IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jäin miettimään tuota kun joku teistä mainitsi että yksityisellä huonompia alkioita ei edes siirretä..
Multa saatiin 9 munasolua joista 6 hedelmöittyi, mutta lääkäri totesi että niistä 4 on silläkeinoin huonoja että ne hävitetään. 1oli erinomainen ja 1 siirtokelpoinen mutta lääkäri sano ettei niin hyvä että kannatteisi pakastaa.
Molemmat niistä siirrettiin ja kumpikin nappasi kiinni. Toinen vaan lakkasi kehittymästä varsin varhain.
Tämä siis yksityisellä.

ICSIssä on hitusen suuremmat riskit synnynnäisille vammoille, siksi yritetään mieluummin ilman. Ero riskiprosenttien välillä ei kuitenkaan ole suuri.

Ja sitten on niitäkin, joilla tulee vieläkin huonommat hedelmöittymistulokset ICSIllä kuin tavallisella IVF:llä, joten ei tuokaan mikään automaattinen tilanten parannus ole.
Apua en tiennyt..

ICSIssä riski synnynäisille vammoille on aivan hitusen isompi kuin IVF:ssä, ja kummassakin on hieman lisääntynyt riski normiraskauksiin verrattuna. Toisaalta kukaan ei tiedä, johtuuko suurentunut riski lapsettomuuden syystä vai hoidoista. Ja kuten Suski 75 totesi, synnynnäiset vammat ovat joka tapauksessa harvinaisia. Ilmeisesti kaksosraskaus aiheuttaa suurentuneen riskin, siksi Suomessa tehdään melkein aina yhden alkion siirtoja.

Mutta jos nyt niin onnellisesti kävisi, että meillä raskaus jossain vaiheessa alkaisi, niin luultavasti menisin alkuraskaudesta NIPT-testiin, jossa ainakin vakavimmat ja yleisimmät kromosomoviat voidaan käytännössä sulkea pois.

Miten piinailioilla menee?

Same old, same old. Oireet ovat edelleen samoja, tosin menkkamaiset kivut ovat tulleet ehkä vähän tiheämmin. Testaaminen pelottaa, en taida uskaltaa! Testipäiväksi annettiin keskiviikko. :nailbiting: Ajattelin ostaa digin, ettei sitten tarvitsisi miettiä, onko tuossa viivaa vai ei. Tai sitten vaan odotan muutaman kuukauden ja katson, alkaako maha kasvaa, ja testaan vasta sitten, kun sieltä varmasti tulee plussa. :laughing002

Same old, same old. Oireet ovat edelleen samoja, tosin menkkamaiset kivut ovat tulleet ehkä vähän tiheämmin. Testaaminen pelottaa, en taida uskaltaa! Testipäiväksi annettiin keskiviikko. :nailbiting: Ajattelin ostaa digin, ettei sitten tarvitsisi miettiä, onko tuossa viivaa vai ei. Tai sitten vaan odotan muutaman kuukauden ja katson, alkaako maha kasvaa, ja testaan vasta sitten, kun sieltä varmasti tulee plussa. :laughing002

Kuulin jostain, et raskauden ollessa pidemmällä, testit ei enää tunnista hcg:tä, kun sitä on niin paljon tms. Että testaa vaan annettuna testipäivänä ;) Tsemppiä!

Jännää!! Mieli sulla ainakin positiivinen Hyvä merkki. Täälläkin ihan positiivinen mieli, mutta melko paljon menkkamaisia tuntemuksia on kyllä (alaselkää polttaa ehkä vähän enemmänkin kun normaalisti, naama kukkii jne mutta en sanoisi kuitenkaan vielä että vatsassa kauheasti oireillut, aika mitään sanomattomia tuntemuksia siellä tähän menneessä, mutta vasta piinapäivä 5 meneillään että ehtiihän ne tulla vielä)

Kiitos kysymästä, täällä piinapäivä 3 vasta meneillään.

Letroista oireita, ilmavaivoja, huimausta ja närästystä, rinnat turvonneet.Ja mielialat vaihtelee muutenkin tunnista toiseen, niin ota tästä nyt selvää...

Punktion jälkeinen vatsan turvottelu alkoi helpottamaan vasta eilen.

Eiköhän tää tästä, päivä kerrallaan.

En tiedä, mahtaako tämä olla hyvä vai huono merkki, mutta vatsa on tänään turvonnut ihan palloksi ja se on jatkuvasti vähän kipeä. Yleensä mulla ei ihan näin pahaa turvotusta ole ennen menkkoja, mutta muuten on kyllä menkkaolo. Koko ajan pelottaa mennä vessaan kun pelkää, että kohta se niagara sieltä alkaa. :facepalm: Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta yhtäkkisestä turpoamisesta?

En tiedä, mahtaako tämä olla hyvä vai huono merkki, mutta vatsa on tänään turvonnut ihan palloksi ja se on jatkuvasti vähän kipeä. Yleensä mulla ei ihan näin pahaa turvotusta ole ennen menkkoja, mutta muuten on kyllä menkkaolo. Koko ajan pelottaa mennä vessaan kun pelkää, että kohta se niagara sieltä alkaa. :facepalm: Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta yhtäkkisestä turpoamisesta?

Kuinka paljon sulla olikaan nyt aikaa punktiosta? Mulla ainakin jatkui punktioturvotus suoraan raskausturvotuksena. Vaikka turvotus on inhottavaa, ei se ole kuitenkaan huono merkki :) Munasarjoihinhan kerääntyy nestettä punktion jälkeen ja se aiheuttaa turvotusta. Mahdollinen alkava raskaus myös ärsyttää munasarjoja tuoresiirron jälkeen.

Kuinka paljon sulla olikaan nyt aikaa punktiosta? Mulla ainakin jatkui punktioturvotus suoraan raskausturvotuksena. Vaikka turvotus on inhottavaa, ei se ole kuitenkaan huono merkki :) Munasarjoihinhan kerääntyy nestettä punktion jälkeen ja se aiheuttaa turvotusta. Mahdollinen alkava raskaus myös ärsyttää munasarjoja tuoresiirron jälkeen.

Punktiosta tulee huomenna 2 vkoa. Mulla ei ollut turvotusta punktion jälkeen juuri lainkaan, ainakaan en huomannut. Oikeastaan selkeä turvotus on ilmaantunut vasta tänään, en pysty edes pitämään housuja. Olisihan tietty huippua, jos tämä olisi positiivinen merkki, koska olo on aika tukala ja mä näytän siltä, että ensimmäinen kolmannes on jo hyvinkin ohitettu. :grin

Punktiosta tulee huomenna 2 vkoa. Mulla ei ollut turvotusta punktion jälkeen juuri lainkaan, ainakaan en huomannut. Oikeastaan selkeä turvotus on ilmaantunut vasta tänään, en pysty edes pitämään housuja. Olisihan tietty huippua, jos tämä olisi positiivinen merkki, koska olo on aika tukala ja mä näytän siltä, että ensimmäinen kolmannes on jo hyvinkin ohitettu. :grin

Oletko tehnyt vielä yhtään testiä? :)

Pitäisin hyvänä merkkinä

En ole vielä testannut yhtään, koska tiedän, että saan sillä itseni hulluksi. :grin Kiitos kannustuksesta Anselmiina ja Colgate! Pelottaa vaan paljon, että musta tulee näiden oireideni kanssa lähinnä varoittava esimerkki siitä, että oireista ei voi päätellä mitään. Toivottavasti olisin väärässä! Todella jännä alkuviikko edessä.

En ole vielä testannut yhtään, koska tiedän, että saan sillä itseni hulluksi. :grin Kiitos kannustuksesta Anselmiina ja Colgate! Pelottaa vaan paljon, että musta tulee näiden oireideni kanssa lähinnä varoittava esimerkki siitä, että oireista ei voi päätellä mitään. Toivottavasti olisin väärässä! Todella jännä alkuviikko edessä.

Mulla ei riittänyt kärsivällisyys odottaa viralliseen testipäivään millään :rolleyes: Herkimmät testit lupaa näyttää plussan jo 6 vrk ennen niin testasin ensin sellaisella :) Ymmärrän hyvin tuonkin, että tekee testin virallisena päivänä

Kiitos :Heartred Se 1.ivf (5/2018) tosiaan keskeytettiin kun oli niin iso endometriooma munasarjassa, ettei tullu vastetta pistoksilla. Se leikattiin ja vei munasarjan ja molemmat munanjohtimet mennessään. 2.ivf (12/2018) ja 3.ivf (2/2019) saatiin molemmissa vain yhdet alkiot tuoresiirtoihin. Eli ei koskaan mitään pakkaseen.

Luin sun aikaisempia kirjoitteluja. Onko sulla kokeiltu kuivattaa ensin endoa? Mulla oli ensin 6 kk hormonit, sit leikkaus ja sit vasta ivf...

Luin sun aikaisempia kirjoitteluja. Onko sulla kokeiltu kuivattaa ensin endoa? Mulla oli ensin 6 kk hormonit, sit leikkaus ja sit vasta ivf...

Sen jälkeen kun löytyi tuo iso endometriooma ja eka ivf keskeytyi, on ollu hormonit koko ajan käytössä, leikkauksen jälkeen oli myös 3kk Procren.

Edit. Tuon löydöksen jälkeen siis oikeestaan kiellettiin luomuna yrittäminen ja leikkauksen jälkeenhän se ei enää olekaan ollut mahdollista, joten tottakai on endoa yritetty hoitaa ivf-hoitojen välissä :)

Varoitus tulee väsyneen ihmisen kirjoittelua ja ajatuksen juoksua.Tulin pitkästä aikaa lueskelemaan teidän juttuja. Ehkä, että saisin jonkinlaisen päätöksen tehtyä. Nyt pitäisi miettiä, hakeudutaanko uudelleen hoitoihin.

Meillä on aivan ihana lottovoitto, nukkuu pinnasängyssä mun vieressä(sen hetken kunnes yön huuto alkaa) . Kuitenkin mun sydämessä olisi tilaa vielä toiselle. Jotenkin tuntuu väärältä hakeutua hoitoihin, kun tietää jonossa olevan muita, kenellä ei ole vielä yhtään lasta...

Myös endometrioosi pelottaa. Entä jos hoitojen aikana räjähtää käsiin? Olenko valmis avaamaan kaikki haavat hoidosta, keskenmenosta yms. Entä jos ei enään onnistuta. Mutta jos en yritä, jää tämä viimeiseksi...Miten vetää raja, mihin asti olen valmis sairauden antaa levitä kun se vaikuttaa kykyyn toimia äitinä? Olenko valmis asettamaan toisen lapsen riskiin sairastua tähän myös?

Mietin mistä saisin voimaa alkaa käsittelemään asioita. Tätä tyyppiä tehtiin vuosia. Ivf hoidolla saatiin yksi munasolu aikaiseksi ja tosissaan annettiin hyvin hyvin pieni prosentti onnsitumiseen seen ja lääkärit sanoivat, että on todennäköisempää ettei päästä siirtoon kun että siirto tapahtuisi. Ja niin vain kaikki todennäköisyydet kääntyi meidän puoleen...

Tälläisiä mietteitä...

Takaisin