IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tässä tännekin kuva:
wp_20160330_05_41_43_pro-jpg.33407
 
En kyllä tiiä miks tuo kuva ei näkyny... Mutta ei se raskaus pitkälle kantanutkaan. Eilen aamulla enää todella himmakka ruksi clearblue testiin ja aamupäivällä alko vuoto. Ihan normaali kuukautisvuotoa oli, mutta nyt käytännössä jo loppunut. Maanantaina sais käydä mittauttamaan hcg:n verestä, ihan turhahan se on, mutta käydään nyt kuitenki...

En muista onnittelinko jo katjushaa, niin hienoa että siellä kaikki hyvin! :)
 
Junttura, pahoittelut, niin mullakin meni ivf jälkeen että vuoto kesti kunnollisena noin vuorokauden ja sit hiipui tuhruun, mutta peli oli menetetty :(
 
Junttura, pahoittelut :/ Harmillista harmillista!!! Oon kans ihan aina käyttänyt lääkkeet ja odottanut vetikoetuloksen vaikka on käynyt selväksi, ettei hyvin käynyt. Kiinnittymisyritys siellä kuitenkin oli, vaikka laiha lohtu tässä kohtaa.
 
Heippa vaan tännekin puolelle! Tuolla inseminaatio-ketjussa olen jo kirjoitellut, mut kurkkaan varovasti tännekin puolelle...

Meillä on siis tilanne se, että kolme tuloksetonta inssiä on tehty (tänään viimeisin nega) ja nyt pitäisi alkaa miettiä vaihtoehtoja. Mulla on taustalla endometrioosia ja adenomyoosi-epäily myös. Muuten kaikki näyttää hyvältä, raskaaksi en vain ole tullut, vaikka ilman ehkäisyä yli neljä vuotta. Ekat vuodet meni ajatuksella "tulee jos tulee", nyt yli vuosi oviksen tikuttelua yms. Ja tietenkin viimeisimpänä nämä inssit.

Sellaista haluaisin kysellä teiltä, jotka olette jo ivf-hoidoissa olleet, että jos voisitte palata ajassa taaksepäin, minkä neuvon olisitte antaneet itsellenne ennen hoitoja? Tai olisitteko lähteneet hoitoihin, jos olisitte tienneet saman minkä nyt? Mua ahdistaa välillä pelkkä ajatuskin rankemmista hoidoista, varsinkin kun mitään takuita ei ole...

Tsemppiä kaikille hoitoihin, rohkeita naisia olette!! :)
 
Aawa, itselleni ehkä sellaisen neuvon, että olisin aikanaan vaihtanut vähemmän stressaavaan työhön (en ollut valmis, olin intohimoinen) ja että olisin kokeillut erilaisten ruokavalioiden vaikutusta asiaan (en tienny, eivätkä lääkärit maininneet mitään). Mulla on aika kompleksinen tilanne taustalla. Toisilla tärppää ihan heti ekasta IVF:stä vaikka eivät muuttaisi elämässään muuten mitään. Jokainen tarina on yksilöllinen.
Tsemppiä, jos päädytte IVF:ään, se on onneksi useimmille todella "tehokas" hoito!
 
Tervetuloa mukaan Aawa! :) Täällä on toinen endotar, joka odottelee touko-kesäkuun ivf:ää :)

Katjusha, olen näemmä vahingossa (tai alitajuisesti) tehnyt nuo kaksi mainitsemaasi muutosta :D huomenna alkaa uusi työ jossa on vähemmän vastuuta ja tunteja = vähemmän stressiä, ruokavaliota on rukattu jo endon takia :) mitäs sinne kuuluu?
 
Larissa, hyvinhän meillä menee. Totutellaan raskauteen: epämääräinen etova olo ajoittain, välillä pienetkin ponnistukset hengästyttää (minä, maratoonari?), himottaa hedelmämehu ja raikkaat salaatit, jossa oliiveja (Hmm entä meetvursti) ... Saapa nähdä, mitä tulevat viikot tuo tullessaan!!
Joo, vaikea sanoa mikä tässä nyt sitten auttoi lopulta - nyt on käytössä "ihan kaikki" mitä voi keksiä: rento ote, ämpärillinen lisäravinteita, akupunktio, kortisoni, ananas, maidoton/gluteeniton/sokeriton, alle 25 v. munasolut... - you name it ;) Lupaan, etten ala julistamaan minkään yksittäisen metodin 100% tehoa, koska oikeaa vastausta ei ole. Ehkä aika vaan oli kypsä juuri nyt.
 
Näin sitä tosiaan uutta joka päivä oppii, laitanpa tänne mitä lääkärillä taas kerrattiin näistä IVF-raskauksista, kun voi olla muillekin kiinnostavaa luettavaa:
Meillä oli siis tänään ensimmäinen ultra klinikalla ja pieni vastasi täydellisesti viikkoja. Yllätyksekseni meille tulee vielä toinen ultra - mielellään 2 viikon päähän - mutta aikataulullisesti osuisi pe 15.4. Haluavat varmistua sikiön lineaarisesta kasvusta. Lisäksi nämä luokitellaan riskiraskauksiksi: verenpaineen nousu ja raskausmyrkytykset ovat yleisempiä IVF-raskauksissa. Lahjamunasolu-hoidot voivat vaikuttaa istukan toimintaa heikentävästi, koska alkio on "vieras". Raskauden seuranta tehdään meillä siksi naistenklinikalla, ja meille se meinaa Jorvin sairaalaan (Lohjan aluesairaalan sijaan). No luottavaisin mielin eteenpäin. Alku vaikuttaa lupaavalta, että uskallan huomenna soittaa neuvolaan. Varaan ajan parin viikon päähän. Olipa erikoista saada Äitiyskortti käteen, minulle?!!
Plussatuulia ketjuun!!
Katjusha rv. 7+5
 
Onpa mukava kuulla ivf-onnistumisesta Katjusha. :)

Tuntuu jotenkin täysin utopistiselta edes ajatella ivf-raskauksien riskejä, kun koko ajan ajatukset pyörii ihan vaan sen raskaaksitulon ympärillä. Ihan hullua, mut mä en ole vielä päässyt niin pitkälle, että miettisin mitä sitten tapahtuu, jos oikeasti tulisi raskaaksi. Mut tottahan se on, että niitä riskejä on.

Me ollaan tehty inssit yksityisellä, mut varasin nyt ajan terkkarille julkiselle. Tarkoitus olisi selvittää miten prosessi etenee meidän kohdalla. Onko muilla kokemusta siirtymisestä yksityiseltä julkiselle?

Larissa, onko sulla ollut käytössä Terolutit endon hoidossa? Mä havahduin nyt ekan tero-kuurin aikana siihen, ettei ole ollut niin hirveitä endokipuja ennen menkkoja. Mukavaa vaikka vähän hämmentävää. :)
 
Mielenkiintoista!
Mulle vain kerrottiin, että ivf-lapset/sikiöt ovat mahdollisesti pienempikokoisia, muuten ei mainittu isommista riskeistä.
Noh, mulla meni muuten hyvin, mutta synnytyksessä oli ongelmia. Mutta sen ei ainakaan pitänyt johtua ivf:stä.
Toivotaan onnea sulle Katjushka!❤️
 
Katjusha, kiitos taas info-pläjäyksestä! :) Ja ihanaa, että siellä etenee kaikki mallikkaasti! :Heartred

Aawa, mulla oli terolut kokeilussa yhdessä kierrossa ennen endo-diagnoosia. Se määrättiin loppukierron tiputteluun, mutta se ei auttanut yhtään. Lugesteron sen sijaan on toiminut tiputteluun, mutta ei ole auttanut raskautumisessa. Kiva, että terot auttaa sulla myös endoon! :) Endon hoidossahan käytetään teroa vahvempia keltarauhashormoneja pitämään menkat poissa (jos siis ei ole toivetta raskautua).
 
Aawa, no niinpä itsekin vaan autuaana hymyilin, kun olin ihan onnen huuruissa. Hetkeäkään en ole aiemmin uhrannut ajatusta näille riskeille. Jotenkin sitä kai tuudittautuu siihen, että kunhan nyt raskaaksi ensin pääsisi jollain konstein - sen jälkeen se kyllä saadaan sujumaan. :)
Ei minulle tullut peloteltu olo, ihan hyvillä mielin mennään päivä kerrallaan eteenpäin :)
Onnea kaikille ketjuun!!
 
Mahtavaa katjusha että raskaus etenee mallikkaasti! Hurjasti sydämiä matkan varrelle.

Kävin eilen hcg mittauksessa ja hoitajan kertoi tuloksen olevan negatiivinen, no se ei todellakaan ollut yllätys. En mitään muuta odottanutkaan. Tämä kierto mennään letroilla, kun luomukierrot oli mitä sattuu. Toukokuussa uusi ivf :) oon tosi tyytyväinen että päästään heti uudelle kierrokselle. Parin viikon päästä katotaan minkälaisilla lääkkeillä ja annostuksilla se tehdään.
 
Ensikäynti julkisella puolella tehty, toukokuussa uusi ivf, suunnittelukäynti kolmen viikon päästä, sitten osaan kertoa enemmän :) lyhyt kaava kuitenkin. Taas on jotain mitä odottaa, ja meitähän on useampi samaan aikaan hoidoissa :)
 
Aawalle piti vastata, eli meille tehtiin viisi ovulaation induktioo ja yks ivf yksityisellä ja nyt sit siirryttiin julkiselle. Meillä meni siirtyminen sujuvasti, nyt kun yksityisellä on tutkittu ja kokeiltu tarpeeksi niin julkinen tekee ivf:n heti ilman sen kummempia tutkimuksia. Itseasiassa mentiin jonossakin vähän etuillen ku heidänkää mielestä luomutärppiin ei juuri ole mahiksia.. :)
 
Ninukki, onpa kiva kuulla, että siirtyminen kävi noin sujuvasti. Toivottavasti mekin vältytään jonoilta, kun eipä tämä tilanne endon kanssa yleensä ainakaan helpotu.

Jos kaikki menis oikein näpsäkästi, niin pääsisin teidän kanssa jännäilemään jo toukokuussa. :)
 
Takaisin
Top