IVF/ICSI kokemuksia

Toisaalta noin pitkiä odotusaikoja eivät voi perustella millään. Tuplamiehityksellä tuon saisi purettua kolmessa kuukaudessa ja sitten jonon pituus olisi nollassa, vaikka kaikki jonon kautta menisivätkin.
 
Toisaalta noin pitkiä odotusaikoja eivät voi perustella millään. Tuplamiehityksellä tuon saisi purettua kolmessa kuukaudessa ja sitten jonon pituus olisi nollassa, vaikka kaikki jonon kautta menisivätkin.

Ne on hoitotakuun sisällä eli ei ole johdon syytä antaa lupaa tehdä lisätöitä enkä usko et olis tuplamiehitykseen heillä tekijöitäkään.
 
Ne on hoitotakuun sisällä eli ei ole johdon syytä antaa lupaa tehdä lisätöitä enkä usko et olis tuplamiehitykseen heillä tekijöitäkään.
Jonossa olevat ihmiset tarvitsevat kukin tietyn määrän hoitoa, joka on jossain vaiheessa tehtävä kuitenkin. Miksei sitä voi tehdä heti eikä vasta 6 kk päästä? Ei se työ häviä sillä että sitä lykkää, eikä se muutu jotenkin nopeammaksi työksi työtä lykkäämällä, vaan sama määrä työtunteja siihen sitten 6 kk päästäkin menee. Jonon pituuden perusteella varmasti osataan keskiarvojen perusteella päätellä, kuinka paljon työtunteja jonon purkuun menee, ja osataan verrata sitä resurssien määrään. Jos jo jonoon mennessä näyttää siltä, että jonossa on työtä useiksi kuukausiksi, niin kyllä sitä pitäisi ruveta purkamaan jo ennen kuin jonottaja on kerennyt lusia jonossa sen puoli vuotta. Se jono kun ei itsestään odottamalla häviä, se työ on joka tapauksessa tehtävä.

Jos resursseja on liian vähän, kasvaa jono koko ajan, joten resursseja on kasvatettava. Jos resursseja on liikaa, ei ole jonoa. Jos resursseja on tasan oikea määrä, ei jono lyhene eikä pitene, mutta toisaalta mitä järkeä on roikottaa ihmisiä jonossa, kun heidät kaikki voisi hoitaa viikon päästä jonoon tulosta (koska kyetään hoitamaan yhtä nopeasti kuin jonoon tullaan), laitetaan vain ne välissä olevat ihmiset yksityiselle hoitoon, eikä jono sen jälkeen enää kasva, koska resursseja on tasan oikea määrä.

Tämä on ihan sama juttu kuin se, että joka vuosi ihmetellään kun ei tiettyinä kuukausina synnäreille meinaa mahtua sisään. Synnyttäjien määrä on sairaanhoitopiireillä tiedossa jo 7-8 kk etukäteen, jona aikana heidän tulisi pystyä tilanteeseen varautumaan, mutta aina se on ihan yhtä iso yllätys resursoijalle.
 
Oli taysissakin täys tohina päällä sinä päivänä kun olin punktiossa. Joka sängyssä tais olla joku. Mut ei se kuulemma tietenkään joka päivä samanlaista ole, silloin sattui oleen vaan paljon. Aika liukuhihnameininkiä mut ihan hyvä kokemus se oli, ei jääny kaiveleen mikään.
 
Tays:ssa ei ole jonoja niin se on minusta mahtavaa! Saas nähdä miten nyt käy tilanteelle kun TAYS alkaa tarjoamaan hoitoja toista lasta yrittäville vaik se 3 hoitoa ois tullut jo ekaa tehdessä täyteen.
 
Noniin. Täällä saatu homma käyntiin ja ensimmäinen gonal f pistos laitettu. Annos on 187.5. Mitä muilla on ollut? Yhtään en tiedä onko tuo paljon, vähän vai suht normaali?

Pe ultra ja sitten vielä ma uudelleen. Ensi viikolla punktio. Ääää!! Jännittää se... vaikka kahdesti jo ollut. Ja tietenkin saalis, koska tämä on meidän viimeinen alusta asti hoito. Ollaan niin päätetty.
 
Mä ilmoittautuin taas eilen pas kierrokselle. Yhteenkään ei ole vielä päästy huonon ajoituksen kanssa. IVF ja tulokseton tuoresiirto olivat lokakuussa. Pakkasessa kaksi blastokystia. Nyt lupailivat Ovitrellea irroitukseen, jotta saadaan ovulaatiota oikealle päivälle. Odotukset eivät ole kovin korkealla, kun mulla tuntuu olevan loputtoman huono tuuri näissä :banghead:
 
Voi ei.. tsemppiä!!

Mulla huomenna tulee viikko alkionsiirrosta ja yöllä heräsin aika koviin menkkamaisiin kipuihin, nyt mittasin huvikseni aamulämmöt ni 37 :0 mun normi ruumiinlämpö on alilämpö yleensä vähä reilu 35. Onkohan tämä hyvä merkki? Vaikuttaako muilla muuten terolut uneen? Mää oon nukkunut sen aloituksen jälkeen tosi huonosti ja heräilen vähän väliä..
 
Lämmöthän nousee yleensä muutenkin kierron toisella puoliskolla. Jos raskaana, ne sitten jää sinne vähän koholle. Itsellä helppo seurata kun on sellanen älysormus joka mittaa myös ruumiinlämpöä :) Voin laittaa kuvan tähän siitä miltä näyttää kun on tärpännyt. PAS oli 10.1

Mä en tiedä vaikuttiko terolutit mulla niinkään uneen. Ehkä nukuin huonosti, ehkä en mut saatan nukkua huonosti ihan muutenkin.
 

Liitteet

  • lämpö.jpg
    lämpö.jpg
    24.3 KB · Katsottu: 192
Tuohan on näppärä! Ja mää yleensä nukun ihan tosi hyvin ja jostain blogista luin vaan, että saattaa vaikuttaa osalla uneen.
 
Täällä takana kaksi varhaisultraa ja uskaltanee jo hengittää vapaammin. En kyllä tähän astikaan ole suuresti murehtinut. Jostain on vaan sellainen tunne tullut, että kaikki menee hyvin. Ehkä siksi, että en ole koskaan lasta aiemmin menettänyt. Tyyppi oli melko aktiivinen ja hällä on jo kädet ja jalatkin! Tai jotkut räpylät, mut kuitenkin. :grin
 
Heippa!

Täällä yksi, joka liittyisi joukkoon. Olen jo pidempään halunnut vertaistukea, mutta en ole keksinyt oikeaa ryhmää. Tämä taitaa olla se vähiten väärä, sillä täällä on haun perusteella pohdittu alkiodiagnostiikkaa.

Eli: Parisuhteen alusta asti on ollut tiedossa, että miehellä on vakava 50% todennäköisyydellä periytyvä harvinainen sairaus, jonka periytymistä meistä kumpikaan ei halua, eikä lapsi ehkä edes selviäisi synnytyksestä. Näin ollen takanamme ei ole siis yhtään luomuraskauden yritystä tai yrittämiseen liittyvää pettymystä, vaan aloitimme hoidot syvästä päästä: ivf/alkiodiagnostiikka pitkällä hoitokaavalla. Testien mukaan molempien sukusolut, pelit ja rensselit ovat normaalin toimintakelpoisia, eli nykytiedon valossa emme kärsi lapsettomuudesta, vaan emme kykene saamaan terveitä lapsia yhdessä. Minulla on vähän outolintu-olo, koska tavallaan aloitimme vasta sen ”oikean” yrittämisen ja siltikin hoitopolku tähän pisteeseen on kestänyt kohta jo 2 vuotta (välillä piti pitää taukoa elämäntilanteen takia).

Ensimmäinen hoitoyritys oli syksyllä, mutta se meni reisille, koska pitkään käytössä ollut hormoniehkäisy ja sen jälkimainingit sotkivat kierron ja hoidot tyssäsivät muutaman viikon synarelasumutteluun. Sen jälkeen kesti pitkään saada luomumenkat tulemaan.

Nyt olen pistänyt Menopuria lauantaista 25.1. asti ja jos punktioon asti päästään, olisi se ensi viikolla. Tällä hetkellä jännittää hyperstimulaatio, sillä yritän pohtia, mikä on normaalia turpoamista ja mikä taas ei. Myös punktio jännittää, ja se on tietenkin pahimmalla mahdollisella työviikolla.

Punktion jälkeen mahdollisista hyvistä alkioista otetaan dna-näyte, alkiot pakastetaan ja näytteitä tutkitaan jossain tuolla maailmalla 1-2kk, jonka jälkeen edessä olisi PAS mikäli terveitä alkioita löytyy. Meistä on siis jo etukäteen tehty geenikartat, jotta on voitu selvittää, missä kohtaa miehen geenejä on ”virhe”. Lisäksi samalla tutkitaan muut näkyvät kromosomihäiriöt (esim. trisomia).

Tällainen tarina meillä. Julkisella puolella ollaan siis.
 
Enkelisiipi tervetuloa! Onhan teillä vähän erilainen tarina. Mutta tänne sovit kyllä ihan hyvin joukkoon! Jokaisella täällä on omanlaisensa tausta ja erilaiset hoidot.
On se kyllä Ihanaa, että vaikka lähtötilanne teillä tuo niin silti teidän on mahdollista nykylääketieteellä saada terve lapsi. Aina ei ole niin ollut.
Itsellä punktion jälkeiseen turvotukseen auttoi runsaan veden juominen ja lepo. Hyperiä ei ole ollut mutta ymmärtääkseni lähes jokaisella on turvotuksen tunnetta punktion jälkeen. Hyperi tulee useimmiten silloin kun munarakkuloita on paljon.

Tsemppiä teille hoitoihin! :happy:
 
Noniin. Täällä saatu homma käyntiin ja ensimmäinen gonal f pistos laitettu. Annos on 187.5. Mitä muilla on ollut? Yhtään en tiedä onko tuo paljon, vähän vai suht normaali?

Pe ultra ja sitten vielä ma uudelleen. Ensi viikolla punktio. Ääää!! Jännittää se... vaikka kahdesti jo ollut. Ja tietenkin saalis, koska tämä on meidän viimeinen alusta asti hoito. Ollaan niin päätetty.

Miulla oli viimeks 300 ja ekalla kerralla 200 alkuun, mut ekan ultran jälkeen nostettiin 300. Tokalla kerralla oli lääkkeenä bemfola ja 300 yksikköä meni sitäkin.

Täällä eilen ilmottauduttu pas:iin. Toivotaan et kierto ei ois ihan normaali koska osuis varmuudella siirtopäivä viikonlopulle. Sais tällä kertaa ovis tulla pari päivää normaalia myöhemmin:grin
 
Hei Enkelinsiipi. Facebookissa on suomalainen alkiodiagnostiikka-ryhmä. Vähän porukkaa ja lisää kaipaillaan! Hieman hiljaista on siellä ja olis kiva saada sitä aktiivisemmaksi.
Olisko sulla kiinnostusta liittyä joukkoon? Voisin laittaa ylläpitäjälle viestiä, että on suhun yhteydessä, kun täällä palstalla myös pyörii
 
Kaikille uusille tervetuloa! :-)

Enkelinsiipi, sovit oikein hyvin joukkoon. Uskomatonta ja mikä onni, että nykylääketiede antaa teille mahdollisuuden. Tsemppiä pistelyyn.

J90, mulla ainakin on unenlaatu ollut aivan surkeaa tämän PASin yhteydessä jo siitä kun aloitin Estradotit. Luget ei ole ainakaan auttaneet asiaa. Olen ollut aina huono nukahtamaan, mutta nyt uni tuntuu olevan todella kevyttä.

Blanca, 187,5 on varmaan todella tavanomainen annostus. Mulla on iän takia (kai) ollut paljon korkeampia annoksia. Nyt juuri en muista ulkoa, mutta jossain reilusti yli 300:n yksikön.

Seesam, ihanaa kuulla että kaikki on hyvin! Minulle nämä päivitykset tuovat kaikesta huolimatta aina toivon kipinöitä. Kiitos siitä. :-)

ON: Meillä on PP 8 ja kyllä tämä oli jo tässä. Viikonloppuna oli vielä mitä kummallisempia oireita, jotka laittoivat jo pessimistinkin miettimään että mitä tapahtuu. Taisivat johtua Gonapeptylistä.

Maanantaina heräsin aamulla vahvaan tunteeseen siitä että en todellakaan ole raskaana ja sorruin testaamaan. Negaahan se näytti ja näyttää edelleen. Yhtä tyhjän valkoista kuin aina ennenkin.

Olin unohtanut hakea lisää Lugeja, joten tänään illalla tuli apteekkireissu vielä yhdeksän jälkeen. Harmitti ajella kun tiesi miten turhaa tässä on enää tukilääkkeitä laitella. Noh, eiköhän tässä perjantaiaamuun asti sen kestä.

Julkisen hoidot olivat nyt tässä. Sinne mennään enää koostekeskusteluun. Yksityisellä käytiin jo joulukuussa kaiken varalta ja seuraavan hoidon lääkkeet löytyvät jääkaapista. Perjantaina ajattelin soittaa ja pyytää DHEA reseptin, ja kysyä koska päästään aloittamaan.

Kovasti mietityttää miten turhaa rahan hukkaa se tulee olemaankaan. Kummallista kyllä, sekä julkisen että yksityisen lääkärit suosittelevat ainakin yhtä hoitoa vielä omilla soluilla. Henkilökohtaisesti en tätä ymmärrä. Uskon kuitenkin lääkäreiden ammattitaitoon, joten mennään nyt sitten ainakin se yksi kerta.

Koin myös, että jotenkin tässä täytyy alkaa valmistautua siihen että tämä ei tule onnistumaan koskaan. En ole tullut 8 vuoteen surkealla ehkäisyllä raskaaksi ja kolme ICSIä ei ole asiaa auttanut. Niinpä pyysin meille jo ennen tätä PASia yhteisen ajan julkisen puolelta psykoterapeutille. Mitään suurempaa kriisiä arjessa, jos ollenkaan, ei ole, mutta mies ei osaa eikä suostu ajattelemaan asiaa ollenkaan itsenäisesti etukäteen. Tuumasin että potkaisen prosessin käyntiin. Vaikea aihe, koska hän haluaa lapsia ja on sanonut ettei voi vannoa haluavansa elää lopun ikäänsä ilman. Enkä minä tietysti halua olla sen esteenä, että hän pääsisi olemaan isä. Eli tähänkin vaihtoehtoon on syytä valmistautua.

Tulipa siitä pitkä sepustus. Huh.
 
Heippa!

Täällä yksi, joka liittyisi joukkoon. Olen jo pidempään halunnut vertaistukea, mutta en ole keksinyt oikeaa ryhmää. Tämä taitaa olla se vähiten väärä, sillä täällä on haun perusteella pohdittu alkiodiagnostiikkaa.

Eli: Parisuhteen alusta asti on ollut tiedossa, että miehellä on vakava 50% todennäköisyydellä periytyvä harvinainen sairaus, jonka periytymistä meistä kumpikaan ei halua, eikä lapsi ehkä edes selviäisi synnytyksestä. Näin ollen takanamme ei ole siis yhtään luomuraskauden yritystä tai yrittämiseen liittyvää pettymystä, vaan aloitimme hoidot syvästä päästä: ivf/alkiodiagnostiikka pitkällä hoitokaavalla. Testien mukaan molempien sukusolut, pelit ja rensselit ovat normaalin toimintakelpoisia, eli nykytiedon valossa emme kärsi lapsettomuudesta, vaan emme kykene saamaan terveitä lapsia yhdessä. Minulla on vähän outolintu-olo, koska tavallaan aloitimme vasta sen ”oikean” yrittämisen ja siltikin hoitopolku tähän pisteeseen on kestänyt kohta jo 2 vuotta (välillä piti pitää taukoa elämäntilanteen takia).

Ensimmäinen hoitoyritys oli syksyllä, mutta se meni reisille, koska pitkään käytössä ollut hormoniehkäisy ja sen jälkimainingit sotkivat kierron ja hoidot tyssäsivät muutaman viikon synarelasumutteluun. Sen jälkeen kesti pitkään saada luomumenkat tulemaan.

Nyt olen pistänyt Menopuria lauantaista 25.1. asti ja jos punktioon asti päästään, olisi se ensi viikolla. Tällä hetkellä jännittää hyperstimulaatio, sillä yritän pohtia, mikä on normaalia turpoamista ja mikä taas ei. Myös punktio jännittää, ja se on tietenkin pahimmalla mahdollisella työviikolla.

Punktion jälkeen mahdollisista hyvistä alkioista otetaan dna-näyte, alkiot pakastetaan ja näytteitä tutkitaan jossain tuolla maailmalla 1-2kk, jonka jälkeen edessä olisi PAS mikäli terveitä alkioita löytyy. Meistä on siis jo etukäteen tehty geenikartat, jotta on voitu selvittää, missä kohtaa miehen geenejä on ”virhe”. Lisäksi samalla tutkitaan muut näkyvät kromosomihäiriöt (esim. trisomia).

Tällainen tarina meillä. Julkisella puolella ollaan siis.
Alkiodiagnostiikka oli täälläkin käytössä, eli ongelmana oli minun munasolujeni huono laatu, joten alkioilta tutkittiin kromosomit, ja niissä olikin paljon vikoja. Yksi terve alkio löytyi, ja se tuhisee nyt tuossa kainalossa.

Minun IVF-kiertoni alkoi syyskuussa -18, lokakuun puolella oli punktio, sitten lokakuun lopulla alkanut kierto jäi välikierroksi, koska sen alkaessa vielä odoteltiin alkiodiagnostiikan tuloksia, ja marraskuun -18 lopulla alkaneeseen kiertoon tehtiin PAS. Ja lopputulos on tosiaan nyt 4 kuukauden ikäinen tyttö.

Meni sinänsä hyvin, minulla kasvoi ikään nähden todella hyvä määrä follikkeleita, ja kaikki kypsät munasolut hedelmöittyivät maljalla, eli iCSIä ei tarvittu. Tuon jälkeen suurin osa alkioista tosin kuukahti viljelyssä ja blastoksi asti päässeissäkin oli vain yksi terve alkio, muissa alkioissa useita kromosomivikoja. Mutta näköjään yksikin terve alkio voi riittää. :)

Sinänsähän IVF ja PAS ovat samanlaisia kuin kaikilla muillakin IVF:ssä käyvillä, ainoa ero on tuo, ettei tuoresiirtoa tehdä, ja IVF:n ja PASsin välissä odotellaan tietoa alkioiden terveydestä.
 
Takaisin
Top