joko nyt? --- lähdön tunnelmaa

no niin....nyt on tääkin neiti sit käyny tarjoomassa itseensä synnärillä mut eivät vielä halunneet mua sinne... yöllä 4 maissa alko tulemaan ihan pirun kipeitä suppareita ja seiskan jälkeen piti soittaa tukihenkilölle et nyt on mentävä.... paikat ei kuitenkaan ollu tarpeeksi auki joten kipulääkkeitä vaan ja jokusen tunnin jouduin siellä lepäilemään....
huomenna lääkäri 10.45 mut katotaan nyt et joutuuko tässä vielä mennä tänään uudestaan.....[;)]

Celina: *Voimahalaus* Itsekin kuljen välillä epävarmuuden alhossa, mutta haluan uskoa, että meihin on rakennettu jonkinlainen varajärjestelmä, joka kytkeytyy päälle vauvan syntyessä / synnyttyä. Annetaan itsellemme lupa haparoida sekä olla epävarmoja ja opetellaan yhteistä elämää yhdessä vauvan kanssa. Olkaamme avoimia. Muista pitää itsestäsi huolta ja pyytää apua tarvittaessa.

Älä ota syyllisyyttä unistasi sillä ne prosessoivat sisäistä tunnetilaasi ja käsittelevät aihetta, joka on epämieluinen. Unien tarkoitus on tasapainottaa valve-minämme tunteita sekä käsitellä aiheita joita välttelemme valveilla ollessamme, jolloin ne voivat olla hyvinkin yllättäviä, voimakkaita. Kyseessä on aivan normaali alitajuisen prosessoinnin tapa.

Voimia!

Norsu78: Tere tulemast, mukava kuulla sinustakin!

emcy: Voi hiisi - toivotaan, että seuraava kierros on jo sitten "lopullista menoa". ;0)

Missähän Mamma on?

Omaa napaa: tänään on touhuttu marjasavotan parissa. Kävimme metsässä hakemassa loput mustikat ja saimme muutaman litran puolukoita. Ne tosin ottavat ainakin vielä viikon jotta pääsato kypsyy. Nyt kiehumassa on rapsumehua ja pihlajanmarjoista olisi tarkoitus tehdä hilloa. Ruusunmarjat ja tyrnit ottavat myös muutaman päivän ennen kuin niitä pääsee laittamaan, mutta hiljalleen hyvä tulee. Eipähän aika käy pitkäksi tässä "odotellessa". ;0)

Viime yönä heräsin useammin vessareissulle ja taas kohdun "rutistaviin" tuntemuksiin, tosin ei mitään ihmeellistä, sillä sen enempää ei emännän tajunnantaso noussut. Uudelleen nukahtaminen otti kuitenkin kolmatta tuntia, joten hiljalleen, hiljalleen kypsytellään...

Täällähän minä [:)] ei mitään edelleen mun puolelta...
Jännä:lle sen sijaan syntyi tänään rinsessa sektiolla. Perhe voi oikein hyvin kaikesta huolimatta.
Tulee varmana itse kertomaan kunhan siihen pystyy [:D]
Mä olen niin [:(][:)][:D] 

Iltaa!

Käyriltä kotiuduttu.. Piti lähteä, kun iltapäivällä klo13 eteenpäin vatsa on ollut kivikova, välillä vielä vähän kovempi kuin kivi, enkä tuntentut liikkeitä+ koko ajan jatkuvat kovat menkkakivut, jotka ei hävinny sillä 1g panadolia. Pääsinpäs sitten sairaalaan, käyrillä pari tuntia, supistuksia tasaisesti 10min välein, vauva liikkuu hyvin+ sykkeet hyvät. Mutta mä en tunne noita supistuksia ollenkaan. Kohdunkaula ei oo vielä täysin poissa+ auki n. sormelle. Tässä voi mennä ensi yö, pari päivää tai pari viikkoa[:D][:@][&:][:-] Eli nää poltot ja muut voipi jatkua vielä ensi viikkoon, kiva. No oon jo asennoitunut Mammanlailla siihen, että ylitse menee ja rapiasti. Nyt vaan odotellaan, että supistukset kovenisi, olivat nyt n. puolet kuulemma siitä, mitä saattavat olla sitten, kun ollaan maaliviivaa lähellä. Odotan, että sitten ne voimakkaammat, loppua enteilevät supparit tunnen, kun nyt ei kauheasti vielä tuntunut mitään, paitsi tuo jatkuva menkkasärky. Tai sitten huomaan, kun vauva alkaa kurkkia kolostaan, että voisi lähteä[:D] Nyt lisää panadolia ja nukkumaan, jos vaan saa unta tältä jomotukselta.

Öitä ja jaksamista kaikille, missä vaiheessa kukakin sitten on[;)]

Muakin on supistanut säännöllisesti nyt viitisen tuntia ja viimeisen tunnin jo aika napakasti noin 5 minsan välein, mutta kyllä näiden kanssa vielä elämään pystyy. En halua toivoa liikoja, joten voihan se olla että nää vielä kuitenkin tästä taas hiipuvat, vaikka illan mittaan ovat jo vahvistuneetkin. Onneksi on toi nettikellottaja, tekee tästä odottelusta rennompaa ja mukavampaa, kun ei tartte manuaalisesti kellottaa, missä olis kauhee homma.

Aikaista huomenta teille!

Kiva kuulla voinneista Pippula, emcy ja HaniMami!

Ihanaa aikaa tämä, kun ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan[;)].

Mä jään seuraamaan teidän viestittelyjä/viestittelemättömyyttä.

Mitenkä Celina ja Mammaliina?

Moro!

Poikkesin tuolta lokakuisista kattomaan, et miten täällä voidaan, kun huomasin et tääl on mammoja hereillä.
Itellä niin paha närästys päällä etten pysty mennä ollenkaan makuu  asentoon.
Joudun vain odottelemaan tässä et helpottaisi.

Tsemiä kaikille teille <3
[;)][;)][;)][:)]

Jihuu- mä käyn kans teidän juttuja lukemassa, koska eihän sitä tiedä, jos pääsee teidän kans jännäämään synnytykseen lähtöä[;)]
toivottavasti ei tää ihan sinne asti veny[&:]

mitäs mieltä ootte...rupeekohan vaavi valmistautuu ulos tulemiseen kun melskannut koko eilisen päivän ja yölläkin ja sama taitaa jatkua tänään! yleensä ei siis ole noin kova liikkumaan! vähän mietityttää...mitään supistuksia ei ole kyllä näkynyt! 

Yhdes koos vielä ja räkätaudissa...
Kaameet hevoskuurit vedettävä jotain, että keskiviikkona ei se lääkäri sano että: no sä oot kipee, niin ei käynnistetä[:@]
En mä tiedä miten flunssa vaikuttaa käynnistämiseen, mutta mitää riskii en ota, muutenkin jurppii että just tätä mun tuuria piru vie. Toivottavasti heti keskiviikkona aloittais käynnistämisen.
Mulla ei oo ollut mitää suppareita nyt ja maha on vaa kipee+kylkien kohilt kosketusarat. Ei oo muksu paljoo liikkunut, mutta liikkunut kuiteskin. Hankalaa toi nukkuminen ja viel tää räkätauti kun painaa päälle.

mammaliina,
sä mietit tuota flunssaa, vaikuttaako se käynnistämiseen.. mun kaverilla siirrettiin pari päivää pahimman flunssan yli käynnistyspäivää, joten välttämättä ei vaikuta kovin se sun flunssa, jos on pahin jo ohi... :)

Huomenia..

Yhessä koossa vieläkin...[:@]
Tää odottelu alkaa tympimään ja kun mitään ei jaksa/pysty tekeen, onneks sentään kuume laski niin helpotti oloa edes pikkusen.[&o][:)]
Just neuvolassa kävin ja terkka totes että enempi ja enempi on kyllä pikkuinen lähtökuopissa.Sf oli tipahtanu ja itseasiassa tunsinkin sen tossa toissapäivänä kun maha oikeen roikahti alas.[:D]
Eli jälleen vaan odotellaan että koska pääsee hommiin.[&o] Supistaa kyllä 24/7, mutta ei oo sitten vielä äityny niin kipeeks ettei kotona vielä pärjäis. Öisin tulee heräiltyä kovempiin suppareihin.[&o]

Tsemppiä kaikille!![:)] Täällä näkyy moni olevan jo lähtökuopissa.[:)]

Mammaliina: Jaksamista! Mullakin vielä hirveän tukkoinen olo, viikonloppunakin meinasin oksentaa monta kertaa kun nielu meni täyteen limaa. Mulle ainakin viime viikolla ä-polilla sanottiin, ettei flunssa haittaa synnyttämistä tai käynnistämistä, ainakaan ellei oo yli 38 astetta kuumetta. Ja ilmeisesti aika monille iskee loppumetreillä flunssa ennen synnytystä, kun immuniteetti laskee. Mulla ei onneks oo enää niin ylikipeä olo, mutta tukkoisuus ei oo helpottanut ja jänskättää, että miten se hengitteleminen ja esim. ilokaasun imppailu sujuu, jos röörit on täynnä räkää.

Amanda85:
Voimia odotteluun! Kyllähän tuo nyt siltä kuulostaa, ettei sulla kauan enää mene! Täälläkin sellainen meininki, että nyt on supistellut käytännössä 3-6 minuutin välein jatkuvasti jo eilisillasta. Kipeitä ovat, mutta vielä sellaisia että niiden kanssa pärjää. Kaksi parin tunnin unijaksoa olen saanut sisällytettyä yöhön ja aamuun. Odotellaan, odotellaan...

Ehkä tää nyt sitten kypsyttää paikkoja kunnolla, että sitten ei nokka tuhisisi kauan kun viimein tositoimiin päästään. Mullahan oli kaula jo pehmennyt ja lyhentynyt jo viikko sitten ja kohdunsuu oli auki sen 1 cm ja nyt vasta on ne jatkuvat supistelut päällä. Jotain nää ilmeisesti tuolla paikoissa tekee. On tuolla alhaalla sellainen olo nytkin kuin olis tehty rajummanpuoleinen sisätutkimus. Ihan rauhassa aattelin tässä kotona oleilla ja käyttää liikettä ja suihkua kipuun kuten tähänkin asti kunnes tulee se vaihe, että on pakko lähteä. Nyt alkaa kumminkin olla jo toiveita, ettei tartteis käynnistää loppuviikosta, ainakaan ihan alusta asti! Muksu heilui yöllä kuin heinämies, jalat viuhtoivat kylkeen. Taisi sille tulla tunne, että yksiön seinät kaatuu päälle, kun niin supistutti

Eilisiltana oli mieliala kuin riihipirulla, itketti ja masensi ja kiukututti, kun ei nää asumisjärjestelyt vieläkään lutviutuneet viikonlopun aikana, kului vaan tää miehen ja mun viimeinen yhteinen viikonloppu hukkareissuihin ihmisten epäluotettavuuden takia, mutta lemmikille ei saatukaan kotia. (Mies ajeli pitkät matkat autolla ja yksi kotikokelas teki sitten oharit taas kerran. Päätettiin nimittäin antaa vielä yksi tilaisuus useiden peruuntuneiden kertojen jälkeen ja näin se ihminen sen käytti. Mies ajoi sovitusti monta tuntia sinne paikan päälle tän ihmisen kotikaupunkiin ja se ihminen ei vastannut lainkaan puhelimeen ja vastaili myöhemmin harvakseltaan omituisesti tekstareihin, ettei sovikaan tulla. Mietittiin, että olisko tässä nyt alkoholiongelma taustalla vai mikä ihme saa ihmisen käyttäytymään noin törkeästi).

Nyt tänään oon kuitenkin oikein harvinaisen tyyni eikä oikein mikään haittaa. Asiat ja eläinvahdit on saatu sillä lailla hoidettua, että mies kyllä pääsee synnytykseen ja olemaan mun kanssa ekat päivät, jos tässä viikolla saadaan tää napero syntymään. Äitini tulee myös tänne, kun mies joutuu vielä viikonlopuksi töihin ja isyysloma alkaa vasta ensi viikon alussa. Kyllä tää muksu joka tapauksessa on maailmassa ennen kuin tämä nyt alkanut viikko loppuu, huikeeta! [8|]

Heipähei,

taas omaanapaa vaan kun aikaa taas rajallisesti.

Kotiuduin juuri äitipolilta missä tarkistettiin lapsiveden määrä, ei ollut onneksi liikaa ja kaikki muutenkin mainiosti!
Painoarvion sain samallla.. sieltä arvion mukaan pukattas 3800g poitsuu, huh mikä jätti tulossa. Ei ihmekkään jos maha pinkeenä kun niin paljon vauvaa ja melko pieni maha.
Poika oli asettunut niin lähtökuoppiinsa et lääkäri ei saanut otsaa enää ees ultralla näkyviin [:D]
Kohdunsuu reilulle sormelle auki ja kaulaa kuitenkin vielä 1.5cm. Hiljaa hyvä tulee.
Lääkäri sanoi että vaikka hän ei ikinä haluaisi antaa turhia toiveita niin nyt on sanottava et muutaman päivän sisällä tuut synnyttää [;)] parempi niin oiskin. Huomenna ois hyvä päivä kun on laskettu aikakin [:)]

Viime yönä supisteli 6 min välein säännöllisesti mut ei hirmu kovasti, sit olinkin jo nukahtanut ja aamulla taas olivat supparit hiipuneet. Nyt taas kovat menkkakivut myös reisiin ja selkään kohdistuen meneillään jo toista tuntia et saas nähä onks näist mihkää. Nyt pitäs vaan jaksaa ruokaa mennä tekee ja muuta kun kaverei tulee kyllään kuuden maissa. On tää jännää aikaa. Mun tuurilla kärvistelen vielä kahen viikon päästä täällä [8|] No mut huomiseen tähtään [:D]

Oikein kovasti semppii kaikille odottajille, täältäpäin lähetetään supparituulia, toivottavasti pyyhkäsis itteekin [;)] Voikaa hyvin!

Täällä on nyt surujen päivä. Mummo menehtyi tänään, ei siis kerennyt nähdä pikkuista. Sain pitää mummon kädestä kiinni hänen viimeisinä hetkinään <3 koville otti mut toisaalta olen ihan hyvä, että olin lähellä.
Sen jälkeen on supistellu koko ajan, mutta vielä aika vaimeasti. en tiedä miten jaksan jos nyt on lähdettävä synnyttämään!
käyrillä viimeks supistukset oli 70 luokkaa, et aika kovat mut ite en niitä juurikaan tuntenu, et siihen verrattuna on kovemmat mut kattoo nyt miten tässä käy. Toisaalta odotan hirveesti et vois syntyä tänään mut pelottaa etten jaksa synnyttää [&o]

H1987: Syvä osanotto sun suruun. Vaikkei mummusi ehtinyt pikkuista nähdä, niin hän tietää kuitenkin, että olet sellaisen saamassa ja oli varmasti puolestasi onnellinen. Ja vaikka mieli on varmasti maassa ja voimat tuntuvat olevan vähissä, niin sitten, jos synnytyksesi nyt käynnistyy, niin ihmisen keho on onneksi sen verran ihmeellinen, että se jaksaa, vaikka aina ei siltä itsestä tuntuisikaan. Yksi asia kerrallaan, siten se aika kuluu eteenpäin. Voimia!

H1987- Osanottoni[:(][:(][:(].
Kaikki ajallaan; tarkoitan, että jos vauveli nyt meinaa tulla, tee kaikkesi, että keskityt syntymän ihmeeseen ja sovit miehesi ja läheisten kanssa, että sinun on ehdottomasti saatava jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa "lupa" tehdä surutyötä mummostasi.
Kamalan paljon voimia sinulle tänä aikana, johon kohtalo on ivallisesti laittanut niin syntymän ihmeen kuin kuoleman murheen.

H1987
Osanottoja myös täältä.
Mä syvästi uskon että henki ja sielu siirtyy kuoleman jälkeen ja varsinkin lähekkäin olevat kuolema ja syntymä ottavat osia toisistaan. Kuulostaa sekavalta, mutta ehkä ymmärrät mitä tarkoitan.

Tosin loppuvat kerran askeleet vaeltajilta,
kukin vuorostaan on nukkuva syliin maan.
Vaan katso; kaikki he kuitenkin mukana ovat,
nekin, joiden tomu on uupunut vaeltamaan.
- Uuno Kailas -

H1987: Voimia surussa - voimia synnytyksessä. Nyt on hiljaisuuden ja voimaantumisen hetki.

Takaisin