joko nyt onnistaisi

alkaa toivo hiipuu jo huoh[:o] voisin alkaa itkee joka kerta ku testi näyttää negaa. hedelmälliset päivät on laskettu ja ovispäivänä peuhattu ja ennen sitä.. kattoo mitä tän kuun lopulla näyttää.

Voi ihanaa IhaNainen!
Sinäkin oot noin pitkällä jo raskaudessasi :)

Täällä tekis mieli jo testailla, mutta ei viitsi turhaan testiä käyttää.. Ja pettymys voi tulla jos on liian aikasessa. Mutta kun ei malta odottaa! Vaikka olenkin jo lähes varma, ettei tärppiä ole. Oireet vaikuttaa siltä, että menkat alkamassa. Huoh...

Nia, ne on aika petolliset ne raskaustestihyllyt...[;)]

Ihanainen
, eiköhän siellä mahassa kaikki ole hyvin. [:D]

Kitty80, onko sulla kuinka myöhässä täti? Kauanko ootte yrittänyt? Kyllä se testi aikanaan positiivista näyttää, viimeistään silloin, kun sitä vähiten osaa odottaa[:D]

omaa, heräsin aamulla, kun mies lähti töihin ja puolisen tuntia oli vasen tissi niin arka, ettei voinut olla kummallakaan kyljellä ja kun se osui peiton reunaan, niin oikein sattui. Sen jälkeen se jäi hieman araks ja on sitä ollut koko päivän. Iltapäivällä kyykistyin pihassa nostamaan lehtiä ja oksia roskapussiin, niin alkoi vihlasta mahassa tosi ilkeesti, vihlasu kesti kymmenisen sekuntia. Nyt illalla on ollut koko ajan sellainen tunne, et kohta alkaa menkat ja mahaa juilii. Mulla alkaa yleensä menkka kivut vasta vuodon jälkeen. Nyt en oikein tiedä mitä ajatella. Se tunne, et nyt ois tärpännyt, on edelleen päällä...

Pöppis: kuulostaapa kyllä lupaavalta! Peukut pystyyn täältä! Se oma intuitio on kyllä semmonen mihin voi melkeen varmana luottaa. Tosin kun siihen heittää päälle paahtavan vauvakuumeen, ni sen jälkeen ei kyllä uskallakaan luottaa - jos kuitenkin vaan kuvittelee. Mutmut, kuten sanoin: hyvältä kuulostaa.

Käyn vakoilemassa täällä, että miten kuumeilu sujuu. Aika monella on testauspäivä lähestymässä, peukut pystyyn siis... [;)]

Cava

Täällä päästään 9pv päästä testailemaan jo..Menis aika nopeesti,tilasinkin ovis ja raskaustestejä raskauskeijusta.[:)] tällä kertaa puikkoja enkä niitä liuskoja kun niitten kans on yhtä arvuuttelemista ja pyörittelemistä että onko tuossa haamuviiva vai ei vai joo vai ei..[:D] puikkotestistä parempi kattoo[:)] Eilen oli tosiaan 3pv oviksesta,illalla tuli pyyhkiessä jotain ihmeen punertava tai rusehtavaa limaista vuotoa joka jäi paperiin..Mitä..Huomaa kyllä että limakin on runsaampaa kuin normaalisti[:D] Menkkamaisia kipuja on välillä,olis just semmonen olo että menkat olis ihan just tuloillaan..Vaikka eihän ne vielä.[:D] Nooh,mutta jos sitä vaikka jaksais ootella sinne ensviikon torstaihin asti ja testailla sitten[:)]Ellen jo ensviikon keskiviikkona testaile..

Plussapuhureita ja tuulia kaikille++++

Yk 7

Kp 21/30

Helouta pitkästä aikaa tällekin puolelle! Yleensä kirjoittelen kuulumisia tuonne pidemmän kaavan mukaan- puolelle, mutta nyt piti tulla katselemaan onko tällä puolella vielä kyydissä tuttuja.

Minnuska89 vielä täällä, voi ei :( Paljon on uusia nimiä matkassa ja hyvä niin, pysyy palsta elinvoimaisena.

Ittellä tuo yk taitaa olla jo 16 vai 17, joten nopsasta alta puolen vuoden raskautumisesta ei voida puhua ;) tosin nyt taitaa tämä kroppakin jo tajuta siirtyä pois tuosta aikaisesta oviksesta ja kierrot (jotka nyt ovat olleet alta 25pv) pitenisivät normaaliin. Huomasin, että Minnuskallakin nuo kiertopäivät ovat muuttuneet siitä 23sta jo 30neen! Ehkä parempi niin, vaikka testaamisen odottelu onkin tooooooodella piinallista (myös itselleni edelleen näiden kaikkien kuukausien jälkeenkin)

Sitä oikeastaan tulin täältä kyselemään, että onko teistä kukaan yrittämässä lievästi ylipainoisena? Kiinnostaisi tietää miten olette onnistuneet muutaman kilon tiputtaa, kun periaatteessa se edistäisi raskautumista, mutta kun samanaikaisesti ei saisi laihduttamisella stressata kehoa.

MK81, kyllähän minä täällä vieläkin olen,ei ole tärpännyt vieläkään.[&o] Joten saa nähä tärppääkö tässä kuussakaan[8|] Minä voin sanoa että minulla on vaikea lihavuus johtunee siitä että ei ole nuo raskauskilot hävinnyt vaikka kuinka on liikkunut ja touhunnut lapsen kanssa ja muuttanut ruokavaliota..Ja laihtunu olen 3kg..[:)] No kierto alkaa mulla olemaan varmaankin jo pikkuhiljaa sillä säännöllisen puolella[:)] Ainakin toivottavasti[:)]

Ja itsellä eniten ihmetyttää tuo eilinen verinen limavuoto mikä tuli vain pyyhkiessä vaikka oviksesta oli eilen kulunu 3 päivää vasta,oli varmaan jotain muuta kuin kiinnittymistä..[8|]

Niin ja muuten vielä pieni päivitys tältäkin päivältä,eli eilen tuli tuota limaista punertavaa vuotoa pyyhkiessä,samoiten tuli tänään nytten äsken kun kävin vessassa niin tuli pyyhkiessä paperiin..Mitä tää on,onko kenelläkään muilla ollut tämmöistä ja osais sitten mullekin kertoa mitä tämä voisi olla..[8|][&o][:@]

Yk 7

Kp 21/30

Helou!
Hinaan ahterini tänne taas...ja taas ja taas....
Pikavilkaisulla vain örkki oli tuttu nimi.
Täällä sellanen meininki että tämän puolen vuoden raskautumisyrittelyn tuloksena 2 päättynyttä raskautta,viimesin km alkaa olla 2kk sitten.Nyt ois joku 27/32-35,mutta oviksen sain tikkuun vasta kp 19,eli pitkä kierto tulollaan.
Sen verran on pelko jäänyt kinkkuun,etten tosiaan testaa edes ennen kuin on pari vko myöhässä.
Mutta näimpäs täältä taas itseni löysin,harmikseni...

Minä kanssa tuolta pidemmän kaavan puolelta tulin MK81:lle huutelemaan, että itselläni on ylipainoa vähäsen ja aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion. Jätin pois vaalean leivän, perunan, pastan ja riisin ja tietysti sokerin eli karkit yms. kahdessa viikossa on lähtenyt jo 3,4kg ja nälkää ei ole tarvinnut nähdä ja ruokavalio on terveellinen. En siis ole millään atkinsin dieetillä vaan ainoastaan jättänyt huonot hiilarit pois. Ruisleipää syön vähäsen ja hedelmiä syön (paitsi banaania) vaikka niissä hiilareita onkin, mutta ne ovat hyviä hiilareita. olen laihduttanut tällä samalla ruokavaliolla 13kg puolitoistavuotta sitten ja nyt pari viikkoa sitten ajatteli ryhtyä tosi toimiin vielä viimeisten ylimääräisten kilojen suhteen [:D]. Ekan viikon jälkeen ei enää edes tee mieli herkkuja kun sokeri on tasapainossa, mutta sitten jos oikein kovasti rupeaa tekemään mieli jotain hyvää, niin tummasuklaa esim mintulla maustettu on tosi hyvää ja siinä on vähemmän hiilarieta. Suosittelen kokeilemaan!

Ah, Mimmu82, hienoa! Eli olisiko tuo sinun dieettisi tuo Heikkilä ehkä ennemmin siis? Meillä isäntä onnistui myös kyseisellä tavalla saamaan ylimääräisiä pois, minulla taisi lähteä kilo... Mutta hyppäänkin siis samalla beesiisi ja yritän karistella näitä ylimääräisiä. Kokonaista 10kiloa vois hyvin heittää pois, toinen mokoma tekis musta sen mitä viis vuotta sitten painoin.

Juu nuo Heikkilän opit on lähempänä. Mulla on kanssa tavoite saada vielä kymmenen kiloa pois, niin sitten voi olla enemmän kuin tyytyväinen, tosin oon jo kuuteen kiloon tyytyväinen, mutta kymmenenkään ei todellakaan ole liikaa [:)] Eiköhän yhdessä puserreta se pois MK81 [:D]

MK81: Mulla on kans vaikeasti ylipainoa. Rupesin lihomaan tuossa pari vuotta sitten. Aiemmin olen painanut 65-70kg ja sitten aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta, vaikka mikään ei elämässä muuttunut rupesin hirveästi lihomaan, tyyliin 10kg/kk vauhtia. Mulla todettiinkin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta. Pahimmillaan olen painanut 115kg ja sitä aikaa en edes halua muistella. Olihan se kauheaa. Tällä hetkellä painoa on varmaan joku 100-103kg, että jonkun verran on alas tultu, muttei kuitenkaan niin paljon kuin haluaisin. Oma tavoite painoni on tällä hetkellä 75kg ja se tuntuu erittäin kaukaiselta haaveelta. Syön terveellisesti ja liikun, mutta kilpirauhasen vajaatoiminta yhdistettynä vaikeaan PCO:hon tekee sen, että laihduttaminen on lähes mahdotonta. Olen kuitenkin yrittänyt suhtautua elämääni positiivisesti ja yrittänyt hyväksyä itseni sellaisena kuin olen. Mieheni kanssa olemme tavanneet kun olen ollut paljon painavampi ja hän kehuu minua aina kauniiksi. Joten ainakin mieheni seurassa tunnen itseni seksikkääksi ja sehän on tärkeintä.

Huomasin kyllä, miten tuo liikapaino on kuukautisten kannalta yhtä paha kuin alipaino. Minulla nimittäin jäi ovulaatio tulematta kokonaan. Nyt tosin olen ollut tuntevinani kahdella viimeisimmällä kierrolla ovulaation ihan täysin ja ollaanpa tässä niinkin hyvässä jamassa nyt, että mulla on ensimmäinen luomukierto meneillään sitten viime marraskuun. Tähän asti olen syönyt teroja ja sitten loppui resepti kesken ja ajattelin, että jaa taitaapa tulla taas joku sadan päivän kierto, mutta sitten kp. 30 menkat alkoivatkin ja olin ikionnellinen. Nyt taas parin päivän päästä pitäisi alkaa tai toivotaan, että ei ;).

Tuosta painoasiasta minun on sanottava, että on se usein omista elämäntavoista kiinni, että miten syö ja liikkuu -> kuinka paljon laihtuu, mutta aina se ei ole niin. Ei pidä tuomita ihmisiä pelkän ulkokuoren perusteella. "tuokin on niin lihava, varmaan laiska ja vetää karkkia kilo tolkulla kaiket päivät", joissakin tapauksissa ylipaino johtuu sairaudesta. Niin myös minun tapauksessani.

Tsemppiä vaan kaikille, jotka yrittävät painoa pudottaa! <3

Sitte vielä omia oirehia tähän perään. Tää typykkä on ku perseelle ammuttu karhu. Kuhiasti ärsyttää koko ajan ja hermostuttaa. Finnejä mulle puhkeaa naamaan ihan hirveästi ennen menkkoja, mutta nytpä niitä ei ole tullut... Ei masukipua, herkät nännit edelleen... Meillä on ongelma koira, joka kakkailee kylpyhuoneeseen. Yleensä tuo koirankakan haju ei minua heilauta yhtään, mutta tänä aamuna meinasi lentää laatta, hyh! Että tämmöstä. Viikonlopun jälkeen voisi testata (ihan ku malttaisin odottaa)...

Tänään toi posti ovistestit ja heti tietty testaamaan. Vain yksi viiva, toisesta ei edes haamua. Tietty jos oireet olis merkinnyt ovista niin se olis ollut jo viikonloppuna niin eihän testiin mitään pitäis tullakaan. Tänään siis kp 15/28-30. Viimeksi kun olen testannut niin ovis on ollut selvästi tikutettavissa. Testaan muutamana päivänä ja katsotaan kuin käy.
En tie pukkaako jotain vatsatautia mutta kamalan huono olo on. Röyhityttää ja tekee pahaa. Ei ollenkaan kivaa.

Painosta sen verran että 10v sitten kun esikoista aloin odottaa niin paino oli 58kg ja tärppäsi yk1. Kakkonen sai alkunsa tietoisella vahingolla kun esikoinen oli reilu 2kk ikäinen. Paino taisi olla silloin noin 63kg. Nyt kun tämä enkeli kolmonen sai alkunsa paino oli noin 67kg ja tärppäsi yk3. Nyt paino on 70kg (ei lähde keväiset raskauskilot millään pois). Katsotaan miten tuo vaikuttaa raskautumiseen. 10kg on ylimääräistä, vatsalla kaamea makkara.

Peukut pystyyn kaikille lähipäivinä testaaville!

Mulla tänään taas iski töissä haikea mieli kun kuulin että yksi työkaveri odottaa. . . Jos kaikki olisi mennyt hyvin niin 2 viikon päästä mulla olisi vauva itsellä [:(] mutta täytyy koittaa mennä positiivisella mielellä eteenpäin.

Minnuska89: Ei kyllä ole mitään hajua tuosta rusehtavasta vuodosta pyyhkiessä. Ootko googlettanu ?

MK81: Kiva kun jaksat täälläkin puolella käydä jutustelemassa.

Nia ja Pöppis: Milloin ootte ajatellu testailla ?

OMAA; Hmm, ei jaksa ootella testailuun, mutta pakko!
Itsellänikin tuota pyöreyttä on, mutta en usko sen vaikuttavan raskautumiseen. Ennemminkin se vaikuttaa, että siitä on niin vähän aikaa kun sanottiin pikkuiselle hyvästit.

Nia: Tuo raskaustestihylly on aina sellanen et sen kun näkee niin muu unohtuu. Viime kerralla kävelin resepti kourassa kassalle raskaustestien kera, ja vasta kotona tajusin et ois voinut sen reseptilääkkeen ehkä ottaa [:D]

Plussapuhallukset sinne, kuten myös Pöppikselle, Minnuskalle ja hannattomalle! [:)][:)][:)]
Toki kaikille muillekin [:)]

Omaa: En oikein tiedä mitä ajatella. Oon odotellut ovisviivan vahvistumista mut nyt kp 19 ja ovistesti puhdas nega. Tädistä alkaen näyttänyt haaleaa koko ajan, kunnes nyt pari edellistä päivää näyttänyt selkeää viivaa, kuitenkin kontrolliviivaa hieman haaleampaa. Eli negaa? Eli tuskin mitään ovista tapahtui. Eihän mun pitänyt enää testailla ovista, mut jotenkaan en osannut noita roskiin heittää. Ärhm! [:@]

Sattuikin vielä, tänään jo talon lapsetkin ihmettelivät etten ole äiti [:D] Kauppaan keppien kanssa lähdin, niin noin 5-vuotiaat tuli kyseleen jalasta. Sit heti perään kysyivät et kenen äiti mä olen. Eivät meinanneet millään ymmärtää, että mulla on mies, mutta ei olla vanhempia kenellekään. Ja sitten alkoikin kyselyt et milleen lapset oikein tulee jne. [:D] Ja muuten, jos hyvin käy niin viikon päästä saan kipsin pois! [:)]

Kiitokset Nialle ja muille vastauksista, helpottaa huomata että muita painiskelee samojen ongelmien kanssa ja vielä ovat muutaman kilon onnistuneet pudottamaan matkalla raskauteen ja tavoitepainoon.

Nia, uskon että vähän aikaa sitten normaalipainoisena sinäkin käsittelet painoa ja etekin ylipainoa paljon kriittisemmin, kuin pitkään ylipainoisena eläneet. Tosin myös sairaanloinen ylipaino on sairaus siinä missä muutkin, joten typerien ihmisten typerät ihmettelyt ja laardi-puheet voi unohtaa saman tien :) Hienostihan sinulta on kiloja tippunut!

pöppis. 2kk ollaan yritetty, menkkojen pitäs alkaa tän kuun lopulla, ensvkl saan tehdä testin[:)] voi ku olis positiivinen <3aika jännää sinänsä ku oon lihonnu 2-3kg kuukauden sisällä ja pahaa oloa on ja muita oireita mut silti perkl testit näyttää ________________________ [:@][:o]

MK81 Täällä kanssa yksi lievästä ylipainosta kärsivä. Gyne jo keväällä kehoitti laihduttamaan, mutta en ole oikein vieläkään saanut itseäni niskasta kiinni... [:@] Muutama kilo lähti viime mahataudin yhteydessä ja siihen se sitten jäikin. Tuo vähähiilihydraattinen ruokavalio voisi olla aika hyvä, kun mulla on kompastuskivenä juuri tuo sokeri. Ja jatkuva karkkihimo. Välillä ei vaan pysty kieltäytymään... Argh! Mistähän purkista saisi lisää itsekuria?

Täällä menossa kolmas päivä oviksesta ja tänään iski niin totaalinen väsymys, että ei mitään rajaa... Oon vaan maannut koko illan sohvalla... [:@] Dieettikin on ihan lopahtanut, mistähän saisi lisää motivaatiota...?

Moips,

tulinpas vielä aukomaan päätäni täällä käydystä vähähiilarisesta ruokavaliosta. Täältä suunnalta isosti peukut pystyyn sen puolesta! Itse karppasin (silleen järkevästi, en ketokarppaamalla) melkein vuoden ja painoa lähti, vaikka laihduttaminen ei ollut edes ensisijainen tavoite. On aivan uskomatonta, miten suuri vaikutus voi olla juurikin vehnän ja sokerin täydellisellä poisjättämisellä!

Eli omasta kokemuksestani sanoisin näin: raskautumisvaiheessa ei kannata missään nimessä alkaa varsinaisesti laihduttamaan, mutta jos ylipainoa on, on juuri tuommoinen ruokavalion järkevä rukkaaminen parasta mitä voit itsellesi tehdä. Karppauksessa (tai miksi sitä sitten kutsuukin) ei nimenomaan ole kyse ihmedieetistä, vaan järkevästä tavasta valita ravintoa lautaselle.
Ehdottomasti pois: peruna, pasta, riisi, VEHNÄ, SOKERI
Vähennä (mutta älä lopeta kokonaan): ruisleipä (valitse 100% rukiista tehty leipä, pari palaa päivässä on hyvä), hedelmät (ei kilokaupalla, yksi päivässä riittää), mehut (tulee aivan älyttömän helposti hedelmäsokeria).

Ketoosiin ei kroppaansa kannata tainnuttaa silloin kun haluaa jälkikasvua, tai sitä jo kantaa. Ja asia, joka monen on vaikea muistaa ja sisäistää: rasvaa pitäisi uskaltaa käyttää. Ihan siis oikeasti voita ja öljyä. Ja ei mitään halvatun kevytkermalitkuja. Kun laitat kermaa, niin laitat sitten ihan oikeeta tavaraa - ei sitä litraa tarvita kun maku tulee vähemmästäkin.

Eli paaaaljon vihanneksia ja salaattia, kananmunia, raejuustoa ja rahkaa, kunnolla lihaa, kanaa ja kalaa. Karppaus.info -sivustolta saa lisää tietoa ja vinkkejä etenkin kokkailuun. Voin kertoa, että mistään ei koe luopuvansa kun oppii vaan valmistamaan ruokaa uudella tavalla. (kannattaa muuten karppaajien foorumia lueskella pienen kriittisyyden voimin, siellä on aika hc-asianharrastajia joukossa vahvoine mielipiteineen... Eli omaa itseään kuunnellen, mutta ei itseään huijaten kannattaa vähänhiilihydraattista ruokavaliota minun mielestäni noudattaa).

Sokerin pois jättämisen vaikeus: noh, se ei todellakaan välttämättä ole helppoa. Mutta se saattaa lohduttaa, että sokeriin tulee riippuvaisuus. Eli kroppa on tottunut saamaan x määrän sokeria, joten se osaa sitä myös vaatia. Eli: kropan voi myös opettaa POIS sokerista. Se vie fyysisesti noin kolmisen päivää. Tapariippuvuus voi istua tiiviimmin, mutta niinhän se aina. Jos tähän ryhdyt, huomioi erityisesti myös piilosokeri (esim. maustetut jugurtit, murot, einekset, maustekastikkeet kuten ketsuppi... kaikissa on ihan hurja määrä sokeria!).

Ja sitten kun pieni kyytiläinen tärppää matkaan... Noh, onnea vaan että mikään maistuu tai pysyy sisällä! [:D] Mutta siitä alkaa sitten toinen vaihe ja uudet kujeet. [;)]

Ihan vaan rohkaisen opettelemaan uuden ja terveellisen tavan syödä. Se on aivan käsittämätöntä, että laihduttamattakin laihtuu (ja minä en todellakaan, TODELLAKAAN, ole mitenkään helpostilaihtuvaa sorttia...). Ja se mikä minusta tässä on parasta, on se olo. Kun ei turvota (mihinkään aikaan kuusta) ja kroppa vaan pelaa niin hyvin. Eikä tule sitä lounaan/illallisen jälkeistä väsymystä (a.k.a hiilarikooma). Ihan huippua.

Voisin toitottaa vähien hiilarien puolesta vaikka kokonaisen kirjan verran, mutta onneksi mm. Heikkilä on sen jo tehnyt. [:D]
Cava

Takaisin