käyttää maalaisjärkeä syömisessä ja juomisessa.

En ole ollut kovin hysteerinen näistä raskausasioista, koska kasvatan koiria ja kymmeniä synnytyksiä ja erilaisia odotuksia nähneenä tiedän, että se on normaali tila eikä sairaus. Hyvin eri lähtökohdista tulee hyvin eri elinvoimaisia pentuja. Kyllä siinä huomaa, että vaikka mitä tekisi etukäteen tai "ylihuolehtisi", on siinä ulkopuolisilla asioilla hyvin vähän vaikutusta. En usko, että pystyn myöskään omaan tilaani tai vauvani elinvoimaan vaikuttamaan millään "extrahienoilla tai ylihuolehtivaisilla" toimenpiteillä. Normaalia elämää, liikuntaa ja tavallista ruokaa, niin kyllä sillä pitää selvitä äidin sekä lapsen. Mitenkään tulevaa lasta ja sen elämää väheksymättä. Päinvastoin, uskon että kyllä luonto on ihmisenkin raskauden hoitanut sellaiseksi, että siitä selviää ilman "kikkoja". Muuten olisimme kuolleet jo sukupuuttoon. :-)

Anteeksi maalaisuuteni. En tarkoita kenenkään tunteita loukata vertailemalla (itseäni) eläinten kantoaikaan.
 
Perjantaita ja ihanaa lunta tullut taas viime yön aikana, ainaki 10 senttiä 

Mun mielestä teillä kaikilla on hyvät pointit Kenial, Kevätpörriäinen ja Pippurinen. Ite oon aika paljon perehtynyt mm. karppaamisen, Antti Heikkilän sekä myös Mats-Eric Nilssonin teosten kautta tuohon ruokamaailmaan ja mitä tulee suomalaiseen teollisen tuotannon ruokaan sekä virallistervelliseen ruokaympyräään, nii ite en niitä suosi. Esmes suomalaisella ruokaympyrällä lihotetaan karjaa Amerikassa eli en koe sitä kovin terveelliseksi, vaikka viralliset tahot näin väittävätkin. Ja just niinko Kenial sanoi, nii tuore ruoka on se kaiken aa ja oo. Kasviksista sekä marjoista saa todella paljon ravinteita eikä mitään lisäravinteita tarttis purkista ottaa (jotka nekin teollisesti tuotettuja suurin osa), jos ihmiset söisivät oikeesti terveellisesti. MUTTA - meistä jokainen tekee niinko haluaa ja näkee parhaaksi itelleen. 

Mulla on nyt aika nuori terkka neuvolassa ja mulla menee jo oikeestaan aika rutiinilla noi neuvolakeikat, ko on viides muksu tuloillaan. On mulla ollu vanhakin terkka joskus ja heillä yleensä omat vahvat, vanhankantaiset mielipiteensä eri asioista, mutta mun mielestä on vaan hyvä keskustelun kannalta esmes kyseenalaistaa eri asioita ja esittää omia näkemyksiä ja keskustella niistä terkan kanssa, mutta kyllä oon tehnyt asioita ominkin päin, vaikkaa suositukset oiskin erejä eli just ko vauva on apaut parin kuukauden eikä maito enää selkeesti riitä, nii oon alkanut antamaan jo kiinteitä eikä noi meän muksut oo siitä ollu pahoillaan - eli terve maalaisjärki aina käteen 
 
Pippurinen - sama homma täällä, kasvatan myös koiria ja olen kanssasi ihan samaa mieltä, terve järki mukana niin hyvin menee. Asioihin vaikuttaa niin monet seikat, että se "ylihuolellisuus" tuntuu melko huvittavalta jopa. Ja vaikka itse odotan nyt esikoistani ja jännitys onn suuri ja välillä miettii vaikka mitä hölmöä niin kyllä se silti niin menee, että mitään ihmekeinoja ei ole olemassa. Maalaisjärjellä vaan.

Meillä oli tänään neuvola aamusta ja oli kyllä ihana taas kuulla kaiken olevan kunnossa. Viimeeksi hiukan koholla ollut verenpainekin oli täysin normaali. Oma paino vaan edelleen tippunut :D Vaan sitä kun mietittiin neuvolatätsän kanssa niin totesin lopulta, että niin, nykyään tekee mieli niin paljon enemmän raikasta ja mm. hedelmiä ja vihanneksi kuluu paljon enemmän kuin ennen eli ruokatottumukset ovat vain parantuneet :)
Syke oli niin ihana kuulla, siellä se "tavarajuna" jyskytteli komeasti. Vielä pitäisi jaksaa odotella kk verran rakenneultraa... Kyllä me myös haluamme tietää kumpi se on, jos vain mahdollista. Mutta sitäpä ei muille sitten kerrota :D

Meillä on aivan ihana neuvolan täti mutta neuvolalääkäri oli :/ Melko nuori ja selvästi kokematon ja kun teki tutkimuksia niin jouduin useaan kertaan huomauttamaan, että nyt sitten sattuu. En ole ikinä aristellut gynekologikäyntejä ja tutkimuksia mutta tuosta jäi kyllä ikävät muistot. :(

Olot on helpottaneet oikeastaan kokonaan, jäljellä on vain tämä tukkoisuus ja nuhainen olotila. :( Ja se sitten ( minun tuurillani ainakin ) voi jatkua ihan raskauden loppuun saakka. Ei ole mukava kulkea nenä tukossa päivät pitkät mutta minkäs teet.
Jouluksi voisi varmaan toivoa jouluahjaksi tukotonta aikaa ja niitä vauvan liikkeitä  emoticon
 
Perjantaita vaan täältä toisaalta!

Tulen vähän perästä näissä keskusteluissa sattuneesta aikaerosyystä. Kiva huomata joka tapauksessa että epämääräisestä hölötyksestäni nousi keskustelua ja todella hyviä kantoja ja ajatuksia täällä onkin esiintynyt :-) Varsinkin Pippurisen ajatukset, ja jonkun muunkin, olivat aika lähellä omiani. Koiria en siis sentään kasvata vaikka nytkin kotoamme löytyy kissa :-D Mutta ehkä vähän maalaishenkinen olen joissakin näissä asioissa. Eikös vanha sanonta kuulu että maalla elävät terveimmät lapset jotka vetelevät multaa ja muuta suuhunsa joten sietävät melko lailla erilaista bakteeristoakin. Sama juttu tietenkin monien kotieläinten kanssa. Omassa työssä kun käyn ties millä kapinallisalueilla ja muilla joissa tilanne voi olla mitä tahansa, niin sanoisin, että parhaiten siellä pärjää ne, lapsia myöten, joiden elimistö on tottunut mahdollisimman laajaan bakteerikantaan. Siis kaikki mikä ei tapa, vahvistaa -logiikalla kyllä maailmassa mennään valitettavasti pitkälle. Heikoiten käy niille joiden elimistö ei mitään kestä.

Joka tapauksessa, en nyt kehtaa täällä paljon tätä enempää keskustelupalstaa viedä. Tarkennan vielä että oman kantani takana ei ollut houkutella ketään pois neuvolan varsinaisista suosituksista tai mitään senkaltaista. Pointti oli se, että niihin kannattaa suhtautua terveen kriittisesti koska kuten esimerkkieni kautta yritin näyttää, suuri osa niistä on todella kulttuurisidonnaisia, eikä siis "faktoja". Osa tietenkin on aivan paikallaan ja niiden mukaan itsekin eletään, tosin ilman hysteriaa tai jatkuvaa oman itsensä tarkkailua. Ongelmaksi tämä mielestäni muodostuukin juuri sen vuoksi että suositus-sanan sijaan ihmiset, siis odottavat äidit, lukevat ne ikään kuin jumalan sanaksi jota sitten hysteerisesti seurataan. Terve kriittisyys on aina paikallaan, oli sitten kyseessä viranomaiset "suositukset" tai mikä muu tahansa "muoti" - kuten nyt esimerkiksi tutkimusmaailmassa nämäkin asiat menevät muodissa (kuten karppaus... Totuus voi olla siinäkin toinen muutaman vuoden päästä...). Voin vakuuttaa että jokainen maa ja sen viranomaiset uskovat, tai uskottelevat, täysin että kyllä meidän maa on maailman puhtainta ja parhainta ja vaaratonta. Sitä ei ikinä sellaisenaan kannata ostaa, koska totuus on se, että kyllä nämä nykyisen maailmankaupan lonkerot ulottuvat minne tahansa ja mokia sattuu ja tapahtuu, missä vaan. (Miettikääpä vain vaikka viimetalvista rokotushysteriaa. Siinäkin oli ensin viranomaisten ja koko maan painostus ottaa sikatautirokote, ja sitten todetaan että se vasta ongelmia aiheutti...).

Ymmärrän myös sen, jos tuntuu oudolta ensi alkuun linkki näiden suositusten ja teollisen ruoan välillä. Suomessa kun ruoat ostetaan nykyisin vain ja ainoastaan supermarketeista, joissa on tarjolla loppujen lopuksi aika suppea valikoima "brändejä" joita syödä (lasken näihin myös monet vihannekset, miettikääpä vain jotain suomalaisia teollisia talvitomaatteja...). Mutta koska markettiostokset on se normi, eihän sitä yleensä tule ajatelleeksi että mitä kaikkea se teollinen tehotuotanto tuottaa. Tosin tästäkin on viime vuosina tullut kriittinen keskustelunaihe Suomessa missä monet ovat liittyneet näihin luomuverkostoihin joista ruoka pyritään tuomaan läheltä ja "luomuna", siis lähitiloilta jotka ehkä tuottavat ruoan eri tavalla. Itse en siis näissä luomuverkostoissa ole ollut mukana mutta niistä jonkin verran lukenut/kuullut tutuilta.

Täällä muualla maailmassa ruokahuolto ei välttämättä kuitenkaan toimi näin. Jo Espanjassa asuessani kävi ilmi, että valtaosa populaatiosta tekee ostoksensa ihan muualla: kauppahalleissa, toreilla, pikkupuodeissa, joissa ruoka on tuotettu suht lähellä tai tuotu suoraan tiloilta. Tai on peräti itsetehtyä (kuten nyt vaikka ilmakuivattu kinkku: siellähän ne roikkuvat erinäisten puotien katosta ja siksi ehkä niitä Suomessa pelätäänkin koska ne tosiaan syödään raakana. Ja varmasti espanjalaiset äiditkin niitä vetävät poskeensa siinä tapas-kulttuurissa). Kun ruokakulttuuri on tämä, se tahtoo sanoa montaa asiaa: mm. sitä että ruoka on tuoreempaa ja terveellisempää (vähemmän teollista, tehotuotettua tai prosessoitua), mutta samalla myös "vaarallisempaa" koska mistään ei voi tarkistaa että mitä ainekset sisältävät, onko ne pastorisoitu tai mitä niissä nyt on, tai ovatko kuinka hygieenisia. Sama juttu siis täällä Meksikossa: valtaosa ruokatuotannosta tapahtuu näin eli ostetaan pikkupuodeista, kauppahalleista, toreilta "itsetehtynä" joissa ruoka on selvästi parempilaatuisempaa, tuoreempaa ja terveellisempää kuin ikinä supermarketissa. Täällä siis esim. supermarkettien tomaatit ovat päästään kehnoja ja "haaleita" tehotuotettuja tuontitomaatteja kun taas torilta saa pussiin kirkkaanpunaisia lähellä tuotettuja tomaatteja - jotka myydään suoraan tyyliin likalätäkön päältä. 

Kovin siis vaikeaksi kävisi Suomen ulkopuolella näiden neuvoloiden suosituksia seurata koska totuus on se, että ne neuvot viittavat suoraan siihen että mitä pitäisi syödä, jotta se olisi taatusti turvallista, olisi teollinen ruoka. Siis nyt esimerkiksi erittäin prosessoitu, tehotuotettu mutta pastorisoitu maito/kerma/juustot. Täältä sellaisia löytää vain ja ainoastaan hienoimmista supermarketeista, vaikka niissäkään ei kaikista juustoista esimerkiksi voi olla varma että onko ne pastoroitu. Terveellisin ruoka on siellä toreilla - mutta kuten sanottu, neuvolan suositusten mukaan ne vasta vaarallisia olisivat. Suomessa tietenkin vähän toinen juttu koska siellä ei juuri muuta saakaan käsiinsä kuin teollista ja pitkälle prosessoitua supermarkettiruokaa, ja kyllähän siitä on julkisuudessa keskustelua käyty. Paitsi ehkä kesäisin kun saadaan oman maan mansikoita ja/tai nämä luomuruokaverkostot.

Joka tapauksessa, ahdistavaksi se elämä käy odottavilla äideillä itsellään jos on pakko harrastaa jatkuvaa itsekontrollia elämän menetyksen pelossa jollaiseksi nuo neuvolan "suositukset" usein tulkitaan. Kyllä varmaan meistä kaikki ne pelot tuntee. Mutta elämä siinä jää helposti elämättä. Varsinkin kun voin vakuuttaa ettei se jää vain raskausaikaan vaan monet pelot ne vasta esiin tulevatkin kun lapsi on syntynyt! Eikä sitä lasta voi ikuisesti pumpulissa pitää - se pyrkii sieltä ihan itsekin jo väkivalloin pois, elämään. Teki mitä tahansa niin kaikkia vaaroja ei voi välttää ja joskus ehkä itsekin sitten huomaa että ilmakuivatun kinkun viipale on niistä pienimpiä. Elämä on riskinoton arvoista mutta jo alkutaipaleeltaan täysin riskialtista! Mutta se nyt vaan on tämän elämän "fakta", kun kukaan ei ole hengissä selvinnyt.... :-D

Mukavaa viikonloppua toukomammat!
 
Tosi mielenkiintoista keskustelua ollut täällä!
Itse en vieläkään yhdy tuohon Kenain sanomaan, että täällä suositeltaisiin teollisesti tuotettua ruokaa. Ei minusta suositella yhtään. Itse myös pyrin syömään mahdollisimman puhdasta ruokaa - lihat haetaan lähitilalta, leivät suoraan leipomosta, kesäisin juurekset kasvimaalta. Vihannekset tulee ostettua supermarketeista, mutta niitä ei talvisin oikein muualtakaan saa ja kun ostaa luomua ja Suomessa tuotettua, pitäisi niidenkin olla suhteellisen puhtaita. Ja neuvolassa olivat sitä mieltä, että tosi hyvältä kuulostaa tämä tapa. Se minua ihmetyttää, kun lisäaineista ei ole juuri mitään varoituksia näissä "vaaralistoissa". Miettii vaikka nakkeja, niiden nitraatipitoisuus on pienelle lapsellekkin todella suuri, mitenkä sitten sikiölle? Kyllä saa melkein olla enemmän varuillaan ruuan kanssa täällä tehotuotetun ruuan parissa kuin ulkomailla, tuoreen ruuan parissa.

Mutta asiasta omaan napaan, kävin eilen neuvolassa. Paino oli noussut alkupainosta 3 kiloa, apua :O Minkähänlainen ryhävalas musta oikein tulee... Saatiin kuulumaan sikiön sydänäänet tosi nopeasti ja voimakkaasti löi sydän siellä <3 Hoitaja ei vaan meinannu saada niitä kuulumaan pitkään samasta paikasta, kun tyyppi taas heilui siellä kokoajan :D Verenpaine oli hyvä, hb oli laskenut 110, eli rautakuurille joudan. Muutenkin kaikki näytti hyvältä, seuraavaksi sitten kuukauden päästä olevaan rakenneultraan.
Viime yönä näin kamalaa unta, että tuolla ultrassa selvisi, että sikiöllä on vakava kehitysvamma... Nyt pitää toivoa, ettei ollut enneuni!
 
Moikkelis ja voi että on mukavaa lukea ajatuksianne.

Ja ensimmäisenä mulla tuli kans mieleen noi lisäaineet, joista ei puhuta juurikaan, paitsi natriumglutamatti on saanut jo osansa ja hyvä niin, mutta se ei ole ainoa vaarallinen lisäaine, vaan niitä on kymmeniä ja taas kymmeniä. Eilen mainittinkin tosta Mats-Eric Nilssonin teoksista ja niitä on esmes Petos lautasella ja Aitoa ruokaa. Niissä kerrotaan todella paljon lisäaineista - suosittelen luettaviksi. Meillä syyän todella paljon puhasta hirvenlihaa (isäni pyytämää), en osta marinoituja lihoja, eineksiä en ollenkaan, mutta kyllä me joskus aina grilliruokaa syyäänkin, vaikka tiiän mitä saissea se on. Koitan tehä ruuan hyvin pitkälti ite.

Ja tosta karppauksesta - vuosikymmeniä on ihmiset syöneet voita, maitoa/kermaa suoraan maatilalta, marjoja, riistaa, lihaa, kalaa ja nii edasin, esmes mun isovanhemmat ja he ovat todella terveitä. Ukkini porskuttaa kohta 95 veen iässä eikä ole mitään kolestroliongelmia saati sitten sairauksia, vaikka voita ja punaista maitoa käyttääkin. Tällä hetkellä moni lääkäri sitä manaa, että vuosien päästä on suomalaisilla ongelmia karppauksen takia - miksi näin? Lääketeollisuus on sidoksissa mm. ruokateollisuuteen ja heillähän loppuu työt, ko ihmiset alkavat elää terveellisesti eivätkä tartte lääkkeitä lääkkeiden päälle. Kyllä ne sairaimmat tulee nykyajan kiireisistä ihmisistä, jotka syövät valmista, teollista ruokaa, jotka ovat täynnä lisäaineita ja muuta saissea. 

Allergioista - se on niin totta, että mitä puhtaampi elinympäristö on, niin se allergisempia ovat ihmisetkin. Meillä ei oteta noita uusia rokotteita, joita niin kehutaan. Me ei olla otettu ees possurokotetta, koska mielestämme sitä ei oo tarpeeksi tutkittu eikä testattu - tästä aiheesta sais rivitolkulla asiaa, mutta nyt jätän tähän 
 
Täällähän on juttua riittäny ruuasta sun muusta.. :D

Kaikkee vois tietty ajatella ja murehtia, mut oon tullu siihen tulokseen et terveellä maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle. Jokainen tekee varmaan parhaansa eikä haluu tuottaa vattassa kasvavalle pienokaiselleen harmia syömisillä tai juomisillaan. Kulttuurieroja on ja hyvä niin. Se vaan lisää mielenkiintoa elämään, ku ei kaikki porskuta samalla tavalla ja voi koittaa avartaa itteäänkin ottamalla vaikutteita muualta.

Pipparii ja kuumaa glögii on tullu nautittua viime päivinä ja aah ku on hyvää!! Ulos tekis mieli mennä, mut ku siel on nii märkää ja vettä sataa. Taitaa noi lumet sittenkin sulaa pois. Harmiloista :(

Mulla pieni murheenkryyni, ku laitettiin koira myyntiin ja huomenna sitä tullaan hakemaan..  Mun rakas mitteli-tyttöni lähtee uuteen kotiin. Tein sen kaa eilen illalla pitkähkön lenkin ja melskattiin lumessa, sit aloin itkee vollotttaa ihan hirveesti.. Mies oli ihmeissään et onks jotai sattunu, ku tulin sisään naama punasena. Hokas kuitenkin hyvin nopeesti et ikäväänihän mä itken. Miten voi koiraan kiintyy niin syvästi.

Must on ihan kamalaa et se lähtee pois. Toki ymmärrän, et elämä kahden pienen lapsen kanssa on helpompaa, ku ei oo koira räksyttämässä vieressä ja herättämässä lapsia ku mies lähtee töihin. Ja lenkillekään ei lähetä ihan tosta vaan koiran ja kahden pikkasen kaa, mut silti.. Tuntuu et tekis mieli peruu koko homma ja ostaa sille haukkupanta ja kattoo josko se lopettais ylenmääräsen räksytyksen. Se kun on muuten niin ihana..

Johtuukohan raskaushormooneista et suhtaudun tähän niin tunteella, mut pelkkä ajatus saa kyyneleet silmiin, et mun rakas 2v mittelini lähtee pois toiselle puolelle suomee. Enkä varmaan koskaan nää sitä enää, jollei nyt uus omistaja paa sähköpostia ja kuulumisia joskus.
Yhyyy....
 
vauveli: Miks sun on luovuttava koirastasi?! Asutteko kerrostalossa ja sen takia hankalaa koiran ulkoilut? Eihän se vauvan tulo estä koiraa pitämästä perheenjäsenenä vai onko teillä ilmennyt allergiaa? Vai onko toi haukkuminen sitten ongelma? Mietin tossa, että jos ongelmana on vain ulkoilut, nii voisitkos saaha apua joltain dogsitteriltä tai sitten vaikka 4H-kerholta tai joltain vastaavalta? Tai kavereilta, vanhemmilta tai koiratutuilta? Meillä toi meän pentu on nyt puol vuotias ja tiiän, ettei aikani keväällä riitä koiralle samoin, ko nyt, mutta mulle merkittee todella paljon, ko pääsen kahestaan koiran kans lenkille ja tulevaisuudessa eri harrastuksiin/näyttelyihin. Koiran laitoin just harrastamisen takia ja sen oman ajan. 

Ite eilen surffailin netissä ja kattelin vaunuja sekä turvakaukaloa. Meinaan käytettyinä hommata ja todella paljon on tarjontaa. Ja taijampa muuten ottaa ton ä-pakkauksenkin, vaikka aiemmin en meinannutkaan. Ei se siitä saatava raha oo just mitään eikä sillä paljoa saa. Saapi kuiten ensipedin sitten tosta laatikosta.
 
Takaisin
Top