Komppaan täysillä kolmenäitiä tuossa Tii-uun asiassa.
Elämää ei voi elää muiden ehdoilla eikä sitä voi myöskään täysin suunnitella.
Itsekin haaveilin aikanaan lapsista pienellä ikäerolla. Esikoinen syntyi ekan opiskeluvuoden jälkeen kesällä. Olin vuoden poissa ja palasin koulun penkille, kun tytär oli 1v. 2kk:n ikäinen. Silloin tuntui, että nyt pitää valmistua ja saada töitä, että on varaa elättää isompikin perhe. Sitten löytyi unelmien harjoittelupaikka, josta tarjottiin harjoittelun jälkeen vakinaista paikkaa. Opittavaa oli paljon ja vastuuta sai koko ajan lisää; en voinut ajatellakaan jääväni äitiyslomalle, vaikka vauvahaaveet elivät koko ajan taka-alalla. Juuri kun olin ollut k.o. duunissa n. 3 vuotta ja koin, että nyt voisi olla oikea aika vauvalle, niin eteen tulikin uusi työmahdollisuus, jolle en vain voinut sanoa ei - ja sama rumba alkoi alusta.
Tässä sitä nyt ollaan, toista kertaa raskaana ja lapsille tulossa n. 9,5 vuoden ikäero. Tilanne ei kuitenkaan ole yhtään sen turvatumpi, kuin olisi ollut esim. 8 vuotta sitten, koska nyt on mies työttömänä eikä töitä meinaa löytyä millään.
En kadu valintojani. Meillä on ihana tytär ja onnellinen parisuhde. Mulla on myös työ, josta todella nautin. Silti en epäile, ettenkö olisi ennenpitkää päätynyt yhtä mahtavaan työpaikkaan, vaikka olisimmekin hankkineet vielä toisen tai kolmannenkin lapsen kesken opiskelujeni.
Täydellistä aikaa lasten hankkimiselle ei ole eikä tule. Tulevaa ei voi ennustaa eikä täydellisesti turvata. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä tämä hetki on ihan yhtä hyvä, kuin joku muukin.
Nuori äiti: Lapsi on yhdessä pantu alulle, joten ei päätöksiäkään voi jättää yksin sun harteille. Uskon ja toivon, että asiat järjestyy. Ehkä miehesi tarvitsee vain vähän aikaa tottua ajatukseen neljännestä lapsesta.