IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos @Kisu_82 Nyt on siirto tehty, ei mikään huipputason icsi yksilö kun aloin kyselemään luokitusta, mutta ehdottomasti ”pakastamisen arvoinen” koska huonoja ei pakastetakaan. Ultrassa näkyi että ne kaksi follikkelia mitä minulla näkyi KP9 oikealla puolella on puhjennut, eli spontaanin (kaksois?!)raskauden mahdollisuus teoriassa myös olemassa, käytännössähän ei ole tärpännyt 2,5vuoteen...

Ihan samat fiilikset @Anselmiina_ ja @Johis. Ajattelee näitä asioita koko ajan ja vaikea pysyä arjessa ja lomassa kiinni. Koitan elää normaalisti ja suunnitella reissuja ja jopa mahdollista työn vaihtoa, mutta aina ne ajatukset palaa näihin hoitoihin ja kuinka tämä tilanne tuntuu toivottomalta. Viime vuoden aikana tullut reissattua töissä myös todella paljon ja on stressanut että mitenköhän reissut sopii hoitoaikatauluihin ja miten saa lääkkeet kylmänä perille asti ja turvatarkastuksista läpi jne. Onneksi klinikkani ollut hyvänö tukena ja tullut aikatauluissa vastaan, lainannut kylmäbokseja jne ❤️. Kaikista pahimmat fiilikset kuitenkin on piinapäivinä, eli jos jollakin jotain hyviä vinkkejä miten näistä parhaiten selviää niin jakakaa mielellään Viimeksi tein raskaustestin joka päivä siirron jälkeen ja olin aivan hysteerinen niiden tulkitsemisessa - en suosittele sitä ainakaan!! Mutta olin silloin kovasti sitä mieltä että piti testailla kauanko Ovitrelle näkyi testeissä. Nyt koitan olla testaamatta...
Tsemppiä @Nude siirtoon! Onneksi saat yhden alkion matkaan mukaan

Johis, mulla tehdään ovulaation induktioon PAS, tueksi Luget. En mielellään enää lääkkeelliseen mene, saan haittavaikutuksia estrogeenista.

Onko täällä kukaan kärsinyt jatkuvasta tiputtelusta? Mulla oli keväällä parissa kierrossa tätä ja nyt taas. Tosi rasittavaa. Tuntuu vielä että tää liittyy jotenki verensokereiden heittelyyn (mulla PCO, johon voi liittyä insuliiniresistenssi). Pelottaa voinko enää tulla raskaaksi, kun lääkkeellisessäkin kierrossa tiputteli. Auttaiskohan Metformiinit tähän? Toisaalta niissä kierroissa missä oon ovuloinut, ei oo tiputellu..

Colgate, kiitos kysymästä, nyt on pp4. :) Mulla on lisääntyvästi lieviä menkkamaisia tuntemuksia ja "kiristystä" alavatsassa, ja rinnoissa on myös aristusta. Terolutia menee sen verran isolla annoksella, että varmasti oireet voivat johtua vain älyttömästä keltarauhashormonin määrästä kropassa.

Oon päättänyt olla ainakin sunnuntaihin saakka testaamatta, ehkä jopa odotan viralliseen testipäivään, sillä tiedän tekeväni itseni hulluksi sen testailun kanssa. :grin Lääkärin mukaan alavatsan kipeytyminen voi olla kiinnittymisen merkki, sillä raskaushormoni alkaa piiskata jo muutenkin kovia kokeneita munasarjoja. En tosin tiedä, miten paljon niitä kipuja pitäisi olla, mun tuntemukset ovat toistaiseksi aika lieviä. Olen nyt kuitenkin vielä toistaiseksi ihan positiivisella mielellä. Varmasti jossain vaiheessa tulee vielä se epätoivon aalto.

Colgate, kiitos kysymästä, nyt on pp4. :) Mulla on lisääntyvästi lieviä menkkamaisia tuntemuksia ja "kiristystä" alavatsassa, ja rinnoissa on myös aristusta. Terolutia menee sen verran isolla annoksella, että varmasti oireet voivat johtua vain älyttömästä keltarauhashormonin määrästä kropassa.

Oon päättänyt olla ainakin sunnuntaihin saakka testaamatta, ehkä jopa odotan viralliseen testipäivään, sillä tiedän tekeväni itseni hulluksi sen testailun kanssa. :grin Lääkärin mukaan alavatsan kipeytyminen voi olla kiinnittymisen merkki, sillä raskaushormoni alkaa piiskata jo muutenkin kovia kokeneita munasarjoja. En tosin tiedä, miten paljon niitä kipuja pitäisi olla, mun tuntemukset ovat toistaiseksi aika lieviä. Olen nyt kuitenkin vielä toistaiseksi ihan positiivisella mielellä. Varmasti jossain vaiheessa tulee vielä se epätoivon aalto.

Noista IVF:n jälkeisistä kivuista on kokemusta. Mähän plussasin jo pp6 haamuplussan silloin. Kivut alkoivat muistaakseni jo ennen. Pahoiksi ne yltyivät reilu 3 vko kuluttua siirrosta. Syynä oli juuri tuo, että hcg:n nousu ärsytti munasarjoja.

Anselmiina_, olivatko kivut menkkakipujen tapaisia vai jotain muuta? Mulla on tosiaan menkkakipumaisia tuntemuksia ja lisäksi epämääräistä pistelyä yms.

Kisu_82, piti oikein nyt luntata vanhoista muistiinpanoista. Olen kirjoittanut ”pp4 vihlontaa alavatsalla” ja ”pp5 menkkakipuja”. Mulla on kierron/raskauden seurantaan sovellus, johon olen merkinnyt oireita :)

Kisu_82, tsempit - jännittävää!! Mulla no jokaisessa (4) alkaneessa raskaudessa tuntunut jopa inhottavan tuntuista pistelyä alavatsalla, ja näitä tuntemuksia ei ole ollut nega-kierroissa. Munasarjat on ollut mulla pois pelistä lääkkeellisen kierron aikana. Nämä 6-8 "dpo", on ollut eri-ikäisiä alkioita.

Epämääräisiä pistelyitä minullakin on ollut aina kun plussa! Se voi olla hyväkin merkki. Ja se positiivinen ja ”rauhallinen” olotilakin on positiivista.

Moi!

En ole koskaan kirjoittanut millekään palstalle, mutta nyt oli pakko.
Usean vuoden selittämättömän lapsettomuuden aikana luin paljon nettikeskusteluja hoidoista. Luin kuinka ivf ja muut radikaalit hoidot ovat kivuliaita, kalliita, aiheuttavat komplikaatioita ja näemmä vain harvoin edes onnistuvat. Päätin etten rankkoihin hoitoihin lähde.
Helmikuussa tulin kuitenkin toisiin ajatuksikn ja soitin lääkärillemme että haluammekin sen yhden ivf kokeilla.
Homma lähti rytinällä käyntiin ja tilanne on nyt se että raskaus on juuri ylittänyt puolenvälin ☺️

Hoito oli kyllä kallis yksityisellä, mutta siihen ei liittynyt kohtuutonta kipua tai sietämättömiä komplikaatioita.

Miksi kerron tämän? Siksi että ne kaltaiseni (jotka näitä lukevat ja jättävät ehkä siksi kokeilematta) rohkaistuisivat ja ymmärtäisivät että onnistujat tulevat harvemmin kertomaan asioistaan kuin ne joilla hoidot epäonnistuvat.

Jos jollakin on kysyttävää polustamme, vastaan mielellään. Jaksamista kaikille!

Tervehdys!

Mäkin jo kirjottelen varovaisesti tälle puolelle. Omat hoidot aloitettu helmikuun lopussa inseminaatioilla, joita nyt takana 4 kpl. 3. inseminaatiosta tuli plussa, joka meni kesken 6+0. Edessä vielä yksin inseminaatio lääkkeelliseen kiertoon ja sen jälkeen aloitetaan ivf.

Olenkin nyt lukenut tätä ketjua saadakseni kaiken mahdollisen kokemustiedon hoidoista. Ihan tosi mielenkiintoinen ryhmä. :)

Voi kiitos ihanat, Anselmiina_, Colgate ja Katjushka, kun kerroitte kokemuksianne! Kyllähän tässä vähän toiveet nousevat, kun oireet ovat noin samanlaisia. :) Yritän nyt kuitenkin pitää jalat maassa, sillä lääkkeet voivat varmasti aiheuttaa vaikka ja mitä oireita. Itse asiassa Terolut on ennenkin mulla lisännyt menkkoja edeltävää juilintaa negakierroissa, eli pelkään, että nämä kivut johtuvat vain Terolutista. Tosin nyt tuntemukset olisivat alkaneet poikkeuksellisen aikaisin, yleensä niitä on vain muutama päivä ennen menkkoja ja ne eivät varsinaisesti ole kuukautiskipumaisia, vaan enemmänkin tylppiä ja lyhyitä "pistoja".

Olin juuri kirjoittamassa tänne, että kivut ovat muutenkin tainneet hävitä, mutta juuri äsken tuli sellainen menkkamainen kramppikohtaus, että jouduin mennä ihan kippuraan. Sama juttu eilen illalla. Toivottavasti olisi tosiaan hyvä merkki! :) Rintojen kipuilua mulla ei ole ollut ikinä ennen, sekin on tullut vasta tämän ICSI-kierron myötä. Syytän siitäkin älytöntä määrää keltarauhashormonia, ainakin tässä vaiheessa.

Colgate, mulla menee Terolutia 2 tablettia aamuin illoin, eli 40 mg päivässä. Lisäksi on Gonapeptyl käytössä. Millä fiiliksellä olet tämän hetken piinailuissa?

Auniainen, kiitos kokemuksesi jakamisesta, onnistumiset tsemppaavat muitakin! :) Mä tosin olen koko ajan suhtautunut onnistumismahdollisuuksiin IVF:llä varsin positiivisesti, sillä keskustelupalstojen ja muun lukemani perusteella todella monella lopulta tärppää, jos ei ekalla niin vaikka kolmannella tai jopa kuudennella yrityksellä. Helppoa tämä hoidoissa oleminen ei tosin kenellekään ole, varsinkin henkinen puoli on tosi rankkaa. :sad001 Ja tottahan se on, että mikään ei ole tässä elämässä varmaa.

Tervetuloa mukaan, Fetus-sintti!

Voi kiitos ihanat, Anselmiina_, Colgate ja Katjushka, kun kerroitte kokemuksianne! Kyllähän tässä vähän toiveet nousevat, kun oireet ovat noin samanlaisia. :) Yritän nyt kuitenkin pitää jalat maassa, sillä lääkkeet voivat varmasti aiheuttaa vaikka ja mitä oireita. Itse asiassa Terolut on ennenkin mulla lisännyt menkkoja edeltävää juilintaa negakierroissa, eli pelkään, että nämä kivut johtuvat vain Terolutista. Tosin nyt tuntemukset olisivat alkaneet poikkeuksellisen aikaisin, yleensä niitä on vain muutama päivä ennen menkkoja ja ne eivät varsinaisesti ole kuukautiskipumaisia, vaan enemmänkin tylppiä ja lyhyitä "pistoja".

Olin juuri kirjoittamassa tänne, että kivut ovat muutenkin tainneet hävitä, mutta juuri äsken tuli sellainen menkkamainen kramppikohtaus, että jouduin mennä ihan kippuraan. Sama juttu eilen illalla. Toivottavasti olisi tosiaan hyvä merkki! :) Rintojen kipuilua mulla ei ole ollut ikinä ennen, sekin on tullut vasta tämän ICSI-kierron myötä. Syytän siitäkin älytöntä määrää keltarauhashormonia, ainakin tässä vaiheessa.

Colgate, mulla menee Terolutia 2 tablettia aamuin illoin, eli 40 mg päivässä. Lisäksi on Gonapeptyl käytössä. Millä fiiliksellä olet tämän hetken piinailuissa?

Auniainen, kiitos kokemuksesi jakamisesta, onnistumiset tsemppaavat muitakin! :) Mä tosin olen koko ajan suhtautunut onnistumismahdollisuuksiin IVF:llä varsin positiivisesti, sillä keskustelupalstojen ja muun lukemani perusteella todella monella lopulta tärppää, jos ei ekalla niin vaikka kolmannella tai jopa kuudennella yrityksellä. Helppoa tämä hoidoissa oleminen ei tosin kenellekään ole, varsinkin henkinen puoli on tosi rankkaa. :sad001 Ja tottahan se on, että mikään ei ole tässä elämässä varmaa.

Tervetuloa mukaan, Fetus-sintti!

Vertaistuen antaminen ja saaminen on kyllä parasta :Heartred

Tuli mieleen, että mulla tuli nännien arkuutta Ovitrellesta, joka oli mulla IVF:n irroituspiikkinä. Arkuus väheni hetkeksi ja palasi kun raskauden myötä hcg nousi :) Mikä sulla olikaan irroituspiikkinä?

Vertaistuen antaminen ja saaminen on kyllä parasta :Heartred

Tuli mieleen, että mulla tuli nännien arkuutta Ovitrellesta, joka oli mulla IVF:n irroituspiikkinä. Arkuus väheni hetkeksi ja palasi kun raskauden myötä hcg nousi :) Mikä sulla olikaan irroituspiikkinä?

Mulla oli Ovitrelle myös. Tosin käytin sitä jo inssikierroissa, silloin en saanut siitä erityisiä oireita.

Luulen, että viisainta olisi _yrittää_ olla liikaa vatvomatta oireita, sillä niitä voi olla sekä plussa- että negakierroissa. Hankalaahan se vaan on, koska nyt rekisteröi jokaisen vilunväreen ja oudon hajun raskausoireeksi. :grin Ihan inhimillistä, kun sitä raskautta niin kovasti toivoo! Mä yritän nyt kuitenkin pysyä jotenkin järjissäni ja pitää pään kylmänä. Itseni tuntien hypin kuitenkin jo viikonloppuna seinille. :bounce

Auniainen, minulla sama kokemus! Olin päättänyt, että rankkoihin hoitoihin en lähde, mutta sen verran vauvaa halusin, että pakko oli lopulta kokeilla se viimeinenkin oljenkorsi. Minustakin IVF oli hämmentävän helppo ja vaivaton hoito suhteessa kaikkeen lukemaani, eli samaa sanoisin minäkin, IVF voi parhaimmillaan olla todella helppo ja vaivaton, eikä sitä kannata etukäteen pelätä. Yksityisellä puolella voi turhien yritysten lukumäärää vähentää alkiodiagnostiikan avulla, ja silloin hoidot ovat henkisestikin helpompia kestää, kun elinkelvottomia alkioita ei edes siirretä, toisin kuin IVF:ssä tavallisesti.

Vaikka henkisesti on rankkaa olla hoidoissa, ei ne minunkaan mielestä ole liian rankkoja fyysisesti, vaikka ensimmäinen punktio oli itselläni rankka ja jouduin lähtemään naistenklinikalle yöksi, niin en ole koskaan kokenut mitään liian rankaksi. Sen ensimmäisen punktion jälkeen on itse asiassa fyysisesti ollut niin minimaalisia tuntemuksia että ihan on ihmetellyt miten niin vähällä on päässyt ja osannut olla siitä tosi kiitollinen. Ei kannata pelätä IVF hoitoja niin paljon ettei hommaan ryhtyisi mikäli vauvaa paljon toivoo.

Ystäväni raskautui myös ensimmäisestä IVF:ästä ja ensimmäisestä siirrosta ja sanoi ettei hoidot hänen mielestä ollut mikään juttu. Siitä innostuneena lähdin itsekin tähän. En ollut lukenut mitään ja hakeuduin hoitoihin sillä mielellä että totta kai heti tärppää ja tottakai yksityiselle koska kerran se vaan kirpasee. En ollut mitenkään valmistautunut siihen, ettei ensimmäinen IVF tuottaisi tulosta. Naivia kyllä, mutta en tosiaan ollut löytänyt mihinkään keskustelupalstoille ja luotin vaan niin paljon siihen että omalla kohdalla käy yhtä hyvin kuin ystävälle.

Edelleen toivoa on että lopulta tämä onnistuu, ollaanhan lähellä oltu jo pari kertaa ja yksi luomu tytärkin maailmaan saatu. Nyt kun tänne on löytänyt, tuntuu että mahdolliset seuraavat hoidotkin menee helpommin, koska vertaistuki =❤️

Kun itse on hoidoissa on jotenkin niin luontevaa lukea muiden kirjoituksia täällä, ja ymmärtää niin hyvin mistä toiset puhuu. Mutta ymmärrän myös että se voi joidenkin mielestä kuulostaa hirveältä hommalta johon ei tod halua lähteä. Mutta uskokaa vaan että sitten kun siinä itse on niin ei se niin kauheaa ole.

Niin ja kiitos kysymästä @Kisu_82. Ensimmäinen piinapäivä kohta ohi, ei erityisiä tuntemuksia, ihan positiivinen mieli

Ihana lukea täältä siitä, ettei ivf niin paha olekaan kun oli aikaisemmin kuvitellut. Itseäni jännittää ihan hirveästi että jos tämä inseminaatio ei tuota tulosta niin miten selviän ivf:stä. Mutta nää kommentit helpottaa!

Nyt vaan odotan että menkat alkaa kunnolla ja päästään 5. inseminaatiokiertoon ja sen jälkeen sitten ivf:ään jos tarve.

Takaisin