IVF/ICSI kokemuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei kaikille!

Meillä on kyseessä sekundäärinen lapsettomuus minun osaltani, nuoruuden liitosta isot lapset, miehellä taas ei lapsia entuudestaan.

Yritystä takana reilut 1,5v, matkan varrella kaksi km ja kemiallinen.
Päädyttiin hoidoissa IVF:ään mun perussairauksien ja vatsan alueen leikkausten vuoksi. Ikäkin vaikutti.

Se IVF ei sitten mennytkään ihan helposti, yksi ainokainen alkio hedelmöittyi ja siirrettiin.

Jos tämä ei halua lähteä kasvamaan vauvaksi, jatkossa ICSI
 
Mekku, Onnea matkaan!!
Meillä olis tänään taas ultra, joten katsotaan, vieläkö on pienokainen kyydissä. Toivotaan parasta, mutta ainahan se jännittää - kun ei paljon mitään oireita tunnu.
Katjusha rv. 9+1
 
Heippa, täällä vauva kasvaa hyvin. Tänään mitta 26 mm mikä vastaa 9+3, on tainnut minuun tulla tuossa pituuskasvussa :)
ImageUploadedByVau Foorumi1460720400.426476.jpg

Tästä eteenpäin olen neuvolan varassa. IVFää tukevat lääkitykset lopetetaan asteittain tulevina viikkoina. Sitten odotellaan niinkuin "normaalit"
Katjusha rv. 9+1
 
Katjusha :Heartbigred

Mekulle tsemppiä piinailuun. Toivotaan parasta.

Dolcetille myös paljon onnea munisten kasvatteluun. Toivotaan että laatu olisi parempi kun määrä on pienempi. Meidän klinikalla 3 päiväiset alkiot on ilmeisesti sitten normi menetelmä. Toisaalta ärsyttävää että tässä on eroja, ja mihin ne perustuu että toimitaan eritavalla, varsinkin yksityisillä klinikoilla missä kyse ei luutavasti ole rahasta.

Täällä nyt välikierto ja jotenkin ihanan rento fiilis kun ei tarvitse ajatella ja piinailla mitään. Toki aiotaan ovis hyödyntää mutta en ota siitä stressiä, kerätään voimia tulevaan ivf:ään.

Mies kertoi tänään kaveristaan jolla nyt kohta 2v. lapsi, (tuli ekalla kerralla raskaaksi kun pillerit lopetti) oli sanonut että eivät halua enempää lapsia kun se on niin raskasta! Ei saa nukuttua jne. Vittuuuuuuu.... mitä ne sitten kuvitteli, me ainakin osataan arvostaa meidän tulevaa lasta, on sen eteen niin paljon tehty töitä ja kärsitty. Ja maksettu.
 
Hienoa Katjusha! :)

Kolmas ultra maanantaina ja vasta silloin päätetään tehdäänkö punktio vai ei. Folleja, niitä isompia, kasvaa vain kolme. Pienempien pitää ehtiä mukaan Bemfola-pistoksin, tai muuten tämä IVF keskeytyy. Sitten pitäisi vaan päättää mitä tehdä niiden kolmen kanssa jotka kasvaa (ihan niin kuin tässä muka oikeasti olisi kolmosraskauden riski...) Minä haluaisin kyllä jo lopettaa ja miettiä muita vaihtoehtoja kun ei tästä mitään tule.

Pisama: Ymmärrän kyllä tunteet tuttavaparin suhteen, mutta eihän mikään asia mustavalkoista ole eikä pikkulapsiperheen arkea osaa kuvitella ennen kuin sen itse kokee. Asioita voi onneksi arvostaa, vaikkeivat ne vastaisikaan ihannekuvaa.
 
Dolcetti, toivotaan parasta kuitenkin, että pääsisitte näillä yrittämään!
Voin kaiken tämän jälkeenkin nähdä itseni ihan tavallisena äitinä, joka valittaa väsymystä ja kinastelee puolison kanssa pikkuasioista. Olen jo alkanut vitsailla lapsen "biologiselle vanhemmalle", että hoida muksusi :) Toivon kuitenkin itselleni ja puolisolleni viisautta ja lempeyttä olla rakastava ja tukeva vanhempi, myös huonoina päivinä ...
 
Dolcetti, miks hoito keskeytetään jos vaan kolme munista? Kyllähän niittenkin avulla vois jatkaa... Ja päästä siirtoon asti.

Meillä tiistaina tulossa toukokuun ivf:n suunnittelukäynti. Tuun sitte kertomaan miten se tullaan toteuttamaan ja mitä muutetaan edelliseen nähden.

Junttura kp17 välikierto, oviksesta ei mitään tietoa.
 
Dolcetti, samaa mietin kuin Junttura että miksi hoidot pitäisi keskeyttää jos isoja folleja on vain 3?

Junttura, tule sitten kertomaan miten suunnitelma etenee :)
 
Mulla meinas kans ivf keskeytyä, kun folleja oli vikassa ultrassa vaan kolme, niistä kun ei tiedä onko niissä mitään sisällä. Meille lääkäri olis halunnu vaihtaa siinä kohtaa inssiin ja tehdä sit eri lääkityksellä uuden stimulaation, mut kun en halunnu uutta (yksityisellä) niin lääkäri suostu punktioon, mutta varoitteli monta kertaa että huonossa tapauksessa se on turha toimenpide kipuineen ja muine haittoineen jos saalista ei saada... Että sinänsä ymmärrän dolcetin tilanteen ja itse saamani lääkärin perustelut.

Täällä vielä puolitoista viikkoa suunnittelukäyntiin :)
 
Juuri niin kuin Ninukki kertoikin: kolme follikkelia on siinä rajoilla, että kannattaako punktiota tehdä. Kaikissa folleissa kun ei välttämättä ole munasolua sisällä tai munasolu ei sitä ympäröivän follinkoosta huolimatta olisi kypsä. Ja vaikka kypsiä munasoluja löytyisikin, niin niiden laadusta ei olisi mitään takeita.

Minun kohdallani on myöskin jo huomattu ja todettu, että munasolujen laatu on mitä todennäköisemmin huono. Siitä kielivät tuloksettomat letrokierrot (joissa kaikissa on tapahtunut ultralla varmistettu ovulaatio) ja ensimmäinen IVF, josta saatiin yhdeksän munasolua -> neljä hedelmöitynyttä -> ei yhtään viidenteen päivään selvinnyttä alkiota ja ei siis mitään siirrettävää.

Mahdollista toki on, että kaikki kolme follia sisältäisivät upean ja laadukkaan munasolun, mutta mitä todennäköisimmin näin ei ole. Ja punktio sekä munasolujen viljely tietenkin maksavat, ja punktio itsessään tarkoittaa poissaoloa töistä ja epämukavuutta. Lääkäri tosin mietti osapunktiota, jossa kolmesta kypsästä follista poistettaisiin yksi tai kaksi, joita ei kuitenkaan yritettäisi hedelmöittää. Jätettäisiin vain yksi tai kaksi sisälle luonnollisella konstilla hedelmöitettäväksi ja näin vältettäisiin hyvin epätodennäköisen kolmosraskauden riski.

Huomenna kolmas ultra ja olemme taas viisaampia. Olen ihan varma siitä, että pienet ovat kuihtuneet pois ja folleja löytyy edelleenkin vain kolme.

Pistämisen luulisi muuttuneen helpommaksi, mutta mitä vielä. Jarrujen kanssa takkuaa koko ajan, ja kolme kertaa pistoskohta on vuotanut verta. Tänään sain vamasti ensimmäisen mustelman navan viereen.

Juntturalle tsemppiä käyntiin! Tule sitten kertomaan miten päädytte etenemään! Jännä vertailla eri metodeja. Onko sulla muuten jo neljäs IVF ja miten sinulla ovat edelliset menneet? Jotain näkyy allekirjoituksestasi, muttei kaikkea. Ninukille kärsivällisyyttä odotteluun!
 
Ninukki: Omaa tilannettani ajatellen kysyisin sinulta, että suositteliko lääkärisi yksityisellä teille inseminaatiota ilman osapunktiota? Eli inseminaatio olisi tehty kolmen follikkelin kanssa yhtään niistä poistamatta? EI puhunut mitään kolmosraskauden riskistä? Toivottavasti ehtisit vastaamaan tähän pian. Olisin viisaampi iltapäivän ultrassa!
 
Dolcetti, tule kertomaan että mikä on tilanne kun pääset ultrasta. Mulla on sulle sormet ja varpaat ristissä <3 näin jopa unta, että olit punktiossa ja kaikista kolmesta follista löytyi upea munasolu :)

Täällä oottelen, että menkat alkaisi ja pääsisin soittelemaan ivf-hoitajalle. Parin-kolmen viikon päästä alkaa sitten sumut :)
 
Onpa jännät paikat, kolmosiin jos olisi teoreettinen mahis... Parasta lopputulosta toivotaan metodista riippumatta! Realistisesti ajatellen, sieltä tulisi hyvällä tuurilla 1 ja erikoishyvällä tuurilla 2, arvelen :)
Baby Dust to all
 
Terveisiä ultrasta! Maksimimäärä (225) Bemfolaa kolmena iltana oli tehnyt tehtävänsä ja ne kolme isoa olivat kasvaneet kaksisenttisiksi ja lisäksi tarjolla on kaksi 14 millimetrin follikkelia ja 1-2 hieman pienempää. Lääkärini mukaan näistä voidaan saada hyvinkin kuusi munasolua, kenties jopa enemmän sillä joskus follikkelit saattavat peittää toisensa ultrassa ja taimmainen paljastua vasta kun edessä oleva on tyhjennetty.

Edessä on siis punktio ylihuomenna, eli keskiviikkoaamuna. Irrotuspistos tänä iltana, eli jarruja ei enää tarvita. Selvisi muuten sekin miksi Cetrotideista (jarrulääke) on aiheutunut verenvuotoa ja mustelma: Cetrotide-ruiskun neula on pidempi kuin muissa ruiskuissa ja minunlaisillani (pieni ja hoikka) neula yksinkertaisesti vain uppoaa rasvakerrosta syvemmälle ja aiheuttaa verenvuodon. Mutta klinikalta voi pyytää lyhyempiä neuloja ja pistää niillä! Voi kun olisin tiennyt tämän viime viikolla...

Tämä IVF-kierros:
  1. Elonva follikkeleja stimuloimaan (maksimiannos) (KP 2)
  2. Cetrotide jarruksi kuutena ilta (KP 5-10)
  3. Bemfola (maksimiannos) Elonvan vaikutusta tehostamaan kolmena iltana (KP 8-10)
  4. Ovitrelle irrotupistos (KP 11) ja
  5. Punktio (KP 13)
  6. (Siirto KP 18) :nailbiting:
Siirtoa en kyllä edes jännitä, sillä en usko, että sinne asti päästään. Taaskaan. Miehen jutuista päätellen se haluaisi jatkaa yrittämistä kävi miten kävi, minä halusin luovuttaa jo edellisen kerran jälkeen. Ei näitä asiita voi kuitenkaan yksin päättää ja vaikka mieheni tukisikin päätöstäni - mikä ikinä se olisikin - niin haluan että päätös lopettaa hoidot on yhteinen.
 
Dolcetti hyviä uutisia olit saanut, hienoa että punktioon päästään! Meillä on tulossa vasta toinen ivf.

Tänään oli tosiaan suunnittelukäynti tulevaa ivf silmälläpitäen. Kurkkas samalla ultralla ja ovis oli ihan käsillä. Tiietään mitä tehään tänään :)

Vähä vaihettiin lääkitystä ja annostusta. Kirjottelen huomenna tarkemmin ku nyt ei oo aikaa.
 
Takaisin
Top